Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av LordShaft »

JohnnyTh skrev:
LordShaft skrev:
detvarvondtdet skrev:Jeg er ganske skamløs! Jeg kjører til tider med solbriller. Dette fordi det tar meg ca 10 sekunder å stoppe for å ta de av meg å legge i tankbagen om behovet for de er borte. Jeg kjører ikke med mørkt visir da det nærmest er trafikkfarlig. Jeg har prøvd noen ulike hjelmer/visir, men jeg mister alt for mye nyanser (feks i asfalten) til at jeg ønsker å kjøre med det.

I tillegg kjører jeg noen ganger med gul refleksvest :eh Jeg kjører helt svart sykkel, svart kjøredress, svarte hansker og mørk grå hjelm. Når jeg skal hjem fra kveldsvakter (23:00 ca) hender det jeg tar på vesten.
Trafikkfarlig å kjøre med mørkt eller farget visir.... Hmmm
Det kan ikke være at synet ditt begynner å bli dårlig? Jeg kjører med sotet visir, og speil visir... Å det er ikke veldig store nyanse forskjellen fra klart visir....?
Jeg har heller ikke problem med å se i tuneller heller?

Note 4
Alt man bruker av visir eller briller som er farget i en eller annen form vil redusere lyset. Tror ikke man trenger å ha dårlig syn for å oppleve at det kan bli litt mørkt når man kjører med sotet visir. Tidligere hadde jeg sånt visir som var sotet i toppen. Kunne ikke kjøre med det helt lukket i mørket for da ble det for mørkt.
Ja sotet visir reduserer lyset, og kan bli litt for mørkt på mørke kvelder.... Men å si det er trafikkfarlig? Der er jeg ikke enig

Note 4

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av JohnnyTh »

LordShaft skrev:
JohnnyTh skrev:
LordShaft skrev:
detvarvondtdet skrev:Jeg er ganske skamløs! Jeg kjører til tider med solbriller. Dette fordi det tar meg ca 10 sekunder å stoppe for å ta de av meg å legge i tankbagen om behovet for de er borte. Jeg kjører ikke med mørkt visir da det nærmest er trafikkfarlig. Jeg har prøvd noen ulike hjelmer/visir, men jeg mister alt for mye nyanser (feks i asfalten) til at jeg ønsker å kjøre med det.

I tillegg kjører jeg noen ganger med gul refleksvest :eh Jeg kjører helt svart sykkel, svart kjøredress, svarte hansker og mørk grå hjelm. Når jeg skal hjem fra kveldsvakter (23:00 ca) hender det jeg tar på vesten.
Trafikkfarlig å kjøre med mørkt eller farget visir.... Hmmm
Det kan ikke være at synet ditt begynner å bli dårlig? Jeg kjører med sotet visir, og speil visir... Å det er ikke veldig store nyanse forskjellen fra klart visir....?
Jeg har heller ikke problem med å se i tuneller heller?

Note 4
Alt man bruker av visir eller briller som er farget i en eller annen form vil redusere lyset. Tror ikke man trenger å ha dårlig syn for å oppleve at det kan bli litt mørkt når man kjører med sotet visir. Tidligere hadde jeg sånt visir som var sotet i toppen. Kunne ikke kjøre med det helt lukket i mørket for da ble det for mørkt.
Ja sotet visir reduserer lyset, og kan bli litt for mørkt på mørke kvelder.... Men å si det er trafikkfarlig? Der er jeg ikke enig

Note 4
Hvis man ikke ser veien så er det vel litt trafikkfarlig? Men man kan jo bare kjøre med visiret åpent.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av DrGreve »

Jeg har en Nitrohjelm som jeg har sotet visir på, og jeg sliter litt med den når jeg kommer fra sollys og inn i mørk tunell.. Men for alt jeg vet, så kan det også være alderen, at øynene ikke justerer seg raskt nok :)
Og ja, i de ekstreme tilfellene, fra kraftig sol til meget dårlig opplyst tunell, så vil jeg kalle det trafikkfarlig.
Jeg bruker dog denne hjelmen kun som reservehjelm til passasjerer og på korte byturer.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av LordShaft »

