
Mortenolb - Multistrada 950 S
- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: MortenOlbs Rautetråd
Synes jo det er litt kult at Locatoweb er et norsk produkt også 

BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: MortenOlbs Rautetråd
Tok verkstedet ei uke å svare på mail angående service. Kunne få det uti august, og 8000kr skulle dem ha inkludert ventilKONTROLL. Altså, kan ikke folk bare si en ca. pris med og uten justering? 8000kr har jeg ikke råd til uansett, så jeg tar servicen selv og tar alle sjekkpunktene utenom ventilene, så får de bare leve sitt eget liv. Hvis noen med her inne med peil har lyst/anledning til å sjekke dem for meg til en litt mindre stiv pris så bare si ifra.
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: MortenOlbs Rautetråd
Er vel forskjell fra sykkel til sykkel da. Blommern(V-strom 650) hadde jo sin hos samme verksted ifjor, og han betalte ikke ei krone ekstra når de ikke måtte justere.
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: MortenOlbs Rautetråd
Men de må jo ta noe jævlig over timepris for den demonteringa og monteringa? Sist den var på storservice så var dem jo ferdig med hele greia på ~5 timer, og da var jo det inkludert alle andre sjekkpunkter i tillegg.
Faktum er uansett at det har jeg ikke råd til.
Faktum er uansett at det har jeg ikke råd til.
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MortenOlbs Rautetråd
Hør hos søta bror 

- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: MortenOlbs Rautetråd
Som jeg nevnte, så har jeg aldri anledning til å dra bort der på ukedager, hvertfall ikke før i ferien, og da er det uansett for seint.
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MortenOlbs Rautetråd
Hør hva det koster og bom du kan få en time i ferien. Koster ikke noe å spørre.mortenolb skrev:Som jeg nevnte, så har jeg aldri anledning til å dra bort der på ukedager, hvertfall ikke før i ferien, og da er det uansett for seint.
Re: MortenOlbs Rautetråd
Koster ingenting å spørre om pris, verksted satsene varierer mye! Overraskende var det att Alf Graarud i Sarp var like billig på 10k servicen på Fazer'n som svenskene var, da uten å ta med reisekostnader...Bjerknez skrev:Hør hva det koster og bom du kan få en time i ferien. Koster ikke noe å spørre.mortenolb skrev:Som jeg nevnte, så har jeg aldri anledning til å dra bort der på ukedager, hvertfall ikke før i ferien, og da er det uansett for seint.
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: MortenOlbs Rautetråd
Joda, men jeg drar første ukedag i ferien, så da blir det litt ett fett 

- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: MortenOlbs Rautetråd
Da har jeg bestilt olje og det som trengs fra xlmoto. Slang også på en magnetisk oljeplugg og noen dainese-hansker. Satser på at detta blir bra, så får jeg høre hvor mye de skal ha for kun ventilsjekk, og eventuelt ta det etter langturen.
De skrev i mailen at de kunne ordne klinking av kjedet før ferien(service fikk jeg uansett ikke før etter, så da måtte jeg gjort som jeg har planer om uansett), skrev tilbake med spørsmål om de kunne få gjort det neste uke, så får vi se om de klarer å svare på det FØR neste uke. Vil gjerne ha det gjort.
De skrev i mailen at de kunne ordne klinking av kjedet før ferien(service fikk jeg uansett ikke før etter, så da måtte jeg gjort som jeg har planer om uansett), skrev tilbake med spørsmål om de kunne få gjort det neste uke, så får vi se om de klarer å svare på det FØR neste uke. Vil gjerne ha det gjort.
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: MortenOlbs Rautetråd
Skjedd en feil i systemet på jobb, så noen har oversett en feil som ble gjort i ferieplanlegginga mellom vårt firma og oppdragsgiveren vår. All planlegginga vår av ferie ligger en uke "for seint ute" i forhold til hva det skulle vært.
Resultat?
Jeg skal på jobb i natt, så har jeg tre uker ferie. Istedenfor en uke til.
Ganske digg! Glad jeg ikke hadde planlagt noe de siste ferieuka allerede. Verre for de som har bestilt ferier og slikt.
Resultat?
Jeg skal på jobb i natt, så har jeg tre uker ferie. Istedenfor en uke til.
Ganske digg! Glad jeg ikke hadde planlagt noe de siste ferieuka allerede. Verre for de som har bestilt ferier og slikt.
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: MortenOlbs Rautetråd
Rekordtidlig ferdig på jobb idag! Fin måte å sparke igang ferien på!
Fikk en liten leveranse fra XLmoto også.
Dainese Carbon Cover ST
4 liter olje
magnetisk oljeplugg
kobberskiver

Og når vi først er inne på dette med kobberskiver osv.
Det følger jo med en skive som sitter på den magnetiske pluggen. Skal jeg bruke kobberskive i tillegg, isteden for, eller skal jeg bare bruke skiva som fulgte med, og bytte til en kobberskive neste gang?
Fikk en liten leveranse fra XLmoto også.
Dainese Carbon Cover ST
4 liter olje
magnetisk oljeplugg
kobberskiver

Og når vi først er inne på dette med kobberskiver osv.
Det følger jo med en skive som sitter på den magnetiske pluggen. Skal jeg bruke kobberskive i tillegg, isteden for, eller skal jeg bare bruke skiva som fulgte med, og bytte til en kobberskive neste gang?
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: MortenOlbs Rautetråd
Jævla fint at det har ryki en o-ring på kjedet etter 10000km da.
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: MortenOlbs Rautetråd
Du må nok konvertere til kardang, dette med kjede ser ikke ut til å virke for degmortenolb skrev:Jævla fint at det har ryki en o-ring på kjedet etter 10000km da.

Kjipt likevell

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MortenOlbs Rautetråd
Eller satse på en fastmontert kjedesmørerhakhap skrev:Du må nok konvertere til kardang, dette med kjede ser ikke ut til å virke for degmortenolb skrev:Jævla fint at det har ryki en o-ring på kjedet etter 10000km da.![]()
Kjipt likevell

Har selv har veldig gode erfaringer med Tutoro de siste ca. 7K av totalt 9K kjørte km med KaTie M

Veldig greit å slippe å tenke på kjedespraying og samtidig være trygg på at kjedet og O/X/Y ringene får sin del av utvendig oljepåføring, selv om de strengt tatt ikke trenger det.
For øvrig rart at en O-ring har gått føyken etter 10K...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MortenOlbs Rautetråd
Skaff deg ei kjerring! Da får du en kjede som funker!mortenolb skrev:Jævla fint at det har ryki en o-ring på kjedet etter 10000km da.

- freddy123
- Innlegg: 1054
- Registrert: 02 jul 2014, 22:26
- Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
- Bosted: akershus
Re: MortenOlbs Rautetråd
nei skal ikke se bort ifra at det kan ryke en liten o-ring ved 10000km der heller bjerknez
,men jeg tror det skal gå greit så lenge kjedet er smurt skikkelig 


Re: MortenOlbs Rautetråd
haha :-)åBjerknez skrev:Skaff deg ei kjerring! Da får du en kjede som funker!mortenolb skrev:Jævla fint at det har ryki en o-ring på kjedet etter 10000km da.
Kjedet har forøvrig klipslås hos Mårtan, og tror han har passet på å smøre jevnlig.
Men veldig rart at en o-ring ryker etter så kort

- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: MortenOlbs Rautetråd
Har smørt jevnlig ja. Om mulig litt mye og litt ofte, ingen klink, og er ledd nummer tre fra (klips)låsen
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: MortenOlbs Rautetråd
Er vel strengt tatt X-ring, men hva er forskjellen og er det bedre å gå for O-ring?
En annen ting; Hvordan er det med reklamasjon og slikt på sånt? Er det noe vits å prøve, eller skal jeg bare bestille meg nytt?
Edit:
Når jeg tenker meg om; Synes ikke den biten som var ved kjedet så ut som en X-form, men husker ikke eksakt. Kan det være noe annet?
En annen ting; Hvordan er det med reklamasjon og slikt på sånt? Er det noe vits å prøve, eller skal jeg bare bestille meg nytt?
Edit:
Når jeg tenker meg om; Synes ikke den biten som var ved kjedet så ut som en X-form, men husker ikke eksakt. Kan det være noe annet?
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: MortenOlbs Rautetråd
Da har jeg skifta bremseklosser for første gang også. Lærer stadig noe nytt!
Sleit litt med å få av caliperne først. Toven hadde jo skrudd til ordentlig! Men fikk det til, selv med mangel på ordentlig verktøy. Hadde bare relevante ting i den lille verktøyposen som ligger under setet.
Gamle klossene

Nye klossene

Og gamle vs. nye klossene

Så var det jo å gjøre et tappert forsøk på å vaske bort litt drit fra caliperen. Vet ikke hvor vellykka det var, men noe må jeg vel ha klart!


Så da var vi ferdige med venstre side.

Begynte på høyre side med samme prosedyre, men her fikk jeg ikke pressa inn alle fire stemplene. Det ene ble pressa ut igjen når jeg pressa inn på motsatt side. Etter litt uvant bruk av hjernekapasitet, så tenkte jeg at det kanskje hadde vært lurt om jeg pumpa på bremsen etter jeg var ferdig med venstre side, sånn at jeg fikk stempla ut riktig der, og så hadde mer å gå på ift bremsevæska i systemet. Så da heiv jeg inn de gamle klossene, skrudde det sammen og på sykkelen, pumpa bremsen til den tok igjen, og så av med høyre caliper igjen. Det funka flott! Fikk ikke inn helt siste millimeteren på ene stempelet, men det så ut som at det var godt nok. Skrudde sammen og på igjen!



Så da var det gjort og lært, så går det enda litt bedre neste gang!
De gamle klossene var vel på høy tid klare for utskiftning.

Så var det bare å skylle tannbørsten jeg brukte på caliperne, så kan den tilbake i kjeften


Sleit litt med å få av caliperne først. Toven hadde jo skrudd til ordentlig! Men fikk det til, selv med mangel på ordentlig verktøy. Hadde bare relevante ting i den lille verktøyposen som ligger under setet.
Gamle klossene

Nye klossene

Og gamle vs. nye klossene

Så var det jo å gjøre et tappert forsøk på å vaske bort litt drit fra caliperen. Vet ikke hvor vellykka det var, men noe må jeg vel ha klart!


Så da var vi ferdige med venstre side.

Begynte på høyre side med samme prosedyre, men her fikk jeg ikke pressa inn alle fire stemplene. Det ene ble pressa ut igjen når jeg pressa inn på motsatt side. Etter litt uvant bruk av hjernekapasitet, så tenkte jeg at det kanskje hadde vært lurt om jeg pumpa på bremsen etter jeg var ferdig med venstre side, sånn at jeg fikk stempla ut riktig der, og så hadde mer å gå på ift bremsevæska i systemet. Så da heiv jeg inn de gamle klossene, skrudde det sammen og på sykkelen, pumpa bremsen til den tok igjen, og så av med høyre caliper igjen. Det funka flott! Fikk ikke inn helt siste millimeteren på ene stempelet, men det så ut som at det var godt nok. Skrudde sammen og på igjen!



Så da var det gjort og lært, så går det enda litt bedre neste gang!
De gamle klossene var vel på høy tid klare for utskiftning.

Så var det bare å skylle tannbørsten jeg brukte på caliperne, så kan den tilbake i kjeften



- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: MortenOlbs Rautetråd
Toven skrev:Håper du fulgte tipset om èn pils per kalipper :-)å
Tok faktisk null pils per

men skal få i meg en pils(vel, IPA) per caliper senere idag!
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MortenOlbs Rautetråd
Haha, ja det er jo bare tull å kjøpe ny tannbørste for å pusse gebisset. Skyll av så er den like fin. Men bruk tannpasta og ikke kobberpasta. Kan bli litt pinlig å ta feil der... 

- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: MortenOlbs Rautetråd
Idag har jeg fått beskjed om at det mest sannsynlig er trygt å kjøre ut sesongen med kjedet, så da velger jeg å gjøre det. Fikk også beskjed om at prisen på ventilsjekk alene er ca. 4-5000kr. Det får vel også vente til nærmere sesongslutt. Drit å måtte betale så mye for å få sjekka noe som antageligvis er i orden, men må vel gjøres for å kunne slippe å tenke på det.
Imorgen skal det skiftes olje sammen med Blommern, så det er gjort før vi skal avgårde på tur. Skal egentlig byttes tennplugger på denna servicen, men det skal verkstedet få lov til å gjøre sammen med ventilsjekk i høst, med mindre det skulle bli akutt behov.
Imorgen skal det skiftes olje sammen med Blommern, så det er gjort før vi skal avgårde på tur. Skal egentlig byttes tennplugger på denna servicen, men det skal verkstedet få lov til å gjøre sammen med ventilsjekk i høst, med mindre det skulle bli akutt behov.