Bytte av for bremser, kjede og drev. Trenger tips og råd!

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Bytte av for bremser, kjede og drev. Trenger tips og råd!

Legg inn av Svolp »

Hei og hallo folkens..
Er det problematisk og skifte kjede + drev, bremser framme sammen med høyre bremseskive?

Forstår at det er et spørsmål som kommer helt og holdent an på mine ferdigheter, kan si at jeg ikke har skrudd fryktelig mye sykkel men noe teknisk innsikt har jeg(hvis vi ser bort i fra blemmen med kjedet for ikke så lenge siden :redface ) har også bruker manual og haynes boken tilgjengelig inkl alt av verktøy. Så Aj hadde en tråd vedrørende bakbremsen som var godt beskrevet men siden jeg skal til med forbremsene spørr jeg på nytt.. Hele forhjulet må jo av pga skiven som må byttes. Har også lest at det ikke skal være nødvendig og lufte bremsene hvis man gjør det riktig, har dog tenkt litt på bremevæske mengden som er på sykkel pdd. Beholderen er stappfull(fra verksted, etter at væsken ble byttet.) Bremsene er tynnslitte så jeg regner med at jeg gjerne må tappe ut litt væske for og få "større" bremserklosser på plass.

Alt av info og innspill på tips og triks tas i mot med et stort smil :prf

Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Bytte av for bremser, kjede og drev. Trenger tips og råd

Legg inn av Onsløv »

Hei. Kort svar: Nei. :D

Tror jeg skrev en avhandling om skifte av frembremser foran? :redface

Skift begge bremseskiver når du først skifter. Gjerne også klosser dersom de begynner å bli slitt.

Uansett er det ikke så stort problem å skifte foran. Kjenner ikke til din sykkel, men regner med hjulet foran er festet i en laaang bolt som går tvers gjennom felgen, og gjerne har speedometerdrevet på seg. Skru ut låsebolten først, så tar du og skrur ut ene (eller begge) caliperene. (På min sykkel holdt det med ene for å få ut hjulet) Putt gjerne noe, feks et passe stort skrujern mellom de gamle klossene, for å unngå at de klemmer seg i sammen og heng opp caliperene etter skruehølene for å unngå at de henger i bremseslangene.

Skru ut den store bolten som går gjennom hjulet og ta bort fremhjulet (pass på at du har vekt bak så den ikke dukker fremover)

Så kan du jobbe med hjulet og skifte bremseskiver.

Monter hjulet med lang bolt og skru fast låseskruen.

Når du skal presse klossene tilbake, sett på en slange på luftenippelen og åpne denne, press klossene tilbake og lukk luftenippelen, få calipperen på plass litt fort for å unngå at de blir presset isammen igjen.
Du kan sløyfe slangen, men vri calipperen bort fra sykkelen for å unngå at den blir dynket i bremsevæske.


Tror du skal klare det helt fint jeg.
Kjede og drev er jeg usikker på, da jeg aldri har vært borti dette, annet på tråsykkel. Men trokke dette er så vanskelig heller.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bytte av for bremser, kjede og drev. Trenger tips og råd

Legg inn av Globe »

Her er et par godt dokumenterte skifter av bremseklosser her på mcsiden.no, i tekst og bilder:

Onsløv' bidrag finner du HER

Aj' bidrag finner du HER

Lykke til :thumleft

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Bytte av for bremser, kjede og drev. Trenger tips og råd

Legg inn av Svolp »

Hei og takk for svar!

Meningen var og skifte alle bremseklossene, fremme og bak og høyre skive fremme. Ser ikke poenget med og skifte venstre side da denne ikke er slitt i det hele tatt, skivene koster tross alt 2300kr stk :oh Høyre side er veldig slitt og er så og si på minstemål som er 4mm. Ser for meg at denne kanskje har blitt byttet før eller at tidligere eier har kjørt en del med dårlige bremser(stål mot stål?)

Det som da skal byttes er
- kjede/drev
- alle bremseklosser
- skive høyre side

Totalt kommer dette på 5300kr i deler mens verkstedet skulle ha 11700kr for denne jobben med deler og arbeid :oh :oh :oh Tenkte dette var en fin anledning til og prøve selv da jeg har rikelig med tilgang på verktøy på jobben og kan ta det i min egen arbeidstid. Er ærlig talt ikke så skeptisk til bremsene etter og ha sett utallige flotte DIY videoer på youtube og lest meg litt klokere. Det jeg kvier meg mest til er og bytte kjede og drev da jeg aldri har gjort dette. Har bytte skiver og bremser på bil så har litt mer snøring der.

Eneste jeg tenker på når jeg skal dytte stemplene inn er om det kan være aktuelt og åpne bremsevæske beholderen og evt ta ut det som blir overflød når de nye klossene kommer på plass eller er det beste og bare åpne luftenippelen, passe på at det er rikelig med olje i beholderen og la den overføldige væsken gå gjennom her mens jeg presser inn stempelene? Har ikke lyst til og begynne med lufting av bremser, jo mindre jobb desto bedre denne gang.

mvh Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Bytte av for bremser, kjede og drev. Trenger tips og råd

Legg inn av Onsløv »

Svolp skrev:Hei og takk for svar!

Meningen var og skifte alle bremseklossene, fremme og bak og høyre skive fremme. Ser ikke poenget med og skifte venstre side da denne ikke er slitt i det hele tatt, skivene koster tross alt 2300kr stk :oh Høyre side er veldig slitt og er så og si på minstemål som er 4mm. Ser for meg at denne kanskje har blitt byttet før eller at tidligere eier har kjørt en del med dårlige bremser(stål mot stål?)
Eller at han har glemt skivelåsen. Men om den venstre siden er så og si ny, så er det no problem. Jeg gikk ut fra at de var mer eller mindre likt slitt.
Eneste jeg tenker på når jeg skal dytte stemplene inn er om det kan være aktuelt og åpne bremsevæske beholderen og evt ta ut det som blir overflød når de nye klossene kommer på plass eller er det beste og bare åpne luftenippelen, passe på at det er rikelig med olje i beholderen og la den overføldige væsken gå gjennom her mens jeg presser inn stempelene? Har ikke lyst til og begynne med lufting av bremser, jo mindre jobb desto bedre denne gang.
Om du åpner luftenippelen og dytter stemplene tilbake, så kommer det jo ikke mer luft inn dersom du stenger luftenippelen før du slipper presset? Jeg har ikke prøvd selv å åpne bremsebeholderen og trykke inn, antar at det er litt tyngre.

Åpne luftenippelen du, der er sikkert den dårligste bremsevæsken, greit å få sirkulert det litt.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Bytte av for bremser, kjede og drev. Trenger tips og råd

Legg inn av Svolp »

Setter i gang med detta på jobb i løpe av helgen, etter og ha sett youtube klipp av hvordan kjede og drev byttes spørs det om jeg tørr og begi meg ut på noe slikt??

Takker for svar, klosser og skive skal tas hvertfall!

Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Bytte av for bremser, kjede og drev. Trenger tips og råd

Legg inn av Onsløv »

Kom til Bergen, så skal jeg gjerne hjelpe deg med drev og kjede :scratch

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Bytte av for bremser, kjede og drev. Trenger tips og råd

Legg inn av Svolp »

Hehe, jeg tar lett en tur opp til bergen med kjede og drevsett i veska! :-)
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Gammelgutt

Re: Bytte av for bremser, kjede og drev. Trenger tips og råd

Legg inn av Gammelgutt »

For mye bremseveske i beholderen, kjøp en stor injeksjonsprøyte på apoteket og sug ut noe av bremsevesken før du klemmer inn stempelet. Men du bør vel kanskje også bytte bremseveske når du først holder på?.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Bytte av for bremser, kjede og drev. Trenger tips og råd

Legg inn av ejs »

:thumleft

Husk iallefall å løsne mutter på tannhjul foran, før du løsner kjede og bakhjul.
Stikk en 2x4 inn i hjulet for å låse det,så tannhjul foran ikke sviver.
If it ain't broke, I'll break it.

Gammelgutt

Re: Bytte av for bremser, kjede og drev. Trenger tips og råd

Legg inn av Gammelgutt »

ejs skrev::thumleft

Husk iallefall å løsne mutter på tannhjul foran, før du løsner kjede og bakhjul.
Stikk en 2x4 inn i hjulet for å låse det,så tannhjul foran ikke sviver.
Eller klem inn bremsepedalen.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Bytte av for bremser, kjede og drev. Trenger tips og råd

Legg inn av Svolp »

Gammelgutt skrev:For mye bremseveske i beholderen, kjøp en stor injeksjonsprøyte på apoteket og sug ut noe av bremsevesken før du klemmer inn stempelet. Men du bør vel kanskje også bytte bremseveske når du først holder på?.
God Ide, det skal jeg gjøre!!

Byttet bremsevæsken i fjor når jeg satt den på vinterlagring, tenkte kanskje at det ikke er nødvendig og gjøre det nå?

Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

JENSSEN
Innlegg: 13
Registrert: 15 jun 2010, 22:45
Motorsykkelen din: ninja

Re: Bytte av for bremser, kjede og drev. Trenger tips og råd

Legg inn av JENSSEN »

det spørs akk hvor mye du har kjørt, men somregel er det ikke vits;)

Svar