JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen
Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen
Er i gang med et lite "Svenske-grense-prosjekt" nå. Skal prøve å få kjørt alle små og store veier langs grensa. Starta i sør med besøk i Sponvika, og har nå kommet opp i området rundt Kasbo, litt nedafor Ørje. Tea er sykkelen som brukes. Det blir mange snuinger så det er greit med en lett sykkel.
I går tok jeg en liten pause i grense-kjøringa, for jeg oppdaget at bremseskiva på Tea var laaaaaangt under minimumsmålet for slitasje. Får bestille ei ny skive, nye klosser og et repsett til kalipperen tenker jeg, og så kan utforskingen fortsette.
Pausen i går blei brukt til en liten svipptur med Voyageren. Reiste ikke hjemmefra før ved fire-tia på eftan, så det blei ikke så fryktelig langt. Tok E6 ned til Oslo, E18 videre til Arendal, rv 42 opp til den treffer rv 41 (Telemarksvegen) ved Hynnekleiv. Derfra blei det rv 41 opp til Vrådal og videre til Brunkeberg. Så blei det E134 forbi Seljord og til Notodden. Etter en liten matpeuse på Notodden, gikk det straka vegen hjem til Lørenskog. Var hjemme litt over midnatt. Godt å få lufta Voyageren litt også. Den er ganske uslåelig på slike turer der ferden går på greie og raske asfaltveier.
I går tok jeg en liten pause i grense-kjøringa, for jeg oppdaget at bremseskiva på Tea var laaaaaangt under minimumsmålet for slitasje. Får bestille ei ny skive, nye klosser og et repsett til kalipperen tenker jeg, og så kan utforskingen fortsette.
Pausen i går blei brukt til en liten svipptur med Voyageren. Reiste ikke hjemmefra før ved fire-tia på eftan, så det blei ikke så fryktelig langt. Tok E6 ned til Oslo, E18 videre til Arendal, rv 42 opp til den treffer rv 41 (Telemarksvegen) ved Hynnekleiv. Derfra blei det rv 41 opp til Vrådal og videre til Brunkeberg. Så blei det E134 forbi Seljord og til Notodden. Etter en liten matpeuse på Notodden, gikk det straka vegen hjem til Lørenskog. Var hjemme litt over midnatt. Godt å få lufta Voyageren litt også. Den er ganske uslåelig på slike turer der ferden går på greie og raske asfaltveier.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen
Høres jo ut som en flott ettermiddags-/kveldstur
Hmmm...må vurdere å anskaffe en slik "nr2-sykkel" Det er helt klart endel veistubber og spennende alternative ruter jeg ikke får utforsket med Volusiaen..
Hmmm...må vurdere å anskaffe en slik "nr2-sykkel" Det er helt klart endel veistubber og spennende alternative ruter jeg ikke får utforsket med Volusiaen..
Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen
Det er ganske kjekt å ha en "moped" som man kan bruke på de alternative rutene. Forsøkte å bruke Voyageren og Gamle på sånne ruter, men det var fort gjort å kjøre seg fast. Fikk jo ikke snudd Voyageren alene alle steder. Dessuten er det jo mer moro med en lett liten sykkel med terrengdekk når man skal bevege seg ut i det ukjente. De er jo så utrolig lettkjørte på løst underlagGlobe skrev: Hmmm...må vurdere å anskaffe en slik "nr2-sykkel" Det er helt klart endel veistubber og spennende alternative ruter jeg ikke får utforsket med Volusiaen..
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen
Har ikke begynt å skrive noe tur-referat fra grense-prosjektet, men har da noen bilder. Slenger ut noen her for å vise noe av det jeg setter pris på. Det er langs ukjente grusveier man kan finne mange flotte plasser syns jeg. Bildene er ikke av særlig kvalitet, men det får heller gå.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen
Fantastisk Virkelig idyllisk, ser ut til å være god "kvalitetstid" dette, på tur!
Takk for at du deler
Takk for at du deler
- Bimma
- Innlegg: 713
- Registrert: 03 nov 2008, 15:11
- Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
- Sted: Drammen
- Kontakt:
Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen
Det er noen flotte veier og nydelig natur du har funnet denne gangen Jalmar
Gleder meg til å være med snart...!
Gleder meg til å være med snart...!
Livet består av øyeblikk - nyt dem !
Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km
BLOGGEN MIN: mc-tourer.com
Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km
BLOGGEN MIN: mc-tourer.com
Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen
Nå sitter jeg i godstolen og slapper av etter en fin kjørehelg. I går tok jeg en liten runde over til Sverige med Voyageren. Rusla rolig rv 120 til Elvestad, fortsatte på E18 til Ørje. Der blei det boller og kaffe på Statoilen. Plutselig begynte det å tordne og regne, så da var det kjapt på med kjøreutstyret og full gass nedover rv 21 mot Halden. Kjørte ikke helt til Halden, men svingte av mot Nössemark. Valgte å kjøre den fine veien ned til ED, og svinge oppover mot Bengtsfors og Årjäng. Der kom jeg ut på E18 igjen. Etter noen minutter så jeg en mc og to skinnkledte stå i veikanten. Stoppet selvfølgelig for å høre om alt var bra. Det var det forsåvidt, men det manglet bensin. Løsningen på problemet blei at jeg snudde Voyageren og tok med meg den andre mc-føreren tilbake til bensinstasjonen i Årjäng slik at han kunne få henta bensin. Kjørte han så tilbake igjen til sykkelen. Så den saken løste seg veldig greit.
Etter denne hendelsen fortsatte jeg forbi Töcksfors og videre til Ørje. Derfra tok jeg rv 21 over Rømskog og Setskog, og videre til Bjørkelangen. Så bar det straka vegen ned til Fetsund, videre til Lillestrøm, og tilslutt hjem i garasjen i Lørenskog. Fin tur på noen-og-førti mil.
I dag var det fortsatt fint vær, så da måtte Voyageren ut på tur igjen. Alternativet til tur var å skru på Tea. Hun trenger en skikkelig gjennomgang av forskjellige ting nå. Rens av kjede, festing av sal, trenger ny eksospotte, rengjøring og smøring av opplagring for bakfjær og svingarm, ventiljustering, nye tennplugger etc etc etc...
Men skruingen blei utsatt. Bedre å benytte fridagene til kjøring. Så jeg satte kursen oppover E6 til Skedsmokorset. Der svingte jeg over på rv 120 og freste opp til Nannestad, og videre langs Hurdalssjøen til Hurdal. Så blei det rv 180 over toppen og ned til rv 33 ved Minnesund. Derfra fulgte jeg rv 33 til Skreia og videre til Lena. Så blei det en eller annen rv til Reinsvoll. Kom ut på rv 4 og fulgte den til jeg kunne ta av på rv 33 mot Dokka. Fin vei, bortsett fra et veiarbeidsområde med dårlig veidekke. Fra Dokka kjørte jeg ned mot Jevnaker via Bjoneroa. Fra Jevnaker tok jeg veien over til Roa. Fra Roa blei det "over skauen" til Maura, og rv 120 ned til Skedsmokorset igjen.
Det blir dessverre litt lite bilder på turene nå. Men det får jeg ikke gjort så mye med. Får se om jeg ikke får kjøpt meg et enkelt stativ til kameraet, for det blir liksom litt bedre med bilder til referatene.
Etter denne hendelsen fortsatte jeg forbi Töcksfors og videre til Ørje. Derfra tok jeg rv 21 over Rømskog og Setskog, og videre til Bjørkelangen. Så bar det straka vegen ned til Fetsund, videre til Lillestrøm, og tilslutt hjem i garasjen i Lørenskog. Fin tur på noen-og-førti mil.
I dag var det fortsatt fint vær, så da måtte Voyageren ut på tur igjen. Alternativet til tur var å skru på Tea. Hun trenger en skikkelig gjennomgang av forskjellige ting nå. Rens av kjede, festing av sal, trenger ny eksospotte, rengjøring og smøring av opplagring for bakfjær og svingarm, ventiljustering, nye tennplugger etc etc etc...
Men skruingen blei utsatt. Bedre å benytte fridagene til kjøring. Så jeg satte kursen oppover E6 til Skedsmokorset. Der svingte jeg over på rv 120 og freste opp til Nannestad, og videre langs Hurdalssjøen til Hurdal. Så blei det rv 180 over toppen og ned til rv 33 ved Minnesund. Derfra fulgte jeg rv 33 til Skreia og videre til Lena. Så blei det en eller annen rv til Reinsvoll. Kom ut på rv 4 og fulgte den til jeg kunne ta av på rv 33 mot Dokka. Fin vei, bortsett fra et veiarbeidsområde med dårlig veidekke. Fra Dokka kjørte jeg ned mot Jevnaker via Bjoneroa. Fra Jevnaker tok jeg veien over til Roa. Fra Roa blei det "over skauen" til Maura, og rv 120 ned til Skedsmokorset igjen.
Det blir dessverre litt lite bilder på turene nå. Men det får jeg ikke gjort så mye med. Får se om jeg ikke får kjøpt meg et enkelt stativ til kameraet, for det blir liksom litt bedre med bilder til referatene.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen
Riksvei 21 Bjørkelangen-Ørje-Halden er en av mine favoritter, ofseleg artig vei.
Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen
Det har du rett iGammelgutt skrev:Riksvei 21 Bjørkelangen-Ørje-Halden er en av mine favoritter, ofseleg artig vei.
Skal du "krydre" runden litt, anbefaler jeg deg å svinge av rv 21 før du kommer til Halden. Rv106 (Skiltet Nössemark tror jeg) er veldig bra. Før du kommer til Nössemark, går det av en vei til høyre (skiltet Ed) og den er veldig bra. Fine svinger og fin natur. Når du kommer til Ed, er det bare å svinge til venstre mot Bengtsfors, og følge veien opp til E18 ved Årjäng. Og vips er du tilbake i Ørje igjen etter noen mil på E18. Dessuten går det an å svinge til høyre rett etter at du har passert Töcksfors (på vei mot Norge). Tror den er skiltet Elovsbyn eller Koppom. Etter noen mil kommer du til et tettsted med skole på venstre sia og kirke på høyre sia. Etter noen hundre meter går det av en vei til venstre (skiltet Rømskog). Og da er du straks inne på rv 21 igjen. Dette ruteforslaget går på asfalt hele veien.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen
Jeg har kjørt den strekningen motsatt en gang.Jalmar skrev:Det har du rett iGammelgutt skrev:Riksvei 21 Bjørkelangen-Ørje-Halden er en av mine favoritter, ofseleg artig vei.
Dessuten går det an å svinge til høyre rett etter at du har passert Töcksfors (på vei mot Norge). Tror den er skiltet Elovsbyn eller Koppom. Etter noen mil kommer du til et tettsted med skole på venstre sia og kirke på høyre sia. Etter noen hundre meter går det av en vei til venstre (skiltet Rømskog). Og da er du straks inne på rv 21 igjen.
Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen
Jeg kjørte rv 21 fra Ørje til Bjørkelangen sammen med Pollti for en stund siden. Fin tur. Tror ikke lokalbefolkningen har kommet over sjokket enda. Vi hadde innlagt brosmekoke-pause, men Pollti hadde ikke tatt med seg brosme, så det blei bare kaffe.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen
Går det an å grille brosme?, så har jeg en liten gassgrill som er grei å få med på sykkelen.
Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen
Egentlig er det Ragnhild som er best på tilbereding av brosme. Pollti kommer som god nummer to. Men jeg antar at brosme kan grilles. Det er vel bare å pakke den inn i sølvpapir og slenge den på grillen vil jeg tro.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen
Heyda, bilde, butikk og pris?Gammelgutt skrev:Går det an å grille brosme?, så har jeg en liten gassgrill som er grei å få med på sykkelen.
Kanskje noe som er kjappere enn små pølsegriller. Litt plasstrengende å ta med slike engangs pølsegriller.
Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen
Denne ser ut til å passe i et hjørne i toppkofferten:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")