Mortenolb - Multistrada 950 S

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av norse900 »

Synes jo det er litt kult at Locatoweb er et norsk produkt også :thumleft
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av mortenolb »

Tok verkstedet ei uke å svare på mail angående service. Kunne få det uti august, og 8000kr skulle dem ha inkludert ventilKONTROLL. Altså, kan ikke folk bare si en ca. pris med og uten justering? 8000kr har jeg ikke råd til uansett, så jeg tar servicen selv og tar alle sjekkpunktene utenom ventilene, så får de bare leve sitt eget liv. Hvis noen med her inne med peil har lyst/anledning til å sjekke dem for meg til en litt mindre stiv pris så bare si ifra.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av mortenolb »

Er vel forskjell fra sykkel til sykkel da. Blommern(V-strom 650) hadde jo sin hos samme verksted ifjor, og han betalte ikke ei krone ekstra når de ikke måtte justere.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av mortenolb »

Men de må jo ta noe jævlig over timepris for den demonteringa og monteringa? Sist den var på storservice så var dem jo ferdig med hele greia på ~5 timer, og da var jo det inkludert alle andre sjekkpunkter i tillegg.

Faktum er uansett at det har jeg ikke råd til.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av Bjerknez »

Hør hos søta bror :thumleft

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av mortenolb »

Som jeg nevnte, så har jeg aldri anledning til å dra bort der på ukedager, hvertfall ikke før i ferien, og da er det uansett for seint.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Som jeg nevnte, så har jeg aldri anledning til å dra bort der på ukedager, hvertfall ikke før i ferien, og da er det uansett for seint.
Hør hva det koster og bom du kan få en time i ferien. Koster ikke noe å spørre.

Brukeravatar
Ashland
Innlegg: 280
Registrert: 03 mar 2015, 14:45
Motorsykkelen din: .

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av Ashland »

Bjerknez skrev:
mortenolb skrev:Som jeg nevnte, så har jeg aldri anledning til å dra bort der på ukedager, hvertfall ikke før i ferien, og da er det uansett for seint.
Hør hva det koster og bom du kan få en time i ferien. Koster ikke noe å spørre.
Koster ingenting å spørre om pris, verksted satsene varierer mye! Overraskende var det att Alf Graarud i Sarp var like billig på 10k servicen på Fazer'n som svenskene var, da uten å ta med reisekostnader...

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av mortenolb »

Joda, men jeg drar første ukedag i ferien, så da blir det litt ett fett :p

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av mortenolb »

Da har jeg bestilt olje og det som trengs fra xlmoto. Slang også på en magnetisk oljeplugg og noen dainese-hansker. Satser på at detta blir bra, så får jeg høre hvor mye de skal ha for kun ventilsjekk, og eventuelt ta det etter langturen.

De skrev i mailen at de kunne ordne klinking av kjedet før ferien(service fikk jeg uansett ikke før etter, så da måtte jeg gjort som jeg har planer om uansett), skrev tilbake med spørsmål om de kunne få gjort det neste uke, så får vi se om de klarer å svare på det FØR neste uke. Vil gjerne ha det gjort.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av mortenolb »

Skjedd en feil i systemet på jobb, så noen har oversett en feil som ble gjort i ferieplanlegginga mellom vårt firma og oppdragsgiveren vår. All planlegginga vår av ferie ligger en uke "for seint ute" i forhold til hva det skulle vært.

Resultat?
Jeg skal på jobb i natt, så har jeg tre uker ferie. Istedenfor en uke til.

Ganske digg! Glad jeg ikke hadde planlagt noe de siste ferieuka allerede. Verre for de som har bestilt ferier og slikt.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av mortenolb »

Rekordtidlig ferdig på jobb idag! Fin måte å sparke igang ferien på!

Fikk en liten leveranse fra XLmoto også.
Dainese Carbon Cover ST
4 liter olje
magnetisk oljeplugg
kobberskiver

Bilde



Og når vi først er inne på dette med kobberskiver osv.

Det følger jo med en skive som sitter på den magnetiske pluggen. Skal jeg bruke kobberskive i tillegg, isteden for, eller skal jeg bare bruke skiva som fulgte med, og bytte til en kobberskive neste gang?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av mortenolb »

Jævla fint at det har ryki en o-ring på kjedet etter 10000km da.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av hakhap »

mortenolb skrev:Jævla fint at det har ryki en o-ring på kjedet etter 10000km da.
Du må nok konvertere til kardang, dette med kjede ser ikke ut til å virke for deg :lol

Kjipt likevell =;
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av AJ »

hakhap skrev:
mortenolb skrev:Jævla fint at det har ryki en o-ring på kjedet etter 10000km da.
Du må nok konvertere til kardang, dette med kjede ser ikke ut til å virke for deg :lol

Kjipt likevell =;
Eller satse på en fastmontert kjedesmører ;-) .
Har selv har veldig gode erfaringer med Tutoro de siste ca. 7K av totalt 9K kjørte km med KaTie M :prf .

Veldig greit å slippe å tenke på kjedespraying og samtidig være trygg på at kjedet og O/X/Y ringene får sin del av utvendig oljepåføring, selv om de strengt tatt ikke trenger det.

For øvrig rart at en O-ring har gått føyken etter 10K... :scratch . Det er kanskje en i det leddet som er klinket?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Jævla fint at det har ryki en o-ring på kjedet etter 10000km da.
Skaff deg ei kjerring! Da får du en kjede som funker! :lol

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Bosted: akershus

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av freddy123 »

nei skal ikke se bort ifra at det kan ryke en liten o-ring ved 10000km der heller bjerknez :lol ,men jeg tror det skal gå greit så lenge kjedet er smurt skikkelig :lol

Toven

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av Toven »

Bjerknez skrev:
mortenolb skrev:Jævla fint at det har ryki en o-ring på kjedet etter 10000km da.
Skaff deg ei kjerring! Da får du en kjede som funker! :lol
haha :-)å

Kjedet har forøvrig klipslås hos Mårtan, og tror han har passet på å smøre jevnlig.
Men veldig rart at en o-ring ryker etter så kort :-k

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av mortenolb »

Har smørt jevnlig ja. Om mulig litt mye og litt ofte, ingen klink, og er ledd nummer tre fra (klips)låsen

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av mortenolb »

Er vel strengt tatt X-ring, men hva er forskjellen og er det bedre å gå for O-ring?

En annen ting; Hvordan er det med reklamasjon og slikt på sånt? Er det noe vits å prøve, eller skal jeg bare bestille meg nytt?

Edit:
Når jeg tenker meg om; Synes ikke den biten som var ved kjedet så ut som en X-form, men husker ikke eksakt. Kan det være noe annet?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av mortenolb »

Da har jeg skifta bremseklosser for første gang også. Lærer stadig noe nytt!

Sleit litt med å få av caliperne først. Toven hadde jo skrudd til ordentlig! Men fikk det til, selv med mangel på ordentlig verktøy. Hadde bare relevante ting i den lille verktøyposen som ligger under setet.


Gamle klossene

Bilde

Nye klossene

Bilde

Og gamle vs. nye klossene

Bilde

Så var det jo å gjøre et tappert forsøk på å vaske bort litt drit fra caliperen. Vet ikke hvor vellykka det var, men noe må jeg vel ha klart!

Bilde

Bilde


Så da var vi ferdige med venstre side.

Bilde


Begynte på høyre side med samme prosedyre, men her fikk jeg ikke pressa inn alle fire stemplene. Det ene ble pressa ut igjen når jeg pressa inn på motsatt side. Etter litt uvant bruk av hjernekapasitet, så tenkte jeg at det kanskje hadde vært lurt om jeg pumpa på bremsen etter jeg var ferdig med venstre side, sånn at jeg fikk stempla ut riktig der, og så hadde mer å gå på ift bremsevæska i systemet. Så da heiv jeg inn de gamle klossene, skrudde det sammen og på sykkelen, pumpa bremsen til den tok igjen, og så av med høyre caliper igjen. Det funka flott! Fikk ikke inn helt siste millimeteren på ene stempelet, men det så ut som at det var godt nok. Skrudde sammen og på igjen!

Bilde

Bilde

Bilde


Så da var det gjort og lært, så går det enda litt bedre neste gang!

De gamle klossene var vel på høy tid klare for utskiftning.

Bilde


Så var det bare å skylle tannbørsten jeg brukte på caliperne, så kan den tilbake i kjeften :lol :lol

Bilde

Toven

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av Toven »

:cheers Håper du fulgte tipset om èn pils per kalipper :-)å

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av mortenolb »

Toven skrev::cheers Håper du fulgte tipset om èn pils per kalipper :-)å

Tok faktisk null pils per :( Tenkte at siden det var så tidlig på dagen så ser det litt teit ut, pluss at jeg nå evt. har muligheten til å ta en liten prøvetur i kveld!

men skal få i meg en pils(vel, IPA) per caliper senere idag!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av Bjerknez »

Haha, ja det er jo bare tull å kjøpe ny tannbørste for å pusse gebisset. Skyll av så er den like fin. Men bruk tannpasta og ikke kobberpasta. Kan bli litt pinlig å ta feil der... :lol

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av mortenolb »

Idag har jeg fått beskjed om at det mest sannsynlig er trygt å kjøre ut sesongen med kjedet, så da velger jeg å gjøre det. Fikk også beskjed om at prisen på ventilsjekk alene er ca. 4-5000kr. Det får vel også vente til nærmere sesongslutt. Drit å måtte betale så mye for å få sjekka noe som antageligvis er i orden, men må vel gjøres for å kunne slippe å tenke på det.

Imorgen skal det skiftes olje sammen med Blommern, så det er gjort før vi skal avgårde på tur. Skal egentlig byttes tennplugger på denna servicen, men det skal verkstedet få lov til å gjøre sammen med ventilsjekk i høst, med mindre det skulle bli akutt behov.

Svar