Lasse`s logg: Kawasaki Z H2 2020
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg
I selve motoren er det 189hk står det.. 133Kw. Vi snakker om YZF-R1, ikke YZF 1000 R.. Det var vist forskjell på disse..
Ifølge mc-avisa som skriver dette:
EFFEKT: R1 leveres med Ram-air, og da avleverer den hele 189 hk. Det er mye til å være en Euro 3-godkjent sykkel. Også i mellomregisteret er det mye å hente, og akselerasjonen fortsetter langt inn i sjettegiret.
I følge yamaha selv så skriver de dette om maks effekt:
133.9 kW (182.1PS) @ 12 500 rpm
Ifølge mc-avisa som skriver dette:
EFFEKT: R1 leveres med Ram-air, og da avleverer den hele 189 hk. Det er mye til å være en Euro 3-godkjent sykkel. Også i mellomregisteret er det mye å hente, og akselerasjonen fortsetter langt inn i sjettegiret.
I følge yamaha selv så skriver de dette om maks effekt:
133.9 kW (182.1PS) @ 12 500 rpm
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg
Spurte forhandleren også, ang forsikringa, og da måtte jeg velge den under 199kg, og over 150hk sa han...
MEN, uansett uviktig for meg.. Jeg synes sykkelen var god å kjøre, og kjøre opplevelsen var topp.. Sitte komforten var utrolig deilig. Holder i laaaaange baner for meg.
MEN, uansett uviktig for meg.. Jeg synes sykkelen var god å kjøre, og kjøre opplevelsen var topp.. Sitte komforten var utrolig deilig. Holder i laaaaange baner for meg.

- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg
Har brått et stort problem. Har tittet endel på Yamaha FJR1300 ABS idag også, 2012 mod.. Må si at dette er også en sykkel som frister.. Men kanskje for mye lik TDM? Tru?
Har valget mellom drømmen, en R1, men ikke den optimale tur sykkel.
Eller jeg har valget mellom FJR1300... Dette er jo den optimale tur sykkel, blir levert med komplett veske sett, og varmehåndak..
Skal kjøpe flett ny sykkel, og valget er mellom de to, bokstavligtalt to helt forskjellige sykler. Trenger hjelp, tips og innspill.
Som sagt drømmen har alltid vært en R1, har testet denne, og er STOOOOOR fornøyd.. Men som sagt, vil jo dra på noen mc turer hit og dit. Og da er jo FJRèn bedre.. Jeg står ovenfor verdens vanskeligste valg, mellom to helt forskjellige sykler.. hmm.. HJELP!
http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter ... c=fjr1300a" onclick="window.open(this.href);return false;
Har valget mellom drømmen, en R1, men ikke den optimale tur sykkel.
Eller jeg har valget mellom FJR1300... Dette er jo den optimale tur sykkel, blir levert med komplett veske sett, og varmehåndak..
Skal kjøpe flett ny sykkel, og valget er mellom de to, bokstavligtalt to helt forskjellige sykler. Trenger hjelp, tips og innspill.
Som sagt drømmen har alltid vært en R1, har testet denne, og er STOOOOOR fornøyd.. Men som sagt, vil jo dra på noen mc turer hit og dit. Og da er jo FJRèn bedre.. Jeg står ovenfor verdens vanskeligste valg, mellom to helt forskjellige sykler.. hmm.. HJELP!

http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter ... c=fjr1300a" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Lasse`s logg
Hvis drømmen alltid har vært R1 så er det vel ikke så mye å lure på?
Sykkelkjøp har jo sjelden noe med fornuft å gjøre, kjøp den du har mest lyst på du
Mvh
Steinar
Sykkelkjøp har jo sjelden noe med fornuft å gjøre, kjøp den du har mest lyst på du

Mvh
Steinar
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39837
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Lasse`s logg
Behøver kanskje ikke være så vanskelig valg, dette.
Spørsmål jeg foreslår at du stiller kan være disse:
- Trenger jeg en sykkel med så mange HK, racing og fartsressurser som en R1?
- Hva er det jeg skal bruke sykkelen mest til? Hvor mye turkjøring med passasjer og bagasje og hvor mye ego-kjøring på svingete veier og bane...?
Eksempler på to-tre mulige aktuelle spørsmål der...
Med en FJR får du velprøvd kvalitet med på kjøpet. For såvidt også tilfelle med R1 selv om crossplanemotoren er en nyskapning. Uansett er det Yamaha vi snakker om i begge tilfeller og begge kontruksjonene er kjent for å være bunnsolide.
En fordel, vil mange mene, med FJR'eren er at den har kardang og at den trolig har bedre passasjerkomfort og ikke minst så har den bedre og flere muligheter for gode bagasjeløsninger.
Kjørestillingen på de to er nok litt forskjellig. Mer opprett og lik TDM'en på FJR'eren, mens den er mer framovlent og aktiv på R1'en, selvfølgelig.
Når det gjelder motorkraft vil jeg tro at FJR'eren vil gjøre deg minst like fornøys som det du er med R1
Kjøreegenskapene er vel neppe like skarpe (stryrerespons og slike ting) på FJR som R1.
Begge er fine sykler, men selv vil jeg nok tro at FJR egner seg noe bedre til avstressende kjøring over lengre distansder med oppakning og passasjer...
Uansett så ønsker jeg deg lykke til meg et valg som er riktig dfor deg og den du skal ha med deg på tur. Er veldig lurt å ta hensyn til nettopp den personen! Det har jeg selv erfart...
Spørsmål jeg foreslår at du stiller kan være disse:
- Trenger jeg en sykkel med så mange HK, racing og fartsressurser som en R1?
- Hva er det jeg skal bruke sykkelen mest til? Hvor mye turkjøring med passasjer og bagasje og hvor mye ego-kjøring på svingete veier og bane...?
Eksempler på to-tre mulige aktuelle spørsmål der...
Med en FJR får du velprøvd kvalitet med på kjøpet. For såvidt også tilfelle med R1 selv om crossplanemotoren er en nyskapning. Uansett er det Yamaha vi snakker om i begge tilfeller og begge kontruksjonene er kjent for å være bunnsolide.
En fordel, vil mange mene, med FJR'eren er at den har kardang og at den trolig har bedre passasjerkomfort og ikke minst så har den bedre og flere muligheter for gode bagasjeløsninger.
Kjørestillingen på de to er nok litt forskjellig. Mer opprett og lik TDM'en på FJR'eren, mens den er mer framovlent og aktiv på R1'en, selvfølgelig.
Når det gjelder motorkraft vil jeg tro at FJR'eren vil gjøre deg minst like fornøys som det du er med R1

Kjøreegenskapene er vel neppe like skarpe (stryrerespons og slike ting) på FJR som R1.
Begge er fine sykler, men selv vil jeg nok tro at FJR egner seg noe bedre til avstressende kjøring over lengre distansder med oppakning og passasjer...
Uansett så ønsker jeg deg lykke til meg et valg som er riktig dfor deg og den du skal ha med deg på tur. Er veldig lurt å ta hensyn til nettopp den personen! Det har jeg selv erfart...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg
Det er jo dette jeg vurderer da, altså å kjøpe den jeg har lyst på.. Men hvis jeg graver, ja veldig dypt inni fornuften min, så er det noe som sier meg at jeg bør gå for FJR1300, men innerst inne trur jeg det vil bli en litt for stor sykkel for meg rett og slett..Steinar_R skrev:Hvis drømmen alltid har vært R1 så er det vel ikke så mye å lure på?
Sykkelkjøp har jo sjelden noe med fornuft å gjøre, kjøp den du har mest lyst på du
Mvh
Steinar
Når jeg kjørte R1 de to dagene jeg prøvekjørte den, så la jeg min elsk på hvor lett den var å kjøre, enkel å håndtere.. Den veier rundt 200kg ifølge yamaha sine sider, og FJRèn veier 290Kg, så trur ikke jeg ville bli så fornøyd med den igjen. Ettersom det er noe av det jeg synes var deilig med R1, den var lett, lett å kjøre, utrolig deilig å kjøre svinger med den. MEN, så var det ordet MEN igjen.. Jeg er avhengig av vesker på mcèn, for på tur skal jeg... Å da er ikke R1 det beste valget. Forhandleren sa at man får kjøpt vesker til den, men hvor pent er det på en R sykkel. Jeg kan jo som sagt bare montere på dette når jeg skal på tur. Å ellers ta de av.. Hmm.. Vanskelig dette.. Men valget er ihvertfall R1


- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg
Sant det du skriver der Aj.. Men valget av R1 er ikke så mye pga hk, og slikt.. Det har jo som sagt endel å si på en mc det også. Men det jeg likte var at R1 var så "enkel" om jeg kan si det slikt. Lett kjørt, i tillegg til at den var morsom å kjøre. Både i byen og på landeveien..
Så om jeg hadde sett bort ifra at jeg skal bruke den på tur. Så hadde det ikke vært tvil, R1.. Har alltid drømt om R1 lenge før jeg tok lappen. Og som noen av dere vet, når jeg kom på mc-siden her for første gang, så snakket jeg også om en R lignende sykkel.. Så R sykkel ønsket har alltid ligget der. MEN jeg skal jo på tur også. Så da må jeg kanskje kjøpe en sykkel som jeg ikke akkurat synes er stilig, for det er det kun R1 som er. I mine øyne ihvertfall.. FJRèn virker stor og tung. R1 virker liten og smidig. Og det er akkurat det jeg liker. Men når jeg skal på tur, da er ikke R1 like morsom, ikke med tanke på bagasje og lignende..
Men valget falt den gangen på TDM og ikke en R sykkel pga jeg skulle bruke den til tur. Nå står jeg ovenfor samme valget igjen, tur sykkel eller R sykkel... Grunnen til at TDMèn blir byttet ut er pga jeg synes den blir for stor og tung, jeg synes jeg håndterer R1 mye bedre. og mc følesen kommer mere på en R sykkel, synes nå jeg da.. Men jeg skal på tur også
ARG!! 
Og det er det FJR dukker opp.. Men synes jeg den er pen? Ja.
Er det den sykkelen jeg ønsker meg? Nei, det er R1
Kunne jeg kjørt langt med R1? Ja, men bagasjen? Passasjeren?
Kunne jeg kjørt FJR på tur? Ja, men ikke noe jeg kunnet koset meg med en liten tur på kvelden trur jeg..
Synes jeg R1 ser penere ut enn FJR? Ja, uten tvil.
Synes jeg FJRèn ser bedre ut til turer? Ja, mye mere tur sykkel enn R1.
Skal jeg kjøpe R1 eller FJR? Vet ikke

Så om jeg hadde sett bort ifra at jeg skal bruke den på tur. Så hadde det ikke vært tvil, R1.. Har alltid drømt om R1 lenge før jeg tok lappen. Og som noen av dere vet, når jeg kom på mc-siden her for første gang, så snakket jeg også om en R lignende sykkel.. Så R sykkel ønsket har alltid ligget der. MEN jeg skal jo på tur også. Så da må jeg kanskje kjøpe en sykkel som jeg ikke akkurat synes er stilig, for det er det kun R1 som er. I mine øyne ihvertfall.. FJRèn virker stor og tung. R1 virker liten og smidig. Og det er akkurat det jeg liker. Men når jeg skal på tur, da er ikke R1 like morsom, ikke med tanke på bagasje og lignende..
Men valget falt den gangen på TDM og ikke en R sykkel pga jeg skulle bruke den til tur. Nå står jeg ovenfor samme valget igjen, tur sykkel eller R sykkel... Grunnen til at TDMèn blir byttet ut er pga jeg synes den blir for stor og tung, jeg synes jeg håndterer R1 mye bedre. og mc følesen kommer mere på en R sykkel, synes nå jeg da.. Men jeg skal på tur også


Og det er det FJR dukker opp.. Men synes jeg den er pen? Ja.
Er det den sykkelen jeg ønsker meg? Nei, det er R1
Kunne jeg kjørt langt med R1? Ja, men bagasjen? Passasjeren?
Kunne jeg kjørt FJR på tur? Ja, men ikke noe jeg kunnet koset meg med en liten tur på kvelden trur jeg..
Synes jeg R1 ser penere ut enn FJR? Ja, uten tvil.
Synes jeg FJRèn ser bedre ut til turer? Ja, mye mere tur sykkel enn R1.
Skal jeg kjøpe R1 eller FJR? Vet ikke




- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39837
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Lasse`s logg
Kort spørsmål, unge tvilende Lasse Hansen
:
Har du prøvekjørt FJR?