Det er nok ikke utenkelig at alderen kommer inn i bildet her. Det er rimelig godt kjent at den tingen det er hardest for oss mannfolk å innrømme at er blitt svakere eller dårligere er nettopp synet. Folk som ikke klarer å lese avisen, men nekter for at de trenger briller :lol

Er tunnelen uten lys i taket, er overgangen fra sollys ute til mørk tunnel for hard for mitt syn, da vipper jeg opp visiret. Men er det lys i taket, går det helt fint... Men akkurat dette er nok veldig bestemt på hvor godt synet ditt er

Note 4

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av DrGreve »

Alderen er nok hovedårsaken, men like fullt trafikkfarlig... for meg :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av JohnnyTh »

LordShaft skrev:Det er nok ikke utenkelig at alderen kommer inn i bildet her. Det er rimelig godt kjent at den tingen det er hardest for oss mannfolk å innrømme at er blitt svakere eller dårligere er nettopp synet. Folk som ikke klarer å lese avisen, men nekter for at de trenger briller :lol

Er tunnelen uten lys i taket, er overgangen fra sollys ute til mørk tunnel for hard for mitt syn, da vipper jeg opp visiret. Men er det lys i taket, går det helt fint... Men akkurat dette er nok veldig bestemt på hvor godt synet ditt er

Note 4
Alle mister nattsyn når de blir eldre.
http://bobilverden.no/allerede-som-40-a ... -redusert/" onclick="window.open(this.href);return false;

Er det i det hele tatt lovlig med sotet visir?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av JohnnyTh »

LordShaft skrev:
detvarvondtdet skrev:Jeg er ganske skamløs! Jeg kjører til tider med solbriller. Dette fordi det tar meg ca 10 sekunder å stoppe for å ta de av meg å legge i tankbagen om behovet for de er borte. Jeg kjører ikke med mørkt visir da det nærmest er trafikkfarlig. Jeg har prøvd noen ulike hjelmer/visir, men jeg mister alt for mye nyanser (feks i asfalten) til at jeg ønsker å kjøre med det.

I tillegg kjører jeg noen ganger med gul refleksvest :eh Jeg kjører helt svart sykkel, svart kjøredress, svarte hansker og mørk grå hjelm. Når jeg skal hjem fra kveldsvakter (23:00 ca) hender det jeg tar på vesten.
Trafikkfarlig å kjøre med mørkt eller farget visir.... Hmmm
Det kan ikke være at synet ditt begynner å bli dårlig? Jeg kjører med sotet visir, og speil visir... Å det er ikke veldig store nyanse forskjellen fra klart visir....?
Jeg har heller ikke problem med å se i tuneller heller?

Note 4
Hvis du kan kjøre gjennom en mørk tunell med sotet visir uten problemer så har du et imponerende nattesyn :thumleft
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av LordShaft »

Er det litt belysning i tunnelen går dette helt fint... Er det helt mørk tunnel kan det ta litt tid hvis jeg kommer fra skarpt sollys ute. Jeg må virkelig spørre, hvor dårlig nattesyn har dere?
Eller dere vil vel kanskje annta at jeg leker med livet og er ansvaraløs sjåfør :knegg

Note 4

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av JohnnyTh »

LordShaft skrev:Er det litt belysning i tunnelen går dette helt fint... Er det helt mørk tunnel kan det ta litt tid hvis jeg kommer fra skarpt sollys ute. Jeg må virkelig spørre, hvor dårlig nattesyn har dere?
Eller dere vil vel kanskje annta at jeg leker med livet og er ansvaraløs sjåfør :knegg

Note 4
Man har ikke fullt nattsyn før etter ca 30 minutter i mørket. Men allerede etter få sekunder så bedres nattsynet når man kommer i mørke. Som skarpskytter har jeg hatt mange leksjoner i observasjonsteknikk i mørke og trikset er å bruke sidesynet da man har svært lite lysfølsomhet i detaljsynet sitt. Det ville vært for meg svært unaturlig å kjøre mc med sidesynet selv om jeg bruker det aktivt i felt om natten. :roll

Vanskelig å svare på hvor dårlig nattesyn jeg har for det kommer jo an på hvem man sammenligner seg med. Hvis det ikke er markant dårligere enn en 20 åring så ville jeg blitt svært overrasket. Selv om jeg ikke har noen problemer. Har kanskje blitt litt dårligere etter synslaseroperasjonen for 2 år siden.

Her fra store norske leksikon
Dag- og nattsyn

Fotoreseptorene kan deles i to hovedklasser: tapper og staver, som er knyttet til henholdsvis dag- og nattsyn. Tappene kan igjen deles i tre klasser etter sitt innhold av tre typer synspigment (opsiner). Disse er meget flyktige, men man mener å kjenne deres absorpsjonsspektra og at de har sin høyeste absorpsjon av lysenergi henholdsvis i den langbølgede (røde), den midtre (grønne) og den kortbølgede (blå) del av lysets spektrum. De antas å være en forutsetning for dagsynets fargefølsomhet. De har for liten lysfølsomhet til at de kan fungere i mørke. Tappene har størst tetthet i fovea, som er området for skarpest dagsyn.

Stavene inneholder fargestoffet «synspurpur» (rhodopsin) som er beslektet med vitamin A. Dets absorpsjonsspektrum svarer til nattsynets følsomhetsspektrum. Fovea inneholder ingen staver; om man derfor titter på en svak stjerne mot en mørk nattehimmel vil man ikke se noenting om man fokuserer direkte på stjernen – man må se litt til siden.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev:
LordShaft skrev:
JohnnyTh skrev:
LordShaft skrev:
detvarvondtdet skrev: .... Jeg kjører ikke med mørkt visir da det nærmest er trafikkfarlig.
... Trafikkfarlig å kjøre med mørkt eller farget visir.... Hmmm
Alt man bruker av visir eller briller som er farget i en eller annen form vil redusere lyset. Tror ikke man trenger å ha dårlig syn for å oppleve at det kan bli litt mørkt når man kjører med sotet visir. Tidligere hadde jeg sånt visir som var sotet i toppen. Kunne ikke kjøre med det helt lukket i mørket for da ble det for mørkt.
Ja sotet visir reduserer lyset, og kan bli litt for mørkt på mørke kvelder.... Men å si det er trafikkfarlig? Der er jeg ikke enig
Hvis man ikke ser veien så er det vel litt trafikkfarlig? Men man kan jo bare kjøre med visiret åpent.
Blir ikke dette litt som om å diskutere om øyelokka er trafikkfarlig?
Litt skumle når de er nede, ellers er de helt uproblematiske. :-)å

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av 45316 »

jhn skrev:
JohnnyTh skrev:
LordShaft skrev:
JohnnyTh skrev:
LordShaft skrev:
detvarvondtdet skrev: .... Jeg kjører ikke med mørkt visir da det nærmest er trafikkfarlig.
... Trafikkfarlig å kjøre med mørkt eller farget visir.... Hmmm
Alt man bruker av visir eller briller som er farget i en eller annen form vil redusere lyset. Tror ikke man trenger å ha dårlig syn for å oppleve at det kan bli litt mørkt når man kjører med sotet visir. Tidligere hadde jeg sånt visir som var sotet i toppen. Kunne ikke kjøre med det helt lukket i mørket for da ble det for mørkt.
Ja sotet visir reduserer lyset, og kan bli litt for mørkt på mørke kvelder.... Men å si det er trafikkfarlig? Der er jeg ikke enig
Hvis man ikke ser veien så er det vel litt trafikkfarlig? Men man kan jo bare kjøre med visiret åpent.
Blir ikke dette litt som om å diskutere om øyelokka er trafikkfarlig?
Litt skumle når de er nede, ellers er de helt uproblematiske. :-)å
Hehe, godt poeng!


