Hei:) Da har jeg så smått begynt monteringen av min nylakkerte motor:) Og igjen kommer usikkerheten ang. skiver! Har kjøpt nytt bolt-sett, og tror det følger med skiver til alle boltene. Men jeg blir alltid usikker. Nårtid skal det være skive, og når skal det ikke? Finnes det noen regel? Og som vist på bilde; når man har noe som skal sitte på samme skruen, som her en strengklemme til ledninger, skal skiven da over eller under strengen? Syns at når jeg demontere, så virker det helt vilkårlig hvor det er skiver..
[img]http://i1318.photobucket.com/albums/t65 ... ofutj5.jpg[/img]
Skive eller ikke skive...?
- SuperTenere
- Innlegg: 237
- Registrert: 19 jun 2009, 11:49
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten
Re: Skive eller ikke skive...?
Slettet
Sist redigert av xj6 den 16 mar 2022, 17:35, redigert 1 gang totalt.
BMW R1250GS bestilt
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7013
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Skive eller ikke skive...?
Legg skiva oppå strengen, hvis ikke vil løkka sprenges ut nå du strammer skruen.
Ellers ligger det vwl skiver under alle bolthodene?
Ellers ligger det vwl skiver under alle bolthodene?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- SuperTenere
- Innlegg: 237
- Registrert: 19 jun 2009, 11:49
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten
Re: Skive eller ikke skive...?
xj6 skrev:Hvis du har, eller får tak i delekatalogen, vil den vise hvor det skal skiver. Ihvertfall kan de for Yamaha lastes ned på Yamaha sine sider.
Ellers har skiver i hovedsak 3 funksjoner ...
1. Unngå rotasjon mot underlaget da det kan skade overflatebehandling som eloksering, lakk etc. Rotasjon vil skje mellom bolt/mutter og skive, da det er større gjennomsnittlig friksjonsradius mellom skive og underlag, enn det er mellom bolt/mutter og skive.
2. Senke overflatetrykket (skiven har større areal) ved svake materialer som plast, aluminium etc.. Dette for å unngå at bolthodet deformerer anleggsflaten.
3. Dekke store frihull.
Takker! Høres fornuftig ut:)
- SuperTenere
- Innlegg: 237
- Registrert: 19 jun 2009, 11:49
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten
Re: Skive eller ikke skive...?
Problemet oppstår ofte med ting som har vært sønderskrudd mange ganger, både av meg selv og av andre;) Små skiver har en lei tendens å bare bli borte;)Jompa skrev:Legg skiva oppå strengen, hvis ikke vil løkka sprenges ut nå du strammer skruen.
Ellers ligger det vwl skiver under alle bolthodene?
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7013
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Skive eller ikke skive...?
Hmm. det høres kjent ut....SuperTenere skrev:
Problemet oppstår ofte med ting som har vært sønderskrudd mange ganger, både av meg selv og av andre;) Små skiver har en lei tendens å bare bli borte;)
og små skiver driter man gjerne i å lete etter, det går som oftest bra uten.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Skive eller ikke skive...?
Hadde tidligere denne siden som favoritt, men den ble slettet ved ett uhell. Kan du legge ut en link til den?xj6 skrev:Hvis du har, eller får tak i delekatalogen, vil den vise hvor det skal skiver. Ihvertfall kan de for Yamaha lastes ned på Yamaha sine sider.
Re: Skive eller ikke skive...?
Slettet
BMW R1250GS bestilt
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100