Øvelseskjøring!
Øvelseskjøring!
Hei!
Jeg er en gutt på 22 år og begynte på tunglappen i begynnelsen av september, uten noen tidligere erfaring med MC. MC-opplæringa ble begynt i siste liten, da jeg fikk greie på lovendringene ved årsskiftet.
Har hatt et par kjøretimer i trafikken allerede, men trenger mer mengdetrening snarest, da jeg har fått oppkjøring i slutten av neste uke. Noen som kan tenke seg å øvelseskjøre litt med meg?
Holder til i Lørenskog. Betaler selvfølgelig for bensin, eventuelt noen kroner i tillegg om ønskelig.:-)
Jeg er en gutt på 22 år og begynte på tunglappen i begynnelsen av september, uten noen tidligere erfaring med MC. MC-opplæringa ble begynt i siste liten, da jeg fikk greie på lovendringene ved årsskiftet.
Har hatt et par kjøretimer i trafikken allerede, men trenger mer mengdetrening snarest, da jeg har fått oppkjøring i slutten av neste uke. Noen som kan tenke seg å øvelseskjøre litt med meg?
Holder til i Lørenskog. Betaler selvfølgelig for bensin, eventuelt noen kroner i tillegg om ønskelig.:-)
- GSF
- Innlegg: 161
- Registrert: 30 apr 2010, 20:38
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
- Bosted: Lier
Re: Øvelseskjøring!
Tror nok dessverre det er vanskelig å finne noen som vil øvelseskjøre uten at du stiller med egen sykkel. Blir fort svindyrt, selv med en liten velt. Vet at jeg ikke ville ha øvelseskjørt med min sykkel uten minst 25 000.- i depositum. Er nemlig såpass det kan koste med egenandel og bonustap. Ville ikke stolt på at noen eventuelt ville gjort opp for seg i ettertid.
- Snill Vaffel
- Innlegg: 1001
- Registrert: 07 nov 2008, 18:11
- Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
- Bosted: Buskerud
Re: Øvelseskjøring!
Har du sykkel?
Snill Vaffel
Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.
2011 Suzuki GSXR 1000
Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.
2011 Suzuki GSXR 1000
- Chevy1974
- Innlegg: 190
- Registrert: 27 aug 2012, 19:33
- Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
- Bosted: Kongsberg
Re: Øvelseskjøring!
Uffda, dette var veldig kort tidsfrist. Det er ikkje umulig, men du må jobbe målbevisst og knallhardt.
Dersom du har mulighet til å leige deg ein sykkel (eller i beste fall om du har sykkel sjølv) bør det vere muligheter, men som det blir nevnt er det nok veldig få som vil risikere sin egen sykkel til trening for ukjente.
Hadde det vore eit par veker meir hadde nok sjansen vore litt større, men eg håpar du får hjelp av nokon i nærheten av deg. Eg skulle gjerne ha stilt opp, men sidan eg nettopp har tatt lappen sjølv har eg ikkje lov til å ha nokon med på øvelseskjøring enno.
Lykke til :)
Og ikkje minst:
Velkommen til MCsiden
Håpar du vil fortsette å vere med her inne uansett om du får fullført oppkøyringa no eller ikkje :-)
Dersom du har mulighet til å leige deg ein sykkel (eller i beste fall om du har sykkel sjølv) bør det vere muligheter, men som det blir nevnt er det nok veldig få som vil risikere sin egen sykkel til trening for ukjente.
Hadde det vore eit par veker meir hadde nok sjansen vore litt større, men eg håpar du får hjelp av nokon i nærheten av deg. Eg skulle gjerne ha stilt opp, men sidan eg nettopp har tatt lappen sjølv har eg ikkje lov til å ha nokon med på øvelseskjøring enno.
Lykke til :)
Og ikkje minst:
Velkommen til MCsiden

