Suzuki Røvern "puttrer"

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Backlash
Innlegg: 9
Registrert: 04 nov 2009, 21:31
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600N
Sted: Ås

Suzuki Røvern "puttrer"

Legg inn av Backlash »

Når jeg kjører min 1997mod Bandit 600 på 1 til 3gir og uten belastning (rett vei/nedoverbakke) så puttrer det veldig fra eksosen og høres ikke bra ut. Kjenner også at motoren tar litt ujevnt/svak fusk. I akselrasjon eller motbakker så går motoren meget pent. 5 og 6 gir fungerer fint. Da er høres ingen ulyd og ingen fusk. Kan også kjøre på lave turtall i høyere gir uten at det blir ulyd/småfusk. Den går pent på tomgan og starter lett. Jeg har prøvd å kjøre ekstremt sakte i høyt gir for å belaste tenningen, men da virker den sterk og fin. Når sykkelen er kald og jeg kjører på choke så er den litt bedre, men prøver jeg med litt choke når den er varm så hjelper det ikke. Tenker da på bensin mengde/blanding, men finner ingen gode konklusjoner på dette da den som nevnt går veldig fint å jevnt når den kommer over 50/60 kmt og ingen problemer med akselrasjon.
Har hatt den på verksted for dette, men tror ikke jeg blir hørt på..får i alle fall ingen gode svar. Noen som kan komme med noen tips. Gode verksteder med flinke folk i follo/oslo/østfold?
NB: Har jobbet i bilbransjen i mange år (men helt grønn på mc) så det er mulig jeg sitter og kjenner/hører ekstra nøye etter, men skal da være mulig å kjøre sakte uten å høres ut som om du kommer med snekka inn fjorden, eller?

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Suzuki Røvern "puttrer"

Legg inn av Onsløv »

Dessverre har jeg ingen fasit.
Men du sier at den går bedre med choke, og går fint i de øvre turtall.

Da fører tankene mine dithen at du har for mager blanding på tomgang?
Prøv å justere litt opp på bensinen på tomgangsskruen.

Hvor/hvordan du justerer dette, kjenner jeg dessverre ikke til, uten å måtte lese meg opp på din sykkel.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Suzuki Røvern "puttrer"

Legg inn av Intruder »

Jeg vet at MCHUSET Nydal har en ordning med å hente sykler i Osloområdet
og retur etter endt reparasjon. :thumleft
De har mye henting av BMW-sykler innafor,og de server stort sett alle kurante
merker. :=D> :knegg
Dette er et tips fra den teknisk mest hjelpeløse MC-kjører... :moi:
Lykke til med sykkelen din. :mk
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Suzuki Røvern "puttrer"

Legg inn av mekkern »

Hvis det ikke hjelper med en synkronisering av forgasserne så er nok sykkelen slik....
bruk gearene slik at du ikke tomkjører motoren på turtall så er jo problemet løst - en kjører jo ikke bilen rundt i 5ooo runder i førstegear på flata eller nedoverbakker heller...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Backlash
Innlegg: 9
Registrert: 04 nov 2009, 21:31
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600N
Sted: Ås

Re: Suzuki Røvern "puttrer"

Legg inn av Backlash »

mekkern skrev:Hvis det ikke hjelper med en synkronisering av forgasserne så er nok sykkelen slik....
bruk gearene slik at du ikke tomkjører motoren på turtall så er jo problemet løst - en kjører jo ikke bilen rundt i 5ooo runder i førstegear på flata eller nedoverbakker heller...
Jeg kommer nok til å synkronisere forgasserne. Er bare så dumt at ingen verksteder kan gi meg et klart svar...varierer fra - det er ingen problemer her til - dette var ikke bra, men vi vet ikke hva feilen er - venligst ta med deg mc,n og dra.
"puttringen" skjer mest på lave turtall i 1 - 3gir. Er ikke moro å kjøre inne på parkeringsplasser osv.

Er det noen som har noe avgassverdier (co og hc) på tomgang, delgass og fullgass generelt på mc,r som min?

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Suzuki Røvern "puttrer"

Legg inn av ejs »

Standard luftfilter ?

Kjenner ikke din sykkel,men lurer på om du burde prøve å løfte forgassernålene ?
If it ain't broke, I'll break it.

