"Nygammelt" - retro er in! Hvilken eksisterende MC er din retrofavoritt?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38199
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
"Nygammelt" - retro er in! Hvilken eksisterende MC er din retrofavoritt?
Kawasaki avvikler klassikeren W800. Etter 50 år er det altså slutt for klassikeren...
Slik så den ut i 1966, da den ble introdusert:
Og slik ser den ut 50 år senere, når den nå trer ut av MC-historien...:
En flott retrosykkel! Men som altså tiden har innhentet, etter Kawasakis mening, er det grunn til å tro...
Jeg har alltid likt denne modellen. Det tror jeg mange andre har gjort også. Men hvor mange W800, og forsåvidt også W650, har man sett langs veiene våre i dise 50 årene? Ikke veldig mange, er jeg redd...
At Kawasaki, som ikke akkurat er kjent for å være veldig nostalgiske (har jeg hørt...) når det gjelder modellporteføljen sin, så er det imponerende at de som har holdt på med W800 har greid å overbevise den japanske giganten om å opprettholde produksjone i så mange år.
En annen modell som fyller 50 neste år er Moto Guzzi V7.
Ingen stor hemmelighet at denne er min retrofavoritt
I motsetning til Kawasaki velger altså denne italienske produsenten å videreutvikle sin V7. Det synes i hvert fall jeg er veldig bra!
Ingen fartsmaskin og effektmonster, dette. Men en utrolig flott motorsykkel med den rette look'en i mine øyne, uten tvil!
Så får man se hvor levedyktig en luftkjølt retromodell som denne i en tid med stadig strengere utslippskrav.
En av stadig færre rene luftkjølte modeller der ute...
(Jubileumsmodellen Anniversario, som skal produseres i kun 750 nummerte eksemplarer).
Det var to av mine retrofavoritter - en utdørende og en som heldigvis lever videre.
Slik så den ut i 1966, da den ble introdusert:
Og slik ser den ut 50 år senere, når den nå trer ut av MC-historien...:
En flott retrosykkel! Men som altså tiden har innhentet, etter Kawasakis mening, er det grunn til å tro...
Jeg har alltid likt denne modellen. Det tror jeg mange andre har gjort også. Men hvor mange W800, og forsåvidt også W650, har man sett langs veiene våre i dise 50 årene? Ikke veldig mange, er jeg redd...
At Kawasaki, som ikke akkurat er kjent for å være veldig nostalgiske (har jeg hørt...) når det gjelder modellporteføljen sin, så er det imponerende at de som har holdt på med W800 har greid å overbevise den japanske giganten om å opprettholde produksjone i så mange år.
En annen modell som fyller 50 neste år er Moto Guzzi V7.
Ingen stor hemmelighet at denne er min retrofavoritt
I motsetning til Kawasaki velger altså denne italienske produsenten å videreutvikle sin V7. Det synes i hvert fall jeg er veldig bra!
Ingen fartsmaskin og effektmonster, dette. Men en utrolig flott motorsykkel med den rette look'en i mine øyne, uten tvil!
Så får man se hvor levedyktig en luftkjølt retromodell som denne i en tid med stadig strengere utslippskrav.
En av stadig færre rene luftkjølte modeller der ute...
(Jubileumsmodellen Anniversario, som skal produseres i kun 750 nummerte eksemplarer).
Det var to av mine retrofavoritter - en utdørende og en som heldigvis lever videre.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Sted: Bartebyen
Re: "Nygammelt" - retro er in! Hvilken MC er din retrofavoritt?
Det bare må bli denna
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38199
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: "Nygammelt" - retro er in! Hvilken MC er din retrofavoritt?
Det skjønner jeg godt :) .WikingTnT skrev:Det bare må bli denna
Men må samtidig presisere at det er eksisterende motorsykler med retropreg denne tråden er ment å skulle handle om.
Derfor har jeg lagt til nettopp dette ordet i trådtittelen.