Sent from my iPhone using Tapatalk

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av detvarvondtdet »

LordShaft skrev:
detvarvondtdet skrev:
Trafikkfarlig å kjøre med mørkt eller farget visir.... Hmmm
Det kan ikke være at synet ditt begynner å bli dårlig? Jeg kjører med sotet visir, og speil visir... Å det er ikke veldig store nyanse forskjellen fra klart visir....?
Jeg har heller ikke problem med å se i tuneller heller?

Note 4
Jeg mente ikke at det er trafikkfarlig på generell basis, men det er trafikkfarlig når jeg bruker farget visir. Jeg har aldri klart å bli komfertabel med det. Jeg har funnet meg et par gode solbriller som tar akkurat nok lys uten at brilleglassene er særlig mørke. Tror kanskje utviklingen på brilleglass har kommet noget lenger en utviklingen av visirplast...ikke vet jeg :-) Tuneller blir alt for mørkt for meg med farget visir. Kan godt være at jeg trenger lang tid for å venne meg til overgangen lyst-mørkt.

Jeg kan faktisk syntes det er slitsomt nok å kjøre i mørket om ikke veistrekningen er belyst. Om jeg i tillegg skulle kjørt med farget visir kunne kveldsturene mine blitt mer spennende en hva jeg hadde likt.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av JohnnyTh »

detvarvondtdet skrev:
LordShaft skrev:
detvarvondtdet skrev:
Trafikkfarlig å kjøre med mørkt eller farget visir.... Hmmm
Det kan ikke være at synet ditt begynner å bli dårlig? Jeg kjører med sotet visir, og speil visir... Å det er ikke veldig store nyanse forskjellen fra klart visir....?
Jeg har heller ikke problem med å se i tuneller heller?

Note 4
Jeg mente ikke at det er trafikkfarlig på generell basis, men det er trafikkfarlig når jeg bruker farget visir. Jeg har aldri klart å bli komfertabel med det. Jeg har funnet meg et par gode solbriller som tar akkurat nok lys uten at brilleglassene er særlig mørke. Tror kanskje utviklingen på brilleglass har kommet noget lenger en utviklingen av visirplast...ikke vet jeg :-) Tuneller blir alt for mørkt for meg med farget visir. Kan godt være at jeg trenger lang tid for å venne meg til overgangen lyst-mørkt.

Jeg kan faktisk syntes det er slitsomt nok å kjøre i mørket om ikke veistrekningen er belyst. Om jeg i tillegg skulle kjørt med farget visir kunne kveldsturene mine blitt mer spennende en hva jeg hadde likt.
Enig. Jeg kjørte en gang fra Evje til Kristiansand i 3 grader og yr, seint på kvelden. Visiret halvåpent hele veien, pga soting i toppen. Ikke noe behaglig tur.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av Jompa »

LordShaft skrev:Det er nok ikke utenkelig at alderen kommer inn i bildet her. Det er rimelig godt kjent at den tingen det er hardest for oss mannfolk å innrømme at er blitt svakere eller dårligere er nettopp synet. Folk som ikke klarer å lese avisen, men nekter for at de trenger briller :lol

Note 4
Vet no ikke det....
Æ har null problem med å innrømme at synet e blitt dårligere.
Da e det andre evner som e mye vanskeligere å innrømme en viss svekkelse av :redface :redface

Nei, æ vil ikke snakke om det..............
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av SuperMorten »

Jompa skrev:
LordShaft skrev:Det er nok ikke utenkelig at alderen kommer inn i bildet her. Det er rimelig godt kjent at den tingen det er hardest for oss mannfolk å innrømme at er blitt svakere eller dårligere er nettopp synet. Folk som ikke klarer å lese avisen, men nekter for at de trenger briller :lol

Note 4
Vet no ikke det....
Æ har null problem med å innrømme at synet e blitt dårligere.
Da e det andre evner som e mye vanskeligere å innrømme en viss svekkelse av :redface :redface

Nei, æ vil ikke snakke om det..............
Her er det bare synet... :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar