Behøver kanskje ikke være så vanskelig valg, dette.
Spørsmål jeg foreslår at du stiller kan være disse:
- Trenger jeg en sykkel med så mange HK, racing og fartsressurser som en R1?
- Hva er det jeg skal bruke sykkelen mest til? Hvor mye turkjøring med passasjer og bagasje og hvor mye ego-kjøring på svingete veier og bane...?
Eksempler på to-tre mulige aktuelle spørsmål der...
Med en FJR får du velprøvd kvalitet med på kjøpet. For såvidt også tilfelle med R1 selv om crossplanemotoren er en nyskapning. Uansett er det Yamaha vi snakker om i begge tilfeller og begge kontruksjonene er kjent for å være bunnsolide.
En fordel, vil mange mene, med FJR'eren er at den har kardang og at den trolig har bedre passasjerkomfort
og ikke minst så har den bedre og flere muligheter for gode bagasjeløsninger.
Kjørestillingen på de to er nok litt forskjellig. Mer opprett og lik TDM'en på FJR'eren, mens den er mer framovlent og aktiv på R1'en, selvfølgelig.
Når det gjelder motorkraft vil jeg tro at FJR'eren vil gjøre deg minst like fornøys som det du er med R1
Kjøreegenskapene er vel neppe like skarpe (stryrerespons og slike ting) på FJR som R1.
Begge er fine sykler, men selv vil jeg nok tro at FJR egner seg noe bedre til avstressende kjøring over lengre distansder med oppakning og passasjer...
Uansett så ønsker jeg deg lykke til meg et valg som er riktig dfor deg og den du skal ha med deg på tur. Er veldig lurt å ta hensyn til nettopp den personen!
Det har jeg selv erfart...