Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bjerknez »

Denne videoen synesjeg bør passe i denne tråden :)

Det hjelper svært lite hvor mye kubikk man har mellom beina hvis man ikke klarer å bruke dem på en effektiv måte.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=NdKqe0LdWwc#t=30[/video]

Brukeravatar
biker7
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator

Legg inn av biker7 »

Bjerknez skrev:Denne videoen synesjeg bør passe i denne tråden :)

Det hjelper svært lite hvor mye kubikk man har mellom beina hvis man ikke klarer å bruke dem på en effektiv måte.

Men her er det jo den som har mest kubikk som vinner, så "kubikk is king" ;-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
poulet_cavalier
Motorsykkelen din: R1200GS

Legg inn av poulet_cavalier »

biker7 skrev:
Bjerknez skrev:Denne videoen synesjeg bør passe i denne tråden :)

Men her er det jo den som har mest kubikk som vinner, så "kubikk is king" ;-)
Her er det vel erfaring og ikke minst lengden på sykkelen som teller.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
KydeX
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Legg inn av KydeX »

Tja, hadde løpet vært litt lenger og/eller litt svingete så tipper jeg det hadde blitt et annet resultat. Viser bare at sykler er best på det de er laget for. Skal man sammenligne lite eller mye kubikk så er det en forutsetning at sykkeltypen er lik.

Sent from my C6903 using Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

KydeX skrev:Tja, hadde løpet vært litt lenger og/eller litt svingete så tipper jeg det hadde blitt et annet resultat. Viser bare at sykler er best på det de er laget for. Skal man sammenligne lite eller mye kubikk så er det en forutsetning at sykkeltypen er lik.

Sent from my C6903 using Tapatalk
Joda, det er jo klart, men at en splitter ny CBR RR regelrett blir "rævkjørt" fra 0-100 med enfalleferdig eldgammel chopper med en gammel (men erfaren) mann er veldig merkverdig.

Man leser jo at disse super sportssyklene gjør 0-100 på rundt 3sek. og at denne chopperen klarer det LANGT raskere fortellermeg at det er noen ugler i mosen her muligens?

Nå er jo jeg like erfaren selv som en nyfødt baby når dte gjelder MC kjøring, men jeg kan med en gang skrive under på at jeg aldri har fått min splitter nye Yamaha V-Star 1300 fra 0-100 på under 4sek. på mine høyst uofisielle målinger. Det vil si at denne gamle chopperen hadde parkert meg og at jeg kaaaanskje hadde hatt en sjans mot denne CBR'en med samme sjaføren på. Altså med tanke på det jeg ser på videoen.

Jeg er så klart overbevist at 95% av de som satt seg på enCBR RR hadde kjørtfra meg med ganske god margin.

Konklusjonen her tror jeg er nok kanskje at føreren av denne CBR'en var en forferdelig MC fører. Ja faktisk så ille som man kan få blitt. Eller..?

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

Jeg hadde en gang for 40-41 år siden en Zundapp K100 som gikk for å være en raskeste i nærmiljøet mitt, helt til en kompis av meg kjøpte en 2-sylindret Yamaha 125cc. Den kjørte fra meg på de få testene vi hadde, men jeg er ikke den som gir meg så lett.
En nabo av meg jobbet på Zundappforhandleren her i byen og hos han fikk jeg låne et drevsett som gjorde at sykkelen fikk en fantastisk aks, men selvfølgelig gikk det ut over toppfarten. Etter at jeg hadde knust Yamahaen i en aks-test, så ble det aldri mer spørsmål om å prøve flere ganger. At jeg ikke fikk mer enn 75-80km/t var det ingen som fikk vite :)
Moralen er at man kan endre forutsetningene, også på en HD...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

DrGreve skrev:Jeg hadde en gang for 40-41 år siden en Zundapp K100 som gikk for å være en raskeste i nærmiljøet mitt, helt til en kompis av meg kjøpte en 2-sylindret Yamaha 125cc. Den kjørte fra meg på de få testene vi hadde, men jeg er ikke den som gir meg så lett.
En nabo av meg jobbet på Zundappforhandleren her i byen og hos han fikk jeg låne et drevsett som gjorde at sykkelen fikk en fantastisk aks, men selvfølgelig gikk det ut over toppfarten. Etter at jeg hadde knust Yamahaen i en aks-test, så ble det aldri mer spørsmål om å prøve flere ganger. At jeg ikke fikk mer enn 75-80km/t var det ingen som fikk vite :)
Moralen er at man kan endre forutsetningene, også på en HD...
Joda, det er sant det. Dette var nok uansett ikke noen "ordinær" Harley for en slik ordinær harley hadde aldri kjørt fra en CBR RR tror jeg. Forutsatt at begge hadde sjafører på samme nivå.

