RM 250 cross

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
rm250
Innlegg: 6
Registrert: 16 jul 2010, 00:32
Motorsykkelen din: Suzuki RM 250 1989

RM 250 cross

Legg inn av rm250 »

Hei, jeg har ett lite problem med cross sykkelen min
er ikke så erfarn me å feilsøke feil så må spørre om hjelp.

En Suzuki RM 250 1989 modell.

Sykkeln starte og går på lavt turtall, men når æ gir litt mer gass så dør den nesten ut, han vil liksom ikke opp i turtall..
Har sjekket sylinder, stempel, forgasser, luftfilter/luftboksen. Men så fant æ ut at det va dårlig isolasjon på tennpluggledningen.
så hvis det e noen her som kan hjelpe mæ med å finne feilen så e det supert!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38203
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: RM 250 cross

Legg inn av AJ »

rm250 skrev:Hei, jeg har ett lite problem med cross sykkelen min
er ikke så erfarn me å feilsøke feil så må spørre om hjelp.

En Suzuki RM 250 1989 modell.

Sykkeln starte og går på lavt turtall, men når æ gir litt mer gass så dør den nesten ut, han vil liksom ikke opp i turtall..
Har sjekket sylinder, stempel, forgasser, luftfilter/luftboksen. Men så fant æ ut at det va dårlig isolasjon på tennpluggledningen.
så hvis det e noen her som kan hjelpe mæ med å finne feilen så e det supert!
Er andre her på MCsiden som har mer peil enn meg, men det første jeg tenker er... tett luftfilter. Men det har du jo allerede sjekket...
Kanskje det er et spjeld et eller annet sted som ikke åpner slik at sykker'n ikke får luft nok, dvs. at den kveles... Eller en 'gasserdyse som er tett.

Og forresten... Velkommen hit til MCsiden.no :vs
De med crossere skal selvfølgelig føle seg hjemme her de også :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Gammelgutt

Re: RM 250 cross

Legg inn av Gammelgutt »

Det er normalt to dyser, den ene er en tomgangsdyse. Om den andre er tett så går den gjerne på tomgang men får ikke bensin nok når du gir på. På bilforgassere var det gjerne en aksereasjonspumpe på forgasseren men det vet jeg ikke om er på motorsykkelgassere, om den pumpen ikke virket så gikk jo bilen men det var dårlig aks.

mekkern
Innlegg: 7666
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: RM 250 cross

Legg inn av mekkern »

Hvis motoren ikke "hakker og fusker" men bare begynnerå "raute" uten at det øker noe effekt er det nok mangel på bensin-forgasser/bensinfilter/kran.
Sjekket du reedventilen så den er 100% og ikke sprukket/bøyd-stopperplaten er bøyd/fjernet?

Har denne fungert riktig tidligere mens du har eid den? sjekk også lyddemper for sot/blokkering.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: RM 250 cross

Legg inn av Dexter »

Jeg hadde en moped en gang. God gammel Tempo, med ettermontert justerbar dyse og greier. Den gikk egentlig bra til moped å være, og dysa kunne justeres mens jeg kjørte så blandinga var "perfekt". Plutselig begynte den å gå dårligere og dårligere, den laga rar lyd og uansett hva jeg gjorde så ble den bare dårligere. Til slutt kløvde jeg motoren og byttet alt som var å bytte... veivlager å stempel å ringer å alt som var.

Full av forventning ble den nok en gang starta opp. Ny lyd i motoren ja, men gikk den bedre? Neida! Til slutt fant jeg "feilen"... inni potta på tempoen er det en liten lyd-dings. Den hadde jeg tatt ut... men der den "stopper" sitter det et gitter... det var tett gitt... Fikk staka opp dritten og putta i kaustisk soda å "kokt" og greier. DA gikk den bra da! Og gjett om det var irriterende! Tenk så mye arbeid bare for et tett gitter i potta... Jaja, lærte litt om den indre anatomien i en Sachs motor da om ikke annet... :knegg

"Moralen er" - Der det er inntekter er det utgifter... :knegg Sjekk ikke bare om "ting" kommer inn, men også om det har noen vei ut :thumleft
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: RM 250 cross

Legg inn av Globe »

rm250 skrev:Hei, jeg har ett lite problem med cross sykkelen min
er ikke så erfarn me å feilsøke feil så må spørre om hjelp.

En Suzuki RM 250 1989 modell.

Sykkeln starte og går på lavt turtall, men når æ gir litt mer gass så dør den nesten ut, han vil liksom ikke opp i turtall..
Har sjekket sylinder, stempel, forgasser, luftfilter/luftboksen. Men så fant æ ut at det va dårlig isolasjon på tennpluggledningen.
så hvis det e noen her som kan hjelpe mæ med å finne feilen så e det supert!

Hei rm250 :vs og velkommen hit til mcsiden.no :=D>

Ser du har fått endel tips her, vil tro du skulle kunne finne feilen, og få rettet den opp :thumleft

Du får holde oss oppdatert med hva du prøver og hvordan det går!

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: RM 250 cross

Legg inn av Tysnes »

Hei, skjekk lufting av tanken. sykkelen har vel en form for eksosventil(sjøl om det er 2-takter)kanskje denne er problemet. http://www.cmsnl.com/suzuki-rm250-1989- ... partslist/" onclick="window.open(this.href);return false;

rm250
Innlegg: 6
Registrert: 16 jul 2010, 00:32
Motorsykkelen din: Suzuki RM 250 1989

Re: RM 250 cross

Legg inn av rm250 »

Åh, her va det mye tips :)
Eksospotta e det lite hull i og sluttpotta kan man nesten ta av :p men har ikke tenkt på at det e det som e probleme, 2 takt må jo ha tett potte for og få full effekt? :)

Har rensa forgasseren og dysa.. luftfilteret er helt nytt, kan det være at den får for mye falsk luft?
på reedventilene så er de platene helt fine, ikke noe bøy, sprekk eller løs. Skal den sitte godt fast?

Takk for rask svar :D
Må vell ut og prøve det! :jada:

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: RM 250 cross

Legg inn av Tysnes »

falsk luft kan påvises ved å spraye startgass/wd 40 e.l på innsuget (mellom sylinder og forgasser) mens motoren går, viss turtallet øker drar motoren falsk luft.

rm250
Innlegg: 6
Registrert: 16 jul 2010, 00:32
Motorsykkelen din: Suzuki RM 250 1989

Re: RM 250 cross

Legg inn av rm250 »

Okei, må teste det da :)

Gammelgutt

Re: RM 250 cross

Legg inn av Gammelgutt »

rm250 skrev:Åh, her va det mye tips :)
Eksospotta e det lite hull i og sluttpotta kan man nesten ta av :p men har ikke tenkt på at det e det som e probleme, 2 takt må jo ha tett potte for og få full effekt? :)

Har rensa forgasseren og dysa.. luftfilteret er helt nytt, kan det være at den får for mye falsk luft?
på reedventilene så er de platene helt fine, ikke noe bøy, sprekk eller løs. Skal den sitte godt fast?

Takk for rask svar :D
Må vell ut og prøve det! :jada:
Men en 2takt har en lei tendens til å gro igjen i potten pga. oljeblandingen i bensinen.

Pollti

Re: RM 250 cross

Legg inn av Pollti »

Høres ut som om babyen din trenger en forgasser rengjøring og justering. Ta og rengjør eksosventilen i samme slengen hvis den har det. Jeg kjenner ikke RM 250 men eksosventiler har en tendens til å kokse seg fast. Og når det skjer så går de som regel veldig dårlig. Ihvertfall er italienske 2T sånn.

rm250
Innlegg: 6
Registrert: 16 jul 2010, 00:32
Motorsykkelen din: Suzuki RM 250 1989

Re: RM 250 cross

Legg inn av rm250 »

Har rengjort så å si alt :) har ikke prøvd å starte den enda, må ha ny coil og sluttpotte.. coil har æ bestilt så den får jeg i neste uke
Men e det nån som vet kor æ får kjøpt potte? ny eller brukt, så lenge den fungere :)

Pollti

Re: RM 250 cross

Legg inn av Pollti »

Luringen ! Så lett er det ikke ! Du kan risikere å måtte dyse om gasseren så undersøk nøye om hva du kan montere på den.
Lagt til: Motocross-shop.de har lyddempere fra Eur 115 til 150 avhengig av årsmodell. Din sykkel har eksos ekpansjonskammer slik som italienerene bruker. Pass på korekkt dysing av gasser. Den går nok en stund om du ikke dyser om men det beste er jo at den går lengre enn en stund :knegg

rm250
Innlegg: 6
Registrert: 16 jul 2010, 00:32
Motorsykkelen din: Suzuki RM 250 1989

Re: RM 250 cross

Legg inn av rm250 »

Vell, Får bare teste å fikse sluttpotta.. sia det koste 2700 kr førr en ny en.
Coilen har æ fått idag å ska vell ut å montere sykkelen å prøve den.. :)

Svar