Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:
JohnnyTh skrev:
simpson skrev: Nå kjører vel Multistrada fletta av mange sportsurere.
Har du i tillegg S utgaven så har den Øhlins rund baut og er et råskinn på landeveien med fartsressuser som INGEN andre adventuresykkler kan matche.
Men desverre så må du også betale desto mer for denne moroa enn i forhold til andre sykler av samme type.

Googla multistrada og fant oppgitt max toppfart 233km/t, da er det vel strengt tatt mange sportstourere den ikke kjører fletta av :D det er jo ikke så imponerende idag er det?
Vel...om ikke toppfarten er imponerende nok, så prøv å holde følge med den i akslerasjon og kjøreegenskaper på svingende vei.
Tror desverre det er mange som får problemer der du, inklusive GTR 1400
Er vel litt dumt å sammenligne med GTR siden det ikke er en spesielt rask sportstourer. Kardang og greier. Googla litt og 0-100 er oppgitt til ca det samme på GTR og Multistrada. ZZR ca halvsekundet raskere.
Men egentlig burde jeg ikke engasjere meg i dette da det er mange å siden jeg var opptatt av hvor fort ting gikk. Og hvem som kunne kjøre fra hvem :D Selv kjører jeg jo som ei gammel tante. Stort sett går det greit å følge norske fartsgrenser. ikke ofte jeg føler det er sykkelen som begrenser det men heller sjåføren. Sjåføren er redd lenge før grensen på sykkelen er nådd.

Men tror fremdeles en helkåpesykel har en fordel vel lange ettapper nedover europa. mulig jeg tar feil men med fartsgrenser fra 90 til 130 så må det vel være greit å ha noe å gjemme seg bak. Mulig det bare er meg som er gammel og synes fartsvinden blir slitsom :-k
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av tagesk »

Bilde

En ADVenture sykkel, med venstre sidestøtte skrapende i asfalten, i Chianti, Toscana.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av joo »

Eventyr er:

Å se dette på GPS`en:
Bilde


Å fritt kunne velge om man vil ta til høyre i stedet for til venstre i et veikryss:
Bilde


Å finne at den gamle vegen fremdeles er kjørbar rundt en tunnel:
Bilde


Å se at dette bare ligger å venter for å nytes:
Bilde


Å finne ei ledig hytte etter en dag i regn:
Bilde


Å treffe bugs:
Bilde

Å ha en herlig boxer mellom beina:
Bilde


Å ha noe sånt i vente:
Bilde


Å lure på hvorfor man ikke har skikkelige knastedekk akkurat nu sida gresset er så jævla glatt...:
Bilde


Å slumre i Nyksund etter nydelig fiskesuppe:
Bilde


Å kjenne brunosten klebe seg i ganen på ferga:
Bilde


Å se dette:
Bilde


Å ha vært i flyten i en time, stoppe og se seg tilbake:
Bilde


Å være over tregrensa:
Bilde


Å se at ferga akkurat legger fra kai...:
Bilde


Å ha fri, kjøre MC, nyte:
Bilde


Eventyr er å leve. Og å leve er å innse at disse dagene som man ser kommer og går er selve livet :thumleft
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ojda »

???? Er det en tåre som renner i øyekroken :O
Det er så "vakkert" joo, at når jeg tilføyer det eneste bilde jeg syntes manglet
er jeg redd jeg begynner å gråte :sorry
Jeg får unnskylde meg med at jeg er så syk en snufsete mann kan være :~|


Bilde
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38042
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av AJ »

Mange herlige bilder, folkens! Både av sykler og fra turer :thumleft
Kjenner på meg at dette blir en lang vinter...

Må si jeg ser fram til første Stelvio-turen til våren, kanskje allerede i mars...?
Januar, februar og mars... Ække lenge til, egentlig... :8-[
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
TFJ
Innlegg: 47
Registrert: 26 aug 2012, 11:26
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800, 2012
Sted: Leines. Steigen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av TFJ »

Flott og veldig forklarende innlegg joo, jeg er helt enig, det eneste jeg er betengt med er det med boxer mellom beina,.. det er vel boxer shorts du mener?! :eh