Så her er det enten "jukset" med litt dreving på Harley'en, eller så var føreren av CBR RR'en nærmest tilbakestående. Kanskje er dte også nokko ta kvart? :)

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

Tider og hastigheter gjenspeiler vel ikke nødvendigvis hvor mye kubikk eller effekt som er for lite......
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Det antall kubikk du har er akkurat passe.....synes jeg !! :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
poulet_cavalier
Motorsykkelen din: R1200GS

Legg inn av poulet_cavalier »

Intruder skrev:Det antall kubikk du har er akkurat passe.....synes jeg !! :thumleft
Snakker vi fortsatt om motorsykler nå? :P :p
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Per K
Motorsykkelen din: Kawasaki H1 500, 1974

Legg inn av Per K »

Her er et sitat fra en kar på en annet forum:

You bunch of wussies, how many times have I got to tell you: When it comes to money or Horsepower, enough is too little, more is better and too much is just right. Build it big, put nitrous on it, grip it and rip it...no one will ever remember the guy who was "careful" but they will remember the guy who blew up in spectacular fashion. Go for it !!!!

http://kawi2strokes.com/forum/viewtopic ... 2&start=44

PK

AndreasB
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000

Legg inn av AndreasB »

Alt under 1000 er moped, men "moped" funker til enkelte ting.

Alt under 1 hest per kilo er for lite, så jeg har en meget dau sykkel :D

Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Legg inn av Snikendeugle »

AndreasB skrev:Alt under 1000 er moped, men "moped" funker mye bedre til enkelte ting.

Fixed :p

Vi kan begynne med;
Størrelse: :knegg :knegg
[video]https://www.youtube.com/watch?v=dtXFThyr764[/video]
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Flanker
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Kontakt:

Legg inn av Flanker »

Snikendeugle skrev:
AndreasB skrev:Alt under 1000 er moped, men "moped" funker mye bedre til enkelte ting.

Vi kan begynne med;
[video]https://www.youtube.com/watch?v=dtXFThyr764[/video]
Au! Det der så ikke godt ut, verken for mann, sykkel eller båt...

AndreasB

Legg inn av AndreasB »

Snikendeugle skrev:

Vi kan begynne med;
Hahaha :D
:redface :mc5 Brumm brumm
[video]https://www.youtube.com/watch?v=kwcHChqcXfo[/video]

Selv om det kun er flaks som gjorde at han overlevde, så er det jo litt.. kult :D
jo, det er LITT kult..
Ja, jeg vet han kjører som en idiot, men siden han har gjort det, slipper jeg å gjøre det. Det var litt kult.
Det er din mening, jeg synes det var litt kult.

Sånn, nå kan vi droppe diskusjonen om kult vs idiotisk..

:scratch :scratch
Hvordan klarer de kjøre sånn egentlig? Jeg synes det blåser som et rent helvete før jeg engang treffer 180 :-/

TBI81
Motorsykkelen din: Ja

Legg inn av TBI81 »

Mer enn en "nære på" der ja. Wobblen på 1:10 feks er vel mer flaks enn noe annet..
KAN være en del feilvisning på speedoen med endringer på drev uten speedohealer feks. Ser jo kanskje litt optimistisk ut det speedometeret. Er derimot ikke mye problem å dra på bakhjulet i over 200 med en sånn..

"blåser som et rent helvete før jeg engang treffer 180" - har du ikke kåper på zzzrn eller? :knegg

AndreasB

Legg inn av AndreasB »

TBI81 skrev: "blåser som et rent helvete før jeg engang treffer 180" - har du ikke kåper på zzzrn eller? :knegg
jo? :scratch :sorry

Blåser fortsatt bort :D
Alt over 100mph er jo direkte skummelt :-/

Brukeravatar
lars_helgek
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Legg inn av lars_helgek »

AndreasB skrev:
TBI81 skrev: "blåser som et rent helvete før jeg engang treffer 180" - har du ikke kåper på zzzrn eller? :knegg
jo? :scratch :sorry

Blåser fortsatt bort :D
Alt over 100mph er jo direkte skummelt :-/
Nå er jeg feig da, men som fersk MC sjofør vil jeg si at jeg syntes alt over 140kg/h er NIFST... Og det er også det jeg har kjørt i på max på en laaaang strekke for å kjenne på det.

(vet, jeg er utrygg, fersk, og kanskje litt kylling) men kjører ikke raskere en jeg føler jeg har 100% kontroll på...

Trodde jo den lille vindskjermen på FJèn min var mest kosemtisk (var jol så liten), så fikk teste en småhissig harley 883 som var oppjustert til 1200 uten vindskjerm.. Konkluderer med at jeg er glad i den lille vindskjermen min, for den tar faktisk av ganske mye :D
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

AndreasB

Legg inn av AndreasB »

lars_helgek skrev:
Nå er jeg feig da, men som fersk MC sjofør vil jeg si at jeg syntes alt over 140kg/h er NIFST... Og det er også det jeg har kjørt i på max på en laaaang strekke for å kjenne på det.

