olaf-95 skrev:Hei!
jeg får ikke gnist i pluggen har prøvd alt utenom det som funker

- har gått igjen alle kontakter og brytere på sykkelen.
- har sjekka for irring osv.
- sjekka tennspola
- ny plugg
- målt meg frem til at det går rund 0,20 til 0,50 inn i koilen men ikke noe ut av den
- ny cdi (pga hadde den ikke på rep og de sa det var den som var ødelagt)
- hatt av polene i 10 min for og restarte cdi
- har full oljetank og prøvd med støtta oppe.
kan det være koilen som er ødelagt, har også prøvd med en annen koil men det var akkurat lik, var en gammel koil som ikke hørte til sykkelen da men.
har skrudd, kobla og kopa på den møkk sykkelen i 3 uker. ødlagt hele kjøre sesongen -.-
takker for alle svar!!
Du har jo gjort riktig mye allerede, men hva er de 0,20 til 0,50 du har målt inn på coilen? Hva med pluggledningen? Regner med at du har sjekket ut kill-switch og tenningslås med tilhørende kabelnett og termineringspunkter...
Tenningssystemet består av flere komponenter som kan ta kvelden. Skissen viser sånn noenlunde hva en enkel stiftfri tenningskrets består av nå for tiden. For at det skal bli gnist på pluggen må - enkelt forklart - følgende skje:
Statoren (bak svinghjulet - selve statoren er ikke vist på skissen) produserer vekselstrøm (AC) som går gjennom en likeretter og regulator til batteriet som likestrøm (DC). Avhengig av hva produsenten har valgt går det enten AC direkte fra statoren til CDI-boksen (Capasitor Discharge Ignition) eller DC til CDI-boksen. CDI-boksen får så signal fra pickup coilen (like før før stempelet er på topp) og leverer strømmen videre til coilen. I coilen induseres høyspenning i sekundærviklingen som går videre via pluggkabelen og plugghetten til pluggen som gir gnist på rett tidspunkt.
tenningssystem.jpg
I denne prosessen er det mye som kan gå galt, og er det ikke gnist ville jeg feilsøkt i noenlunde denne rekkefølgen:
- Plugg garantert OK? Hvis ikke; spander en ny.
- Plugghette OK? Brudd, korrekt motstand, overslag, irr, kontaktpunkt på plugg og pluggledning. Hvis tvil; monter ny.
- Pluggledning OK? Isolasjon uten skader, terminering i plugghette og coil, motstand (avhenger av leder). Hvis tvil; monter ny.
- Spenning til coilens primærviklinger? Lurer på om ikke du har AC-CDI på denne...? Ledningsnett OK? Mål at motstand i coilens primærvikling er i hht. spesifikasjonene for coilen. Jordforbindelse. Krypstrøm. Overslag.
- Signal fra pickup coil OK? Mål at motstand er i hht. spesifikasjonene. Sjekk ledningsnett og termineringspunkt.
CDI-boksen lar seg ikke feilsøke sånn uten videre, men om alt annet er OK er det jo mye som tyder på at det er der hunden ligger begravet selv om den du har er ny. Kan jo være en feil et annet sted (stator?) som har tatt knekken på den nye...?
Ser jo at det meste av det jeg kommer opp med opp er nevnt før i tråden men tar det med likevel.

Regner med at det kommer flere gode ideer etter hvert også - jeg har neppe fått med meg alt. Lykke til!

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.