JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av Onsløv »

Hehe, kan jo bruke den SOM toppkoffert...

Her er en annen kreativ person.
Bilde

Gammelgutt

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av Gammelgutt »

Onsløv skrev:
Gammelgutt skrev:Går det an å grille brosme?, så har jeg en liten gassgrill som er grei å få med på sykkelen.
Heyda, bilde, butikk og pris?
Kanskje noe som er kjappere enn små pølsegriller. Litt plasstrengende å ta med slike engangs pølsegriller.
Kjøpt på Jula, koster kr. 399,-. Varenummer 769-020, kanskje du finner den på nettsidene til Jula. Mål; L399 H 100 B210 mm.

Når jeg har vært med Pocket Eagels på grilltur så er jeg ferdig med å spise før engangsgrillene er klare til bruk.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av AJ »

Jalmar skrev:Fra Jevnaker tok jeg veien over til Roa. Fra Roa blei det "over skauen" til Maura, og rv 120 ned til Skedsmokorset igjen. :prf
:prop:
Da kjørte godeste Jalmar rett forbi der jeg bor... :knegg
Neste gang kan han kanskje stikke innom? Kan fort hende at jeg er hjemme :janikk

Ellers ser det ut til at du har hatt en strålende helg!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av Jalmar »

Nu begynner det å komme litt deler og stæsj på stell her. Mest til Tea. Etter 7000 test-kilometer, har jeg fått et visst innblikk i hva som må modifiseres og hva som må fikses.

Ny bremseskive blei henta i går. Bølgeskive som egentlig er til en eller annen Honda 600 RRRRRRRRRRRRRR-ett-eller-annet. Men den skal passe, så da er det jo bare å prøve. Mulig den er en millimeter eller to for tykk, men da får jeg slipe ned klossene litt, så går det nok bra. Nye klosser blei selvfølgelig handlet inn samtidig. Skal overhale kalipperen også når jeg først er i gang. Så blir det skifte av hjullagre og en sjekk av eiker, i tillegg til en skikkelig rengjøring der framme. Da skulle det meste være OK i fronten. Nye styrelagre og ny olje på gaflene er allerede ordnet.

Så har jeg handlet inn nye plugger og bestilt nytt luftfilter. Motoren trenger en grundig justering. Ventilene har faktisk aldri blitt justert på denne sykkelen, på tross av over 90000 km kjørelengde :O I tillegg planlegger jeg en synkronisering av forgasserne. Det skal visst også være fordelaktig å omplassere CDI-unitene. De er plassert stående under salen, og det har vært tilfeller der salen har slått ned i CDI-unitene og knekt kontaktene. Og en ny unit koster innpå 3000 kroner, så det kan være greit å flytte dem vekk.

Bakover på Tea blir det en nedpelling, rengjøring og smøring av baksving og fjær/demper-oppheng/fester. Det vil også bli montert en kraftigere bakfjær for å vinne litt mer bakkeklaring. Så venter jeg på et koffertrack fra Hepco & Becker. Bestilte et solid rack som kan bære sidekoffertene og toppkofferten jeg har til Gamle. Normalt vil jeg antagelig bare bruke toppkofferten og soft-bager. Men racket vil da gjøre nytte som kombinert veltebøyle og bøyler for å holde soft-bagene vekk fra eksosvarmen. Når jeg får koffertracket vil jeg også se hvor stor plass jeg har til rådighet når det gjelder eksospotte. Skal lage et opplegg med en slip-on bak koffertracket. Kjøper en brukt slip-on potte og lager til røret sjøl. Det opplegget som sitter på Tea nå, er i ferd med å gå i oppløsning.

Så til sist venter jeg på tilbakemelding fra Hepco på veltebøyler til fronten. De har et opplegg som passer til nyere TransAlp, men jeg håper det vil la seg gjøre å montere dette på Tea også. Vi får se hva de svarer. I så fall blir det et opplegg som beskytter kåpe, tank og motor. I tillegg planlegger jeg å lage en brakett på hver side til å feste reservekanner med bensin på. Tror det kan bli fint med en 5-liter på hver side utenpå de veltebøylene. I så fall vil jeg da ha 10 + 18 liter bensin når kanner og tank er fyllt opp, og det gir en rekkevidde på mellom 560 og 600 kilometer. Det skulle bli akkurat passe for utforsking av grusgrendte strøk i dalstroka både innafor og uttafor.

