Først litt om meg selv:
Har kjørt sykkel siden midten av nittitallet, og har en fortid som yrkessjåfør, og runder snart 2,5 millioner kjørte kilometer om man tar med alt fra MC til vogntog (har rygga lenger enn en de fleste i omgangskretsen min har kjørt

)
Kjører i dag HD, men har hatt flere andre typer sykler tidligere. Har de siste årene kjørt for en klubb, ikke en NMCU-klubb, men langt fra en 1% klubb.
Klubben min har rundt 70-80 medlemmer fint fordelt over nesten hele landet. Vi møtes til sosiale sammenkomster hos de forskjellige avdelingene HELE året, også utenom den vanlige sykkelsesongen, og har det veldig trivelig sammen, både internt i klubben og sammen med andre klubber.
Litt av poenget med klubben vår er at vi skal kunne omgås ALLE, men jeg kjenner at jeg begynner å bygge opp mer og mer aversjon mot de i gul "ledertrøye"!
Så til artikkelen:
Kjenner meg godt igjen i mye av det han skriver. Jeg kjører MYE og så ofte som jeg kan (dog ikke på vinteren), og av og til kommer hornene ut og grisekjøring forekommer (joda, det er faktisk mulig på en HD også!).
Jeg treffer massevis av forskjellige motorsyklister på min vei, og deler gjerne erfaringer med de fleste av dem.
Nå er det dessverre slik med deling av erfaringer i MC-miljøet som det er i resten av samfunnet, det er ofre de som kan minst som vil dele mest!
Og der kommer ofte han prototypen på en besserwisser i gul vest inn i bildet!
Han (ja, det er ALLTID en han) er i slutten av førtiårene/begynnelsen av femtiårene og har hele EN sesong erfaring på MC, og da kun på tørre veier i minst 20 varmegrader!
Han er så uerfaren at han stort sett aldri tør å slippe styret for å hilse på andre motorsyklister, men det han mangler av erfaring kompenseres med en utrolig selvgodhet!
Han har ingen problemer med å rakke ned på min bekledning. Hvem kan vel være så idiot at de kjører i olabukse (kevlar-jeans)??
Og halvhjelm??? Det er direkte livsfarlig! Det vet han basert på hans egen støttevelt i garasjen, hadde han ikke hatt helhjelm da, da hadde hadde nok hakepartiet hans blitt slipt bort!!
For ikke å snakke om apehenget mitt!! Han kan ikke fatte at noen monterer noe så trafikkfarlig på en motorsykkel!
Ubehagelig er det å kjøre med, og umulig å kjøre langtur med, det vet han utmerket godt uten å ha prøvd.
Dessuten er alt utstyr som ikke er i Touratech-katalogen livsfarlig, og mest sannsynlig forbudt!!
At jeg kjører lengre på en uke enn han gjør på en hel sesong er irrelevant...
Den eneste rette er å kjøre rundt utkledd som et juletre, slik at andre trafikanter ser deg!
Argumenter som at dersom ikke medtrafikanter ser de tre skarpe frontlyktene mine, så ser de heller ingen gul vest faller til steingrunn hos denne karen!
Prøv for all del ikke å argumentere med denne karen om at litt lyd faktisk kan være vel så nyttig for å tilkalle enkelte bilisters oppmerksomhet!!
Han er hellig overbevist om at å kjøre rundt med noe som lager mer lyd enn en veloljet Singer er det rene barbari!
Men som oftest slipper jeg å føre en samtale med disse gutta i gul vest, de hilser aldri på sånne som meg, de innleder aldri en samtale, og de stopper helst ikke der jeg stopper.
De vet jo så alt for godt hvilken type jeg er etter å ha sett en halv episode av dokumentarserien Sons of Anarchy!
De vet så alt for godt at jeg er kriminell og at det er sånne som meg som gir MC-miljøet et dårlig rykte og ødelegger samholdet!
(Bare sånn for ordens skyld, rullebladet mitt er plettfritt!

)
Da får jeg heller stå der og prate med R-gutta med knepucker og posørpukkel, de er i følge gulvest-gutten nesten like sinnssyke og ødeleggende for miljøets omdømme som det jeg er.
Ser at gulvestene har inntatt flere MC-frupper på FB, like uerfarene på nettikette som på MC og MC-miljø..... sørgelig!
MC-siden er egentlig en herlig oase der motorsyklister fra alle fraksjoner kan møtes og diskutere i sømmelige former.
Noen diskusjoner sporer litt av, men jeg syns saklighetsnivået her inne er bra mange hakk høyere enn det man finner på andre formum , for ikke å snakke om Facebook.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.