Cutless sin blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Cutless
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario

Re: Cutless sin blogg *Muligens kjøpt MT-09..."

Legg inn av Cutless »

Her kommer det råd fra begge leirer ja - bra.

Det var jevnt mellom de to syklene når jeg tok valget med å gå for MT'n - selv om det muligens var noe farget av at jeg prøvekjørte MT'n sist. En av faktorene som veide inn som ikke hadde noe med syklene i seg selv å gjøre var at Ducati'n ville blitt i overkant dyr om statsbudsjettet ikke gikk gjennom - så da signerte jeg på MT'n. Nå er det som om noen har trykket på "New game" og prisene har endret seg.

Hadde en grei prat med selgeren på Ducati istad - ingen overraskelser der. Fint du gir meg litt mer innsikt vedr SR versjonen kjellv. Men det var noe usikkerhet rundt hvordan de skulle skaffe kittet til SR'n og hva de ville koste (men det måtte jo bli i samme gate sa de).

Veldig grovt oppsummert så ser jeg slik på de to syklene i dette øyeblikk:

MT-09 SR
+Motor
+Kontroller
+Flatt sete
+Billigere ettermarked
+Stor/flink forhandler

Hypermotard
+Kjørestilling/kjørestil
+Design
+Traction control
+Understell
+Større bensintank
+Bedre bakkeklaring
+Mer komfortabel for passasjer
+Ducati :P :p

Nå lener jeg mot Ducatien, men skal ta meg en tur opp til AG å ta en prat med de så raskt jeg har mulighet. Vil ha mer klarhet i det med ettermontering etc. Prismessig, hvis vi inkluderer understellsoppgradering på MT'n, så er det for meg ca 15k kr forskjell i favør MT'n.

Brukeravatar
Tonys
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10

Legg inn av Tonys »

Er jo ikke mye som skiller sr fra basic da.

Aerodynamic headlight cowling, number plate style
Knuckle guards, with added wind deflectors
Spoiler under the headlight
Fuel tank shrouds
Engine shrouds
Side number plates
Flat seat without indent, for a higher and more flexible riding position
Motard type footrests for improved foot grip

Synes den er tøff uten alt dette og jeg ;-)
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Har du forresten sett den utstyrskonfiguratoren Yamaha driver å legge inn på hjemmesida si? Her for MT-09 http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter ... =configure
Noen har problemer med denne sida i Explorer, funker da bedre i f.eks chrome

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg sa min mening på telefon i går men prøver og repetere meg selv igjen. Du fikk min ærlige mening, og kanskje var jeg noe ærligere i går på godt og vondt :lol

Mange oppfatter meg som litt i overkant ærlig noen ganger, men det er sånn jeg er og jeg hater å jatte med og male ting rosenrødt bare for å glede andre, men på en annen side så prøver jeg og holde meg i tøylene da jeg jo skjønner meget godt at de aller fleste velger sykkel med hjertet. Og såre noen bare for at jeg skal gi meningen min prøver jeg å unngå, men noen ganger havner man i en gråsone...

Jeg har ALDRI kjørt en MT-09 men de fleste tror jeg velger denne grunnet motoren. Ut fra videoer jeg har sett så har den en spenstig motor. I mine øyne så er det det eneste den har å skilte med. Den ser spennende ut på reklamebildene, men i virkeligheten så synes jeg bare det er en "fin sykkel". Ikke noe wow faktor over denne og når jeg ser på sykkelen så er det liksom ikke noe jeg finner på sykkelen som gir meg noen wow følelse. Ingen "kule" detaljer, bare gjevnt over en "fin sykkel". Det som gjør denne sykkelen litt mer badass er noen plastikkdeler. "Slapt" understell (ut fra din standard) og den orginale lyden er vel heller ikke å hoppe i taket etter. Det krever igjen oppgraderte dempere og evt. Akrapovic eksos som får prisen til å stige med rundt 15.000,- I tillegg til det så fikk du jo greie på at demperen du kjøpte ikke kunne fåes i svart. Dermed så måtte du kjøre rundt med TURKIS farget demper. (enda en knallfarge...)

Så topper det seg helt med at forhandler ringer deg å gir beskjed om at Street Rally ikke kunne skaffes og da ble det enda en ny runde for deg i tenkeboksen...

I følge deg selv så sa du jo også at Ducatien ble valgt bort grunnet en høyere pris den gangen, men nå er prisen på denne mer spiselig. Den har ALT uten modifiseringer og designmessig er det mer gjennomført alt sammen synes jeg. Her har du rå lyd right out of the box, en sittestilling du formodligen liker veldig godt (etter dine egne utsagn) og både jeg og flere andre så hvor komfortabel du var på denne sykkelen når du prøvekjøre den. Dette er en mer gjennomført "bøllesykkel" i mine øyne. Dessuten så er det jo en Ducati. Forsikringen er mye rimeligere i følge deg og sevice intervallene er på 15.000km. Så har sparer du fort inn den lille prisdifferansen på sikt tror jeg.

Du så jo hva som skjedde når sykkelen din ble startet opp før prøvekjøring. Jeg skvatt til og gikk to skritt tilbake, selv om jeg visste at du skulle starte den. SKikkelig grom lyd :thumleft Du har også en flott Ducati forhandler i Fredrikstad som du kan forholde deg til.

Konklusjonen min er at jeg mener Yamaha har bommet veldig når dem prøvde seg på en tresylindret versjon og de som kjøper denne har jeg for meg velger den grunnet motor kontra pris. Noe mer synes jeg ikke MT-09'en har å by på. Å komme med en "Street Rally" som ikke har andre modifikasjoner enn noen plastdetaljer synes jeg blir tamt. Hadde Street Rally'en hatt oppgraderte dempere og mer gjennomført "styling" så ser jeg poenget. Man får ikke en Golf GTI ved å montere en spoiler på bilen. Det blir i mine øyne litt rart.

Javnt over er MT09 en "fin sykkel" som gir deg mye morro for en lav pris i forhold til motorstørrelse. Yamaha var ikke lite freidige da de lagde reklamevideoen for denne og sa at denne skulle gruse andre lignende sykler, spesielt Street Triplen. I mine øyne er den så langt unna som det går ann å komme. Vertfall med tanke på opplevd kvalitet og detaljer og ikke minst dempere. Ikke engang dekkene som MT09 blir levert på er vel noe og hoppe i taket for, så her også må du foreta en oppgradering hvis du vil vite at du kjører rundt på skikkelig gummi...? Så vidt meg bekjent så er vel også dekkene de samme på Street Rally utgaven?

Sånn.. nå har jeg vel egentlig ikke sagt annet enn det jeg gjorde i går, men i mitt hode så er ikke MT09 noe annet enn en "fin sykkel" med en rampete motor til en lav pris. Noe annet føler jeg ikke MT09'en har og by på... Du mangler lyden, gode dempere, skikkelige dekk og vips så må du ut med 15-20.000,- til og først DA, kan den begynne å konkurrere med andre synes jeg. Men da blir den brått mye dyrere og da vinner konkurrentene på pris. Men uansett så vil den mangle noe på "design" siden.

Håper ikke jeg tråkket noen på tærne her nå, men har man en MT09 og liker den så bør jo uansett ikke mine meninger gå innover deg. Så lenge man er fornøyd SELV, så er dte jo en dritt hva andre synes.

Jeg har fått min dose av andres meninger rundt cruiseren jeg hadde samt utseendet på Street Triplen. Sannheten er at jeg are smiler bredt tilbake, for jeg VET at valget mitt er riktig i mine øyne og det er faktisk ikke EN ENESTE ting med sykkelen jeg ikke liker. Jeg klarer rett og slett ikke å finne noe negativt. Men uansett... dette gjelder jo ikke min sykkel....

Ønsker deg uansett lykke til med valget hva det nå enn blir til slutt. Det er DU som skal ha sykkelen og det er DU som skal sove om natten. Min mening teller svært lite så lenge du er fornøyd selv. Uansett så vil vi får mange flotte turer til våren/sommeren og i morgen møtes vi jo over en kaffekopp så kan vi ta en videre prat da :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Ta en titt på denne videoen:
Samme fyren kjører samme strekning med begge syklene og har filmet begge gangene. Ser ut tiul at Ducati'en klarer seg bedre gjennom svingene... ?

[video]https://www.youtube.com/watch?v=CF4CP5qH0hg&hd=1[/video]
Sist redigert av Bjerknez den 02 des 2014, 07:00, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Zadnez
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014

Legg inn av Zadnez »

hvordan i alle dager kan du klare å si så mye om en sykkel du aldri har prøvd og som får gode responser fra hele MC-pressen???? Du er da ganske rosenrød når det gjelder din egen sykkel :knegg
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Zadnez skrev:hvordan i alle dager kan du klare å si så mye om en sykkel du aldri har prøvd og som får gode responser fra hele MC-pressen???? Du er da ganske rosenrød når det gjelder din egen sykkel :knegg
Det er min MENING om sykkelen ut fra hva jeg har lest samt opplevd. Så jo den MT-09'en og satt på den når vi var på Tyrigrava. Fin sykkel med fin sittestilling mener jeg å huske, men ikke noe wow.

Jeg kommenterer ut fra hva jeg vet, og selv om det ikke har noe erfaring med sykkelen bortsett fra en prøvesitting så er min mening bygget på dette. Det har jeg heller ikke lagt skjul på hvis du leser det jeg skriver over.

Dessuten så snakker jeg ofte med Cutless og vet at han er ganske nøye på detaljer, og da mener jeg en Ducati passer bedre for han. Hva han mener selv er jo helt opp til han. Han er en oppgående fyr som tar egne valg uansett :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:
Zadnez skrev:hvordan i alle dager kan du klare å si så mye om en sykkel du aldri har prøvd og som får gode responser fra hele MC-pressen???? Du er da ganske rosenrød når det gjelder din egen sykkel :knegg
Det er min MENING om sykkelen ut fra hva jeg har lest samt opplevd. Så jo den MT-09'en og satt på den når vi var på Tyrigrava. Fin sykkel med fin sittestilling mener jeg å huske, men ikke noe wow.

Jeg kommenterer ut fra hva jeg vet, og selv om det ikke har noe erfaring med sykkelen bortsett fra en prøvesitting så er min mening bygget på dette. Det har jeg heller ikke lagt skjul på hvis du leser det jeg skriver over.

Dessuten så snakker jeg ofte med Cutless og vet at han er ganske nøye på detaljer, og da mener jeg en Ducati passer bedre for han. Hva han mener selv er jo helt opp til han. Han er en oppgående fyr som tar egne valg uansett :thumleft
Jeg er også helt himmelfallen her! At det går an å ha så enormt sterke meninger om en sykkel man aldri har prøvd?
Jeg vet jo at du har sterke meninger om mye, det har vi jo sett de to årene du har vært her.
Fram til for noen få måneder siden nyttet du hver eneste anledning du hadde til å promotere gamlesykkelen din til absolutt alle som var i tvil om hva de skulle velge. Brått snudde alt da du selv byttet sykkel, og nå promoterer du den til de aller aller fleste.
Når du da vet at Cutless ikke vurderer sykkelen din som aktuell, går du likevel svært langt i å lede ham.
Da fremhever du svært sterkt en sykkel du selv aldri har kjørt før, samtidig som du rakker ned den sykkelen Cutless egentlig hadde bestemt seg for selv om du aldri har kjørt den selv heller.
Jeg er noen år eldre enn deg, og jeg har lært at jeg bør la mine venner få lov å gjøre sine egne valg. De har også lov til å gjøre sine egne feil. Det verste scenario vil jo være at Cutless velger ny sykkel etter dine svært sterke råd, og at det viser seg at valget var helt på trynet for ham!
Jeg kjenner ikke Cutless slik som du. Jeg har aldri møtt ham. Men ha for all del såpass respekt for ham at du lar ham gjøre sine valg av sykkel etter sin egen oppfatning, og ikke etter dine meninger som egentlig ikke har fundament i noe som helst annet enn det du har sett på youtube eller hørt ett eller annet sted...

