Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak
-
- Innlegg: 868
- Registrert: 11 apr 2010, 19:42
- Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
- Bosted: Vestfold
Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak
Flere her har vel montert mye strømkrevede ekstrautstyr.
Har selv nylig koblet varmejakken min direkte til batteriet.(via sikring)
Sykkelen min orginalt usb uttak , men det holder kun til GPS eller mobil lader.
Ser nå etter en kontrollboks som jeg kan koble flere ekstra forbrukere og slåes av med tenningen.
I min søken på nett kom jeg over denne. https://www.fuzeblocks.com
Noen forslag eller erfaring med denne eller tilsvarende ?
Har selv nylig koblet varmejakken min direkte til batteriet.(via sikring)
Sykkelen min orginalt usb uttak , men det holder kun til GPS eller mobil lader.
Ser nå etter en kontrollboks som jeg kan koble flere ekstra forbrukere og slåes av med tenningen.
I min søken på nett kom jeg over denne. https://www.fuzeblocks.com
Noen forslag eller erfaring med denne eller tilsvarende ?
Sist redigert av Solo-rider den 01 okt 2020, 15:53, redigert 1 gang totalt.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Koblings/kontrollboks for ekstra strømuttak
Regner med du mener at du trenger 12V ut her til diverse ting?
Uansett, så er vel dette en enkel sak og fikse tror jeg. Så lenge du kun trenger 12V så kan du jo i teorien koble deg rett på batteriet, men det ser jo ikke særlig bra ut. Sa da trenger du et lite kretskort som du kobler 12V fra betteriet inn på samt noen porter ut til å koble til det du måtte trenge.
Eller du kan kjøpe en slik ferdig enhet så klart.
Uansett, så er vel dette en enkel sak og fikse tror jeg. Så lenge du kun trenger 12V så kan du jo i teorien koble deg rett på batteriet, men det ser jo ikke særlig bra ut. Sa da trenger du et lite kretskort som du kobler 12V fra betteriet inn på samt noen porter ut til å koble til det du måtte trenge.
Eller du kan kjøpe en slik ferdig enhet så klart.
- Snekker.edvin
- Innlegg: 496
- Registrert: 30 des 2017, 23:30
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850
Re: Koblings/kontrollboks for ekstra strømuttak
Kun sikringer
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Koblings/kontrollboks for ekstra strømuttak
Et 12V batteri kan fort gi over 14 Volt, så det kan være litt skummelt og koble til 12V utstyr hvis du ikke regulerer dette. Nå vet ikke jeg hvor mye du ser for deg å trekke vedrørende strøm (ampere) fra batteriet men jo mer strøm du ser for deg å bruke jo heftigere regulator bør du ha.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Koblings/kontrollboks for ekstra strømuttak
12V utstyr tåler fint 14-15volt. Gjør de ikke det sitter det nok en 7212 eller noe slikt på utstyret som shunter ned spenninga.
Ingen fare.
Du kan enten kjøpe en elektronisk sikringsmodul, eller noe så enkelt som en sikringsfordeling som alltid har strøm med tenning på via et relé
Sykkelen lader fort 14,4V under kjøring, så ikke tenk på spenninga Bjerknez
Ingen fare.
Du kan enten kjøpe en elektronisk sikringsmodul, eller noe så enkelt som en sikringsfordeling som alltid har strøm med tenning på via et relé
Sykkelen lader fort 14,4V under kjøring, så ikke tenk på spenninga Bjerknez

-
- Innlegg: 868
- Registrert: 11 apr 2010, 19:42
- Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
- Bosted: Vestfold
Re: Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak
Tanken min med dette var å ha en strømfordelingsboks koblet med styring via tenningen på sykkelen. Med underfordeling til ekstra forbrukere og tilhørende sikringer.
Fikk en aha opplevelse da jeg kom til sykkelen etter å parkert i regn. Da var mitt uttak til varmejakken full av vann..
Fikk en aha opplevelse da jeg kom til sykkelen etter å parkert i regn. Da var mitt uttak til varmejakken full av vann..