Har du prøvekjørt FJR?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39837
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Lasse`s logg
Og for å skape enda mer forvirring, kanskje?
Hva med denne?
http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter ... fz1-s.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
og denne...:
http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter ... fz8-s.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Mye bra fra Yamaha, gitt...

Hva med denne?
http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter ... fz1-s.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
og denne...:
http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter ... fz8-s.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Mye bra fra Yamaha, gitt...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg
Hmm, frustrasjonen bygger seg opp her merker jeg!
Tankene svirrer i hodet..
R1 vs. FJR1300
Jeg må bare sette opp en liste over positive og negative ting jeg mener om disse syklene
Argrumener for å velge R1:
Ser stilig ut.
Lettkjørt.
Fikk en følse av å kjøre motorsykkel som jeg aldri har følt før.
Kunne gjerne kjørt langt med denne, men bagasjen må ligge hjemme?
Jeg kunne gjerne satt meg på sykkelen og tatt meg en kveldstur i ny og ne.
Veldig sporstlig kjørestil (Pluss i boka på dette forresten)
Får ordentlig mc følesen, kunne koset meg på flere små turer med denne, eller lang tur
Argumenter for å velge FJR:
Flott tur sykkel
Passasjeren sitter godt
Jeg slipper å legge igjen underbukser og tannbørste hjemme.
En sykkel som jeg kunne kasta meg på å tatt en kosetur med, men ikke sittet med samme følesen som jeg fikk med R1
Kardang? Har egentlig ikke så mye å si i mine øyne. Men er jo egentlig positivt.
Argumenter for å ikke velge R1:
Passasjeren, og bagasje plass?
Ikke den optimale tur sykkel (kunne vært dette om jeg fant koffertsett, men har ikke funnet noe enda, ville gjerne sett bilde av dette.)
Argumenter for å ikke velge FJR:
Ikke akkurat en slik sykkel jeg hadde sett for meg å kjøpe
Veier endel mer enn TDMèn, og når jeg satt meg på R1, så ble jeg fornøyd, ettersom den veide mindre enn TDMèn..
Har ikke prøvekjørt denne, men den veier mer. Og det er en av grunnene til at TDM byttes vekk, får ikke kjørt så sporstlig som jeg ønsker pga vekta.
Dette var det som slo meg først.. Føyer på liste om jeg kommer på mer. Det var dette som diskuteres mellom mine hjerne celler nu

R1 vs. FJR1300
Jeg må bare sette opp en liste over positive og negative ting jeg mener om disse syklene
Argrumener for å velge R1:
Ser stilig ut.
Lettkjørt.
Fikk en følse av å kjøre motorsykkel som jeg aldri har følt før.
Kunne gjerne kjørt langt med denne, men bagasjen må ligge hjemme?
Jeg kunne gjerne satt meg på sykkelen og tatt meg en kveldstur i ny og ne.
Veldig sporstlig kjørestil (Pluss i boka på dette forresten)
Får ordentlig mc følesen, kunne koset meg på flere små turer med denne, eller lang tur
Argumenter for å velge FJR:
Flott tur sykkel
Passasjeren sitter godt
Jeg slipper å legge igjen underbukser og tannbørste hjemme.
En sykkel som jeg kunne kasta meg på å tatt en kosetur med, men ikke sittet med samme følesen som jeg fikk med R1
Kardang? Har egentlig ikke så mye å si i mine øyne. Men er jo egentlig positivt.
Argumenter for å ikke velge R1:
Passasjeren, og bagasje plass?
Ikke den optimale tur sykkel (kunne vært dette om jeg fant koffertsett, men har ikke funnet noe enda, ville gjerne sett bilde av dette.)
Argumenter for å ikke velge FJR:
Ikke akkurat en slik sykkel jeg hadde sett for meg å kjøpe
Veier endel mer enn TDMèn, og når jeg satt meg på R1, så ble jeg fornøyd, ettersom den veide mindre enn TDMèn..
Har ikke prøvekjørt denne, men den veier mer. Og det er en av grunnene til at TDM byttes vekk, får ikke kjørt så sporstlig som jeg ønsker pga vekta.
Dette var det som slo meg først.. Føyer på liste om jeg kommer på mer. Det var dette som diskuteres mellom mine hjerne celler nu
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg
Ikke for å være negativ! Men blir ikke aktuelt å se på andre. Valget er kun mellom disse to.. Vanskelig nok det. hehe. Men takker for all del for tipsetAJ skrev:Og for å skape enda mer forvirring, kanskje?![]()
Hva med denne?
http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter ... fz1-s.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
og denne...:
http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter ... fz8-s.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Mye bra fra Yamaha, gitt...

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39837
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Lasse`s logg
Skjønner godt argumentet med vekta. Merker det selv at nettopp det betyr mye. Viktigere er likevel hvor vekta er plassert. Dvs. hvor tyngdepunktet er. Lavt tyngdepunkt gir som regel også god balanse og dermed en god opplevelse av å kunne håndtere sykkelen trygt og godt.
TDM'en er ikke kjent for å ha sepsielt lavt tyngdepunkt. Det at denne sykklene ogå har 18" forhjul med 120 bredde på dekket kan av mange gi en opplevelse av at den er litt tregstyrt, dvs. at den ikke oppleves som ikke spesielt sportslig. Litt for myk demping i forgaffel og en bakdemper som ikek er hentet fra 'øverste hylle' bidrar også til at mange opplever TDM'en som vinglete eler det jeg gejrne kaller "valkete" i aktiv svingkjøring.
R1 er selvfølgelig betydelig bedre på disse feltene med sin konfiguasjon (ramme, tyngdepunkt, motor og ikke minst gaffelvinkel, fjæring og riktig hjuldimensjon).
Tror også FJR noe bedre. Innbiller meg at den har lavere tyngdepunkt og at den dermed fort kan oppleves som god balansert og letthåndterlig.
Samtidig synes jeg at den mangler mye av den karakteren og gode bunndragsegenskapene som TDM'en har.
R-sykler har jeg et beskjedent forhold til, må innrømme det, siden ejg har liten erfaring med disse syklene. Men ut fra hva jeg har lest så har R1 massevis av optimale kjøreegenskapsgener
I tillegg er det visst mye særegen og god karakter i den nye motoren.
Slutter her før det tar helt av...
Merker at jeg blir veldig engasjert i valget du står foran
Kanskje du burde holdt dette sykkelkjøpet helt for deg selv for å slippe "innblanding" og innspill som dette...?

TDM'en er ikke kjent for å ha sepsielt lavt tyngdepunkt. Det at denne sykklene ogå har 18" forhjul med 120 bredde på dekket kan av mange gi en opplevelse av at den er litt tregstyrt, dvs. at den ikke oppleves som ikke spesielt sportslig. Litt for myk demping i forgaffel og en bakdemper som ikek er hentet fra 'øverste hylle' bidrar også til at mange opplever TDM'en som vinglete eler det jeg gejrne kaller "valkete" i aktiv svingkjøring.
R1 er selvfølgelig betydelig bedre på disse feltene med sin konfiguasjon (ramme, tyngdepunkt, motor og ikke minst gaffelvinkel, fjæring og riktig hjuldimensjon).
Tror også FJR noe bedre. Innbiller meg at den har lavere tyngdepunkt og at den dermed fort kan oppleves som god balansert og letthåndterlig.
Samtidig synes jeg at den mangler mye av den karakteren og gode bunndragsegenskapene som TDM'en har.
R-sykler har jeg et beskjedent forhold til, må innrømme det, siden ejg har liten erfaring med disse syklene. Men ut fra hva jeg har lest så har R1 massevis av optimale kjøreegenskapsgener

Slutter her før det tar helt av...