Backlash
Innlegg: 9
Registrert: 04 nov 2009, 21:31
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600N
Sted: Ås

Re: Suzuki Røvern "puttrer"

Legg inn av Backlash »

Vet ikke om luftfilteret er standar. Kjøpte Bandit,n i fjor og har bare hatt ut filteret for å rense det en gang.Så rimlig standar ut. På forgassere før i tiden skiftet vi jo forgassernål og sete med jevne mellomrom. På de siste forgasserne jeg drev med var det slik at nåla skulle settes i en grunnposisjon for så å justere luft/bensinblandingen med en egen "co"-skrue. Hvordan er dette på mc-forgassere? Nå vet jeg at det er undertrykket i forgasseren som blir målt ved synkronisering (i alle fall på bilmotorer) Så da regner jeg med att det er en "co"-skrue på forgasseren som blir justert, men er det vanlig på en "synkroniseringsjobb" at nål-posisjon/tilstand blir grunnjustert/inspesert før synkroniseringen?
Sist redigert av Backlash den 18 apr 2010, 23:19, redigert 1 gang totalt.

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Suzuki Røvern "puttrer"

Legg inn av mekkern »

>KAN prøve el halv tørn mot klokka på hver blandingsskrue...dette gir noe mere bensin ved lite last/tomgang..men synkroniser forgasserne først(dette er justering av spjeldene).
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Suzuki Røvern "puttrer"

Legg inn av ejs »

:thumleft
Synkronisering av forgassere,er for å sette opp spjeldene slik som fabrikant vil ha dem.
Først balansere 1&2 deretter balansere 3&4 ,,,Deretter balansere de to parene.
Er som regel justeringsskruer mellom gasserene.
:b_c: :b_c:
If it ain't broke, I'll break it.

Backlash
Innlegg: 9
Registrert: 04 nov 2009, 21:31
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600N
Sted: Ås

Re: Suzuki Røvern "puttrer"

Legg inn av Backlash »

Tar kontakt med verksted på mandag tenker jeg. Få en time om det er mulig nå hehe. Kan jo nevne at dette startet etter at jeg ble rygget på av en bil og forsikringselskapet damen hadde (tryggvesta) har hele tiden behandlet meg som dritt og det tok over 6mnd å få saken ferdig. Mc,n havnet til slutt hoss Riseberg MC og trafikkskole. Her ble det litt frem og tilbake, men hyggelige folk der. De fant ikke noe galt og drenerte bare forgasserne. Etter prøvetur fikk jeg beskjed om at den kunne hentes og dette gjorde jeg kort tid etterpå. Da jeg skulle starte den inne på verkstedet jeg jobber(snø ute), fikk jeg nesten ikke start på den og den gikk ikke bra og røyk som en 2takter. Virker med andre ord som mc,n ikke har vært startet på en god stund. Dette skurrer jo litt med tanken på at den nettopp har vært prøvekjørt? Har noen erfaringer med Riseberg mc og trafikkskole som tilsier at jeg har blitt litt lurt eller kan jeg trygt bruke disse i fremtiden? Vil jo nødig betale noen for å synkronisere forgasserne om de ikke gjør det.
Sist redigert av Backlash den 18 apr 2010, 23:20, redigert 1 gang totalt.

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Suzuki Røvern "puttrer"

Legg inn av mekkern »

JEG tror jeg hadde vurdert noen andre for å si det slik.. :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Gammelgutt

Re: Suzuki Røvern "puttrer"

Legg inn av Gammelgutt »

Backlash skrev: Kan jo nevne att dette startet etter att jeg ble rygget på av en bil og forsikringselskapet damen hadde (tryggvesta) har hele tiden behandlet meg som dritt og det tok over 6mnd å få saken ferdig.
Tryg Vesta liker ikke tohjulinger, det ser jo på hvilket prisnivå de ligger på når det gjelder MCforsikring.

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Suzuki Røvern "puttrer"

Legg inn av mekkern »

Gammelgutt skrev:
Backlash skrev: Kan jo nevne att dette startet etter att jeg ble rygget på av en bil og forsikringselskapet damen hadde (tryggvesta) har hele tiden behandlet meg som dritt og det tok over 6mnd å få saken ferdig.
Tryg Vesta liker ikke tohjulinger, det ser jo på hvilket prisnivå de ligger på når det gjelder MCforsikring.
tja... betaler ikke mer enn 1900kr for cbr 1000 jeg? sorry 1840 kr i år..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Backlash
Innlegg: 9
Registrert: 04 nov 2009, 21:31
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600N
Sted: Ås

Re: Suzuki Røvern "puttrer"

Legg inn av Backlash »

Det jeg vet er at det er mye jobb for den uskyldige part å bli påkjørt av en TrygVestakunde. Jeg ble flere ganger regelrett kjeftet på som om det var min skyld lenge etter at skyldspørsmålet var avgjort!

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Suzuki Røvern "puttrer"

Legg inn av mekkern »

ikke noe bedre å bli påkjørt av en IF kunde..... :8-[
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar