Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse
- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Denne videoen synesjeg bør passe i denne tråden :)
Det hjelper svært lite hvor mye kubikk man har mellom beina hvis man ikke klarer å bruke dem på en effektiv måte.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=NdKqe0LdWwc#t=30[/video]
Det hjelper svært lite hvor mye kubikk man har mellom beina hvis man ikke klarer å bruke dem på en effektiv måte.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=NdKqe0LdWwc#t=30[/video]
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Men her er det jo den som har mest kubikk som vinner, så "kubikk is king"Bjerknez skrev:Denne videoen synesjeg bør passe i denne tråden :)
Det hjelper svært lite hvor mye kubikk man har mellom beina hvis man ikke klarer å bruke dem på en effektiv måte.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=NdKqe0LdWwc#t=30[/video]

Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Her er det vel erfaring og ikke minst lengden på sykkelen som teller.biker7 skrev:Men her er det jo den som har mest kubikk som vinner, så "kubikk is king"Bjerknez skrev:Denne videoen synesjeg bør passe i denne tråden :)
Det hjelper svært lite hvor mye kubikk man har mellom beina hvis man ikke klarer å bruke dem på en effektiv måte.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=NdKqe0LdWwc#t=30[/video]
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Tja, hadde løpet vært litt lenger og/eller litt svingete så tipper jeg det hadde blitt et annet resultat. Viser bare at sykler er best på det de er laget for. Skal man sammenligne lite eller mye kubikk så er det en forutsetning at sykkeltypen er lik.
Sent from my C6903 using Tapatalk
Sent from my C6903 using Tapatalk
- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Joda, det er jo klart, men at en splitter ny CBR RR regelrett blir "rævkjørt" fra 0-100 med enfalleferdig eldgammel chopper med en gammel (men erfaren) mann er veldig merkverdig.KydeX skrev:Tja, hadde løpet vært litt lenger og/eller litt svingete så tipper jeg det hadde blitt et annet resultat. Viser bare at sykler er best på det de er laget for. Skal man sammenligne lite eller mye kubikk så er det en forutsetning at sykkeltypen er lik.
Sent from my C6903 using Tapatalk
Man leser jo at disse super sportssyklene gjør 0-100 på rundt 3sek. og at denne chopperen klarer det LANGT raskere fortellermeg at det er noen ugler i mosen her muligens?
Nå er jo jeg like erfaren selv som en nyfødt baby når dte gjelder MC kjøring, men jeg kan med en gang skrive under på at jeg aldri har fått min splitter nye Yamaha V-Star 1300 fra 0-100 på under 4sek. på mine høyst uofisielle målinger. Det vil si at denne gamle chopperen hadde parkert meg og at jeg kaaaanskje hadde hatt en sjans mot denne CBR'en med samme sjaføren på. Altså med tanke på det jeg ser på videoen.
Jeg er så klart overbevist at 95% av de som satt seg på enCBR RR hadde kjørtfra meg med ganske god margin.
Konklusjonen her tror jeg er nok kanskje at føreren av denne CBR'en var en forferdelig MC fører. Ja faktisk så ille som man kan få blitt. Eller..?
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Jeg hadde en gang for 40-41 år siden en Zundapp K100 som gikk for å være en raskeste i nærmiljøet mitt, helt til en kompis av meg kjøpte en 2-sylindret Yamaha 125cc. Den kjørte fra meg på de få testene vi hadde, men jeg er ikke den som gir meg så lett.
En nabo av meg jobbet på Zundappforhandleren her i byen og hos han fikk jeg låne et drevsett som gjorde at sykkelen fikk en fantastisk aks, men selvfølgelig gikk det ut over toppfarten. Etter at jeg hadde knust Yamahaen i en aks-test, så ble det aldri mer spørsmål om å prøve flere ganger. At jeg ikke fikk mer enn 75-80km/t var det ingen som fikk vite :)
Moralen er at man kan endre forutsetningene, også på en HD...
En nabo av meg jobbet på Zundappforhandleren her i byen og hos han fikk jeg låne et drevsett som gjorde at sykkelen fikk en fantastisk aks, men selvfølgelig gikk det ut over toppfarten. Etter at jeg hadde knust Yamahaen i en aks-test, så ble det aldri mer spørsmål om å prøve flere ganger. At jeg ikke fikk mer enn 75-80km/t var det ingen som fikk vite :)
Moralen er at man kan endre forutsetningene, også på en HD...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Joda, det er sant det. Dette var nok uansett ikke noen "ordinær" Harley for en slik ordinær harley hadde aldri kjørt fra en CBR RR tror jeg. Forutsatt at begge hadde sjafører på samme nivå.DrGreve skrev:Jeg hadde en gang for 40-41 år siden en Zundapp K100 som gikk for å være en raskeste i nærmiljøet mitt, helt til en kompis av meg kjøpte en 2-sylindret Yamaha 125cc. Den kjørte fra meg på de få testene vi hadde, men jeg er ikke den som gir meg så lett.
En nabo av meg jobbet på Zundappforhandleren her i byen og hos han fikk jeg låne et drevsett som gjorde at sykkelen fikk en fantastisk aks, men selvfølgelig gikk det ut over toppfarten. Etter at jeg hadde knust Yamahaen i en aks-test, så ble det aldri mer spørsmål om å prøve flere ganger. At jeg ikke fikk mer enn 75-80km/t var det ingen som fikk vite :)
Moralen er at man kan endre forutsetningene, også på en HD...
Så her er det enten "jukset" med litt dreving på Harley'en, eller så var føreren av CBR RR'en nærmest tilbakestående. Kanskje er dte også nokko ta kvart? :)
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Tider og hastigheter gjenspeiler vel ikke nødvendigvis hvor mye kubikk eller effekt som er for lite......
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Det antall kubikk du har er akkurat passe.....synes jeg !! 

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Snakker vi fortsatt om motorsykler nå?Intruder skrev:Det antall kubikk du har er akkurat passe.....synes jeg !!


FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- Per K
- Innlegg: 27
- Registrert: 23 mai 2012, 14:19
- Motorsykkelen din: Kawasaki H1 500, 1974
- Bosted: Holmestrand
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Her er et sitat fra en kar på en annet forum:
You bunch of wussies, how many times have I got to tell you: When it comes to money or Horsepower, enough is too little, more is better and too much is just right. Build it big, put nitrous on it, grip it and rip it...no one will ever remember the guy who was "careful" but they will remember the guy who blew up in spectacular fashion. Go for it !!!!
http://kawi2strokes.com/forum/viewtopic ... 2&start=44
PK
You bunch of wussies, how many times have I got to tell you: When it comes to money or Horsepower, enough is too little, more is better and too much is just right. Build it big, put nitrous on it, grip it and rip it...no one will ever remember the guy who was "careful" but they will remember the guy who blew up in spectacular fashion. Go for it !!!!
http://kawi2strokes.com/forum/viewtopic ... 2&start=44
PK
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Alt under 1000 er moped, men "moped" funker til enkelte ting.
Alt under 1 hest per kilo er for lite, så jeg har en meget dau sykkel
Alt under 1 hest per kilo er for lite, så jeg har en meget dau sykkel

- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
AndreasB skrev:Alt under 1000 er moped, men "moped" funker mye bedre til enkelte ting.
Alt under 1 hest per kilo er for lite, så jeg har en meget dau sykkel
Fixed

Vi kan begynne med;
Størrelse:


[video]https://www.youtube.com/watch?v=dtXFThyr764[/video]
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Bosted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Au! Det der så ikke godt ut, verken for mann, sykkel eller båt...Snikendeugle skrev:AndreasB skrev:Alt under 1000 er moped, men "moped" funker mye bedre til enkelte ting.
Alt under 1 hest per kilo er for lite, så jeg har en meget dau sykkel
Fixed
Vi kan begynne med;
Størrelse:![]()
![]()
[video]https://www.youtube.com/watch?v=dtXFThyr764[/video]
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
HahahaSnikendeugle skrev:AndreasB skrev:Alt under 1000 er moped, men "moped" funker mye bedre til enkelte ting.
Alt under 1 hest per kilo er for lite, så jeg har en meget dau sykkel
Fixed
Vi kan begynne med;
Størrelse:![]()
![]()



[video]https://www.youtube.com/watch?v=kwcHChqcXfo[/video]
Selv om det kun er flaks som gjorde at han overlevde, så er det jo litt.. kult

jo, det er LITT kult..
Ja, jeg vet han kjører som en idiot, men siden han har gjort det, slipper jeg å gjøre det. Det var litt kult.
Det er din mening, jeg synes det var litt kult.
Sånn, nå kan vi droppe diskusjonen om kult vs idiotisk..


Hvordan klarer de kjøre sånn egentlig? Jeg synes det blåser som et rent helvete før jeg engang treffer 180 :-/
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Mer enn en "nære på" der ja. Wobblen på 1:10 feks er vel mer flaks enn noe annet..
KAN være en del feilvisning på speedoen med endringer på drev uten speedohealer feks. Ser jo kanskje litt optimistisk ut det speedometeret. Er derimot ikke mye problem å dra på bakhjulet i over 200 med en sånn..
"blåser som et rent helvete før jeg engang treffer 180" - har du ikke kåper på zzzrn eller?
KAN være en del feilvisning på speedoen med endringer på drev uten speedohealer feks. Ser jo kanskje litt optimistisk ut det speedometeret. Er derimot ikke mye problem å dra på bakhjulet i over 200 med en sånn..
"blåser som et rent helvete før jeg engang treffer 180" - har du ikke kåper på zzzrn eller?

-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
jo?TBI81 skrev: "blåser som et rent helvete før jeg engang treffer 180" - har du ikke kåper på zzzrn eller?


Blåser fortsatt bort

Alt over 100mph er jo direkte skummelt :-/
- lars_helgek
- Innlegg: 234
- Registrert: 02 aug 2013, 15:24
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Nå er jeg feig da, men som fersk MC sjofør vil jeg si at jeg syntes alt over 140kg/h er NIFST... Og det er også det jeg har kjørt i på max på en laaaang strekke for å kjenne på det.AndreasB skrev:jo?TBI81 skrev: "blåser som et rent helvete før jeg engang treffer 180" - har du ikke kåper på zzzrn eller?![]()
![]()
Blåser fortsatt bort
Alt over 100mph er jo direkte skummelt :-/
(vet, jeg er utrygg, fersk, og kanskje litt kylling) men kjører ikke raskere en jeg føler jeg har 100% kontroll på...
Trodde jo den lille vindskjermen på FJèn min var mest kosemtisk (var jol så liten), så fikk teste en småhissig harley 883 som var oppjustert til 1200 uten vindskjerm.. Konkluderer med at jeg er glad i den lille vindskjermen min, for den tar faktisk av ganske mye

Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Rett strekke tror jeg at jeg har nådd 220, men det var i relativt kort tid for så å komme meg ned i akseptabel hastighet igjen.lars_helgek skrev:
Nå er jeg feig da, men som fersk MC sjofør vil jeg si at jeg syntes alt over 140kg/h er NIFST... Og det er også det jeg har kjørt i på max på en laaaang strekke for å kjenne på det.
(vet, jeg er utrygg, fersk, og kanskje litt kylling) men kjører ikke raskere en jeg føler jeg har 100% kontroll på...
Trodde jo den lille vindskjermen på FJèn min var mest kosemtisk (var jol så liten), så fikk teste en småhissig harley 883 som var oppjustert til 1200 uten vindskjerm.. Konkluderer med at jeg er glad i den lille vindskjermen min, for den tar faktisk av ganske mye
Men hvordan klarer disse gutta med R1 å ligge i 225 uten problemer osv?
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Ser ikke helt problemet med deT?AndreasB skrev:Rett strekke tror jeg at jeg har nådd 220, men det var i relativt kort tid for så å komme meg ned i akseptabel hastighet igjen.lars_helgek skrev:
Nå er jeg feig da, men som fersk MC sjofør vil jeg si at jeg syntes alt over 140kg/h er NIFST... Og det er også det jeg har kjørt i på max på en laaaang strekke for å kjenne på det.
(vet, jeg er utrygg, fersk, og kanskje litt kylling) men kjører ikke raskere en jeg føler jeg har 100% kontroll på...
Trodde jo den lille vindskjermen på FJèn min var mest kosemtisk (var jol så liten), så fikk teste en småhissig harley 883 som var oppjustert til 1200 uten vindskjerm.. Konkluderer med at jeg er glad i den lille vindskjermen min, for den tar faktisk av ganske mye
Men hvordan klarer disse gutta med R1 å ligge i 225 uten problemer osv?
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Øvelse gjør alkis osv 

-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
HahaTBI81 skrev:Øvelse gjør alkis osv
Sent from my HTC One using Tapatalk
- Tore L
- Innlegg: 1077
- Registrert: 08 jul 2014, 12:25
- Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
- Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)
Hvem er vi? Forummedlemmenes presentasjonstråd.
Jeg kunne også gjerne høre litt om det, for det kan egentlig være nært forestående for min del :)Ketil skrev: 19 feb 2021, 18:04Velkommen som bidragsyter til forumetmogs skrev: 19 feb 2021, 12:40 Hei! Jeg er vel ikke ny her, har luska rundt her i 10 år nå så det er kanskje greit å si litt om meg sjøl. Fra Drammen, pensjonist, unger dratt fra hjemmet for mange år siden og dermed blitt bestefar, hørtes gammalt ut :/ Har øvelseskjørt med et par stykker som som spurte her inne etter hjelp fram til lappen kom i boks. Hyggelig å bli kjent på den måten.
Kjører en T7 Yamaha som jeg datt pladask for i fjor sommer. Grusvei/drittvei fikk ny mening etter 10 år på R 1200 GS.
Nok om meg, detter vel innom med kommentarer i ny og ne.Jeg ble bare litt nyskjerrig på din overgang fra R 1200 GS til en Tenere 700. Kan du si noe om hvordan det var å gå ned i sylindervolum, fordeler og eventuelle ulemper? Spør da jeg ikke er helt fremmed for å gå samme vei om noen år.
Sist redigert av AJ den 19 feb 2021, 19:18, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Flyttet fra medlemspresentasjonstråden til annen og mer relevant tråd.
Begrunnelse: Flyttet fra medlemspresentasjonstråden til annen og mer relevant tråd.
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørelse
Leker jo litt med tanken selv også, da...
Og det er vel ingen superhemmelighet at jeg vurderer Moto Guzzi V85TT, som stadig vekk er interessant og kanskje mer interessant nå siden 2021 modellen har fått nye og lettere felger som gjør at sykkelen nå kan kjøres med slangeløse dekk.
I tillegg har motoren fått mer moment i lave og middels turtallsområde.
For å få til dette ser det ut til at de har måttet ofre 4 HK...
Uten at det antakelig gjør noen stor forskjell.
Meeeen... jeg smugtitter også litt på KTM 890 Adventure...
.
Så jeg må si at jeg, som Ketil og Tore L, også er nysgjerrig på mogs sine erfaringer med å gå fra GS 1200 til Yamaha T-7
...
Og det er vel ingen superhemmelighet at jeg vurderer Moto Guzzi V85TT, som stadig vekk er interessant og kanskje mer interessant nå siden 2021 modellen har fått nye og lettere felger som gjør at sykkelen nå kan kjøres med slangeløse dekk.
I tillegg har motoren fått mer moment i lave og middels turtallsområde.
For å få til dette ser det ut til at de har måttet ofre 4 HK...
Uten at det antakelig gjør noen stor forskjell.
Meeeen... jeg smugtitter også litt på KTM 890 Adventure...

Så jeg må si at jeg, som Ketil og Tore L, også er nysgjerrig på mogs sine erfaringer med å gå fra GS 1200 til Yamaha T-7

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse
Svar til Ketil! Motivasjonen til å gå ned i sykkelstørrelse er hovedsakelig at vi her er vel egentlig litt mindre og lite på langtur lengre. Hun på baksetet var i grunnen vel forsynt.
Var litt stort bare å kjøre butikk og fisketur med GS`n. Kikket litt etter noe som var passe til både min lommebok og kropp, så da datt det ned på T7èn. Den er lettkjørt og kvikk, motor er veldig fleksibel og godt drag over hele registeret . Den er enkel, forutsigbar og kommer ikke med noen overraskelser på verken på grus eller landevei. Og det er nedkokt sykkel når det kommer til dikkedarier som nivåjustering, og alskens elektronikk. ABS er avstengbart, men har redda meg på grusveg m traktor midt i veien imot over bakketopp.
Orginal vindskjerm måtte byttes, holdt på å bli gal av vindsus, byttet til høyere GIVI og vinglets. Går veldig greit med passasjer også, men der var GS meget bedre selvfølgelig. Masse forbedringer å få i dempersystemer og fjærer. + masse div snop. Bare å handle på nettet.
Savner egentlig ikke GS`en kjenner jeg.
Var litt stort bare å kjøre butikk og fisketur med GS`n. Kikket litt etter noe som var passe til både min lommebok og kropp, så da datt det ned på T7èn. Den er lettkjørt og kvikk, motor er veldig fleksibel og godt drag over hele registeret . Den er enkel, forutsigbar og kommer ikke med noen overraskelser på verken på grus eller landevei. Og det er nedkokt sykkel når det kommer til dikkedarier som nivåjustering, og alskens elektronikk. ABS er avstengbart, men har redda meg på grusveg m traktor midt i veien imot over bakketopp.

Orginal vindskjerm måtte byttes, holdt på å bli gal av vindsus, byttet til høyere GIVI og vinglets. Går veldig greit med passasjer også, men der var GS meget bedre selvfølgelig. Masse forbedringer å få i dempersystemer og fjærer. + masse div snop. Bare å handle på nettet.

Savner egentlig ikke GS`en kjenner jeg.