Jeg har dessverre blitt helt nedsausa av forkjølelse, så skruinga har ikke kommet i gang enda. Men satser på at ting begynner å skje mot slutten av uka. Og da skal jeg prøve å få tatt litt bilder av prosessen.

:prop:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av Jalmar »

Her var det støvete nå... :eh Jaja, ikkeno som ikke en flaske Braastad kan skylle vekk. :mk

Fikk ordna det meste på Tea i løpet av fjoråret. Bakdelen med god kvalitet er jo at syklene ikke blir vedlikeholdt før ting begynner å gå i stykker. Og da finner man plutselig ut at alt må repareres samtidig. Og deletilgang/priser/service/kundebehandling er ikke Honda-forhandlernes sterke side. :sk? Og når da ingeniørene hos Honda har gjort et par store blundere m.h.t. plassering av servicepunkter, så er det duket for lang tid på liften...

Eller hva sies om følgende: Toppdekselpakning på bakre sylinder begynte å lekke olje. Greit nok. Eksosrøret kommer ut 4 mm nedenfor pakningen, så ikke så rart at gummipakningen blir tørr og slipper i løpet av 23 år. Ventilene var aldri justert i løpet av 93000 km på denne motoren, så jeg tenkte jo at det var greit å få gjort det samtidig. Greip telefonen og ringte til Motorport for å høre om deler. Men der "var det for tiden stor trafikk", så ingen tok telefonen. Ikke hos noen Motorportforhandlere i hele Norge faktisk :dontknow Alle hadde "for tiden stor trafikk" og kunne ikke ta telefonen de påfølgende 5 timer jeg forsøkte.

Så da var det bare å hoppe i Citronen og reise ned til Motorport i Persveien. Der var det ikke stor trafikk, så jeg ringte dem fra mobilen mens jeg sto i butikken. Men akk, samme svar fra den automatiske damen: "Det er for tiden stor trafikk..." Det er jo litt rar kundeservice syns jeg...

Men nok om det. Ruslet bort til deledisken og sa jeg skulle ha en ny toppdekselpakning til bakre sylinder. Jada, ikkeno problem, men den måtte bestilles på fabrikken. Ca 1 uke skulle det ta. Og hvis jeg skulle ta av det ventildekselet, måtte jeg også ha en god del flere deler fikk jeg beskjed om. Like greit å bestille samtidig.

For her er det Honda-ingeniørene, eller hva de nå er de som har konstruert denne løsningen, viser seg fra en rar side. For å demontere toppdekselet på bakre sylinder, må man demontere følgende: Tappe kjølevæska, fjerne sal og tank, demontere forgasserne, demontere kjølerør til toppen av bakre sylinder, demontere en tverrbjelke på ramma, løsne coiler fra ramma. Ja, dere leser riktig. Plutselig skjønte jeg hvorfor det aldri har vært justert ventiler på denne sykkelen. Det er jo en dags demontering for å komme til. Riktignok er det små luker i toppdekselet man kan komme til gjennom, men disse hadde i tidens løp satt seg skikkelig fast, så antagelig ville jeg måtte av med toppdekslene uansett.

Så delebestillingen blei som følger: 1 toppdekselpakning, nye gummimuffer mellom gasserne og motoren, nye gummimuffer mellom luftfilterboks og gasserne + nye slangeklemmer og o-ringer til kjølerøret. Alt til den nette sum av 2.400 kroner... :oh

Jaja, sånn var det bare. Bestilte delene og reiste hjem for å demontere. Når hele sykkelen lå i deler hadde det gått en uke, men ingen sms med "Delene har ankommet" fra Motorport. :dontknow Ingen mulighet for å nå andre enn hu derre "stor trafikk"-dama på telefonen... To uker gikk, tre uker gikk og fire uker gikk... DA sendte jeg en litt krass mail til Motorport, og fikk til svar at delene var ventet inn dagen etter... Ingen forklaring på hvorfor det ikke blei gitt en tilbakemelding til meg når ventetiden gikk utover den avtalte uka...

Men så kom delene da. Og jeg kunne skru sykkelen sammen. Det er jo alltid slik at man ønsker minst mulig demontering av andre ting for å reparere en ting. Det har da nemlig en lei tendens til å dukke opp andre feil i etterid av reparasjonen. Dette er tydeligvis noe Hondas ingeniører (eller hva de nå er...) ikke er klar over. Jeg var antagelig heldig og fikk både toppdeksel og forgassere montert slik at alt virket slik det skulle. Men selvfølgelig måtte jo motoren begynne å lekke kjølevæske fra det røret i toppen :doh O-ringene fra Honda var av heller tvilsom kvalitet, så jeg byttet de ut til fordel for 2 o-ringer i en litt mindre dimensjon som var handlet inn fra Biltema. Da blei det tett og fint :thumleft

Etter oppstart og prøvekjøring viste det seg at motoren blei ordentlig varm. Ikke nødvendigvis noen sammenheng med forannevnte reparasjon, men dog... Det viste seg å være en morken slange inn til termostathuset. Enkelt og greit å fikse i teorien, men ingeniørene (eller hva de nå er...) har plassert dette huset helt utilgjengelig mellom rammevangene over fremre sylinder. Detgår an å få demontert den, men lett er det ikke... Tok like godt å skifta termostaten når jeg hadde det frahverandre. Og halleluja... nesten 600 kroner for en termostat!!! :oh

Nuvel. Sykkelen kom i trafikk igjen omsider. Men noen ny Honda blir det aldri på meg. Ikke før forhandlernettet fungerer og de som kalkulerer delepriser har blitt edrue i hvert fall. Heretter blir det internetthandel når Honda-deler skal skaffes. ;e
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av mekkern »

Justerte ventiler og skiftet kjedestrammer på cbr`n og den begynte å lekke kjøleveske som en sil-De O-ringene kjenner jeg til ja.... :punch

Men har ivestert i en XL600 og der er det ikke kjølevann men stor tjangs for kam/løfter havari eller sprukken topp....så her er det muligheter... ;e
Sist redigert av mekkern den 04 jan 2011, 13:33, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av Baron von Waffel »

Som Honda-eier er det greit å være advart. Og heldigvis har vi internett.

Godt å se at det er liv i deg Hjalmar. Godt nytt år :vs
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av Jalmar »

Godt Nyttår til deg og dine også Baron :D

Internett er en god venn når det gjelder Honda-deler i hvert fall. Kan jo i forbifarten nevne at hverken simmeringer eller bushinger til gaflene var lagervare hos Motorport... Og en kunde som sto ved siden av meg hos Motorport sist jeg var der, skulle ha clutchhendel til en CBR, men det hadde de heller ikke på lager... Kunne jo være interessant å vite hva de egentlig HAR på lager :mk

Løsningen for meg har vært Mc-Partner i noen tilfeller. De fant på en brukbar løsning. De sjekker hos en leverandør av uoriginale deler hvilket delenummer som passer til TransAlp. Så sjekker de videre om det er en Kawasaki som bruker samme delenummer. Og vips så har jeg tilgang til samme delen fra delelageret hos Kawasaki :thumleft Det blei løsningen når jeg skulle ha simmeringer til gaflene. Samme som til Kawasaki ZZR600. Og Mc-Partner har alltid slitedeler på lager :D Og prisene er jo bare en brøkdel av hva Honda skal ha. Gode argumenter for å handle Kawa-deler syns jeg :prf

I ettertid av min innhandling av pakninger og muffer til Tea, kom jeg over en selger på eBay som solgte komplett pakningsett til TransAlp til den nette sum av 70 euro. Det settet inneholdt alt jeg trengte + mere til, og kosta altså 1/3 av det Motorport skulle ha.

Kan også nevne at en CDI-boks til Tea vil koste ca 3000 kroner gjennom Honda-systemet, og disse trenger man 2 av. En konstruksjonsfeil gjør at disse sitter utsatt til i og med at salen kan slå ned i kontaktene. Så det er altså deler man kan komme til å trenge. De samme CDI-unitene (Honda original) kan kjøpes på eBay for priser som varierer fra 57 - 101 dollar...

Håper for syklenes del at Motorport enten endrer sin service-innstilling og sin pris-politikk, eller at Honda får et nytt forhandlernett i Norge. For makan til morsom og duganes sykkel som TransAlpen er det vanskelig å finne. Jeg kunne faktisk veldig gjerne tenkt meg den nye TransAlp 700 med knastedekk, fullt koffertsett og veltebøyler. Men å handle noe slikt med dagens forhandlernett??? No way... Sykkelen ville jo bare gå fram til 1.gangs service, og så måtte man vente en måned eller to på vanlige servicedeler... Og jeg grøsser ved tanken på hva en stor service på en TransAlp vil koste... Med 5-7 timers skruing for å justere ventiler, så blir regninga stor vil jeg tro...

:mk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av Jalmar »

mekkern skrev:Justerte ventiler og skiftet kjedestrammer på cbr`n og den begynte å lekke kjøleveske som en sil-De O-ringene kjenner jeg til ja.... :punch

Men har ivestert i en XL600 og der er det ikke kjølevann men stor tjangs for kam/løfter havari eller sprukken topp....så her er det muligheter... ;e
Utrolig dårlige de O-ringene. Ser jo greie ut når man har dem i hånda, men de tåler jo ikke frostvæske. Heldigvis hadde jeg en gang kjøpt et sånt sett ed forskjellige O-ringer fra Biltema. Og der fant jeg to som passet litt trangt. Og det blei tett. Er vel ingen god løsning med to O-ringer oppå hverandre, men det virka.

Kan jo nevne at forannevnte Honda-ingeniører (eller hva de nå er...) har konstruert denne rørtilkoblingen slik at hullet der røret tres inn er endel større enn røret, og tetningen er i bunnen. Det vil si at møkk samler seg rundt røret nedi hullet, og følgelig ramler den møkka ned i motoren når røret fjernes. Veldig intelligent løsning altså. Jeg brukte en gummitetning som egentlig var til å tette rundt plugghetta på en Citroen da jeg monterte røret på igjen. Håper det hindrer møkka i å samle seg nede i hullet.

XL600 topper er det vel skrivi endel om i løpet av åra ja :knegg Men en artig sykkel, og en artig motor uansett da. :prf
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av Desmo »

Godt nytt år, Jalmar. Har jo lurt litt på hva du har bedrevet i det siste. Men nå skjønner jeg alt. Du skulle kvitte deg med de japanske knallertene dine, og bytte til anerkjent dårlig (historisk sett) kvalitet fra England eller Italia. Om Honda har satt grå hår i hodet på deg ville en europeisk garantert fjerne dem for godt. Du ville ikke hatt igjen hår på hodet. :knegg
Ellers er det meste som det bruker å være. :thumleft
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av Jalmar »

Får vel holde meg til japansk kvalitets-ræl. :knegg

Lurte i et svakt øyeblikk på om jeg skulle anskaffe en KTM 990 Adventure. En oransje slik en har jo sine positive sider. Det er jo de som påstår at en slik sykkel kan få både det ene og det andre til å reise seg. Men etter at jeg hørte serviceintervalene og prisen på servicene, var det i grunnen bare håret som reiste seg her. Så noen fordeler er det å ha litt hår igjen på hodet. Selv om det har blitt litt grått etter hvert. :mk

Satser vel på at vogn-parken blir slik den er i år også. Blei ny bil i fjor, så da kan det være greit å fylle opp sparegrisen igjen før man drømmer for mye.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av AJ »

Jalmar skrev:Blei ny bil i fjor, så da kan det være greit å fylle opp sparegrisen igjen før man drømmer for mye.
Ny bil blir ikke akutelt på lang, lang tid medmindre noe helt uforutsett skjer.
Om noe slikt skulle skje har man jo alltids eBay... :mk

Men en nesten splætt ny bike ble det i år - en passe pent kjørt 2010 demo av en orange Tiger :knegg
Jo'a... orange sykler er artige, de :prop:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Pollti

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av Pollti »

På dette forumet er det bare 2 vettuge mennesker ! Nemlig Artic Tiger og meg for vi liker Cagiva vi. :oh :notlistening

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av Jalmar »

:yeahright
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")


Svar