Adventure eller reise enduro er vel en slags ”all round” altså en som kan litt av hvert, uten at den trenger å vær best i alt. Adventure er det jo et ganske stort spekter av sykler, fra Yamaha XT 660 Z til Ducati Multistrada 1200 og mye mer, og dette dekker jo ganske mye. Hvis man skal nedover autobahn i Europa og har litt hastverk så er vel ikke dette de rette syklene, samme hvis man skal helt på skogen. Skal man derimot ut på små veier rundt ja i hele Europa, så er vel disse syklene ganske tilstrekkelige, på de største veiene i Skandinavia hoder de vel mål også når det gjelder fart, nå har jeg aldri kjørt på autobahn, men det er vel noe trafikk som holder rundt 130-150? At Adventure er et meget brukervennlig segment og at det passer inn med manges kjørevane er det vel ingen tvil om når man ser på statistikken for salg av disse syklene.
Ellers så er vel Adventure det samme som Eventyr, og det bestemmer vi vel selv hva det skal være. Må si at det frister ennå litt med fart, men det kan bli veldig dyrt eller veldig farlig, så mitt eventyr nå er å se det jeg ikke har sett i min landsdel, og for det så passer det meg best å ha en lett og lettkjørt touring med bagasjeplass som tåler massevis av telehiv og grusveier uten at det trenger å bære helt over stokk stein. Også morsomt å ta med kona eller et av barna med på en kveldstur eller helgetur i telt. :thumleft
Så må jeg jo si at jeg syns det er fint at vi har forskjellige meninger om hvordan vår mc’er skal være, jeg syns både r-sykler, crusere og touring sykler er kule, kanskje litt for mange Aventure sykler nå.

Jeg skal bli flinkere å ta bilder til sommeren å legge inn slik som joo.
Håper sommeren blir lang.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ArcticTiger »

Flotte bilder Gutter :thumleft
Det eneste jeg kan bidra med i en sådan beveget stund, er et par bilder av Gammel-Tigern i Midnattsol, her fra en liten nattlig utflukt til Håfjellet i Ballangen:
Bilde

Og hjemme igjen på avkjørselen vår:
Bilde

Og her har vi den i sitt rette element i Nord-Sverige:
Bilde

Nå er det bare noen få dager til Sola snur dere, og det går "raskt" mot lysere tider og nye Eventyrs-turer :thumleft

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Jompa »

Javel, allt det her som står i de siste tre innleggene kan man bare oppleve med en terrengsyykkel med veidekk ?
Mygga klistre seg vel like godt fast i frontløkta på ka som helst av kjøretøy, og å finne frem til litt pjusket gress fremfor hytta klarte tilogmed kjerringa mi på en Gr 650 med blankt bakdekk, for ikke å snakke om å parkere på grus med litt tyttebærlyng oppå i Nordsverige.
Ka e egentlig poenget med å kjøre runt på en alt for tung gyngehest av en ( ubrukelig) terrengsykkel når man uansett e mer enn 90% av tida på asfalt ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Voodoodoo »

Nå var jo så og si samtlige av disse bildene tatt på vei med fast dekke og der kan jeg jo kose meg med Hayaen og. Dessuten kan hayaen dette:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=Eo6mJJcq ... ata_player[/video]

Men kunne virkelig tenkt meg noe som takla en grustur også, derfor en av hver...

Nei Erling, har fremdeles tv i huset. Men om en ikke er avhengig av å ha ny sykkel til et par hundre tusen så kan en heller ha to til hundreogfemti :0
Sist redigert av Snikkeren den 12 des 2012, 00:20, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: La videoen rett inn i posten. Hvis du skriver video istedenfor youtube som du gjorde først funker det. :)
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av JohnnyTh »

Flotte bilder. la oss få mer sånt. Disse eventyrene er sånn som jeg klarer med min sportstourer og:) og er nettopp det jeg mener motorsykkel eventyr er, jeg er nemlig ikke ekstrem nok til å fortsette å kjøre når veien har sluttet for lenge siden. Det er vel ei heller lov i det aller meste av norge.
jeg er fremdeles ganske overbevist at 90% av de eventyrene som folk med disse flotte adv sykklene -og det er ikke nedlatene ment, synes de er flotte og skal ikke se bort fra at jeg kjøper en en gang- kunne jeg vært med på på min sportstourer.
Er vel det det handler om til slutt. flotte opplevelser på sykkel. Dere som kjører adv sykkel merker det sikkert ikke, men for min del har jeg ofte merket en litt nedlatende holdning fra advførere. Jeg synes det viktigste er at man kjører ikke hva. Men sikkert feil tråd å belyse dette siden denne tross alt handler om advsykkler:)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av L-NA »

Her er dag 1, med Stelvio i Spania. Såvidt jeg fikk tid til å hoppe av sykkelen for å ta ett bilde før jeg bare måtte fortsette. Her på vei nedover fra Guadalest til Albir. Dette er blant de laaange slakke bakkene og svingene. Det ble bare bedre og bedre. 2 timers tur og ca 1000 svinger :D :D :D

Denne dagen var jeg bare såååå imponert over hvor lett kjørt denne maskinen var, i forhold til alt jeg tidligere hadde opplevd. (Ikke så veldig mye når det gjelder MC).

Og så må jeg si, fantastisk flott billedserie joo. Er veeeeldig glad jeg reiser hjem (spania) i morgen, og skal ha en god MC tur i dette området til helga. :knegg :twisted :thumleft Før Stelvio`n blir parkert og turen går hjem til snø og kulde på Mandag. :sk?

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

Jompa skrev:Javel, allt det her som står i de siste tre innleggene kan man bare oppleve med en terrengsyykkel med veidekk ?
Mygga klistre seg vel like godt fast i frontløkta på ka som helst av kjøretøy, og å finne frem til litt pjusket gress fremfor hytta klarte tilogmed kjerringa mi på en Gr 650 med blankt bakdekk, for ikke å snakke om å parkere på grus med litt tyttebærlyng oppå i Nordsverige.
Ka e egentlig poenget med å kjøre runt på en alt for tung gyngehest av en ( ubrukelig) terrengsykkel når man uansett e mer enn 90% av tida på asfalt ?
Er det ikke deilig og fritt å kunne snakke for seg selv og innbille seg at alle andre er i samme bås :mk
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ArcticTiger »

Jompa skrev:Ka e egentlig poenget med å kjøre runt på en alt for tung gyngehest av en ( ubrukelig) terrengsykkel når man uansett e mer enn 90% av tida på asfalt ?
Kan det være...... KJØREGLEDEN som disse gyngehestene gir :-k

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av tagesk »

Bilde

Garantert siste; fire iskalde (varme)grader på Kvænangsfjellet i juli i år, på vår 13.000 km lange sommerferie.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av L-NA »

Jompa skrev: Ka e egentlig poenget med å kjøre runt på en alt for tung gyngehest av en ( ubrukelig) terrengsykkel når man uansett e mer enn 90% av tida på asfalt ?
Tja si det? Det har vel vert forklart mange ganger både i dette forumet og andre. Men siden jeg er en lykkelig eier av en Eventyrsykkel, samt at jeg elsker å fortelle dette så sant som noen gidder å høre på. Så benytter jeg mer en gjerne anledningen og tar deten gang til
-hvorfor JEG kjører denne type sykkel.

-Høy behagelig sittestilling for en kropp på 186 cm. Som også gir god oversikt.
-Også god avstand mellom sal og fot hviler.
-Behagelig og rolig turtall ved "Normal Hastighet" i Norge.
-Krefter og kjøre egenskaper som gjør den morsom å kjøre.
-Kapasiteter på Motor, Bremser, fjæring/demping, etc som gjør den "sportsilg" nok for de fleste.
-Fantastisk, Imponerende lett kjørt på svingete dårlige veier. (som jo er en del av i Norge)
-Klarer seg særdeles bra om du ønsker (må ikke)og ta en tur utenom allfarvei. Som gjør den til "Terreng sykke"l god nok for de fleste"
-Komfortabel og romslig å sitte på for to, med bagasje. God nok "Touring" for de fleste.
-Høyt dreiemoment på lave turtall, som er en kjempe fordel om du vil ha litt gøy i svingette oppoverbakker.
-Tar lett en langtur på autobhan i 130 -140, uten at dette er hverken problem eller stress.
-"Hantlig" og grei nok til å stikke på butikken å kjøpe avisa.
-Og så kommer Grom lyd, Historie, design, (smak og behag)tekniske enkle løsninger for vedlikehold, driftsikkerhet, .... kort sagt Adventurer... MOTO GUZZI STELVIO 1200 4V :prf

Svar