Merker at jeg blir veldig engasjert i valget du står foran

Kanskje du burde holdt dette sykkelkjøpet helt for deg selv for å slippe "innblanding" og innspill som dette...?



_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg
Liker slike innspill. Spesielt det siste du sa, der la du inn positive ting om R1, og det gjør velget letterer.. Men for å si det på en litt annen måte, hvis jeg hadde sett bilde av en R1 med fult veske sett.. Så kunne valget vært bedre. For R1 med veske sett, hadde vært den komplette sykkel for meg.. Trur jeg, Om det ikke ser helt borte i natta ut... Noe det antagligvis gjør..
Har du prøvd FJR`en Aj? Erfaringer utenom det du da evt? Spytt inn
Har du prøvd FJR`en Aj? Erfaringer utenom det du da evt? Spytt inn
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39837
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Lasse`s logg
Nei, det har jeg ikke gjort, men jeg eide en Suzuki GSX 1100 for mange år siden og som lignet veldig på Yamaha FJ 1100/1200, som jo var forløperen til FJR.lasse_hansen skrev:Har du prøvd FJR`en Aj? Erfaringer utenom det du da evt? Spytt inn
Men jeg kjenner flere som har FJR og de har nevnt at de synes den er en sprek og lettkjørt sykkel. Et par av dem har også byttet inn sine TDM'er i en slik.
Det viktigste er at du trives med sykker'n og at den du skal ha med på tur - korte eller lange - også er fornøyd med sittekomforten. Dette med bagasjeløsninger er bare en spennende utfordring. Du vil helt sikkert finne løsninge som er alt fra brukbare til gode, kanskje til og med svært gode :-)
Finnes mange softbag-løsninger som både ser helt greie ut og som rommer mye plass. Fordelen er at disse også veier lite i utgangspunktet, noe min mye omtalte Rev-Pack gjør og som er avgjørende for at jeg ofte velger nettopp denne når vi er på tur.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg
Å du Aj!!!!
Nå har jeg tittet litt på FZ1-S også, er en fin sykkel dette også.. Slår ifra meg FJR pga vekta. Men byttet den heller ut med en FZ1-S
Så R1 eller FZ1-S? hehe

Nå har jeg tittet litt på FZ1-S også, er en fin sykkel dette også.. Slår ifra meg FJR pga vekta. Men byttet den heller ut med en FZ1-S
Så R1 eller FZ1-S? hehe
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39837
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Lasse`s logg
lasse_hansen skrev:Å du Aj!!!!![]()
Ja?



Ja, da kan valget blir en smule verre, kanskje...lasse_hansen skrev:Nå har jeg tittet litt på FZ1-S også, er en fin sykkel dette også.. Slår ifra meg FJR pga vekta. Men byttet den heller ut med en FZ1-S
Så R1 eller FZ1-S? hehe



_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg
Valget er en R1, eller en FZ1-S.
Hadde jeg funnet noen bilde av R1 med veske så hadde jeg fort sett om det ble R1.. I værste fall så kan jeg kjøpe en R1, og så ta bagasjen som en utfordring etter det
Kona som skal sitte bakpå sa selv at jeg må velge den sykkelen jeg har lyst på. Og det er jo som sagt R1.. MEN FZ1-S er jo noe av det samme greine, men bedre sitte plass for passasjer ser det ut som. Og evt lettere og penere å få vesker til..
Hadde jeg funnet noen bilde av R1 med veske så hadde jeg fort sett om det ble R1.. I værste fall så kan jeg kjøpe en R1, og så ta bagasjen som en utfordring etter det

