Svensk Politi presser MC igjennom et gjerde...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Svensk Politi presser MC igjennom et gjerde...

Legg inn av Crinos »

Fra VGTV:
http://www.vgtv.no/#!id=52019" onclick="window.open(this.href);return false;

GANSKE så bøs kjøring fra den Politi bilen.. Lurer på hvem av dem som egentlig var mest uaktsom der..
Spesielt med den rundkjøringa der "polisen" kjørte igjennom feil vei.

Trodde ikke de hadde lov til å torpedere.. Greit. KAn være vanskelig å stoppe noen som ikke ønsker å bli stoppet.. Men fremdeles..

Sitat under vidoen fra VGTV:
VGTV skrev:Den svenske politimannen som jaktet motorsyklisten fikk ordre om å avbryte, men han trosset beskjeden og fortsatte jakten helt til føreren krasjet og ble alvorlig skadet. Nå kan saken ende opp i Høyesterett.
Tok meg den frihet å markere en del jeg synes var litt viktig...
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Svensk Politi presser MC igjennom et gjerde...

Legg inn av mekkern »

var gjerdet og rundkjøringa jeg reagerte på også den gangen..
rundkjøringa var jo "blind" dessuten feilberegnet føreren farten sin inn i den virket det som.. :[-X
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Svensk Politi presser MC igjennom et gjerde...

Legg inn av NickNei »

Den der er jo gammel :-) Men MC-fører kunne jo lett unngått gjerdet ved å stoppe, så det var ikke mye til torpedering det der... ?
Ellers får man ta det som kommer hvis man skal stikke fra politi på den måten, synes jeg.

Egentlig synes jeg politiet skulle vippet til sykkelen i en av de første rundkjøringene og fått stoppet det med en gang..

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Re: Svensk Politi presser MC igjennom et gjerde...

Legg inn av rerell »

NickNei skrev:Egentlig synes jeg politiet skulle vippet til sykkelen i en av de første rundkjøringene og fått stoppet det med en gang..
Kanske den polismannen har samma signatur som du på "polisforumet.se". :lol

Iron76
Innlegg: 147
Registrert: 29 sep 2011, 10:56
Motorsykkelen din: Harley Davidson Sportster 883 Iron

Re: Svensk Politi presser MC igjennom et gjerde...

Legg inn av Iron76 »

Iht. norsk praksis skal vel inngripen stå i forhold til forbrytelse/trussel. Blir litt feil å nesten ta livet av noen hvis det i utgangspunktet var en trafikkforseelse. Man skyter ikke en gammel dame for å prøve å stjele en pose kamferdrops. Midlene som tas i bruk skal vel også være proporsjonal med motstand/trussel forbryteren utgjør for politimannen. Så er det spørsmålet om politimannens kjøreadferd og ordrenekt er mer riktig enn motorsyklistens kjøring. Det blir vel et mer etisk spørsmål. Hvordan det er i Sverige aner jeg ikke.

Missforstå med måte. Jeg mener ikke at mc-føreren ikke burde vært stanset. Men syntes metodene politiet brukte ikke var helt i henhold… I USA er det, etter det jeg har hørt, lover i enkelte stater som går på at en misstenkt som flykter i et kjøretøy, regnes som farlig for allmennheten og dermed kan stanses med alle midler, selv om det vil koste vedkommende livet. Men tror de har et proporsjonalitetsprinsipp der også hvor man ikke bruker sterkere midler enn nødvendig.

Lego
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Svensk Politi presser MC igjennom et gjerde...

Legg inn av Lego »

Selvfølgelig utrolig teit av mc-føreren å ikke stoppe, men jeg kjenner jeg blir litt provosert av politimannens "oppførsel". Han kjører ham jo nesten rett ned... Er livet og helsen hans mindre verd enn det å faktisk få stoppet ham?
At politiet torpederer biler synes jeg er på sin plass, men motorsykler...!?
Motorsyklisten er i utgangspunktet ikke en veldig stor fare for andre enn seg selv.

Nå vet jeg ikke hvorfor politiet ville stoppe mc'en, men jeg har personlig sett mye "verre" kjøring enn dette uten at det forandrer noe som helst.

Når det er sagt, så synes jeg det ut som om motorsyklisten er relativt uerfaren og burde nok bare bitt i det sure eple og stoppet.

mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Svensk Politi presser MC igjennom et gjerde...

Legg inn av mekkern »

NickNei skrev:Ellers får man ta det som kommer hvis man skal stikke fra politi på den måten, synes jeg. Egentlig synes jeg politiet skulle vippet til sykkelen i en av de første rundkjøringene og fått stoppet det med en gang..
han fikk faktisk beskjed om å avbryte-tror du ikke det er en grunn til dette?
en skal jo stanse og ikke stikke av-men skal politimannen være jury dommer og bøddel i traffikale saker?
grunnen til at han skulle stanses var vel ulykke/skadefare-ikke skape ekstra fare/skade? :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Svensk Politi presser MC igjennom et gjerde...

Legg inn av NickNei »

mekkern skrev:
NickNei skrev:Ellers får man ta det som kommer hvis man skal stikke fra politi på den måten, synes jeg. Egentlig synes jeg politiet skulle vippet til sykkelen i en av de første rundkjøringene og fått stoppet det med en gang..
han fikk faktisk beskjed om å avbryte-tror du ikke det er en grunn til dette?
en skal jo stanse og ikke stikke av-men skal politimannen være jury dommer og bøddel i traffikale saker?
grunnen til at han skulle stanses var vel ulykke/skadefare-ikke skape ekstra fare/skade? :scratch
Jo, men jeg synes fortsatt han skulle vippet til MC-en i rundkjøringa lenge før det. Jeg vet det er en grunn til at han fikk beskjed om å avbryte, men fortsatt mener jeg at stikker du slik som dette, er du selv ansvarlig for de skadene du får, ingen andre.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Svensk Politi presser MC igjennom et gjerde...

Legg inn av NickNei »

rerell skrev:
NickNei skrev:Egentlig synes jeg politiet skulle vippet til sykkelen i en av de første rundkjøringene og fått stoppet det med en gang..
Kanske den polismannen har samma signatur som du på "polisforumet.se". :lol
Neppe ;-)

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Svensk Politi presser MC igjennom et gjerde...

Legg inn av Crinos »

mekkern skrev:
NickNei skrev:Ellers får man ta det som kommer hvis man skal stikke fra politi på den måten, synes jeg. Egentlig synes jeg politiet skulle vippet til sykkelen i en av de første rundkjøringene og fått stoppet det med en gang..
han fikk faktisk beskjed om å avbryte-tror du ikke det er en grunn til dette?
en skal jo stanse og ikke stikke av-men skal politimannen være jury dommer og bøddel i traffikale saker?
grunnen til at han skulle stanses var vel ulykke/skadefare-ikke skape ekstra fare/skade? :scratch
Jeg må si meg som sterk motstander av å stikke av i fra Politi, og selvsagt forsøk på å stikke. Kom kanskje ikke klart nok frem fra første post...

Men som du sier.. Politimannen hadde fått beskjed om å avbryte. Det får de ikke uten god grunn.
Helt enig med deg mekkern, vi kan ikke ha Judge Dredd tendenser i trafikken fra over ivrige Politi.

OM, de skulle ha torpedert MC sjåføren, burde det ha skjedd helt i begynnelsen av dette klippet der farten var lav i en rund kjøring. Men jeg er stor motstander av å torpedere MCister... Han her så jo også ut til å være dårlig kledd med dongribukser. Ikke var kjøreferdighetene hans nevneverdige heller..

Enkelte ting er lettere å la passere, enn å måtte stoppes på død og liv...

Ikke relatert til denne saken, men relatert til stopping av MC... En kammerat av meg hadde i en periode stor humor med å kjøre på bakhjulet... Det ble etter hvert slik at han klarte å gire og svinge mens forhjulet var oppe. Det å kjøre forbi biler på bakhjulet skjedde også trutt og ofte..

Den en gangen, og siste gangen, han gjorde dette var forbi en sivil UP bil som selvsagt la seg på hjul.
Min kammerat dro en kjapp 180 grader vell vitene om at en bil trenger normalt sett lengre tid på å snu enn en "liten" motorsykkel (R1). UP bilen dro en håndbrekksladd som nesten traff min kammerat, og ville ha truffet han hardt om han ikke hadde gitt på... Litt senere klarte UP å ta han igjen og avskårte han rett fremfor nesen hans.. Valget var enkelt.. Enten krasher han i UP bilen, eller så krasher han i autovernet (type metall).. Så han ble tvunget til å stoppe... Hadde han ikke reagert instinktivt med å bremse, hadde nok ikke bremselengden vert lang nok.. Også en tvilsom situasjon. Men han aksepterte nå alt og ga i fra seg førerkortet på stedet.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Svensk Politi presser MC igjennom et gjerde...

Legg inn av Geir »

Jeg er ingen tilhenger av at man stikker av fra politiet eller er bajas i trafikken, men han politionkelen her må jo ha røyk sokkene sine på tomt hode! :oh Som andre har vært inne på; det må være sammenheng mellom forbrytelse og omfang av tvangsmidler og her var det politiet som skjerpet situasjonen. Han hadde anledning til å notere reg. nr. og kunne utmerket godt roet ned det hele. At han ignorerte ordren om å avbryte burde jo i seg selv være nok til at han fant sin plass i arbeidsledighetskøen...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Svensk Politi presser MC igjennom et gjerde...

Legg inn av jhn »

Æ klare ikke å se at politimannen gjorde noe galt, bortsett fra ordrenekt da selvfølgelig.
Enig med NickNei, han skulle vært stoppet mye tidligere.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Svensk Politi presser MC igjennom et gjerde...

Legg inn av joo »

Tja, var nummeret lesbart? Eller var det stjålet sykkel? Hva hadde skjedd før jakten begynte?? Var føreren beruset?
At han var en dårlig sjåfør var lett å se...
At han ikke er fare for andre enn seg selv er ikke helt rett. Husker en smell i Trøndelag på 80-tallet. En MC i anslagsvis 170-200km/t kjørte i siden på en bil som kjørte ut fra en sidevei. Delte nesten bilen og det gikk med folk i bilen. Husker ikke hvor mange. I tillegg til MC-føreren også... Bilen ble flytta 17 meter sidelengs. Men det er klart politiet som "provoserer" farta opp i over 200 her.

Fasit?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: Svensk Politi presser MC igjennom et gjerde...

Legg inn av Welshen »

Fasit vil man vel aldri få.....å si at politiet provoserer opp farten synes jeg ikke kan sies med sikkerhet.....men ordrenekt er ikke bra og håper jo at dette er noe som det reageres på...og det ser jo slik ut..,
Kanskje burde politibilen lagt seg et stykke bak og fulgt på i en avstand som ikke kunne sies å hisse opp stemningen??
Men igjen blålys betyr stopp, og gode momenter du kommer med joo.

Hva med å prøve banekjøring??? Å si at en mcfører eller en hvem som helst fører i 200kmt kun er til fare for seg selv er jo ikke riktig. Som jeg alltid sier: Jeg vil hjem hver dag og helst i en bit....uavhengig av hvem andre som kjører..... og jeg synes slike mcfører ikke har noe å gjøre på offentlig veg. Så forhåpentligvis tar både han og andre som ser videoen til vettet og kjører som folk, så slipper vi slike episoder. Men gjennom årenes løp har jeg vel i grunn skjønt at mange har behov for å erfare selv og noe vanskelig å lære av andres feil......
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Svensk Politi presser MC igjennom et gjerde...

Legg inn av jhn »

Det blir feil (i mitt hode) å si at politiet provoserer opp farten, det blir nesten som da æ va liten og kom hjem etter en fight med en kompis.
Moderen spurte hvordan det hele startet.
"Det begynte med at han andre slo igjen" kunne æ fortelle

Svar