Kris skrev:Da har jammen min bedre halvdel meldt seg på lappen også
Har kikket litt rundt omkring på en sykkel til henne, hun er ganske lav, 160cm, noen som har noen formening om hvordan en ca.90-95 model cbr 600F ville vært til henne? Har hatt en slik selv for ca 100 år siden og etter det jeg kan huske (gammel mann så husker sikert feil) så var dette en lav og grei sykkel.
Er selv 160 cm høy og har problemer med det meste av sports/touring syklene hva høyde/lengde angår. Kjørte opp i sin tid nettopp på en Hornet og kjørelærer sa dette var greit kun fordi jeg hadde grei balanse (hvis ikke ville han flyttet meg over til kjøreskole med Kawasaki ER-5 og andre lavere). Da tiden kom for at jeg skulle velge sykkel, falt jeg pladask for ER-
6F'n til Kawa, men siden denne også var i høyeste laget fikk jeg den salet om (skrellet av litt på høyde/bredde). Imidlertid var ikke dette heller nok og jeg endte med å selge den etter to sesonger; jeg følte jeg ikke mestret sykkelen like bra i alle situasjoner; ved start-stopp/bykjøring/ujevnt underlag følte jeg meg utrygg. Jeg mener å huske originalhøyden på denne er 79cm og med å senke den vil man jo kunne vinne ytterligere noen ekstra cm, men jeg tok ikke sjansen: Ble derfor custom på meg i steden og har ikke angret et sekund; rekker nedi med flat fot og kan slappe mer av! Men så dét er sagt: Vi er alle skrudd sammen ulikt så anbefaler henne å prøvesitte litt forskjellig hvis det er sport/touring hun er ute etter; er ikke bare salhøyden som er av betydning, men også hvor bredt setet er! Eller/og så får hun kjøpe platåsko
Ønsker henne lykke til med lappen og valg av sykkel! :-)
PS! Kan forøvrig anbefale ER6-F og N (med og uten kåpe) hvis den passer høydemessig; glimrende sykkel (mens ER-
5, som jeg ser noen foreslår, tror jeg hun fort vil "vokse" fra

;) ). Denne finnes imidlertid ikke eldre enn 2006 og vil jo være vesentlig dyrere enn sykler fra -90 til 95 som du snakker om

;)