Grubler på ny sykkel??

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
GTline
Innlegg: 123
Registrert: 20 jan 2010, 12:10
Motorsykkelen din: Harley Davidson Low Rider.

Grubler på ny sykkel??

Legg inn av GTline »

Har gått å fundert noen uker på å bytte sykkel. :scratch
Jeg har jo en BMW K1200GT 2006 modell og er egentlig fornøyd med den. Men den kommer til å runde 70000 km til våren og jeg vil ha noe nytt. Var helt bestemt på å bytte til K1600GT, men når jeg satt på den føltes den umåtelig stor ut.
Så jeg tror jeg slår det ifra meg...synes egentlig 1200GT er i drøyeste laget på små krokete brosteinsveier og trange alpesvinger rundt omkring sørpå.

Så jeg har begynt å tenkte helt nytt men kan ikke få surra meg til å lande på noe som helst.
Problemet er at jeg ikke kan velge akkurat fritt.....jeg er litt for kort i den ene enden for det så jeg bør ikke opp på mer enn 80-81cm i setehøyde. Så en ting til, den får ikke være alt for lang over tanken. Husker i "gamle dager" da siklet jeg på en Kawa GPZ 1100...men når jeg satt meg på den med beina i bakken og skulle legge hendene på styret skvatt beina opp, så endte den gang opp med en FJ 1100.

Her sett på Triumph tiger 800.... den kunne kanskje vært artig, er det noen her som har testet den? Er det noe fart i den?
Dessverre så blir Tiger 1050 for høy selv med lav sal (har prøvd).
Tror også BMW 1200GS blir for høy.

Har ikke bestemt meg for offroad sykkel, så vuderer også Kawa 1000 SX.... Yamaha FZ1 er ikke så morsom som kawaen har jeg hørt. Ser også på BMW K1300S den er lav nok men har for lavt tyre, ser at man får kjøpt raisere til den på 5 cm så da kanskje den blir grei nok. Noen som har sett disse påmontert?

Er det noe annet jeg bør vurdere for langtur? Noen tips?

En ren R sykkel er uaktuellt da jeg skal beholde MV Agusten. Dette er snakk om en tur sykkel.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av ArcticTiger »

Sjekk ut 2012 modellen av 1050 Tigern. De har senket styret litt. Du sa du var kort i den ene enden :-k , hvis det er beina, så er en 1050 Tiger enkel å senke, bare å bytte et par sideplater til utvekslingen på bakstøtdemperen. Finnes som ferdig kit.
Og 1050 Tripelens forteffelige motorkarakter har vi jo vært inne på tidligere her på Mcsiden, en ypperlig tursykkel :vs

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av Svolp »

Hva med Kawasaki GTR?
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av AJ »

GTline skrev:
Her sett på Triumph tiger 800.... den kunne kanskje vært artig, er det noen her som har testet den? Er det noe fart i den?
Jeg har testet Tiger 800. Fikk disponere en XC i to dager i sommer. På 800'en kan salen senkes noen få centimetre, om jeg ikke husker helt feil.
Her kan du lese min mening om denne...:

http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av ojda »

Vurdert R1200RT ???
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
GTline
Innlegg: 123
Registrert: 20 jan 2010, 12:10
Motorsykkelen din: Harley Davidson Low Rider.

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av GTline »

Svolp skrev:Hva med Kawasaki GTR?
Jo, har sett på denne også, har ikke fått prøvd den med lavt sete ennå men regner med at jeg rekker ned, men jeg må ha opp styret finnes det et kit for det?

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av ojda »

Om du får styreraisere til RT vet jeg ikke, men når det gjelder å finne egnet sykkel kan en kombinasjon
av disse to sidene være til stor hjelp.


http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.mc-nett.no/asp/brands/search.asp?type=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
GTline
Innlegg: 123
Registrert: 20 jan 2010, 12:10
Motorsykkelen din: Harley Davidson Low Rider.

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av GTline »

ojda skrev:Vurdert R1200RT ???
Har vurdert RT, men den virker svær i fronten.
Men klart lettere enn 1600GT, men føler den mangler litt drag for å være så stor.

AJ: Var det veldig stor forskjell på effekt på 1050 og 800 ?
Å hvordan påvirker det kjøre egenskapene på 1050 ved å senke den, det blir jo ikke byttet demper, er vel bare fjæra som presses mer sammen ved å bytte de sideplatene?

Godtvoksen

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av Godtvoksen »

GTline skrev: Er det noe annet jeg bør vurdere for langtur? Noen tips?
Hva med en Honda GoldWing ? :thumleft

Brukeravatar
GTline
Innlegg: 123
Registrert: 20 jan 2010, 12:10
Motorsykkelen din: Harley Davidson Low Rider.

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av GTline »

Godtvoksen skrev:
GTline skrev: Er det noe annet jeg bør vurdere for langtur? Noen tips?
Hva med en Honda GoldWing ? :thumleft
Ha..ha...alt for stor...har aldri skjønt hvordan folk får den med seg i svingene oppi alpene.
Da tror jeg at jeg får følelsen av at sykkelen er på tur med meg og ikke tvert om.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av AJ »

GTline skrev:
AJ: Var det veldig stor forskjell på effekt på 1050 og 800 ?
Syns vel strengt tatt at det ikke er store forskjellen på disse. Men det er ikke til å komme forbi at 1050'en kvikkere i mellomaksellerasjonene, som f.eks. ved forbikjøring 6. gir osv.
I tillegg vil nok 1050'en bære vekta av passasjer og bagasje mer uanstrengt enn 800'en. Men forskjellen mellom disse to motorene var slett ikke så stor som jeg hadde trodd.

800 motoren er kvikk med svært god gassrespons og tildels meget turtallsvillig. Sykkelen i seg selv er svært retningstabil og samtidig svingvillig så det holder. Med denne kan du gjøre halsbrekkende nedbrekk på svingete alpeveier \:D/
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av AJ »

Siden du grubler på ny sykkel må jo også TDM 900 nevnes, så klart :P :p
Har sett noen damer kjøre denne og det ser veldig... hva skal jeg si... eller mer riktig, kan jeg si det :-k ... jo! sier det likesågodt! det ser veldig, veldig sexy ut :redface
fordi damene sitter så høyreist og fine på TDM'en, som jo også i seg selv har utseendet med seg. I hvert fall synes jeg det.

Uansett, damer bak styret på TDM 900 kanke unngå å få lange blikk. Det er heeelt sant! :janikk
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av ojda »

Slettet pga feilinfo
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
GTline
Innlegg: 123
Registrert: 20 jan 2010, 12:10
Motorsykkelen din: Harley Davidson Low Rider.

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av GTline »

AJ skrev:Siden du grubler på ny sykkel må jo også TDM 900 nevnes, så klart :P :p
Har sett noen damer kjøre denne og det ser veldig... hva skal jeg si... eller mer riktig, kan jeg si det :-k ... jo! sier det likesågodt! det ser veldig, veldig sexy ut :redface
fordi damene sitter så høyreist og fine på TDM'en, som jo også i seg selv har utseendet med seg. I hvert fall synes jeg det.

Uansett, damer bak styret på TDM 900 kanke unngå å få lange blikk. Det er heeelt sant! :janikk
He he..... den har jeg ikke vurdert...og heller ikke det argumentet. Satser på at man sitter høyreist på tigeren også :lol
Er litt lost på hva jeg vil ha egentlig....hadde BMW beholdt sin K1300GT hadde jeg kjøpt den men......den er vekk :doh
Derfor kan jeg tenke helt nytt.......ene dagen det og andre dagen noe annet...ække lett dette.
Men den må være god på langtur og ha plass til bagasje......noen bakpå skal jeg ikke ha....da måtte jeg uansett ha gått for minst 1000 ccm. Så det er primært en langtur sykkel jeg ser etter.
Dessverre ser det ut til at det ikke er noen Triumph forhandler på sørlandet...ihvertfall ikke i Kristiansand.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av Svolp »

Jeg har styre hever til min zzr, regner med at det er og skaffe til GTR også. trur du kommer til og angre hvis du går ned til en tourer i 800-900 klassen etter og ha kjørt den du har nå.
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av AJ »

Svolp skrev:Jeg har styre hever til min zzr, regner med at det er og skaffe til GTR også. trur du kommer til og angre hvis du går ned til en tourer i 800-900 klassen etter og ha kjørt den du har nå.
Skjønner forsåvidt synspunktet du kommer med her, Svolp. Men er ikke nødvendigvis enig. Tror nok en del får en a-ha! opplevelse ved å gå ned i kubikk. Å kjøre MC handler ikke bare om mye kubikk og mye effekt, det handler like mye om håndterbarhet og motorkarakter.

Er folk her på MCsiden.no som jeg tror er veldig godt fornøyd med "nedskaleringen", som f.eks Bringisen, som kvittet seg med sin GS 1200 (tror jeg det var...) og skaffet seg en GS 800 i stedet...
Skriver tror i kursiv fordi han få komme med sine betraktninger rundt valget selv, men på meg virker det i hvert fall som at han er veldig godt fornøyd med valget :-)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
GTline
Innlegg: 123
Registrert: 20 jan 2010, 12:10
Motorsykkelen din: Harley Davidson Low Rider.

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av GTline »

Svolp skrev:Jeg har styre hever til min zzr, regner med at det er og skaffe til GTR også. trur du kommer til og angre hvis du går ned til en tourer i 800-900 klassen etter og ha kjørt den du har nå.
Ser at det finnes risers til GTR også, men tror du ikke Kawasaki kommer med en oppdatert GTR i 2013 ettersom ZZR 1400 er ny i 2012? De påstår jo at masse er forandret på den.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av Svolp »

Det kan godt være gtline men det vet jeg ikke.. zzr fikk jo en skikkelig overhaling med større motor på 1448ccm3 og 215hk. Ble litt lengere og blir nå levert med antispinn. nytt instrument panel og front. Kan med varmt hjerte anbefale deg en zzr også etter mine første 17000km i sommer. En rå sportsturer som etter min mening det ikke fins maken til :-) Gjerne litt objektiv men dog.. Sitter ikke så fremoverlente men gjerne noe mer en på din nåværende sykkel. prøvde gtr selv når jeg var på jakt men for meg ble den litt for 'ren' touring. Når det er sagt en meget kjekk sykkel.

Kan mye mulig trives med en mindre sykkel også men kubikk og krefter er for meg avgjørende med full oppakking og to på sykkelen. alt er jo avhengig av bruken til den enkelte.
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
GTline
Innlegg: 123
Registrert: 20 jan 2010, 12:10
Motorsykkelen din: Harley Davidson Low Rider.

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av GTline »

Sitter å koser med med nye nummeret av Bike å ser at Kawasaki har planer om en Versys i 1000 kubikk i 2012.
Det høres veldig interessant ut, håper bare de ikke lager den så veldig høy.
BMW 1200 GS kommer med oppdateringer og vannkjøling.
Stadig får man mer å gruble på :thumleft
Får vel smøre seg med tålmodighet å se hva som dukker opp i løpet av vinteren.
Blir veldig usikker på å bytte meg helt ned til 800 kubikk. :scratch

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av ArcticTiger »

Hvis du vil lese mer om den ypperlige all-round-sykkern Triumph Tiger 1050, så sjekk ut forumet http://www.tiger1050.com" onclick="window.open(this.href);return false; Her er det myye erfaringer, kunnskap og diskusjoner om den modellen, med brukere fra hele verden. Den før omtalte senkingen har en egen tråd.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av Snikkeren »

Du trenger ikke å gå helt ned til 800, det holder å gå ned til 900. ;e

TDM 900 er ikke så veldig høy, men en del høyere enn f.eks GSX 650F'en jeg hadde. Men likevel når man lettere ned til bakken på den, da den er ganske smal. Fruen som er 163 cm høy når fint ned på TDM'en, selv om ikke hele fotbladet er nedi.

En Versys på 1000 kubikk høres veldig interressantut. Fikk bladet i posten i dag, så jeg får sjekke hva som står der. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av AJ »

GTline skrev:Sitter å koser med med nye nummeret av Bike å ser at Kawasaki har planer om en Versys i 1000 kubikk i 2012.
Veldig interessant nyhet, som jeg egentlig bare har venta på :-)
Tror jeg har nevnt det et par ganger her inne på MCsiden.no også... ;-)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
KawaSuki
Innlegg: 83
Registrert: 06 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 SA 2006 mod. -
Bosted: Halden/Tistedal

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av KawaSuki »

Mener , at Versys 650 , har setehøyde på 84 cm , og tror nok ikke at 1000 kubikkeren ,
blir lavere .
Kawasaki 1000sx , var ikke kommet da jeg kjøpte Suzukien , så med min høyde over
havet , og mitt behov for tohjuling , sto valget mellom Bandit 1200Sa og
Honda Cbf 1000 F .
Ble anbefalt Suzukien av en mekaniker hos en forhandler , som har begge deler .
Dette på grunn av at jeg kjører en del med " mye " , bagasje .
Mora og dattera blir ofte diskutert , men det enkle er jo ofte det beste , iallefall over tid ! .
Da du ikke er noen " Grønning " , GT-line , tror jeg nok du vil finne noe som faller i smak .
Jeg har iallefall den ærfaring , at det kan lønne seg å snakke med mekanikere , istedet
for selgeren !. :prf
Lykke til !! . ;e

Brukeravatar
GTline
Innlegg: 123
Registrert: 20 jan 2010, 12:10
Motorsykkelen din: Harley Davidson Low Rider.

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av GTline »

Regner med at de vil lage et lavere sete til Versys 1000 også.
Til 650 finnes det et lavere sete....2 cm smalere og 2 cm lavere.
Kawa har også lavere sete til f.eks GTR.
Så det kan jo finnes et håp om å rekke ned.

Truimh 1050 må jeg imidlertid gjøre noe mer med for der "dingler" jeg med beina selv med lavt sete.
Ikke at jeg trenger å ha helen neddi på begge sider med litt greit med mer en ytterst på tåspissen.

Tror jeg heller mer og mer mot en "halv offroad", hører mye positivt om dem og det er den eneste type sykkel jeg aldri har eid.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av tagesk »

GTline skrev: BMW 1200 GS kommer med oppdateringer og vannkjøling.
Nåja, det gjenstår å se.
Siden 2009 har akkurat det der vært nevt et par ganger i måneden.
Med de siste endringene kan det godt tenkes 1200-motoren godkjennes som Euro-4.
Da vil det ikke være nødvendig med en ny motor på mange år.

Ellers, til trådens tema: Jeg synes å huske at en 12GS med de korte demperne fra Wilbers og det lave setet er under 80 cm høy.
Skal sjekke.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar