utforkjøring --- mangel på emapti!!!

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Twister
Motorsykkelen din: for få....

utforkjøring --- mangel på emapti!!!

Legg inn av Twister »

Hei Godtfolk...

Måtte bare dele en sjokkerende opplevelse med dere... :oh
Først av alt: ingen personskader! :D :D :D
Poden som er helt fersk lett-mc fører fikk satt på et helt nytt bakdekk på sykkelen sin på fredag. Jag informerte han innstendig om farene med nytt dekk. Dette forsto han godt.
Allikevel klarte han å miste grepet på vei ut av en rundkjøring samme dag. Det gikk ikke så fort, men sykkelen forsvant ut og ble kilt fast under autovernet.. Poden stoppet før autovernet og kom seg på bena ganske fort tror jeg...
Bilføreren som kjørte rett bak, ville tydeligvis ikke bli våt i håret. så de kjørte bare videre...
I likhet med ca 10 stk til !!!! ](*,) ](*,) ](*,) Da begynner jeg å bli litt redd for hvor vi er kommet...
Dette var fredag formiddag og en del biler på veien.. til slutt kom det en unggutt i bil motsatt vei, han stoppet og hjalp til :thumleft Tusen TAKK!!

Så nå har poden fått bekreftet at kjøreutstyr er viktig, ( oppskrapet ankelbeskyttelse, skinnhansker, og en litt vond skulder som ble reddet av kjørejakka.! :thumleft ) og at det var fint å låne min nyinnkjøpte regndress så slapp han huller i sitt utstyr :-)
Han har også lært så altfor tidlig at empati hos medtrafikanter kan ikke forventes.
Og til slutt at feks 40km/t er altfor fort i en 60 sone... Hvis forholdene tilsier det hehe :redface
Sykkelen fikk småskader og koster ikke mye å reparere. Men han er skikkelig lei seg siden han akkurat har byttet all plast osv på den...

Jeg er faktisk litt glad for denne utforkjøringen.. jo mer vi lærer av slike opplevelser, jo bedre rustet håper jeg vi er til å forstå farene som kan lure der ute... dette er tross alt billig kjøpt lærdom

Erik
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Re: utforkjøring --- mangel på emapti!!!

Legg inn av RuneMC »

Moderne biler og isolasjonen de gir mot elementene er nok med på å gjøre terskelen for å gå ut av komfort-sonen endel høyere. De tenker kanskje: "Han reiser seg, sikkert OK... vil ikke grise til setene mine hvis jeg må kjøre en bløt, møkkete motorsyklist til legevakten... går sikkert bra... han foran kjører videre så jeg kjører videre jeg også... vil ikke bli innblandet... jeg har jo ikke tid til å dette heller... sikkert en annen som stopper som har tid/hvis det er noe alvorlig... " :mk

Personlig er det med i risikovurderingen min at sannsynligvis så vil det passere endel biler før noen stopper om jeg skulle komme ut for en utforkjøring el lign - sånn er det bare...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
evike
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Kontakt:

Legg inn av evike »

Så bra at poden kom ut av det uten skader!
Selvfølgelig trist med alle de materielle skadene, men som du sier: Han har fått en lærepenge, som kanskje neste gang kunne gitt ham store skader. Han tar det sikkert pent i rundkjøringer i LANG tid fremover.

Hadde guttungen lagt seg på bakken ved siden av sykkelen, så kanskje det hadde stoppet noen... Da kunne han jo liksom kanskje klart å kreke seg opp....
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
MrErling
Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes

Legg inn av MrErling »

ja Evike, stikkord som solidaritet, plikt og medmenneskelighet skulle man tru er forduftet i det norske sammfunn og ersattet med krav og me me me ( meg, meg, meg)
:sorry

les og bli deppa... :mk
http://www.minervanett.no/2011/03/30/fa ... lidaritet/

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Jeg var ute for et lignende tilfelle for noen år siden. en morgen jeg stod og fylte diesel på en stasjon rett ved riksveien.
Det var veiarbeid, så trafikken var regulert med lys. Da køen stoppet opp, kjørte en bil rett i mopeden fremfor seg, slik at mopedisten veltet ut i veikanten.
Istedetfor å stoppe, svingte bilføreren rundt han som var påkjørt og kjørte videre. det samme gjorde de fleste som kom etter. Jeg gikk bort til mopedisten, som var kommet seg på bena og spurte hvordan det gikk. Han hadde slått seg, men var ellers ok.
Gutten ville ikke anmelde uhellet, og jeg hadde hverken sett hva slags bil det var, eller regnr på bilen. Hadde jeg sett det, skulle jeg anmeldt føreren tvert.

Et par år senere kolliderte dattera mi med en motgående bil som bråsvingte til venstre rett foran henne.
Hun trillet over panseret på bilen og fikk noen blåmerker og skrubbsår. Bilføreren hadde ikke sett at hun kom, og var
svært fortvilt, nærmest i sjokk. Han ble tatt inn til avhør, men før han dro med politiet avtalte vi at han skulle komme hjem til oss og skrive skademelding. Noen dager senere kom han som avtalt, og hadde med blomster.

Så det finnes enda "skikkelige folk" jeg håper og tror at de fleste er som han som kræsja med dattera mi.
For meg har det alltid vært en selvfølgelighet og stoppe og spørre om folk trenger hjelp, selv uten at de har vært ute for uhell.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
evike
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Kontakt:

Legg inn av evike »

Har en følelse av at jeg kopierte inn teksten fra Vegtrafikklovens §12 her for ikke så lenge siden og noen og enhver burde jo ta inn over seg at det er STRAFFBART å ikke stoppe når man er av de første til å ankomme et skadested.

Derfor til oss alle: Hvis vi skulle komme i en slik situasjon at vi er nokså tidlig ute og observerer andre som drar: Ta nummeret og anmeld vedkommende. Det kan kanskje få en smitteeffekt hvis det faktisk blir bøtelagt og kjent via media.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Togmannen
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007

Legg inn av Togmannen »

Så fint det gikk bra med sønnen din :)

Men hendelser som dette er nok ikke alt for uvanlig lenger, dessverre. Kan ikke annet beskrive det som trist. Men for å se det positive i det negative lærer en mye på sånne hendelser, å bare stole på seg selv og hvor farlig det kan være når vi går utenfor det "vanlige" vi opplever. (Nytt bakdekk og regn)

For å illustrere dette litt, er det en utrolig fin video om dette på snotr:

The bystander effect

Tenk bare på om dette var noen dere kjenner som fikk et illebefinnende..

Igjen, fint det gikk bra med sønnen din, fikk deg sikkert et lite sjokk du og :D
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Ja, akkurat det å segne om i en storby eller sentrale Oslo er nok enda mer "risky" i forhold til å ikke få hjelp. Man bør helst være sammen med familie/venner som kjenner en, ellers tenker de fleste bare "narkovrak"/"uteligger"/"full" og skygger unna tror jeg... Og det er klart at folk i større byer også er mer skeptiske med god grunn, siden hjelpsomhet og naivitet ofte utnyttes av kriminelle.

Oppstår samme scenario i fjellheimen kan man derimot være ganske sikker på at førstemann som finner en person som har segnet om tar umiddelbar aksjon og forsøker hjelpe - uansett om førstemann er fra bygda eller byen... rart med denne psykologien - sammenhengen, erfaringen vår og hvordan vi tolker en situasjon har ekstremt mye å si.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Twister
Motorsykkelen din: for få....

Legg inn av Twister »

Hei igjen :-

Jeg vil nok ikke utelukke at jeg litt naiv... jeg tror ikke jeg vil innse at det er "slik det har blitt" da trives jeg bedre i min lille boble som fortsatt har troa.. ;e

Vær trygg på at om jeg hadde sett noen som stakk, hadde jeg politianmeldt dem umiddelbart! ( om mulig så klart)
Selv tror jeg ( fortsatt naiv?) at Jompa har forhåpentlig rett i at de aller fleste som selv påfører noen en skade vil prøve å hjelpe til, heldigvis.. Den bilisten som stakk fra den mopeden, håper jeg er veldig ensom i sin forståelse av rett og galt...
Den videoen som Togmannen linket til, er til ettertanke og for meg litt sjokkerende/oppklarende.

Jeg tror vel kanskje at den "ikke bry seg" oppførselen er lett å finne i store byer hvor en stadig ser og opplever at feks narkomane ligger på gaten etter et skudd...De er jo mennesker de også så klart, men når en ser en ting ofte nok, venner man seg til det på et vis... i motsetting som det blir sagt på fjellet hvor er er rimelig sikker på at det er noe galt hvis en ligger nede. Og i trafikken, trodde jeg)

Så håper jeg vi alle holder oss på veien :thumleft
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
Crinos
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Kontakt:

Legg inn av Crinos »

Først og fremst... Godt at det gikk greit med guttungen, når uhellet først var ute, og som du sier.. Han har blitt en del erfaringer tyngre etter denne hendelsen.

Jeg tror det er mangel på tilstrekkelig opplæring om hvordan man skal forholde seg ved ulykker... Greit, man leser at er man først er man pliktig til å stoppe... Men dette blir ikke terpet på, og jeg tror mange nye, og også eldre sjåfører ikke tenker over at de faktisk har stoppe plikt som første person ved et ulykkessted.

Selv stopper jeg så og si uansett.. om det bare er noen som har kjørt seg fast i en snøfond om vinteren, eller grov utforkjøring om sommeren....
Det har skjedd EN gang at jeg var først, og valgte å ikke stoppe... Det var i vinter og jeg kjørte på en smal og svingete vei, bilen fremfor meg var en ung gutt i en volvo 240 som lå brett igjennom alle svinger, selv de han ikke kunne se hva som eventuelt kunne møte han... Jeg holdt goooood avstand i tilfelle jeg måtte stoppe rett bak en front til front kollisjon...
Det som skjedde var at han bommet litt igjennom en blind sving, og kjørte med nesa ned i en grøft slik at hele hekken på bilen stod i været... JEg stoppet, så at guttungen bevegde seg, og kjørte videre.

Hadde jeg gjort det samme i dag.... Ja absolutt!
Hadde jeg fått en eneste snever av følelse om at sjåføren hadde vert alvorlig skadet, ja da hadde jeg selvsagt stoppet.

Så jeg tror nok at tilfeldigheter også kan få folk til å kjøre videre, dog, jeg tviler sterkt dette var tilfellet for poden din Twister...
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Twister skrev:
Jeg vil nok ikke utelukke at jeg litt naiv... jeg tror ikke jeg vil innse at det er "slik det har blitt" da trives jeg bedre i min lille boble som fortsatt har troa.. ;e
Aller først: Bra det egentlig gikk veldig bra. Ellers så bor jeg på landsbygda og vil fortsatt trives med den samme bobla som du har.. :thumleft

Svar