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak
Jeg monterte et dobbelt 12V uttak fra båtavdelingen til BT på FJRen i 2015. Koblet rett fra batteriet med egen sikring, og et rele for tenningsstrøm. Dette holdt i 1,5 sesonger før hele BT-dritten rusta opp og tok inn vann.
I 2017 monterte jeg to 12V sigarettenneruttak fra Egil Verne AS, en på hver side i dashbordet. Begge får strøm fra samme rele som jeg monterte i 2015 og ikke er fra BT.. Disse strømuttakene holder tett ennå og fungerer knirkefritt. Står montert slik at de er beskyttet og tørre mens jeg kjører, men jeg tar ut USB-stikkene og setter på plass gummihettene når jeg stopper eller ikke bruker dem.
I 2017 monterte jeg to 12V sigarettenneruttak fra Egil Verne AS, en på hver side i dashbordet. Begge får strøm fra samme rele som jeg monterte i 2015 og ikke er fra BT.. Disse strømuttakene holder tett ennå og fungerer knirkefritt. Står montert slik at de er beskyttet og tørre mens jeg kjører, men jeg tar ut USB-stikkene og setter på plass gummihettene når jeg stopper eller ikke bruker dem.
- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Koblings/kontrollboks for ekstra strømuttak
Jeg tenkte mest på regulatoren for å regulere volt ut jeg da fra batteriet. Hvis man feks. Skulle ha 9v ut til en varmevest som trekker 2 ampere, så trenger man en regulator for å justere ned volten samt ta seg av strømtrekket (amperen). Jo mer strøm man trekker jo mer varme må regulatoren takle.FredrikE24 skrev: 01 okt 2020, 15:55 12V utstyr tåler fint 14-15volt. Gjør de ikke det sitter det nok en 7212 eller noe slikt på utstyret som shunter ned spenninga.
Ingen fare.
Du kan enten kjøpe en elektronisk sikringsmodul, eller noe så enkelt som en sikringsfordeling som alltid har strøm med tenning på via et relé
Sykkelen lader fort 14,4V under kjøring, så ikke tenk på spenninga Bjerknez![]()
Hvis alt 12v utstyr kan klare opp mot drøye 14 volt så er det jo null problem. Men noe sier meg at jeg ville hatt ett eller annet i mellom batteriet og 12v utstyret som kobles til. For å beskytte utstyret. Så jeg ville kanskje hatt en voltregulator eller noe i mellom for sikkerhetsskyld.
Men mulig jeg tenker feil :)
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak
Bare å måle spenningen i sigarettenneren din i bilen når motoren går. Er nok ikke 12V der. Er nok nærere 14V. Helt uproblematisk.
Det er nok svært usannsynlig at en varmevest er på 9V, da ville det gått uforholdsmessig mye strøm, ledninger måtte ha vært tykkere osv. Er ille nok med 12V som det er. Nyere biler har vel 48V av denne grunn, usikker på hvor mange av markedets biler som har 48V nå, men Audi snakket om dette for hvertfall 10 år siden. Der sitter det nok en shunt-regulator(spenningsregulator) på sigarettennere og slikt.
Det er nok svært usannsynlig at en varmevest er på 9V, da ville det gått uforholdsmessig mye strøm, ledninger måtte ha vært tykkere osv. Er ille nok med 12V som det er. Nyere biler har vel 48V av denne grunn, usikker på hvor mange av markedets biler som har 48V nå, men Audi snakket om dette for hvertfall 10 år siden. Der sitter det nok en shunt-regulator(spenningsregulator) på sigarettennere og slikt.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak
Bør være godt over 14 Volt når bilen lader. Alt utstyr til bil og motorsykkel tåler mye rart på driftsspenning.FredrikE24 skrev:Bare å måle spenningen i sigarettenneren din i bilen når motoren går. Er nok ikke 12V der. Er nok nærere 14V. Helt uproblematisk.
Det er nok svært usannsynlig at en varmevest er på 9V, da ville det gått uforholdsmessig mye strøm, ledninger måtte ha vært tykkere osv. Er ille nok med 12V som det er. Nyere biler har vel 48V av denne grunn, usikker på hvor mange av markedets biler som har 48V nå, men Audi snakket om dette for hvertfall 10 år siden. Der sitter det nok en shunt-regulator(spenningsregulator) på sigarettennere og slikt.
Audis 48V-hybrider har 12V-batteri i tillegg.
Sist redigert av oivindg den 02 okt 2020, 18:11, redigert 1 gang totalt.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak
Tommelfingerregelen er vel 13,8-14,4V et sted.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak
Jepp, i tillegg øker ladespenningen ved lavere temperatur. Har sett over 15V på noen av mine biler.FredrikE24 skrev:Tommelfingerregelen er vel 13,8-14,4V et sted.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak
Har jeg aldri opplevd på noen ladeanlegg for 12V med vekselstrømsdynamo, men godt mulig.
-
- Innlegg: 868
- Registrert: 11 apr 2010, 19:42
- Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
- Bosted: Vestfold
Re: Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak
Vedrørende forbruk til ekstrautstyr så mener jeg at mcen min har god kapasitet
Fant denne info i Haynes manualen min til mcen.
Alternator norminal output: 14V 415W
Regulated voltage output(no load) 14.3-14,7 V
Forbruk jakke (maks) Effekt: 77Watt (6,5A) fordelt på paneler på bryst, rygg, krage og armer.
Linker fra produsenten av varmejakka: https://www.gerbing.com/battery-harness-installation
https://www.norsafe.net/klaer/varmeklae ... ell-jacket

Fant denne info i Haynes manualen min til mcen.
Alternator norminal output: 14V 415W
Regulated voltage output(no load) 14.3-14,7 V
Forbruk jakke (maks) Effekt: 77Watt (6,5A) fordelt på paneler på bryst, rygg, krage og armer.
Linker fra produsenten av varmejakka: https://www.gerbing.com/battery-harness-installation
https://www.norsafe.net/klaer/varmeklae ... ell-jacket
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak
Det enkleste er et relé styrt av tenninga. Så kan du henge på hva du vil av utstyr på det. Og helst ha sikring til hver forbruker. Blir nok billigere enn Fuzeblocks, men litt mer jobb. Boksen fra Fuzeblocks ser veldig kjekk ut. Og kompakt. Det at du selv velger sikringsstørrelse på de kursene du bruker er også veldig greit.
Jeg har ikke erfaring med sånne bokser, men har lest på BMW-forum at det er flere som bruker Rowe Electronics PDM60. Her kan du programmere hver kurs via PC, men den koster det dobbelte av Fuzeblocks.
Jeg har ikke erfaring med sånne bokser, men har lest på BMW-forum at det er flere som bruker Rowe Electronics PDM60. Her kan du programmere hver kurs via PC, men den koster det dobbelte av Fuzeblocks.
Sist redigert av oivindg den 03 okt 2020, 12:28, redigert 1 gang totalt.
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak
Jeg har en slik hvit ip sikret boks til 220v under salen. trekt kabel inn med sikring, 20a. Har styrestrøm inn (baklys) og et rele fra biltema inni der.. fordeler strøm ut til forbrukere via wago klemme. Hatt samme "patent" på sykler siden 1900-tallet uten problemer..
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
-
- Innlegg: 868
- Registrert: 11 apr 2010, 19:42
- Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
- Bosted: Vestfold
Re: Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak
oivindg skrev: 03 okt 2020, 12:22 Det enkleste er et relé styrt av tenninga. Så kan du henge på hva du vil av utstyr på det. Og helst ha sikring til hver forbruker. Blir nok billigere enn Fuzeblocks, men litt mer jobb. Boksen fra Fuzeblocks ser veldig kjekk ut. Og kompakt. Det at du selv velger sikringsstørrelse på de kursene du bruker er også veldig greit.
Jeg har ikke erfaring med sånne bokser, men har lest på BMW-forum at det er flere som bruker Rowe Electronics PDM60. Her kan du programmere hver kurs via PC, men den koster det dobbelte av Fuzeblocks.
[/quot
Har vært innom tidligere og tittet Rowe Electronics PDM60 boksen. Den er jo veldig grei for BMW da den er CAN System Capable .
Kompakt denne også.
Fancy godsak som koster litt.![]()
https://www.mslmagazine.co.uk/thebest-w ... otorcycle/
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
-
- Innlegg: 868
- Registrert: 11 apr 2010, 19:42
- Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
- Bosted: Vestfold
Re: Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak
Voodoodoo skrev: 03 okt 2020, 12:26 Jeg har en slik hvit ip sikret boks til 220v under salen. trekt kabel inn med sikring, 20a. Har styrestrøm inn (baklys) og et rele fra biltema inni der.. fordeler strøm ut til forbrukere via wago klemme. Hatt samme "patent" på sykler siden 1900-tallet uten problemer..
Ja jeg har tenkt tanken på at kanskje en rimelig løsning kan være et alternativ.
Denne kanskje : Biltema ENKELTRELÉ MED SIKRING, LUKKET
Art.nr. 42-305
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak
Er jo som jeg tidligere har skrevet enkelt å få til. Relé, trekkes av tenningstrøm. og sikringsfordeling i aller enkleste form.
200kr og du har alt ferdig.
https://www.biltema.no/bil---mc/elektri ... 2000031352
30A lading er ikke så mye, men det holder nok ganske akkurat. Husk at du skal ha noen lyspærer til å lyse også, typ 70watt der og noe motorelektronikk.
200kr og du har alt ferdig.
https://www.biltema.no/bil---mc/elektri ... 2000031352
30A lading er ikke så mye, men det holder nok ganske akkurat. Husk at du skal ha noen lyspærer til å lyse også, typ 70watt der og noe motorelektronikk.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak
Enkelt og greit. Husk sikring på de kursene du kobler til også.Solo-rider skrev: 03 okt 2020, 15:15 Ja jeg har tenkt tanken på at kanskje en rimelig løsning kan være et alternativ.
Denne kanskje : Biltema ENKELTRELÉ MED SIKRING, LUKKET
Art.nr. 42-305
-
- Innlegg: 868
- Registrert: 11 apr 2010, 19:42
- Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
- Bosted: Vestfold
Re: Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak
30A lading er ikke så mye, men det holder nok ganske akkurat. Husk at du skal ha noen lyspærer til å lyse også, typ 70watt der og noe motorelektronikk.
[/quote]
Ja skal en begynne å fin regne på forbruket. Er det bare å finne i hukommelsen Ohms lov
Eller bruke denne: https://www.digikey.no/no/resources/con ... lator-ohms
[/quote]
Ja skal en begynne å fin regne på forbruket. Er det bare å finne i hukommelsen Ohms lov

Eller bruke denne: https://www.digikey.no/no/resources/con ... lator-ohms
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
-
- Innlegg: 868
- Registrert: 11 apr 2010, 19:42
- Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
- Bosted: Vestfold
Re: Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak
Enkelt og greit. Husk sikring på de kursene du kobler til også.
[/quote]
Ja sikringer tilpasset kursene må til.
Under er beregning fra varmejakke leverandøren..
AMP/WATTAGE DRAW - KEY CONSIDERATIONS
Be sure gear is disconnected or turned off when vehicle is not in use.
WARNING!: In most installations, heated clothing hooks directly to the battery and draws electricity even when the ignition is turned off.
Find out the vehicle's maximum electrical output capacity in watts, and then subtract that from the wattage draw when all of your vehicle’s electrical components are working. The remaining wattage number is what is available to operate additional electrical accessories, such as our heated clothing.
Example
Vehicle’s electrical output capacity = 280 watts (430 watt på min mc)
Wattage draw from electrical components = 130 watts
Remaining watts for heated clothing = 150 watts(300 watt på min mc ?? )
It is possible to overload the motorcycle’s charging system by adding too many electrical accessories. If the combined electrical accessories operating at any one time consume more electrical current than the vehicle’s charging system can produce, the electrical consumption can discharge the battery and cause electrical system damage.
Note: the vehicle has other accessories that use electrical power needed to operate heated clothing (e.g. fuel injection system). Take all of these into account when calculating total system load.
BATTERY HARNESS FUSE SELECTION - KEY CONSIDERATIONS
Only use a fuse rated for the riding gear combination being used. Using a higher rated fuse than needed may result in the fuse not preventing electrical system overload, and thus failing to protect the circuit. This can cause damage to riding gear, vehicle, or persons.
Using a lower rated fuse than specified can result in the fuse continuously blowing, and the product not working as designed.
Installers and customers should always refer to the below fuse chart.
Battery Harness comes with the below fuse set. However, it does not come with a pre-installed fuse.
Review the chart and install the correct size fuse for the clothing combination the rider will be using.
When adding or changing the combination of items being used, check the fuse requirements and change the fuse as recommended in the chart below
PRODUCT GLOVES INSOLES/SOCKS JACKET PANTS VEST
AMP DRAW 2.2 1.2 6.9 4.5 4.5
per pair per pair each each each
The amp draws listed are based on 12V calculations, when powered through a Motorcycle @ 13.8 - 14.1V the draw can be higher.
Example: Jacket at 12V is 6.9 amps and at 14.1V is 7.6 amps På min mc ??
Example: Gloves @ 2.2 amps + Jacket @ 6.9 amps = 9.1 amps
Fuse required = 10 amp
Use the lowest rated fuse that is rated above your calculated total electrical current draw.
COLOR VIOLET TAN BROWN RED BLUE YELLOW
AMP 3 5 7.5 10 15 20
Note: We strongly recommend always using a Gerbing Battery Harness.
[/quote]
Ja sikringer tilpasset kursene må til.

Under er beregning fra varmejakke leverandøren..
AMP/WATTAGE DRAW - KEY CONSIDERATIONS
Be sure gear is disconnected or turned off when vehicle is not in use.
WARNING!: In most installations, heated clothing hooks directly to the battery and draws electricity even when the ignition is turned off.
Find out the vehicle's maximum electrical output capacity in watts, and then subtract that from the wattage draw when all of your vehicle’s electrical components are working. The remaining wattage number is what is available to operate additional electrical accessories, such as our heated clothing.
Example
Vehicle’s electrical output capacity = 280 watts (430 watt på min mc)
Wattage draw from electrical components = 130 watts
Remaining watts for heated clothing = 150 watts(300 watt på min mc ?? )
It is possible to overload the motorcycle’s charging system by adding too many electrical accessories. If the combined electrical accessories operating at any one time consume more electrical current than the vehicle’s charging system can produce, the electrical consumption can discharge the battery and cause electrical system damage.
Note: the vehicle has other accessories that use electrical power needed to operate heated clothing (e.g. fuel injection system). Take all of these into account when calculating total system load.
BATTERY HARNESS FUSE SELECTION - KEY CONSIDERATIONS
Only use a fuse rated for the riding gear combination being used. Using a higher rated fuse than needed may result in the fuse not preventing electrical system overload, and thus failing to protect the circuit. This can cause damage to riding gear, vehicle, or persons.
Using a lower rated fuse than specified can result in the fuse continuously blowing, and the product not working as designed.
Installers and customers should always refer to the below fuse chart.
Battery Harness comes with the below fuse set. However, it does not come with a pre-installed fuse.
Review the chart and install the correct size fuse for the clothing combination the rider will be using.
When adding or changing the combination of items being used, check the fuse requirements and change the fuse as recommended in the chart below
PRODUCT GLOVES INSOLES/SOCKS JACKET PANTS VEST
AMP DRAW 2.2 1.2 6.9 4.5 4.5
per pair per pair each each each
The amp draws listed are based on 12V calculations, when powered through a Motorcycle @ 13.8 - 14.1V the draw can be higher.
Example: Jacket at 12V is 6.9 amps and at 14.1V is 7.6 amps På min mc ??
Example: Gloves @ 2.2 amps + Jacket @ 6.9 amps = 9.1 amps
Fuse required = 10 amp
Use the lowest rated fuse that is rated above your calculated total electrical current draw.
COLOR VIOLET TAN BROWN RED BLUE YELLOW
AMP 3 5 7.5 10 15 20
Note: We strongly recommend always using a Gerbing Battery Harness.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak
Minnes at jeg kjørte 7,5A på en varmejakke jeg lånte av Flattop forrige vinter. Jeg synes imidlertid varmejakke fungerte såpass dårlig i kulda at jeg demonterte alt utstyret ganske fort. Er ikke rare ladegreiene på Jawaen, men det holdt helt fint. 200W lading tror jeg det er.