Med nyere MC'er tenker jeg på modeller som har vært en stund og som produsentene fortsatt satser på - eller har satset på helt fram til nå i 2016.
I tillegg er det selvfølgelig anledning til å trekke fram motorsykler, som har vært "død og begravd" i lang tid og som har gjenoppstått.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Hansien
- Innlegg: 190
- Registrert: 10 jun 2015, 07:28
- Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
- Sted: Der øst møter vest.
Re: "Nygammelt" - retro er in! Hvilken eksisterende MC er din retrofavoritt?
Min bestefar har gjort en god innsats på å fortelle meg hvor fantastisk sin Norton var i sine glansdager, så jeg ville nok gått for en Norton Commando 961 på førsteplass om jeg ble tvunget til å velge.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.
-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)
-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Sted: Oslo
Re: "Nygammelt" - retro er in! Hvilken eksisterende MC er din retrofavoritt?
Jeg er jo selvsagt veldig gla i sykkelen min, men det var ikke kun design som gjorde at jeg gikk for den (selv om det er en del i det).
Akkurat nå tror jeg at det står mellom Triumph Street Scrambler og Ducati Scrambler Desert Sled. Rent designmessig så vinner nok Triumph, men Ducatien ser langt mere kapabel ut for faktisk grus-/lett offroadkjøring - den ser sprekere ut helt enkelt
Akkurat nå tror jeg at det står mellom Triumph Street Scrambler og Ducati Scrambler Desert Sled. Rent designmessig så vinner nok Triumph, men Ducatien ser langt mere kapabel ut for faktisk grus-/lett offroadkjøring - den ser sprekere ut helt enkelt
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Sted: Bartebyen
Re: "Nygammelt" - retro er in! Hvilken MC er din retrofavoritt?
Skjønner.. men må få pirke litt i tråd-tittel - disse eksisterer jo selv om de er produsert for lenge siaAJ skrev:Det skjønner jeg godt :) .WikingTnT skrev:Det bare må bli denna
Men må samtidig presisere at det er eksisterende motorsykler med retropreg denne tråden er ment å skulle handle om.
Derfor har jeg lagt til nettopp dette ordet i trådtittelen.
Med nyere MC'er tenker jeg på modeller som har vært en stund og som produsentene fortsatt satser på - eller har satset på helt fram til nå i 2016.
I tillegg er det selvfølgelig anledning til å trekke fram motorsykler, som har vært "død og begravd" i lang tid og som har gjenoppstått.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38199
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: "Nygammelt" - retro er in! Hvilken MC er din retrofavoritt?
Joda... du har rett i det forsåvidt .WikingTnT skrev: Skjønner.. men må få pirke litt i tråd-tittel - disse eksisterer jo selv om de er produsert for lenge sia
Men tanken er altså å få fram hva forumbrukerne mener om retromodeller som fortsatt lages.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Sted: Bartebyen
Re: "Nygammelt" - retro er in! Hvilken MC er din retrofavoritt?
Ok , treg trønder vettuAJ skrev:Joda... du har rett i det forsåvidt .WikingTnT skrev: Skjønner.. men må få pirke litt i tråd-tittel - disse eksisterer jo selv om de er produsert for lenge sia
Men tanken er altså å få fram hva forumbrukerne mener om retromodeller som fortsatt lages.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38199
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: "Nygammelt" - retro er in! Hvilken eksisterende MC er din retrofavoritt?
BROUGH var en britisk MC produsent som produserte motorsykler fram til 1940.
Nå er de i gang igjen! Her er nyskapningen:
Mer å lese her:
http://www.broughsuperiormotorcycles.com/home.html
Nå er de i gang igjen! Her er nyskapningen:
Mer å lese her:
http://www.broughsuperiormotorcycles.com/home.html
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7013
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: "Nygammelt" - retro er in! Hvilken eksisterende MC er din retrofavoritt?
Det blir ikke helt rett å si at Kawasaki W650 -800 har 50-årsjubileum som modell.
Den kom først som 650, W1 i 1965 og ble produsert som W1, 2 og 3 frem til 1973.
Så kom W650 i 1999, og i 2007 var det slutten for den.
W800 kom i 2011 og synger på siste verset nå.
Innimellom, fra 1976 til 78 hadde Kawasaki en stor twin, Z750 T.
Men den kan ikke regnes inn i rekken av Wer, for den hadde en helt annen motor enn disse.
Den kom først som 650, W1 i 1965 og ble produsert som W1, 2 og 3 frem til 1973.
Så kom W650 i 1999, og i 2007 var det slutten for den.
W800 kom i 2011 og synger på siste verset nå.
Innimellom, fra 1976 til 78 hadde Kawasaki en stor twin, Z750 T.
Men den kan ikke regnes inn i rekken av Wer, for den hadde en helt annen motor enn disse.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7013
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: "Nygammelt" - retro er in! Hvilken eksisterende MC er din retrofavoritt?
Det har omtrent regnet retromodeller over oss de siste årene.
Jeg liker omtrent ingen av dem-
Årsak: de fleste ser ut som lettvinte kopier av gamle sykler.
Lag noe som ser 70 eller 80-talls ut og putt inn moderne komponenter.
Bare å gå inn på det gamle lageret og finn frem noe.
De aller fleste av disse modellene ser i det hele tatt lite gjennomførte ut.
Se bare på disse to
Da er denne mer troverdig
Jeg liker omtrent ingen av dem-
Årsak: de fleste ser ut som lettvinte kopier av gamle sykler.
Lag noe som ser 70 eller 80-talls ut og putt inn moderne komponenter.
Bare å gå inn på det gamle lageret og finn frem noe.
De aller fleste av disse modellene ser i det hele tatt lite gjennomførte ut.
Se bare på disse to
Da er denne mer troverdig
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Sted: Oslo
Re: "Nygammelt" - retro er in! Hvilken eksisterende MC er din retrofavoritt?
Litt steampunk over den derAJ skrev:BROUGH var en britisk MC produsent som produserte motorsykler fram til 1940.
Nå er de i gang igjen! Her er nyskapningen:
Mer å lese her:
http://www.broughsuperiormotorcycles.com/home.html
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38199
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: "Nygammelt" - retro er in! Hvilken eksisterende MC er din retrofavoritt?
Hadde ikke protestert om en slik hadde blitt kastet etter meg, nei... :Skogstrollet skrev:Litt steampunk over den derAJ skrev:BROUGH var en britisk MC produsent som produserte motorsykler fram til 1940.
Nå er de i gang igjen! Her er nyskapningen:
Mer å lese her:
http://www.broughsuperiormotorcycles.com/home.html
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7013
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: "Nygammelt" - retro er in! Hvilken eksisterende MC er din retrofavoritt?
Nei, denne blir helt feil.
Det er kun tanken som minner litt om originalen, linjene, motoren og det meste er helt ulikt og mangler stil-
Skal jeg sammenligne med biler blir det som å ta karosseriet fra en Volvo Amason,
sette in hybridteknologi, ABS-bremser, moderne hjuloppheng og 4wd.
Det er kun tanken som minner litt om originalen, linjene, motoren og det meste er helt ulikt og mangler stil-
Skal jeg sammenligne med biler blir det som å ta karosseriet fra en Volvo Amason,
sette in hybridteknologi, ABS-bremser, moderne hjuloppheng og 4wd.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38199
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: "Nygammelt" - retro er in! Hvilken eksisterende MC er din retrofavoritt?
Jeg synes den nye gjenopplivede BROUGH versjonen ser flott ut og tar opp arven fra den gamle modellen på en god måte.
En god dose modernisering, javel. Men likevel såpass tro mot originalen til at i hvert fall jeg lar meg overbevise om at dette er en god retromodell
En god dose modernisering, javel. Men likevel såpass tro mot originalen til at i hvert fall jeg lar meg overbevise om at dette er en god retromodell
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering