Moped VS Lett MC

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
Julenissen
Innlegg: 6
Registrert: 20 sep 2010, 21:16
Motorsykkelen din: Kommer snart :)
Sted: Stavanger

Moped VS Lett MC

Legg inn av Julenissen »

Jeg sitter i en fase i livet der jeg må velge mellom to helt forskjellige ting. Det store spørsmålet om hvor jeg skal jeg skal svinge av i livet. Skal jeg kjøre på veien med 50-sone eller motorveien. Fartøy eller en damemagnet. Min far vil jeg skal ha fartøy, jeg vil ha damer. Hvordan skal jeg overbise ham om at Lett MC er bedre enn å fise rundt på en moped??? :dontknow

Han sier: :orefk
- For dyrt
- Bare to år til billappen

Jeg sier: :orefk
- Tryggere
- Kulere
- Kommer raskere frem
- Kan ha dame bakpå
- MYE mer FUN!

HJELP MEG! ](*,)

Gammelgutt

Re: Moped VS Lett MC

Legg inn av Gammelgutt »

Nei, nei ungdommen nu til dags, :[-X julenissen kjører ikke scooter men reinsdyr og slede. Fjøsnissen kjører Hyosung gt 250.
:gk
Opplæringen på A1 er mye bedre enn på mopedlappen, er vistnok ingen som stryker på moped. På lettsykkel får du ikke førerkort om du ikke kan pensum eller ikke har trafikkforståelse. Kjører man tohjuling som likner moped opplever en lite respekt blant bilister. En storvokst 125 som ser ut som en 600 gir mer respekt. :gk
Sist redigert av Gammelgutt den 20 sep 2010, 22:14, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moped VS Lett MC

Legg inn av AJ »

Svaret gir seg selv :knegg
Dra damer med moped? Tru'kke det, gitt :[-(

Ditch fornuften og velg highway'en :banansplit

:prop:

Og velkommen hit til MCsiden.no. \:D/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Julenissen
Innlegg: 6
Registrert: 20 sep 2010, 21:16
Motorsykkelen din: Kommer snart :)
Sted: Stavanger

Re: Moped VS Lett MC

Legg inn av Julenissen »

Takk 8)

Jeg har veldig lyst på Lett MC men hvordan kan jeg overbevise han? :-k
Sist redigert av Julenissen den 20 sep 2010, 22:11, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Moped VS Lett MC

Legg inn av RuneMC »

Men, det er en liten antagelse ang "damemagnet" som ikke stemmer så godt...
Hør bare på Mordeth13's betraktninger om temaet
[video]http://www.youtube.com/watch?v=vCA7olMue_k[/video]
3:58 og utover :lol
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Moped VS Lett MC

Legg inn av Snikkeren »

For å gi deg en liste med argumenter:

1. Opplæringen er vesentlig bedre på lett mc enn moped.
2. En lett mc klarer å holde følge med traffikken.
3. Kjører man moped er man et irritasjonsmoment i traffikken, som igjen kan (og det vil det) føre til farlige situasjoner.
4. En lett mc har med kraft, som igjen kan redde deg ut av enkelte situasjoner.
5. På grunn av disse faktorene i punktene over, er det vesentlig tryggere å kjøre lett mc.

Din far sier at det er for dyrt, og du skal ta billappen om 2 år.
Spør han da om han kan sette en pris på hva sikkerheten din er verdt. :[-X

Jeg har selv opplevd å bli presset av veien av vogntog når jeg kjørte moped. Ingen kjekk opplevelse, spesielt ikke når idioten ikke vurderte å stoppe og se hvordan det gikk med meg engang.
Min bror kjørte en gang i tiden en TS250x, som er helt lik TS50X'en. Han kom inn i en rundkjøring, og holdt på å bli kjørt ned av en som bare ga gass inn i rundkjøringen for å komme forran han. Han ble så forbanna at han stoppet bilisten og spurte hva i h...... holder du på med? Jeg trodde du var en mopedist var svaret han fikk.

Sånn, no er du klar til kamp. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Gammelgutt

Re: Moped VS Lett MC

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg har en Minsk 125 som ser ut som moped, merker stor forskjell på bilistene enn når jeg kjører Hyosungen.

Brukeravatar
Julenissen
Innlegg: 6
Registrert: 20 sep 2010, 21:16
Motorsykkelen din: Kommer snart :)
Sted: Stavanger

Re: Moped VS Lett MC

Legg inn av Julenissen »

Tusen takk for argumentene for at Lett MC er et bedre valg en moped. I morgen starter kampen om tilværelsen, håper han endrer mening :thumleft

P.s. Akuratt det jeg satser på Rune :janikk

the1slayer
Innlegg: 26
Registrert: 11 aug 2010, 18:42
Motorsykkelen din: zx9r 96mod 900cc
Sted: tromsø

Re: Moped VS Lett MC

Legg inn av the1slayer »

moped lappen er jo mye billigere en A1 da, men tilgjengjeld er det jo ikke mye som skal til for å få mellom/tung når den tid kommer hvis man har A1 fra før
Jeg brukte mye penger på fyll, damer og raske biler. Resten bare sløste jeg bort
kawasaki ninja zx9r 1996

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Moped VS Lett MC

Legg inn av Baron von Waffel »

Det er i grunnen bare et argument for mopedlappen fremfor A1. Det er prisen.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

LilleMann
Innlegg: 199
Registrert: 09 aug 2010, 01:46
Motorsykkelen din: Yamaha YBR 125

Re: Moped VS Lett MC

Legg inn av LilleMann »

Baron von Waffel skrev:Det er i grunnen bare et argument for mopedlappen fremfor A1. Det er prisen.
Njaaaaaa... :scratch La oss se på dette enkle regnestykket:

Mopedlappen: :sk?

Trafikalt Grunnkurs (Inkl. førstehjelp og mørkekjøring) kr 4000,-
Mopedkurs kr 5000,-
= kr 9000,-

Lett MC: :yahoo

Ukjent antall kjøretimer (Disse tar du jo forhåpentligvis med en du kjenner/slektning)
Trafikalt Grunnkurs (Inkl. førstehjelp og mørkekjøring) kr 4000,-
Teorikurs kl A1 6 kvelder kr 2500,-
Sikkerhetskurs på vei kr 4500,-
Kjøretentamen (2 timer) kr 1600,-
Forbikjøring kr 1600,-
= kr 14 200,-

Jeg synes iallfall at 5200 er en liten pris å betale for sikkerhet, mer fremkommelighet, damer, og mye mer "fun". ;e (Dette var jo bare lappen da, men dere forstår poenget mitt angående lappen)

Entrak
Innlegg: 53
Registrert: 15 sep 2010, 19:18
Motorsykkelen din: Aprilia Classic 125

Re: Moped VS Lett MC

Legg inn av Entrak »

Det er ganske enkelt, sånn i grunn..

Med lett motorsykkel, så vil du ikke ha behov for å trimme eller kjøre ulovlig med folk bakpå.
Om han begynner å protestere mot det, så bare spør han om hva han gjorde når han var på din alder og skulle bare en "liten tur ned på stranda med kompisen uten moped".

Om ikke det hjelper, så er det som nevnt ovenfor den trafikale sikkerheten du blir opplært i, det er en investering for fremtiden, da det blir billigere å ta lappen for bil, siden du vil trenge færre kjøretimer siden du allerede er vandt med å bevege deg i "normal" fart i trafikken, noe som tilsier at du vil ha et mye bedre grunnlag for komme deg ut av krisesituasjoner og lignende.

(Ellers, så kan du vel true han med å kjøre midt i veien med mopeden din, i 45 km/t hele veien til jobben hans, hver dag og nekte å slippe han forbi. ;) )

Brukeravatar
Ræggern
Innlegg: 28
Registrert: 05 sep 2010, 22:52
Motorsykkelen din: Zhenhua Monkey Bike

Re: Moped VS Lett MC

Legg inn av Ræggern »

Jeg mener du VIRKELIG burde ta lett lappen, fordi det er flere ganger hvor jeg nesten har blitt presset ut av veien pga farlige forbikjøringer.

en annen god grunn til å ta lett lappen er:
når du trimmer moped og du blir stoppet (pga at du har kjørt forterre enn 45kmh sansynlighvis) er det stor sjans for at du får en bot eller kansje inndratt førerkort nettop pga trimmet moped, men hvis du kjører en trimmet lett sykkel er ikke det noe problem, så lenge man følger fartsgrensen, og hvis du da kjører fortere enn fartsgrensen er det ikke like lett for politiet å gi deg bot pga trimming, siden en lett sykkel kan kjøre i ca 110-120kmh, så da slipper du problemet med at purken skal plage deg med om du har trimmet mopeden eller ikke. (kansje litt dårlig forklart, men det er fordi jeg er j..... trøtt)

:mc_p: :mc1
Stor gutt, liten sykkel. :bananas

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Moped VS Lett MC

Legg inn av Baron von Waffel »

Var på biltilsynet med jentungen i dag. Hun tok MC-teorien. Kommenterte for damen bak skranken at jeg foretrakk at hun fikk skikkelig opplæring fremfor å bare ta mopedlappen. Damen var så til de grader veldig enig. Så da har vi hørt biltilsynets stemme.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Julenissen
Innlegg: 6
Registrert: 20 sep 2010, 21:16
Motorsykkelen din: Kommer snart :)
Sted: Stavanger

Re: Moped VS Lett MC

Legg inn av Julenissen »

Dette lover godt, kansje han støtter meg litt med en ''litt'' bedre sykkel pga alle disse gode argumentene.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar