JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av Jalmar »

Er i gang med et lite "Svenske-grense-prosjekt" nå. Skal prøve å få kjørt alle små og store veier langs grensa. Starta i sør med besøk i Sponvika, og har nå kommet opp i området rundt Kasbo, litt nedafor Ørje. Tea er sykkelen som brukes. Det blir mange snuinger så det er greit med en lett sykkel.

I går tok jeg en liten pause i grense-kjøringa, for jeg oppdaget at bremseskiva på Tea var laaaaaangt under minimumsmålet for slitasje. Får bestille ei ny skive, nye klosser og et repsett til kalipperen tenker jeg, og så kan utforskingen fortsette.

Pausen i går blei brukt til en liten svipptur med Voyageren. Reiste ikke hjemmefra før ved fire-tia på eftan, så det blei ikke så fryktelig langt. Tok E6 ned til Oslo, E18 videre til Arendal, rv 42 opp til den treffer rv 41 (Telemarksvegen) ved Hynnekleiv. Derfra blei det rv 41 opp til Vrådal og videre til Brunkeberg. Så blei det E134 forbi Seljord og til Notodden. Etter en liten matpeuse på Notodden, gikk det straka vegen hjem til Lørenskog. Var hjemme litt over midnatt. Godt å få lufta Voyageren litt også. Den er ganske uslåelig på slike turer der ferden går på greie og raske asfaltveier. :thumleft
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av Globe »

Høres jo ut som en flott ettermiddags-/kveldstur :thumleft

Hmmm...må vurdere å anskaffe en slik "nr2-sykkel" :-k Det er helt klart endel veistubber og spennende alternative ruter jeg ikke får utforsket med Volusiaen.. :-k

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av Jalmar »

Globe skrev: Hmmm...må vurdere å anskaffe en slik "nr2-sykkel" :-k Det er helt klart endel veistubber og spennende alternative ruter jeg ikke får utforsket med Volusiaen.. :-k
Det er ganske kjekt å ha en "moped" som man kan bruke på de alternative rutene. Forsøkte å bruke Voyageren og Gamle på sånne ruter, men det var fort gjort å kjøre seg fast. Fikk jo ikke snudd Voyageren alene alle steder. Dessuten er det jo mer moro med en lett liten sykkel med terrengdekk når man skal bevege seg ut i det ukjente. De er jo så utrolig lettkjørte på løst underlag \:D/
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av Jalmar »

Har ikke begynt å skrive noe tur-referat fra grense-prosjektet, men har da noen bilder. Slenger ut noen her for å vise noe av det jeg setter pris på. Det er langs ukjente grusveier man kan finne mange flotte plasser syns jeg. Bildene er ikke av særlig kvalitet, men det får heller gå. :mk

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

:prop:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av Globe »

Fantastisk :bananas Virkelig idyllisk, ser ut til å være god "kvalitetstid" dette, på tur!

Takk for at du deler :thx :thumleft

Brukeravatar
Bimma
Innlegg: 713
Registrert: 03 nov 2008, 15:11
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Bosted: Drammen
Kontakt:

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av Bimma »

Det er noen flotte veier og nydelig natur du har funnet denne gangen Jalmar :prf

Gleder meg til å være med snart...! :bananas
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av Jalmar »

Nå sitter jeg i godstolen og slapper av etter en fin kjørehelg. I går tok jeg en liten runde over til Sverige med Voyageren. Rusla rolig rv 120 til Elvestad, fortsatte på E18 til Ørje. Der blei det boller og kaffe på Statoilen. Plutselig begynte det å tordne og regne, så da var det kjapt på med kjøreutstyret og full gass nedover rv 21 mot Halden. Kjørte ikke helt til Halden, men svingte av mot Nössemark. Valgte å kjøre den fine veien ned til ED, og svinge oppover mot Bengtsfors og Årjäng. Der kom jeg ut på E18 igjen. Etter noen minutter så jeg en mc og to skinnkledte stå i veikanten. Stoppet selvfølgelig for å høre om alt var bra. Det var det forsåvidt, men det manglet bensin. Løsningen på problemet blei at jeg snudde Voyageren og tok med meg den andre mc-føreren tilbake til bensinstasjonen i Årjäng slik at han kunne få henta bensin. Kjørte han så tilbake igjen til sykkelen. Så den saken løste seg veldig greit. :thumleft

Etter denne hendelsen fortsatte jeg forbi Töcksfors og videre til Ørje. Derfra tok jeg rv 21 over Rømskog og Setskog, og videre til Bjørkelangen. Så bar det straka vegen ned til Fetsund, videre til Lillestrøm, og tilslutt hjem i garasjen i Lørenskog. Fin tur på noen-og-førti mil. :D

I dag var det fortsatt fint vær, så da måtte Voyageren ut på tur igjen. Alternativet til tur var å skru på Tea. Hun trenger en skikkelig gjennomgang av forskjellige ting nå. Rens av kjede, festing av sal, trenger ny eksospotte, rengjøring og smøring av opplagring for bakfjær og svingarm, ventiljustering, nye tennplugger etc etc etc...

Men skruingen blei utsatt. Bedre å benytte fridagene til kjøring. Så jeg satte kursen oppover E6 til Skedsmokorset. Der svingte jeg over på rv 120 og freste opp til Nannestad, og videre langs Hurdalssjøen til Hurdal. Så blei det rv 180 over toppen og ned til rv 33 ved Minnesund. Derfra fulgte jeg rv 33 til Skreia og videre til Lena. Så blei det en eller annen rv til Reinsvoll. Kom ut på rv 4 og fulgte den til jeg kunne ta av på rv 33 mot Dokka. Fin vei, bortsett fra et veiarbeidsområde med dårlig veidekke. Fra Dokka kjørte jeg ned mot Jevnaker via Bjoneroa. Fra Jevnaker tok jeg veien over til Roa. Fra Roa blei det "over skauen" til Maura, og rv 120 ned til Skedsmokorset igjen. :prf

Det blir dessverre litt lite bilder på turene nå. Men det får jeg ikke gjort så mye med. Får se om jeg ikke får kjøpt meg et enkelt stativ til kameraet, for det blir liksom litt bedre med bilder til referatene. :D

:prop:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Gammelgutt

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av Gammelgutt »

Riksvei 21 Bjørkelangen-Ørje-Halden er en av mine favoritter, ofseleg artig vei. \:D/

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av Jalmar »

Gammelgutt skrev:Riksvei 21 Bjørkelangen-Ørje-Halden er en av mine favoritter, ofseleg artig vei. \:D/
Det har du rett i :thumleft

Skal du "krydre" runden litt, anbefaler jeg deg å svinge av rv 21 før du kommer til Halden. Rv106 (Skiltet Nössemark tror jeg) er veldig bra. Før du kommer til Nössemark, går det av en vei til høyre (skiltet Ed) og den er veldig bra. Fine svinger og fin natur. Når du kommer til Ed, er det bare å svinge til venstre mot Bengtsfors, og følge veien opp til E18 ved Årjäng. Og vips er du tilbake i Ørje igjen etter noen mil på E18. Dessuten går det an å svinge til høyre rett etter at du har passert Töcksfors (på vei mot Norge). Tror den er skiltet Elovsbyn eller Koppom. Etter noen mil kommer du til et tettsted med skole på venstre sia og kirke på høyre sia. Etter noen hundre meter går det av en vei til venstre (skiltet Rømskog). Og da er du straks inne på rv 21 igjen. Dette ruteforslaget går på asfalt hele veien.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Gammelgutt

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av Gammelgutt »

Jalmar skrev:
Gammelgutt skrev:Riksvei 21 Bjørkelangen-Ørje-Halden er en av mine favoritter, ofseleg artig vei. \:D/
Det har du rett i :thumleft

Dessuten går det an å svinge til høyre rett etter at du har passert Töcksfors (på vei mot Norge). Tror den er skiltet Elovsbyn eller Koppom. Etter noen mil kommer du til et tettsted med skole på venstre sia og kirke på høyre sia. Etter noen hundre meter går det av en vei til venstre (skiltet Rømskog). Og da er du straks inne på rv 21 igjen.
Jeg har kjørt den strekningen motsatt en gang.

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av Jalmar »

Jeg kjørte rv 21 fra Ørje til Bjørkelangen sammen med Pollti for en stund siden. Fin tur. Tror ikke lokalbefolkningen har kommet over sjokket enda. Vi hadde innlagt brosmekoke-pause, men Pollti hadde ikke tatt med seg brosme, så det blei bare kaffe. :oh
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Gammelgutt

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av Gammelgutt »

Går det an å grille brosme?, så har jeg en liten gassgrill som er grei å få med på sykkelen.

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av Jalmar »

Egentlig er det Ragnhild som er best på tilbereding av brosme. Pollti kommer som god nummer to. Men jeg antar at brosme kan grilles. Det er vel bare å pakke den inn i sølvpapir og slenge den på grillen vil jeg tro. :scratch
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Bosted: bærgen

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av Onsløv »

Gammelgutt skrev:Går det an å grille brosme?, så har jeg en liten gassgrill som er grei å få med på sykkelen.
Heyda, bilde, butikk og pris?
Kanskje noe som er kjappere enn små pølsegriller. Litt plasstrengende å ta med slike engangs pølsegriller.

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av Jalmar »

Denne ser ut til å passe i et hjørne i toppkofferten:

Bilde
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Bosted: bærgen

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av Onsløv »

Hehe, kan jo bruke den SOM toppkoffert...

Her er en annen kreativ person.
Bilde

Gammelgutt

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av Gammelgutt »

Onsløv skrev:
Gammelgutt skrev:Går det an å grille brosme?, så har jeg en liten gassgrill som er grei å få med på sykkelen.
Heyda, bilde, butikk og pris?
Kanskje noe som er kjappere enn små pølsegriller. Litt plasstrengende å ta med slike engangs pølsegriller.
Kjøpt på Jula, koster kr. 399,-. Varenummer 769-020, kanskje du finner den på nettsidene til Jula. Mål; L399 H 100 B210 mm.

Når jeg har vært med Pocket Eagels på grilltur så er jeg ferdig med å spise før engangsgrillene er klare til bruk.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av AJ »

Jalmar skrev:Fra Jevnaker tok jeg veien over til Roa. Fra Roa blei det "over skauen" til Maura, og rv 120 ned til Skedsmokorset igjen. :prf
:prop:
Da kjørte godeste Jalmar rett forbi der jeg bor... :knegg
Neste gang kan han kanskje stikke innom? Kan fort hende at jeg er hjemme :janikk

Ellers ser det ut til at du har hatt en strålende helg!
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av Jalmar »

Nu begynner det å komme litt deler og stæsj på stell her. Mest til Tea. Etter 7000 test-kilometer, har jeg fått et visst innblikk i hva som må modifiseres og hva som må fikses.

Ny bremseskive blei henta i går. Bølgeskive som egentlig er til en eller annen Honda 600 RRRRRRRRRRRRRR-ett-eller-annet. Men den skal passe, så da er det jo bare å prøve. Mulig den er en millimeter eller to for tykk, men da får jeg slipe ned klossene litt, så går det nok bra. Nye klosser blei selvfølgelig handlet inn samtidig. Skal overhale kalipperen også når jeg først er i gang. Så blir det skifte av hjullagre og en sjekk av eiker, i tillegg til en skikkelig rengjøring der framme. Da skulle det meste være OK i fronten. Nye styrelagre og ny olje på gaflene er allerede ordnet.

Så har jeg handlet inn nye plugger og bestilt nytt luftfilter. Motoren trenger en grundig justering. Ventilene har faktisk aldri blitt justert på denne sykkelen, på tross av over 90000 km kjørelengde :O I tillegg planlegger jeg en synkronisering av forgasserne. Det skal visst også være fordelaktig å omplassere CDI-unitene. De er plassert stående under salen, og det har vært tilfeller der salen har slått ned i CDI-unitene og knekt kontaktene. Og en ny unit koster innpå 3000 kroner, så det kan være greit å flytte dem vekk.

Bakover på Tea blir det en nedpelling, rengjøring og smøring av baksving og fjær/demper-oppheng/fester. Det vil også bli montert en kraftigere bakfjær for å vinne litt mer bakkeklaring. Så venter jeg på et koffertrack fra Hepco & Becker. Bestilte et solid rack som kan bære sidekoffertene og toppkofferten jeg har til Gamle. Normalt vil jeg antagelig bare bruke toppkofferten og soft-bager. Men racket vil da gjøre nytte som kombinert veltebøyle og bøyler for å holde soft-bagene vekk fra eksosvarmen. Når jeg får koffertracket vil jeg også se hvor stor plass jeg har til rådighet når det gjelder eksospotte. Skal lage et opplegg med en slip-on bak koffertracket. Kjøper en brukt slip-on potte og lager til røret sjøl. Det opplegget som sitter på Tea nå, er i ferd med å gå i oppløsning.

Så til sist venter jeg på tilbakemelding fra Hepco på veltebøyler til fronten. De har et opplegg som passer til nyere TransAlp, men jeg håper det vil la seg gjøre å montere dette på Tea også. Vi får se hva de svarer. I så fall blir det et opplegg som beskytter kåpe, tank og motor. I tillegg planlegger jeg å lage en brakett på hver side til å feste reservekanner med bensin på. Tror det kan bli fint med en 5-liter på hver side utenpå de veltebøylene. I så fall vil jeg da ha 10 + 18 liter bensin når kanner og tank er fyllt opp, og det gir en rekkevidde på mellom 560 og 600 kilometer. Det skulle bli akkurat passe for utforsking av grusgrendte strøk i dalstroka både innafor og uttafor.

Jeg har dessverre blitt helt nedsausa av forkjølelse, så skruinga har ikke kommet i gang enda. Men satser på at ting begynner å skje mot slutten av uka. Og da skal jeg prøve å få tatt litt bilder av prosessen.

:prop:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av Jalmar »

Her var det støvete nå... :eh Jaja, ikkeno som ikke en flaske Braastad kan skylle vekk. :mk

Fikk ordna det meste på Tea i løpet av fjoråret. Bakdelen med god kvalitet er jo at syklene ikke blir vedlikeholdt før ting begynner å gå i stykker. Og da finner man plutselig ut at alt må repareres samtidig. Og deletilgang/priser/service/kundebehandling er ikke Honda-forhandlernes sterke side. :sk? Og når da ingeniørene hos Honda har gjort et par store blundere m.h.t. plassering av servicepunkter, så er det duket for lang tid på liften...

Eller hva sies om følgende: Toppdekselpakning på bakre sylinder begynte å lekke olje. Greit nok. Eksosrøret kommer ut 4 mm nedenfor pakningen, så ikke så rart at gummipakningen blir tørr og slipper i løpet av 23 år. Ventilene var aldri justert i løpet av 93000 km på denne motoren, så jeg tenkte jo at det var greit å få gjort det samtidig. Greip telefonen og ringte til Motorport for å høre om deler. Men der "var det for tiden stor trafikk", så ingen tok telefonen. Ikke hos noen Motorportforhandlere i hele Norge faktisk :dontknow Alle hadde "for tiden stor trafikk" og kunne ikke ta telefonen de påfølgende 5 timer jeg forsøkte.

Så da var det bare å hoppe i Citronen og reise ned til Motorport i Persveien. Der var det ikke stor trafikk, så jeg ringte dem fra mobilen mens jeg sto i butikken. Men akk, samme svar fra den automatiske damen: "Det er for tiden stor trafikk..." Det er jo litt rar kundeservice syns jeg...

Men nok om det. Ruslet bort til deledisken og sa jeg skulle ha en ny toppdekselpakning til bakre sylinder. Jada, ikkeno problem, men den måtte bestilles på fabrikken. Ca 1 uke skulle det ta. Og hvis jeg skulle ta av det ventildekselet, måtte jeg også ha en god del flere deler fikk jeg beskjed om. Like greit å bestille samtidig.

For her er det Honda-ingeniørene, eller hva de nå er de som har konstruert denne løsningen, viser seg fra en rar side. For å demontere toppdekselet på bakre sylinder, må man demontere følgende: Tappe kjølevæska, fjerne sal og tank, demontere forgasserne, demontere kjølerør til toppen av bakre sylinder, demontere en tverrbjelke på ramma, løsne coiler fra ramma. Ja, dere leser riktig. Plutselig skjønte jeg hvorfor det aldri har vært justert ventiler på denne sykkelen. Det er jo en dags demontering for å komme til. Riktignok er det små luker i toppdekselet man kan komme til gjennom, men disse hadde i tidens løp satt seg skikkelig fast, så antagelig ville jeg måtte av med toppdekslene uansett.

Så delebestillingen blei som følger: 1 toppdekselpakning, nye gummimuffer mellom gasserne og motoren, nye gummimuffer mellom luftfilterboks og gasserne + nye slangeklemmer og o-ringer til kjølerøret. Alt til den nette sum av 2.400 kroner... :oh

Jaja, sånn var det bare. Bestilte delene og reiste hjem for å demontere. Når hele sykkelen lå i deler hadde det gått en uke, men ingen sms med "Delene har ankommet" fra Motorport. :dontknow Ingen mulighet for å nå andre enn hu derre "stor trafikk"-dama på telefonen... To uker gikk, tre uker gikk og fire uker gikk... DA sendte jeg en litt krass mail til Motorport, og fikk til svar at delene var ventet inn dagen etter... Ingen forklaring på hvorfor det ikke blei gitt en tilbakemelding til meg når ventetiden gikk utover den avtalte uka...

Men så kom delene da. Og jeg kunne skru sykkelen sammen. Det er jo alltid slik at man ønsker minst mulig demontering av andre ting for å reparere en ting. Det har da nemlig en lei tendens til å dukke opp andre feil i etterid av reparasjonen. Dette er tydeligvis noe Hondas ingeniører (eller hva de nå er...) ikke er klar over. Jeg var antagelig heldig og fikk både toppdeksel og forgassere montert slik at alt virket slik det skulle. Men selvfølgelig måtte jo motoren begynne å lekke kjølevæske fra det røret i toppen :doh O-ringene fra Honda var av heller tvilsom kvalitet, så jeg byttet de ut til fordel for 2 o-ringer i en litt mindre dimensjon som var handlet inn fra Biltema. Da blei det tett og fint :thumleft

Etter oppstart og prøvekjøring viste det seg at motoren blei ordentlig varm. Ikke nødvendigvis noen sammenheng med forannevnte reparasjon, men dog... Det viste seg å være en morken slange inn til termostathuset. Enkelt og greit å fikse i teorien, men ingeniørene (eller hva de nå er...) har plassert dette huset helt utilgjengelig mellom rammevangene over fremre sylinder. Detgår an å få demontert den, men lett er det ikke... Tok like godt å skifta termostaten når jeg hadde det frahverandre. Og halleluja... nesten 600 kroner for en termostat!!! :oh

Nuvel. Sykkelen kom i trafikk igjen omsider. Men noen ny Honda blir det aldri på meg. Ikke før forhandlernettet fungerer og de som kalkulerer delepriser har blitt edrue i hvert fall. Heretter blir det internetthandel når Honda-deler skal skaffes. ;e
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av mekkern »

Justerte ventiler og skiftet kjedestrammer på cbr`n og den begynte å lekke kjøleveske som en sil-De O-ringene kjenner jeg til ja.... :punch

Men har ivestert i en XL600 og der er det ikke kjølevann men stor tjangs for kam/løfter havari eller sprukken topp....så her er det muligheter... ;e
Sist redigert av mekkern den 04 jan 2011, 13:33, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Bosted: Oslo, Dal/Brenna

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av Baron von Waffel »

Som Honda-eier er det greit å være advart. Og heldigvis har vi internett.

Godt å se at det er liv i deg Hjalmar. Godt nytt år :vs
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av Jalmar »

Godt Nyttår til deg og dine også Baron :D

Internett er en god venn når det gjelder Honda-deler i hvert fall. Kan jo i forbifarten nevne at hverken simmeringer eller bushinger til gaflene var lagervare hos Motorport... Og en kunde som sto ved siden av meg hos Motorport sist jeg var der, skulle ha clutchhendel til en CBR, men det hadde de heller ikke på lager... Kunne jo være interessant å vite hva de egentlig HAR på lager :mk

Løsningen for meg har vært Mc-Partner i noen tilfeller. De fant på en brukbar løsning. De sjekker hos en leverandør av uoriginale deler hvilket delenummer som passer til TransAlp. Så sjekker de videre om det er en Kawasaki som bruker samme delenummer. Og vips så har jeg tilgang til samme delen fra delelageret hos Kawasaki :thumleft Det blei løsningen når jeg skulle ha simmeringer til gaflene. Samme som til Kawasaki ZZR600. Og Mc-Partner har alltid slitedeler på lager :D Og prisene er jo bare en brøkdel av hva Honda skal ha. Gode argumenter for å handle Kawa-deler syns jeg :prf

I ettertid av min innhandling av pakninger og muffer til Tea, kom jeg over en selger på eBay som solgte komplett pakningsett til TransAlp til den nette sum av 70 euro. Det settet inneholdt alt jeg trengte + mere til, og kosta altså 1/3 av det Motorport skulle ha.

Kan også nevne at en CDI-boks til Tea vil koste ca 3000 kroner gjennom Honda-systemet, og disse trenger man 2 av. En konstruksjonsfeil gjør at disse sitter utsatt til i og med at salen kan slå ned i kontaktene. Så det er altså deler man kan komme til å trenge. De samme CDI-unitene (Honda original) kan kjøpes på eBay for priser som varierer fra 57 - 101 dollar...

Håper for syklenes del at Motorport enten endrer sin service-innstilling og sin pris-politikk, eller at Honda får et nytt forhandlernett i Norge. For makan til morsom og duganes sykkel som TransAlpen er det vanskelig å finne. Jeg kunne faktisk veldig gjerne tenkt meg den nye TransAlp 700 med knastedekk, fullt koffertsett og veltebøyler. Men å handle noe slikt med dagens forhandlernett??? No way... Sykkelen ville jo bare gå fram til 1.gangs service, og så måtte man vente en måned eller to på vanlige servicedeler... Og jeg grøsser ved tanken på hva en stor service på en TransAlp vil koste... Med 5-7 timers skruing for å justere ventiler, så blir regninga stor vil jeg tro...

:mk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av Jalmar »

mekkern skrev:Justerte ventiler og skiftet kjedestrammer på cbr`n og den begynte å lekke kjøleveske som en sil-De O-ringene kjenner jeg til ja.... :punch

Men har ivestert i en XL600 og der er det ikke kjølevann men stor tjangs for kam/løfter havari eller sprukken topp....så her er det muligheter... ;e
Utrolig dårlige de O-ringene. Ser jo greie ut når man har dem i hånda, men de tåler jo ikke frostvæske. Heldigvis hadde jeg en gang kjøpt et sånt sett ed forskjellige O-ringer fra Biltema. Og der fant jeg to som passet litt trangt. Og det blei tett. Er vel ingen god løsning med to O-ringer oppå hverandre, men det virka.

Kan jo nevne at forannevnte Honda-ingeniører (eller hva de nå er...) har konstruert denne rørtilkoblingen slik at hullet der røret tres inn er endel større enn røret, og tetningen er i bunnen. Det vil si at møkk samler seg rundt røret nedi hullet, og følgelig ramler den møkka ned i motoren når røret fjernes. Veldig intelligent løsning altså. Jeg brukte en gummitetning som egentlig var til å tette rundt plugghetta på en Citroen da jeg monterte røret på igjen. Håper det hindrer møkka i å samle seg nede i hullet.

XL600 topper er det vel skrivi endel om i løpet av åra ja :knegg Men en artig sykkel, og en artig motor uansett da. :prf
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av Desmo »

Godt nytt år, Jalmar. Har jo lurt litt på hva du har bedrevet i det siste. Men nå skjønner jeg alt. Du skulle kvitte deg med de japanske knallertene dine, og bytte til anerkjent dårlig (historisk sett) kvalitet fra England eller Italia. Om Honda har satt grå hår i hodet på deg ville en europeisk garantert fjerne dem for godt. Du ville ikke hatt igjen hår på hodet. :knegg
Ellers er det meste som det bruker å være. :thumleft
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Svar