Dårlig start på 2025 for AS Norge...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Dårlig start på 2025 for AS Norge...

Legg inn av AJ »

Togproblemer, BankID problemer, bussproblemer i Oslo...
Og ganske sikkert flere problemer også :-k

I tillegg denne bokutgivelsen i dag, som ikke akkurat setter driften av AS Norge i et spesielt godt lys...:

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/0VX2wg/ ... -problemer
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-2211196

Hvordan er det egentlig mulig :scratch ?

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Re: Dårlig start på 2025 forAS Norge...

Legg inn av SveinHa »

Scaring2025.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Dårlig start på 2025 for AS Norge...

Legg inn av AJ »

Her snakkes det om tillit til jernbanen i første innslag i årets første Dagsnytt 18.

Norsk jernbane som ikke har nådd et eneste punktlighetsmål i 2024!

Hvor lenge har vi holdt på med jernbane her i landet?
Helt siden 1854, faktisk.
Sveits startet et tiår tidligere og har fått til noe helt annet enn her i landet. Så hva med å se til Sveits, landet med stadig tilflytning av norske millardærer? Men det er nå en annen sak... ;) :

https://frifagbevegelse.no/njfmagasinet ... 41f231ae9a

https://www.manifesttidsskrift.no/sveit ... nesuksess/

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Dårlig start ?
Hovedindeksen på Oslo børs gikk opp 2.32 % i dag, det er langt mere arbeid i landet enn det finnes arbeidsfolk.
Strømprisen går nedover på tross ( eller på grunn? ) av utenlandskablene og renta skal visstnok ned til våren en gang.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 02 jan 2025, 19:39 Dårlig start ?
Hovedindeksen på Oslo børs gikk opp 2.32 % i dag, det er langt mere arbeid i landet enn det finnes arbeidsfolk.
Strømprisen går nedover på tross ( eller på grunn? ) av utenlandskablene og renta skal visstnok ned til våren en gang.
Oppgang på børsen er bra. Men det alene holder ikke.
Angående arbeidsledighetstallene er det mange som mener disse er kunstig lave. Noe de antakelig har helt rett i.
Altfor mange på trygd som ikke medregnes i arbeidsledighetstallene og ikke minst altfor mange i offentlige stillinger som strengt tatt ikke bidrar til økt produktivitet. Samme med de som går på AAP.
Offentlig ansatte får jo sin lønn fra både sine egne skattepenger, men ikke minst fra skatteinntektene til private bedrifter som tjener penger på produkt- og tjenesteytelser og ikke minst eksportinntekter. Noe selvfølgelig store offentlige bedrifter som Equinor og andre også gjør.
Men selve ryggraden i verdiskapningen er små og mellomstore private bedrifter her i landet.
Og svært mange av disse sliter nå om dagen.

Er redd det blir en sterk økning av konkurser i 2025...

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Arbeidsledigheten er nok høyere enn de offisielle tallene og 370 000 trygdede er mye.
Om folk på omskolering regnes med i ledighetstallene vet jeg ikke. Samme med de som mottar AAP.
Ca 200 000 fremmedarbeidere fra hele Europa tyder uansett på at det er høy aktivitet i de fleste bransjene.
Og når forsvaret på toppen av det "grønne skiftet" og mye annet skal " investere" 600 milliarder over noen år må vi nok importere mere arbeidskraft hvis ikke anbudene går til lavkostland som Spania.
Og joda, det kommer helt sikkert mange konkurser i år også , eller justeringer i forhold til markedet som det heter på høyre-språk.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Busa Trond
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Legg inn av Busa Trond »

Vil jo tro at algoritmer bestemer hva vi vil tro på. Hvis vi lager forskjellige kontoer på medier kan man se på dem alle med krittiske øyne, og få et bedre syn🫣

Brukeravatar
Domino
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800

Legg inn av Domino »

AJ skrev: 02 jan 2025, 18:16 Her snakkes det om tillit til jernbanen i første innslag i årets første Dagsnytt 18.

Norsk jernbane som ikke har nådd et eneste punktlighetsmål i 2024!

Hvor lenge har vi holdt på med jernbane her i landet?
Helt siden 1854, faktisk.
Sveits startet et tiår tidligere og har fått til noe helt annet enn her i landet. Så hva med å se til Sveits, landet med stadig tilflytning av norske millardærer? Men det er nå en annen sak... ;) :

https://frifagbevegelse.no/njfmagasinet ... 41f231ae9a

https://www.manifesttidsskrift.no/sveit ... nesuksess/
Her jeg bor kommer vi nok aldri til å få jernbane, uansett hvor mange millioner tonn sjømat vi selger til utlandet. Og hver gang jeg hører om togproblemer sørpå tenker jeg at det er kanskje like greit.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/skr ... r/82471540

Hva med MC-bransjen :-k ...
Fare for mangel på kompetente motorsykkelmekanikere i tiden framover?

Nineball
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2005 Honda VFR800

Legg inn av Nineball »

AJ skrev: 08 jan 2025, 09:36 https://borsen.dagbladet.no/nyheter/skr ... r/82471540

Akuurat mc-mekanikere skal jeg ikke uttale meg om, men søker selv etter ny jobb for tida og der har jeg oppdaget en dårlig trend:
Søker på praktiske tekniske jobber, og nesten utelukkende er det HR-folk som er kontaktperson... Disse er nesten umulige å få tak i hvis du vil vise interesse for jobben, og får du tak i de hjelper det ikke mye da de ikke kjenner noe til det arbeidet som skal gjøres i stillingen!!
Dette er en håpløs trend som jeg håper vi kan få endret snart, HR er en bransje som vokser som husbukk, eter opp arbeidsplasssene innenfra!!
21 BMW R1250RS 2025-
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Spiff
Motorsykkelen din: Honda CRF1100 AT Adventure Sports 2022

Legg inn av Spiff »

Nineball skrev: 08 jan 2025, 09:49
AJ skrev: 08 jan 2025, 09:36 https://borsen.dagbladet.no/nyheter/skr ... r/82471540

Akuurat mc-mekanikere skal jeg ikke uttale meg om, men søker selv etter ny jobb for tida og der har jeg oppdaget en dårlig trend:
Søker på praktiske tekniske jobber, og nesten utelukkende er det HR-folk som er kontaktperson... Disse er nesten umulige å få tak i hvis du vil vise interesse for jobben, og får du tak i de hjelper det ikke mye da de ikke kjenner noe til det arbeidet som skal gjøres i stillingen!!
Dette er en håpløs trend som jeg håper vi kan få endret snart, HR er en bransje som vokser som husbukk, eter opp arbeidsplasssene innenfra!!
Korrekt! Og det skjer i skjønn forening med den stadig økende mengde kommunikasjonsansvarlige og kommunikasjonsrådgivere som består av 95% kvinner med et fotogent fortrinn og en utrolig evne til å snakke mye uten å si noe som helst om ting de ikke kan noe om :knegg

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Dessuten har man denne inflasjonen i utdannelse der man skal ha minst en master (i et eller annet) for vanlig praktiske stillinger.
Og så lurer man på hvorfor de ikke får fylt stillingene og at mange ikke kommer i arbeid??

Kompetanse skriker de-men hvilken kompetanse er det faktisk behov for?
Dokumetering av høyere ITkompetanse kreves ,men egentlig er det bare for å få logget seg inn på arbeidsplassen.
Og må uansett opplæres i interne systemer.
NHO og HR har selv skapt dette "problemet"-men også lønnsnivået som kreves av de fleste har en bakgrunn i nivået som har blitt skapt.

Når politikerene tar utgangspunkt i en familie med barn og NETTOINNTEKT etter skatt på over 1 million som grunnlag for å si at man har hatt en reallønnsvekst.
-Der kommer en aleneboende kommunal ansatt litt til kort kan man si.
På de siste vel 30 årene har min lønn ca doblet seg mens prisene på stort sett alt har hatt en økning på minst 4 gangen-ikke minst bolig. :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Audi Mannen
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300

Legg inn av Audi Mannen »

Nineball skrev: 08 jan 2025, 09:49

Støtter deg 100% på denne. Nettopp derfor tar jeg selv intervju og er kontaktperson når vi nylig har hatt en runde med ansettelser hos oss. Det tar fryktelig med tid, men er verdt det. Selv om jeg sitter i stolen til daglig så kan jeg fremdeles slå i bordet med 30 års erfaring og svært mange av de i praktisk arbeid som fagarbeider.
Alt for mye krav til utdanning og alle mulige stillinger nå til dags. Hvor ble det av kunnskapen med å få en jobb utført?
Yamaha XJR 1300

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

"Elendighetsbeskrivelse" gir boksuksess...

Legg inn av AJ »

Har sikret meg en signert 1. opplagsutgave av boksuksessen og gleder meg til å ta fatt på denne :-) :

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/GyqEBV/ ... aa-en-time

Svar