får ikke gnist i pluggen

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
olaf-95
Innlegg: 14
Registrert: 29 aug 2011, 18:01
Motorsykkelen din: yamaha dt 125 x
Bosted: kongsvinger

får ikke gnist i pluggen

Legg inn av olaf-95 »

Hei!
jeg får ikke gnist i pluggen har prøvd alt utenom det som funker :P
- har gått igjen alle kontakter og brytere på sykkelen.
- har sjekka for irring osv.
- sjekka tennspola
- ny plugg
- målt meg frem til at det går rund 0,20 til 0,50 inn i koilen men ikke noe ut av den
- ny cdi (pga hadde den ikke på rep og de sa det var den som var ødelagt)
- hatt av polene i 10 min for og restarte cdi
- har full oljetank og prøvd med støtta oppe.

kan det være koilen som er ødelagt, har også prøvd med en annen koil men det var akkurat lik, var en gammel koil som ikke hørte til sykkelen da men.

har skrudd, kobla og kopa på den møkk sykkelen i 3 uker. ødlagt hele kjøre sesongen -.-
takker for alle svar!!

olaf-95
Innlegg: 14
Registrert: 29 aug 2011, 18:01
Motorsykkelen din: yamaha dt 125 x
Bosted: kongsvinger

Re: får ikke gnist i pluggen

Legg inn av olaf-95 »

sykkelen gikk hel fint, så stoppet jeg den. en time etterpå skulle jeg ut og kjøre igjen og da var det ikke gnist i pluggen.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: får ikke gnist i pluggen

Legg inn av Snikkeren »

Hei, og velkommen til MCsiden. :vs

Det kan jo være coilen, men siden du har testet med en annen så er sannsynligheten for det liten.

Du skrev at du hadde gått over alle kontaktene og bryterne. Har du sjekket at det ikke er brudd i noen ledninger? Tenker da spesielt på pluggledningen.

Ellers så kommer det sikkert flere på banen som har mer peiling på dette enn meg. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

olaf-95
Innlegg: 14
Registrert: 29 aug 2011, 18:01
Motorsykkelen din: yamaha dt 125 x
Bosted: kongsvinger

Re: får ikke gnist i pluggen

Legg inn av olaf-95 »

jeg har stukken en nål helt i fronten på plugg ledningen og det gikk ikke noe strøm i den heller

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: får ikke gnist i pluggen

Legg inn av Snikkeren »

Har du et multimeter?
Klarer du å måle i hver ende av pluggledningen om det er kontakt igjennom hele ledningen? (Bruke "pipe" funksjonen på multimeteret)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

olaf-95
Innlegg: 14
Registrert: 29 aug 2011, 18:01
Motorsykkelen din: yamaha dt 125 x
Bosted: kongsvinger

Re: får ikke gnist i pluggen

Legg inn av olaf-95 »

nei det går ikke noe strøm ut i det hele tatt uansett om jeg stikker inn en når helt inerst på pluggledningen :(

takker for svar btw ;D

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: får ikke gnist i pluggen

Legg inn av Snikkeren »

Er alle jordingene i orden? Målt med multimeter?
Hvis de er i orden er det mest sannsynlig coilen som er gåen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

olaf-95
Innlegg: 14
Registrert: 29 aug 2011, 18:01
Motorsykkelen din: yamaha dt 125 x
Bosted: kongsvinger

Re: får ikke gnist i pluggen

Legg inn av olaf-95 »

jeg får måle litt til og se ;D
mener at de er i orden men skader ikke og ekstasjekke.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39848
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: får ikke gnist i pluggen

Legg inn av AJ »

Har ikke så veldig teknisk innsikt, er jeg redd...
Men kan det være at regulatoren er gåen...?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

olaf-95
Innlegg: 14
Registrert: 29 aug 2011, 18:01
Motorsykkelen din: yamaha dt 125 x
Bosted: kongsvinger

Re: får ikke gnist i pluggen

Legg inn av olaf-95 »

hvordan kan jeg måle meg til eller finne ut om den er gåen da?

Christian
Innlegg: 14
Registrert: 27 apr 2010, 18:58
Motorsykkelen din: kawazaki kz 900

Re: får ikke gnist i pluggen

Legg inn av Christian »

1 Sjekk om du har 12volt inn til coil. 2 Mål med multimeter Ohm (motstand) mellom kabelskoene på coil.På noen vet jeg det skal være 2,men undersøk om hva motstand skal være på din (verkstedet).En coil kan fuske.Hvis du har lånt en coil med gal motstand fungerer det ikke.den jeg har tilsalgs er 2ohm motstand i. setter du på strømen skal coilen bli varm ganske fort.Ikke la den stå med strøm på lenge.Går ut i fra du har elektronisk tenning.Sjekk strømmen til boksen.Du har også en giver som sitter på veiva,den gir signaler opp til coilene,når de skal tenne.Giveren kan du også få målt ut med multimeter (pipen ut) Du kan også sjekke jording på coil.

olaf-95
Innlegg: 14
Registrert: 29 aug 2011, 18:01
Motorsykkelen din: yamaha dt 125 x
Bosted: kongsvinger

Re: får ikke gnist i pluggen

Legg inn av olaf-95 »

da har jeg litt og drive med, tusen takk ;D

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Bosted: Sør for Bergen...

Re: får ikke gnist i pluggen

Legg inn av Geir »

olaf-95 skrev:Hei!
jeg får ikke gnist i pluggen har prøvd alt utenom det som funker :P
- har gått igjen alle kontakter og brytere på sykkelen.
- har sjekka for irring osv.
- sjekka tennspola
- ny plugg
- målt meg frem til at det går rund 0,20 til 0,50 inn i koilen men ikke noe ut av den
- ny cdi (pga hadde den ikke på rep og de sa det var den som var ødelagt)
- hatt av polene i 10 min for og restarte cdi
- har full oljetank og prøvd med støtta oppe.

kan det være koilen som er ødelagt, har også prøvd med en annen koil men det var akkurat lik, var en gammel koil som ikke hørte til sykkelen da men.

har skrudd, kobla og kopa på den møkk sykkelen i 3 uker. ødlagt hele kjøre sesongen -.-
takker for alle svar!!
Du har jo gjort riktig mye allerede, men hva er de 0,20 til 0,50 du har målt inn på coilen? Hva med pluggledningen? Regner med at du har sjekket ut kill-switch og tenningslås med tilhørende kabelnett og termineringspunkter... 8)

Tenningssystemet består av flere komponenter som kan ta kvelden. Skissen viser sånn noenlunde hva en enkel stiftfri tenningskrets består av nå for tiden. For at det skal bli gnist på pluggen må - enkelt forklart - følgende skje:
Statoren (bak svinghjulet - selve statoren er ikke vist på skissen) produserer vekselstrøm (AC) som går gjennom en likeretter og regulator til batteriet som likestrøm (DC). Avhengig av hva produsenten har valgt går det enten AC direkte fra statoren til CDI-boksen (Capasitor Discharge Ignition) eller DC til CDI-boksen. CDI-boksen får så signal fra pickup coilen (like før før stempelet er på topp) og leverer strømmen videre til coilen. I coilen induseres høyspenning i sekundærviklingen som går videre via pluggkabelen og plugghetten til pluggen som gir gnist på rett tidspunkt.
tenningssystem.jpg
I denne prosessen er det mye som kan gå galt, og er det ikke gnist ville jeg feilsøkt i noenlunde denne rekkefølgen:
- Plugg garantert OK? Hvis ikke; spander en ny.
- Plugghette OK? Brudd, korrekt motstand, overslag, irr, kontaktpunkt på plugg og pluggledning. Hvis tvil; monter ny.
- Pluggledning OK? Isolasjon uten skader, terminering i plugghette og coil, motstand (avhenger av leder). Hvis tvil; monter ny.
- Spenning til coilens primærviklinger? Lurer på om ikke du har AC-CDI på denne...? Ledningsnett OK? Mål at motstand i coilens primærvikling er i hht. spesifikasjonene for coilen. Jordforbindelse. Krypstrøm. Overslag.
- Signal fra pickup coil OK? Mål at motstand er i hht. spesifikasjonene. Sjekk ledningsnett og termineringspunkt.

CDI-boksen lar seg ikke feilsøke sånn uten videre, men om alt annet er OK er det jo mye som tyder på at det er der hunden ligger begravet selv om den du har er ny. Kan jo være en feil et annet sted (stator?) som har tatt knekken på den nye...?

Ser jo at det meste av det jeg kommer opp med opp er nevnt før i tråden men tar det med likevel. :mk Regner med at det kommer flere gode ideer etter hvert også - jeg har neppe fått med meg alt. Lykke til! :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

olaf-95
Innlegg: 14
Registrert: 29 aug 2011, 18:01
Motorsykkelen din: yamaha dt 125 x
Bosted: kongsvinger

Re: får ikke gnist i pluggen

Legg inn av olaf-95 »

tusen takk, men jeg lurer på om det kan være koilen eller regulatoren. bestiller begge deler fra ebay med en gang så er jeg sikker.
funker ikke dette havnern i Glomma!

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Bosted: Karmøy

Re: får ikke gnist i pluggen

Legg inn av Sprint »

Hei du må ikke hiven i Glomma,du må huske på at ingenting er umulig,bare at det umulige tar litt lengre tid. :thumleft
Sjekka pluggledningen?. :vs
For livets glade gutter går solen aldri ned.

olaf-95
Innlegg: 14
Registrert: 29 aug 2011, 18:01
Motorsykkelen din: yamaha dt 125 x
Bosted: kongsvinger

Re: får ikke gnist i pluggen

Legg inn av olaf-95 »

neia skal nokk klare og fikse det til slutt fårn håpe!

men da jeg setter multimeteret på 12V for jeg 0,20 til 0,70. er ikke dette alt for lite?

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Bosted: Sør for Bergen...

Re: får ikke gnist i pluggen

Legg inn av Geir »

olaf-95 skrev:neia skal nokk klare og fikse det til slutt fårn håpe!

men da jeg setter multimeteret på 12V for jeg 0,20 til 0,70. er ikke dette alt for lite?
Måler hvor & hva? AC? DC?
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Christian
Innlegg: 14
Registrert: 27 apr 2010, 18:58
Motorsykkelen din: kawazaki kz 900

Re: får ikke gnist i pluggen

Legg inn av Christian »

Ja nå ble vi nyskjerrige på hva du måler :-)

olaf-95
Innlegg: 14
Registrert: 29 aug 2011, 18:01
Motorsykkelen din: yamaha dt 125 x
Bosted: kongsvinger

Re: får ikke gnist i pluggen

Legg inn av olaf-95 »

men jeg lurer på om det kan være noe ødelagt i tennspola, får alt for lite støm til koilen. kan vell også være regulatoren som er gåen men. hvem deler i svinghjule er det som er mest utsatt? (slitedeler)
vis jeg setter multimetret på V-- 20 så får jeg 0,50 ca inn i koilen, det er vell alt for lite?

tusen takk for alle svar!

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: får ikke gnist i pluggen

Legg inn av mekkern »

er denne 2 eller 4 takt?
har du et analogt multimeter?
de digitale er nesten ubruklige på pulserende strøm..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Bosted: Høvik

Re: får ikke gnist i pluggen

Legg inn av FJZZR »

hmmm!
Er ikke en dt 125 en off roader?

Det kan hende denne har cdi tenning, og da får du ingen spenning til coilen før motor går rundt!
Cdi tenning brukes på en del off roadere og påhengs motorer og har en egen vikling på 400 volt!!! som bare forsyner tenninga.
Hvis du har ei slik tenning, så stemmer ikke den fine tegningen tidligere i denne tråden.

Ved cdi tenning lades en kondensator opp til 400volt og tømmes deretter gjennom coilen. Coilen har et omsetnings forhold på 1:100 og følgelig får du 40000 volt og fin gnist i pluggen.

cdi står fot Condensor Discharge Ignition.

Sentrale komponenter.

Spole/magnet: leverer 400 volt til cdi boks

cdi boks :inneholdende kondesator, tyristor og litt elektronikk

trigger coil: Sender signal til cdi boks når plugg skal gnistre

coil: Transformerer 400v tl 40000 slik at vi får en fin gnist.

Ettersom du har byttet cdi og coil, er nok feilen i 400 v spole eller trigger coil.
Eventuellt kabler mellom disse.

Lykke tl!

olaf-95
Innlegg: 14
Registrert: 29 aug 2011, 18:01
Motorsykkelen din: yamaha dt 125 x
Bosted: kongsvinger

Re: får ikke gnist i pluggen

Legg inn av olaf-95 »

det er en 2-takter og er ikke en offroader det er en supermotard (dt 125 x)

men har bare bytta cdi til en eksakt lik.

olaf-95
Innlegg: 14
Registrert: 29 aug 2011, 18:01
Motorsykkelen din: yamaha dt 125 x
Bosted: kongsvinger

Re: får ikke gnist i pluggen

Legg inn av olaf-95 »

nå går sykkelen, jeg fylte litt mer olje på motoren også tauet jeg den til den startet :) det som var feilen var at etter jeg skjærte den fikk den en ripe i sylinderen, den gjør sånn at stempelet slår feil og klarer ikke og gi riktig gnist til pluggen. men nå etter at jeg har kjørt den en stund så starter den på starteren :) skal sette på ny sylinder så fort som mulig ;D

tusen takk for hjelpen!

olaf-95
Innlegg: 14
Registrert: 29 aug 2011, 18:01
Motorsykkelen din: yamaha dt 125 x
Bosted: kongsvinger

Re: får ikke gnist i pluggen

Legg inn av olaf-95 »

nå har jeg brent opp den hoved magneten elns på tennspole, hvorfor kan det skje og hvis jeg bytten kan det da bare skje igjen? :(

Brukeravatar
powerfulglenn
Innlegg: 49
Registrert: 18 jul 2011, 08:51
Motorsykkelen din: Sachs Xtc 125 2001, Aprilia RS 125 1998

Re: får ikke gnist i pluggen

Legg inn av powerfulglenn »

Må nesten le litt jeg :lol
Jeg hadde det samme problemet... Gnista kom og gikk når den ville... fikk jeg først start på den så kjørte jeg den varm og når jeg parkerte den så skulle jeg starte den når den var kald... Så var det ikke gnist.. så jeg målte meg fram uten hell... Men nå plutselig starter den :S
Men jeg har en Sachs XTC R 125 og vi har helt like motorer og ledningsystem :D
Det står til og med YAMAHA på delene! Haha!
Men hvordan gikk det til slutt da? Fikk bytta noe på den? :)
Bil: BMW E30 320I
Lett MC : Sachs XTC 125R 2002, Aprilia RS 125 98Mod
Mitt Lett sykkel prosjekt:http://www.apriliaforum.no/viewtopic.php?f=26&t=9564

Svar