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev:
Bjerknez skrev:

Jeg er også helt himmelfallen her! At det går an å ha så enormt sterke meninger om en sykkel man aldri har prøvd?
Jeg vet jo at du har sterke meninger om mye, det har vi jo sett de to årene du har vært her.
Fram til for noen få måneder siden nyttet du hver eneste anledning du hadde til å promotere gamlesykkelen din til absolutt alle som var i tvil om hva de skulle velge. Brått snudde alt da du selv byttet sykkel, og nå promoterer du den til de aller aller fleste.
Når du da vet at Cutless ikke vurderer sykkelen din som aktuell, går du likevel svært langt i å lede ham.
Da fremhever du svært sterkt en sykkel du selv aldri har kjørt før, samtidig som du rakker ned den sykkelen Cutless egentlig hadde bestemt seg for selv om du aldri har kjørt den selv heller.
Jeg er noen år eldre enn deg, og jeg har lært at jeg bør la mine venner få lov å gjøre sine egne valg. De har også lov til å gjøre sine egne feil. Det verste scenario vil jo være at Cutless velger ny sykkel etter dine svært sterke råd, og at det viser seg at valget var helt på trynet for ham!
Jeg kjenner ikke Cutless slik som du. Jeg har aldri møtt ham. Men ha for all del såpass respekt for ham at du lar ham gjøre sine valg av sykkel etter sin egen oppfatning, og ikke etter dine meninger som egentlig ikke har fundament i noe som helst annet enn det du har sett på youtube eller hørt ett eller annet sted...
Skjønner at du reagerer som du gjør kjellv, men jeg tror ikke du skal undervurdere Cutless her med at jeg klarer å farge han på noe som helst måte. Han er langt særere enn meg og vet hva han vil ha. Det er også derfor jeg føler jeg kan si som jeg gjør og mitt inntrykk er at han ønsker ærlige tilbakemeldinger.

Dessuten så vet du nok ikke HELE historien her kjellv.

Det er helt riktig at jeg har sterke meninger om mye. Det hadde jeg om gamlesykkelen, den jeg har i dag og det kommer jeg til og ha om mine fremtidige sykler også. Slik som mange andre her inne. Forskjellen er vel at jeg utrykker meg litt mer tydelig enn andre. Det at jeg prøver å prakke på andre en sykkel jeg selv liker skal vel langt gjøres og klare uansett da alle velger sykler ut fra egne preferanser.

Dessuten så vet Cutless meget godt at jeg aldri har kjørt en MT09 (eller så mange andre sykler for den saks skyld). Hvis han synes den er verdt kjøpet etter en prøvetur så er jo det bra. Det er jo HAN som skal ha sykkelen.

Derimot er jeg veldig glad for at Olav K har vert frempå her inne når jeg skulle velge sykkel. Han hadde stor innvirkningskraft på meg og argumentene hans virket fornuftige. Jeg er glad for at det finnes noen der ute som er villig til å gå langt med og overbevise samt argumentere ut fra egne erfaringer på godt og vondt. Jeg hører ikke i like stor grad på de som har en diplomatisk holdning til alt. Jeg synes det bør være rom for sterke meninger her inne, selv om man ikke har kjørt sykkel i 20 år.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Selv vil jeg prøve å passe meg litt i denne tråden. Jeg er her inne som privatmann, og gjør så godt jeg kan å la Yamahaselgeren være igjen på jobb... Men dette er ikke så veldig enkelt bestandig.

Men et annet sterkt argument er dette: MT-09 solgte fantastisk bra det første året den var på markedet, og har gjort det over hele verden. Dette er en gullfugl for utstyrsleverandører, og vi har nok sett bare begynnelsen på hva som kommer til å bli tilgjengelig av utstyr innen kort tid.
Andre nye sykler som har salgstall i andre enden av salgsstatistikkene vil aldri få slik oppmerksomhet blant utstyrsleverandører, og eierne vil oppleve slike problemer som du nettopp hadde med for eksempel utvalget i bagasjeløsninger.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev:Selv vil jeg prøve å passe meg litt i denne tråden. Jeg er her inne som privatmann, og gjør så godt jeg kan å la Yamahaselgeren være igjen på jobb... Men dette er ikke så veldig enkelt bestandig.

Men et annet sterkt argument er dette: MT-09 solgte fantastisk bra det første året den var på markedet, og har gjort det over hele verden. Dette er en gullfugl for utstyrsleverandører, og vi har nok sett bare begynnelsen på hva som kommer til å bli tilgjengelig av utstyr innen kort tid.
Andre nye sykler som har salgstall i andre enden av salgsstatistikkene vil aldri få slik oppmerksomhet blant utstyrsleverandører, og eierne vil oppleve slike problemer som du nettopp hadde med for eksempel utvalget i bagasjeløsninger.
Det er nok helt riktig som du sier her Kjellv, men ut fra fra trådstarter har ymtet til tidligere, så er han ute etter en sykkel som "ikke alle har". Jeg tror også at MT09 kommer til å bli en salgssuksess. Spesielt grunnet motor kontra pris etter "mye for pengene"-prinsippet.

Jeg tror nok Cutless hadde blitt glad for noen rungende argumenter i MT09 sin favør her kjellv, så fyr løs :)
Om du jobber på Yamaha i Molde tror jeg har liten betydning. Alle argumenter vil nok bli nøye vektlagt ut fra hans preferanser uansett :thumleft

Brukeravatar
Cutless
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario

Legg inn av Cutless »

Råd fra begge leirer er bra som jeg sa i en tidligere post - sterke meninger fra begge leirer er utmerket. Spennende og lese samt at det kommer nyttig informasjon frem. Jeg har ikke tenkt på det at ettermarkedet er mye større for MT-09, men samtidig er det sant det Bjerknez sier om at jeg liker å være et unikt snøflak :P :p

Jeg har mye positivt å si om begge motorsyklene, det er jo en grunn til at dette var og er et vanskelig valg for meg. Holder dere oppdatert :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:
kjellv skrev:Selv vil jeg prøve å passe meg litt i denne tråden. Jeg er her inne som privatmann, og gjør så godt jeg kan å la Yamahaselgeren være igjen på jobb... Men dette er ikke så veldig enkelt bestandig.

Det er nok helt riktig som du sier her Kjellv, men ut fra fra trådstarter har ymtet til tidligere, så er han ute etter en sykkel som "ikke alle har". Jeg tror også at MT09 kommer til å bli en salgssuksess. Spesielt grunnet motor kontra pris etter "mye for pengene"-prinsippet.

Jeg tror nok Cutless hadde blitt glad for noen rungende argumenter i MT09 sin favør her kjellv, så fyr løs :)
Om du jobber på Yamaha i Molde tror jeg har liten betydning. Alle argumenter vil nok bli nøye vektlagt ut fra hans preferanser uansett :thumleft
Feil: MT-09 ER allerede en salgssuksess etter kun ett år på markedet :thumleft
Dette er det to hovedgrunner til: Motoren og prisen.
Testrapportene fra MC-pressen verden over viser svært god omtale av sykkelen. Sammenligningstestene synes jeg er det beste lesestoff, her er det tross alt kanskje fire sykler som blir sammenlignet, og du får fire ulike føreres mening om alle fire syklene. Test av en ny sykkel har ikke samme verdi, ettersom du får kun konklusjonen til denne ene føreren som ofte også er forfatter av testartikkelen.
Bakdemperen til MT-09 er kanskje den som av pressen har fått mest kritikk. Det trenger ikke bety det samme som at den er dårlig, men det betyr kanskje bare at dette er det de finner å trekke i sammenligning med de tre andre... Det har helt sikkert en sammenheng med totalprisen på sykkelen. Det er ikke mulig å lage en rimelig sykkel med komponenter av høyeste kvalitet. Yamaha er et kvalitetsstempel i seg selv, og ville aldri ha valgt en billig og dårlig demper. Men de har muligens ikke valgt den beste og i hvert fall ikke den dyreste til denne sykkelen. Dette er et kompromiss, men som jeg sa i forrige innlegg har utstyrsleverandørene kastet seg over denne og vil ganske snart tilby alternative dempere i rike mengder og alle prisklasser for de som ser nødvendigheten av det. For de aller fleste vil originaldemperen være mer enn god nok.
Sist redigert av kjellv den 02 des 2014, 09:51, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev:
Bjerknez skrev:

Dette er det to grunner til: Motoren og prisen.
Testrapportene fra MC-pressen verden over viser svært god omtale av sykkelen. Sammenligningstestene synes jeg er det beste lesestoff, her er det tross alt kanskje fire sykler som blir sammenlignet, og du får fire ulike føreres mening om alle fire syklene. Test av en ny sykkel har ikke samme verdi, ettersom du får kun konklusjonen til denne ene føreren som ofte også er forfatter av testartikkelen.
Bakdemperen til MT-09 er kanskje den som av pressen har fått mest kritikk. Det trenger ikke bety det samme som at den er dårlig, men det betyr kanskje bare at dette er det de finner å trekke i sammenligning med de tre andre... Det har helt sikkert en sammenheng med totalprisen på sykkelen. Det er ikke mulig å lage en rimelig sykkel med komponenter av høyeste kvalitet. Dette er et kompromiss, men som jeg sa i forrige innlegg har utstyrsleverandørene kastet seg over denne og vil ganske snart tilby alternative dempere i rike mengder og alle prisklasser for de som ser nødvendigheten av det. For de aller fleste vil originaldemperen være mer enn god nok.
Ut fra hva du skriver her, så er vi faktisk helt enige kjellv, og det er også det jeg nevner i mine sterke uttalelser tidligere i tråden :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:
kjellv skrev:
Bjerknez skrev:

Dette er det to grunner til: Motoren og prisen.
Bakdemperen til MT-09 er kanskje den som av pressen har fått mest kritikk. Det trenger ikke bety det samme som at den er dårlig, men det betyr kanskje bare at dette er det de finner å trekke i sammenligning med de tre andre... Det har helt sikkert en sammenheng med totalprisen på sykkelen. Det er ikke mulig å lage en rimelig sykkel med komponenter av høyeste kvalitet. Dette er et kompromiss, men som jeg sa i forrige innlegg har utstyrsleverandørene kastet seg over denne og vil ganske snart tilby alternative dempere i rike mengder og alle prisklasser for de som ser nødvendigheten av det. For de aller fleste vil originaldemperen være mer enn god nok.
Ut fra hva du skriver her, så er vi faktisk helt enige kjellv, og det er også det jeg nevner i mine sterke uttalelser tidligere i tråden :thumleft
Bra det da, at vi er enige :thumleft
Forskjellen er at jeg velger og la være å gi sterke råd om en bestemt sykkel, lar det være opp til kjøper. Jeg skriver bare det jeg vet om MT-09, og lar være å uttale meg om det jeg tror eller meninger jeg har på sviktende grunnlag. Jeg har heller ikke selv prøvekjørt MT-09, derfor vil jeg ikke uttale meg om det.
Sammenligning overlater jeg til den som skal bruke pengene.
Vi skal huske at denne tråden blir lest av mange i årene framover, og det vi skriver i tråden vil bli brukt som direkte råd av flere som er usikre på valg av sykkel.

Svar