(vet, jeg er utrygg, fersk, og kanskje litt kylling) men kjører ikke raskere en jeg føler jeg har 100% kontroll på...

Trodde jo den lille vindskjermen på FJèn min var mest kosemtisk (var jol så liten), så fikk teste en småhissig harley 883 som var oppjustert til 1200 uten vindskjerm.. Konkluderer med at jeg er glad i den lille vindskjermen min, for den tar faktisk av ganske mye :D
Rett strekke tror jeg at jeg har nådd 220, men det var i relativt kort tid for så å komme meg ned i akseptabel hastighet igjen.

Men hvordan klarer disse gutta med R1 å ligge i 225 uten problemer osv?

Brukeravatar
Epylypzon
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Kontakt:

Legg inn av Epylypzon »

AndreasB skrev:
lars_helgek skrev:

Rett strekke tror jeg at jeg har nådd 220, men det var i relativt kort tid for så å komme meg ned i akseptabel hastighet igjen.

Men hvordan klarer disse gutta med R1 å ligge i 225 uten problemer osv?
Ser ikke helt problemet med deT?
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

TBI81
Motorsykkelen din: Ja

Legg inn av TBI81 »

Øvelse gjør alkis osv :knegg

AndreasB

Legg inn av AndreasB »

TBI81 skrev:Øvelse gjør alkis osv :knegg
Haha

Sent from my HTC One using Tapatalk

Brukeravatar
Tore L
Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro

Hvem er vi? Forummedlemmenes presentasjonstråd.

Legg inn av Tore L »

Ketil skrev: 19 feb 2021, 18:04
mogs skrev: 19 feb 2021, 12:40 Hei! Jeg er vel ikke ny her, har luska rundt her i 10 år nå så det er kanskje greit å si litt om meg sjøl. Fra Drammen, pensjonist, unger dratt fra hjemmet for mange år siden og dermed blitt bestefar, hørtes gammalt ut :/ Har øvelseskjørt med et par stykker som som spurte her inne etter hjelp fram til lappen kom i boks. Hyggelig å bli kjent på den måten.
Kjører en T7 Yamaha som jeg datt pladask for i fjor sommer. Grusvei/drittvei fikk ny mening etter 10 år på R 1200 GS.
Nok om meg, detter vel innom med kommentarer i ny og ne.
Velkommen som bidragsyter til forumet :thumleft Jeg ble bare litt nyskjerrig på din overgang fra R 1200 GS til en Tenere 700. Kan du si noe om hvordan det var å gå ned i sylindervolum, fordeler og eventuelle ulemper? Spør da jeg ikke er helt fremmed for å gå samme vei om noen år.
Jeg kunne også gjerne høre litt om det, for det kan egentlig være nært forestående for min del :)
Sist redigert av AJ den 19 feb 2021, 19:18, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Flyttet fra medlemspresentasjonstråden til annen og mer relevant tråd.
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørelse

Legg inn av AJ »

Leker jo litt med tanken selv også, da...
Og det er vel ingen superhemmelighet at jeg vurderer Moto Guzzi V85TT, som stadig vekk er interessant og kanskje mer interessant nå siden 2021 modellen har fått nye og lettere felger som gjør at sykkelen nå kan kjøres med slangeløse dekk.
I tillegg har motoren fått mer moment i lave og middels turtallsområde.
For å få til dette ser det ut til at de har måttet ofre 4 HK...
Uten at det antakelig gjør noen stor forskjell.

Meeeen... jeg smugtitter også litt på KTM 890 Adventure... :crazy: .

Så jeg må si at jeg, som Ketil og Tore L, også er nysgjerrig på mogs sine erfaringer med å gå fra GS 1200 til Yamaha T-7 :skriver ...

mogs
Motorsykkelen din: T 7- 2020.

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Legg inn av mogs »

Svar til Ketil! Motivasjonen til å gå ned i sykkelstørrelse er hovedsakelig at vi her er vel egentlig litt mindre og lite på langtur lengre. Hun på baksetet var i grunnen vel forsynt.
Var litt stort bare å kjøre butikk og fisketur med GS`n. Kikket litt etter noe som var passe til både min lommebok og kropp, så da datt det ned på T7èn. Den er lettkjørt og kvikk, motor er veldig fleksibel og godt drag over hele registeret . Den er enkel, forutsigbar og kommer ikke med noen overraskelser på verken på grus eller landevei. Og det er nedkokt sykkel når det kommer til dikkedarier som nivåjustering, og alskens elektronikk. ABS er avstengbart, men har redda meg på grusveg m traktor midt i veien imot over bakketopp. :O
Orginal vindskjerm måtte byttes, holdt på å bli gal av vindsus, byttet til høyere GIVI og vinglets. Går veldig greit med passasjer også, men der var GS meget bedre selvfølgelig. Masse forbedringer å få i dempersystemer og fjærer. + masse div snop. Bare å handle på nettet. :knegg
Savner egentlig ikke GS`en kjenner jeg. :scratch

Svar