Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Kjellrf »

H-modellen kom ikke til Norge, finns minst en som er tatt inn i ettertid. Det er vel den som gikk under betegnelsen MK2.
Gamle Z900 kom med 82 hester, minket litt på 76-modellen, og så blei det 83 på Z1000A (den jeg har). GPZ1100 kom ikke til Norge i 81, den var det visst grusomt mye feil med. Motorrad skulle kjøre langtest, og sykkelen tok fyr og brant opp etter 5000 km...
I 82 derimot, kom det mange til Norge. De var kjent for å bruke olje og sniffe bensin (eller som en sa, han fylte olje og peila tanken...). Toppakningen likte også å lekke litt olje, husker jeg.
En jeg kjenner, hadde hatt sykkelen på Speed i sandefjord, og kjørte rett til Løvaas i Holmestrand. :prop: Han synes det var litt merkelig lyd i motoren, og kikket i peilehullet. Ikkeno olje.
La sykkelen så langt over på sida han klarte, men fortsatt ikkeno olje.
Så fikk han låne litt verktøy og et fat, og tappet av olja. Det kom ca en 1/2 liter olje ut...
Og sykkelen hadde kjørt 5 mil på den skvetten.
Så han byttet GPZ'en inn mot en ny CBX 1000 Uni-trac like etterpå, hos Speed. Etter at den var på førstegangsservice, tok han og peilet olja da han kom hjem. Der hadde han nok fått olja som mangla på Kawa'n, for den var helt full....

83 GPZ var mye bedre. Men ramma mista visst noe av stivheta når sykkelen hadde passert 40.000 km, ifølge en bekjent hardgasser fra den tida.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av MaxTron »

Den sykkeln øverst i midten på Z-Power siden er det en vankel?? Hvilken sykkel er det???
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Tysnes »

E vel bilde av kawasaki`s prototype av en wankel , som ikke ble noe av.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av MaxTron »

Tysnes skrev:E vel bilde av kawasaki`s prototype av en wankel , som ikke ble noe av.
Det forklarer jo hvorfor æ ikke har hørt om at Kawa ha Wankel :D
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Jompa »

MaxTron skrev:
Tysnes skrev:E vel bilde av kawasaki`s prototype av en wankel , som ikke ble noe av.
Det forklarer jo hvorfor æ ikke har hørt om at Kawa ha Wankel :D
Les MC24, der står det en artikkel om flere Wankelsykler

http://www.mc24.no/article.php?articleI ... goryID=123" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av Jompa den 18 feb 2011, 19:04, redigert 1 gang totalt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Jompa »

Kjerringa påstår med stor tyngde at jeg begynner å bli senil. Ikke med faglig tyngde, men sånn tyngde som kvinnfolk kan ha.
Andre vil sikkert si at ho bare er jævlig påståelig, kan nok være riktig det, men "tyngde" tar seg ihvertfall bedre ut på trykk.

Det ho sikter til, er dette med kortids og langtids hukommelse. Det hender at jeg f.eks glemmer å hente posten selv om jeg
har sagt at jeg skal ta den når jeg kommer hjem fra jobb. Enda postkassa står midt i synet på meg når jeg tar av fra hovedveien.
Hovedveien er forresten veldig dårlig brøyta, men det er en annen sak.
Jeg tror at hukommelse er noe som kommer og går, særlig sånt som har med dagligdagse ting å gjøre, for hvis kjerringa spør om
det var noen regninger i dag, husker jeg med en gang at jeg skulle se etter posten.
Likedan hvis hun spør om jeg husket å kjøpe dasspapir. Jeg skjønner bare ikke hvorfor hun spør om det akkurat når hun er på tur
inn på badet. Da vet nemlig min sjette sans at vi er fri for papir. I år husket jeg forresten morsdagen.

Da er det mye morsommere med langtidshukommelsen. Man kan ta frem gode minner, eller de spretter bare opp, som pop-up-reklame
på skjermen. og man kan fortrenge det man ikke vil huske.

Mitt aller første mc-minne spratt opp i morges. Jeg må ha vært 5-6 år da jeg så syvfemtien første gang. Min beste lekekamerat
hadde et søskenbarn i Nordfjord som kjørte Honda 750. Jeg hadde hørt mye om denne supersykkelen før jeg endelig en sommerdag
så den med egne øyne, for første gang. Søskenbarnet var på ferietur i nabolaget.
Sykkelen overgikk alt jeg hadde hørt og trodd. Den var så svær! Særlig for en liten gutt som såvidt nådde med haka over tanken når
jeg stod ved siden av sykkeln.
Og den digre motoren ! Og 4 eksosrør ! Helt ufattelig for en som bare hadde sett Corvetter til da. Nabogutten fikk selvsagt sitte på med
syvfemtien, så heldig var ikke jeg. Jeg husker godt hvordan han gliste fra øre til øre der han satt på med mora sin hvite mopedhjelm
på hodet. Etter den sommeren visste alle ungene i nabolaget hva en Honda syvfemti var.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av tagesk »

Jompa skrev: Mitt aller første mc-minne spratt opp i morges. Jeg må ha vært 5-6 år da jeg så syvfemtien første gang.
Jeg husker godt mitt første møte med en syvfemti.
Den sto parkert utenfor Tangen Kolonial.
Jeg gikk bort for å se hvor fort den kunne gå (les: Hva det sto på speedometeret).
Helt inntil og lente meg frem for å se.

Fremdeles har jeg arr på leggen der jeg kom borti potta.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av MaxTron »

tagesk skrev:
Jompa skrev: Mitt aller første mc-minne spratt opp i morges. Jeg må ha vært 5-6 år da jeg så syvfemtien første gang.
Jeg husker godt mitt første møte med en syvfemti.
Den sto parkert utenfor Tangen Kolonial.
Jeg gikk bort for å se hvor fort den kunne gå (les: Hva det sto på speedometeret).
Helt inntil og lente meg frem for å se.

Fremdeles har jeg arr på leggen der jeg kom borti potta.

[TaSK]
:knegg :thumleft
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Dimzum »

Artig at nettopp "syvfemtien" dras fram, for det var nemlig også mitt første "møte" med storsykkel. Vi vokste opp på en avsidesliggende plass, ca 400 sjeler og den sprekseste tohjulingen var en Puch 50. Ho gamla som kjørte post brukte Corvette - ikke bil altså, men moppen, men den lo vi litt av. (Puchen var rå i forhold.) Jeg var vel ca 10 år og så kom min bror heim med en Honda 750 Four! Den var enorm! Og gul! Jeg fikk sitte på den, men fikk streng beskjed om ikke å fikkle med noe......Den sykkelen gjorde et enormt inntrykk! :D
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Jompa »

Honda 750 er blitt et begrep for alle, både mc-folk og "sivilister".
Det finnes utrulig mange av dem i bruk fremdeles, altså de første med en kamaksling.
Det er bare å se på Finn.no.
Bare synd at både Honda 750 og Kawa 900 begynner å få en betydelig Harryfaktor. Det samme kan
vel trygt sies om Kawa 750 H2.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av SveinT »

Jompa skrev:
Bare synd at både Honda 750 og Kawa 900 begynner å få en betydelig Harryfaktor.
Det samme kanvel trygt sies om Kawa 750 H2.
Heisann, ja du mener vel det pga prisnivå, og at "alle"
skal være blodstrøkne og stå til pynt ? ;-)
Vel, de er i alle fall ikke sjeldne mer,
så mye som det har blitt bruktimportert de siste femten åra.

Harryfaktoren var kanskje vel så høy før i tia,
da var det jo gjerne frynsejakke og olavest med masse
påsydde troféer fra treff og gjerne reklame fra produsenter
som laget eksosanlegg som bråket aller mest.
Det var vel enn annen type harryfaktor da ... :jada:

Da jeg var i tenåra midt på 70 tallet, var det jo tøft å kikke
på store motorsykler, og tallene på speedometerskiva fortalte
litt om hvordan det kunne ligge an med toppfarta \:D/
Det var jo viktig, så hadde vi tråsykkelgutta litt å prate om på kiosken.
Men å klå noe på de syklene lot vi være, da noen av
disse eierne virket litt ustabile på den tida..
Både rundt avstraffelser for å klå, samt grisekjøring. :punch

Kawasaki 900 var det største av alt midt på 70 tallet.
Jeg husker jeg var med foreldrene mine i en Morris 1300
en varm sommerdag med nedrulla vinduer, da flere store motorsykler
kjørte forbi oss , blant annet en slik 900. Så interessen endret seg
kjapt fra modellflybygging til mopeder og motorsykler den gang ja., og den
første mopeden ble handla i 1977.. den første av mange ...

Husker en av de harde gutta hadde en ny Suzuki GS750, hvor _alt_
inni pottene var slått ut - to rake rør.
Han pleide å vaske den inne i vaskehallen på den lokale bensinstasjonen.
Den ble som regel starta der inne med bra pådrag på rulla, så det bråka jo bra.
Og det var jo tøft for oss som kjørte moppe så klart,
selv om en del andre der ikke syntes det var fullt så artig.. :knegg

Så skulle jo jeg, med min Suzuki AC50, prøve å være litt tøff også,
siden det satt noen smådamer ved brusautomaten på utsida der...
Følge opp litt med spinning og full gass, opp på bakhjulet osv...
Jeg avsluttet den imponerende oppvisningen rundt bensinpumpene da slangen
til den ene pumpa hektet seg fast i fothvileren på mopeden.
Sjelden har vel uttrykket "Opp som en løve, og ned som en skinnfell" passet bedre.... :sk?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Jompa »

SveinT skrev:

Så skulle jo jeg, med min Suzuki AC50, prøve å være litt tøff også,
siden det satt noen smådamer ved brusautomaten på utsida der...
Følge opp litt med spinning og full gass, opp på bakhjulet osv...
Jeg avsluttet den imponerende oppvisningen rundt bensinpumpene da slangen
til den ene pumpa hektet seg fast i fothvileren på mopeden.
Sjelden har vel uttrykket "Opp som en løve, og ned som en skinnfell" passet bedre.... :sk?
Skikkelig bra fortalt.
Hvorfor får jeg plutselig fullt av bilder av div mopedstunt inni hodet mitt ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av MaxTron »

Mye gode historier i denne tråden ja :notworthy:

Bære å fyll på med meir!! :prop:
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Jompa »

Jeg leste akkurat EtronX`s innlegg om å oppfylle drømmer.
Da jeg solgte GSen for 20 år siden var jeg innstilt på at mc-perioden var over. Punktum finale.
Nybygd hus, 2 småjenter, det passet ganske enkelt dårlig med en far som ragget rundt på sykkel.
Så kom perioden med Voyager og campingvogn, kanskje vi var harry, men vi hadde mange flotte turer både innenlands og utenlands, sommer og vinter. I lag med venner, og ofte bare oss i familien. Det var ei kjempefin tid.

Men drømmen om sykkel lå og skurret i bakhodet hele tida, selv om jeg prøvde å fortrenge den etter beste evne.
Så, i 2005 fikk jeg endelig tak i en Kawa 750 H2 som jeg hadde siklet etter i flere år. Sykkelen hadde stått ute i mange
år og var nærmest et vrak. Den første sommeren løftet jeg motoren ut av ramma, og fikk den opp på arbeidsbenken i garasjen. Det var alt jeg fikk gjort med sykkelen. Da jeg hadde fått sånn noenlunde oversikt over prosjektet,og litt peiling
på delepriser, fant jeg ut at dette muligens ble litt for svært for meg.
Heldigvis var det en kar i Trondheim som hadde fått nyss om at jeg hadde H2en. Han maste lenge om å få kjøpe den, og da han bydde en "eventyrlig" pris, ble det salg.
Jeg hadde fremdeles lyst på sykkel, og hadde kommet frem til at en 80-talls japse måtte være tingen. Den skulle være kjørbar samtidig
som jeg skulle ha et prosjekt å holde på med om vinteren.
Min bedre halvdel var ikke særlig begeistret da jeg solgte H2,en. Hun mente at den godt kunne stå i garasjen til jeg engang fant inspirasjon
til å begynne med den.
Men da jeg luftet tanken på en 80-taller, var hun helt med. Vel, det var bare å sette igang med å lete på Finn.no.
Etter å ha sett på flere hundre sykler, landet jeg til slutt på GPz,en. Den var snart veteran, ikke helt vanlig og selgeren påsto at den var i
god stand.
Sykkelen stod ca 55 mil hjemmefra, med skilt, så det var bare å hente den. Jeg gledet meg som en unge på julaften den dagen det bar ivei
til SørTroms. Den siste septemberdagen i 2009 som det gikk an å starte på langtur. Da jeg kom hjem sent på kvelden, frøssen men lykkelig,
var drømmen endelig gått i oppfyllelse.
Den vinteren ble det mange sene kveldstimer i garasjen. Det ble ganske mye dyrere og mange flere delebestillinger enn jeg hadde trodd, men skitt. Må man så må man.

Nå har jeg en ny drøm. Veldig oppnåelig. Harstadtreffet til sommeren.
Må bare komme meg dit!!!
Fikk ideen etter at jeg leste om MC-sidens roadtripp.
Det blir skitskøy å treffe dere fra forumet, flere av dere er jo allerede å regne som kjentfolk.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av MaxTron »

Ser jo nesten ny ut den GPz'n din jo!!! :notworthy: :notworthy:

Håper også det blir tur og muligheter for å treffe en god del av forumfolket her :prop: :prop:

Når det gjelder dæ spesielt kan det bli ett lite problem, kommer vel til å se etter en fyr som ser ut som en oppbanka Jompa Tormann :lol :lol
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Svar