Kona som skal sitte bakpå sa selv at jeg må velge den sykkelen jeg har lyst på. Og det er jo som sagt R1.. MEN FZ1-S er jo noe av det samme greine, men bedre sitte plass for passasjer ser det ut som. Og evt lettere og penere å få vesker til..
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg
Da var middagen overstått. Og det var på tide å legge ivei ut på det store internett igjen. Noen som har noen inspill å komme med, ang f.eks FJR1300? Noen som har erfaringer med denne sykkelen? Hvordan vil f.eks draget i den være i forhold til TDM?
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg
Yamaha FJR 1300 ABS 2012mod står forsatt under vurdering.. Det samme gjør R1..
Eneste jeg synes er litt dumt med FJRèn er vekta, men etter å ha lest litt skal vist tungdepunktet være lavt, og sykkelen skal vist være lettkjørt.. Men vet egentlig ikke om det er sykkelen for meg, jeg skal jo på noen små turer innimellom. Men det blir endel små kjøring, kveldsturer og sånn innimellom. Og da vet jeg ikke om dette er sykkelen for det? Den virker lissom så stor for å bare hive seg på å kjøre en kjapp kvelds tur... hmm
Innspill? Ja takk
Eneste jeg synes er litt dumt med FJRèn er vekta, men etter å ha lest litt skal vist tungdepunktet være lavt, og sykkelen skal vist være lettkjørt.. Men vet egentlig ikke om det er sykkelen for meg, jeg skal jo på noen små turer innimellom. Men det blir endel små kjøring, kveldsturer og sånn innimellom. Og da vet jeg ikke om dette er sykkelen for det? Den virker lissom så stor for å bare hive seg på å kjøre en kjapp kvelds tur... hmm

Innspill? Ja takk

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39837
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Lasse`s logg
Du vil merke at det er forskjell på draget pp disse to syklene, TDM og FJR.
Litt annerledes og at den er sterkere hva gjelder FJR'en med firesylindret motor mot TDM'ens to sylindre.
Forskjellen i kubikk er selvfølgelig også merkbar, men kan hende TDM'en likevel oppleves som sterkere og mer dravillig på lavere turtall.
Litt annerledes og at den er sterkere hva gjelder FJR'en med firesylindret motor mot TDM'ens to sylindre.
Forskjellen i kubikk er selvfølgelig også merkbar, men kan hende TDM'en likevel oppleves som sterkere og mer dravillig på lavere turtall.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg
Så hvis jeg vil ha en sykkel som er sterkere og har mere drag på lavt turtall enn Tdmèn så er FJRèn egentlig ikke et stort hopp frem på skalaen??
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39837
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Lasse`s logg
Skal ikke være helt kategorisk på dette, men jeg tror det ikke er veldig stor forskjell på lave turtall.lasse_hansen skrev:Så hvis jeg vil ha en sykkel som er sterkere og har mere drag på lavt turtall enn Tdmèn så er FJRèn egentlig ikke et stort hopp frem på skalaen??
Forskjellen vil derimot blir tydeligere lenger opp i turtallsregisteret hvor FJR'en blir mer "langbeint" og fartsvillig enn TDM'en.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg
Da har jeg egentlig enda et argument for å luke vekk FJR vekk ifra "vurderings lista". hehe...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39837
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Lasse`s logg
Men ikke ta mine meninger/vurderinger som fastslåtte sannheter: du bør egentlig prøve disse syklene (FJR og FZ1), om du har mulighet, slik at du selv kan 'ta og føle' på dem og vurdere dem opp mot både TDM og R1lasse_hansen skrev:Da har jeg egentlig enda et argument for å luke vekk FJR vekk ifra "vurderings lista". hehe...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg
Jeg har tatt deg på ordet jeg nå Aj.. FJR er luket vekk..
Står nå kun mellom R1 og FZ1-S... Dette er to ganske like motorer etter hva jeg har lest.. Stemmer dette? Bare at FZ1 er litt mere behagelig å sitte på for passasjer, pluss at FZèn er litt bedre å få med bagasje på?
Men FZ1 blir kanskje litt mere lik sittestillingen på TDMèn?
Står nå kun mellom R1 og FZ1-S... Dette er to ganske like motorer etter hva jeg har lest.. Stemmer dette? Bare at FZ1 er litt mere behagelig å sitte på for passasjer, pluss at FZèn er litt bedre å få med bagasje på?
Men FZ1 blir kanskje litt mere lik sittestillingen på TDMèn?