Håpar du vil fortsette å vere med her inne uansett om du får fullført oppkøyringa no eller ikkje :-)
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
Re: Øvelseskjøring!
GSF: Forståelig. Ville ikke tatt den risken selv. :-)
Snill Vaffel: Har dessverre ikke sykkel ennå. Blir nok ikke sykkel på meg før neste sesong. Sannsynligvis en Kawasaki!
Chevy1974: Takk for velkomsten! Skal gi alt, så får det enten briste eller bære. Har kjøretimer samtlige dager fram til oppkjøringen på torsdag neste uke. Vanvittig moro å kjøre forøvrig. Åpnet seg en ny verden. :-P
Snill Vaffel: Har dessverre ikke sykkel ennå. Blir nok ikke sykkel på meg før neste sesong. Sannsynligvis en Kawasaki!
Chevy1974: Takk for velkomsten! Skal gi alt, så får det enten briste eller bære. Har kjøretimer samtlige dager fram til oppkjøringen på torsdag neste uke. Vanvittig moro å kjøre forøvrig. Åpnet seg en ny verden. :-P
- Chevy1974
- Innlegg: 190
- Registrert: 27 aug 2012, 19:33
- Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
- Bosted: Kongsberg
Re: Øvelseskjøring!
Så bra at du har fått ordna med kjøretimar kvar dag, då skal det nok vere mulig å få det til :)
Har du tatt teorien? Reknar med den er i boks sidan du har fått avtale om oppkjøring?
Det er mange råd vi kan gi fram mot oppkjøring, men med kjøretimar kvar dag trur eg læraren vil gi deg den beste tilbakemeldinga du kan få. Det som likevel er veldig viktig er:
- Sørg for å få tilstrekkelig trening på akkurat den kjøregården du skal kjøre opp på, altså hos biltilsynet.
Det var ein annen person her på forumet som ikkje hadde fått tilvenning på den aktuelle kjøregården, og det gjekk dessverre dårlig.
Har du hatt langkjøring og banekurs?
Banekurset (presis kjøreteknikk) er veldig bra og gir deg viktig erfaring til unnamanøver i kjøregården. Eg syntest unnamanøveren der var vanskeleg, men etter banekurset klarte eg å bruke styrekommandoen riktig slik at sykkelen la seg raskt ned.
Og husk:
Løft blikket, riktig forankring. Det er veldig viktig
Ikkje ver redd for å stille spørsmål her inne om det er spesielle situasjonar du lurar på. Det kan f.eks vere spesielle situasjonar du har opplevd på kjøretimen, eller andre ting som du glømte å spørre læraren om.
Du må likevel huske at vi ikkje er lærarar, så ta det som den "synsinga" det er, og dobbelsjekk med lærar eller lærebok om du er i tvil
Har du tatt teorien? Reknar med den er i boks sidan du har fått avtale om oppkjøring?
Det er mange råd vi kan gi fram mot oppkjøring, men med kjøretimar kvar dag trur eg læraren vil gi deg den beste tilbakemeldinga du kan få. Det som likevel er veldig viktig er:
- Sørg for å få tilstrekkelig trening på akkurat den kjøregården du skal kjøre opp på, altså hos biltilsynet.
Det var ein annen person her på forumet som ikkje hadde fått tilvenning på den aktuelle kjøregården, og det gjekk dessverre dårlig.
Har du hatt langkjøring og banekurs?
Banekurset (presis kjøreteknikk) er veldig bra og gir deg viktig erfaring til unnamanøver i kjøregården. Eg syntest unnamanøveren der var vanskeleg, men etter banekurset klarte eg å bruke styrekommandoen riktig slik at sykkelen la seg raskt ned.
Og husk:
Løft blikket, riktig forankring. Det er veldig viktig

Ikkje ver redd for å stille spørsmål her inne om det er spesielle situasjonar du lurar på. Det kan f.eks vere spesielle situasjonar du har opplevd på kjøretimen, eller andre ting som du glømte å spørre læraren om.
Du må likevel huske at vi ikkje er lærarar, så ta det som den "synsinga" det er, og dobbelsjekk med lærar eller lærebok om du er i tvil

Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
Re: Øvelseskjøring!
Tok teoriprøven 10. september. Har allerede førerkortet for bil, så den trafikale forståelsen er inne. :-)Chevy1974 skrev:Så bra at du har fått ordna med kjøretimar kvar dag, då skal det nok vere mulig å få det til :)
Har du tatt teorien? Reknar med den er i boks sidan du har fått avtale om oppkjøring?
Det er mange råd vi kan gi fram mot oppkjøring, men med kjøretimar kvar dag trur eg læraren vil gi deg den beste tilbakemeldinga du kan få. Det som likevel er veldig viktig er:
- Sørg for å få tilstrekkelig trening på akkurat den kjøregården du skal kjøre opp på, altså hos biltilsynet.
Det var ein annen person her på forumet som ikkje hadde fått tilvenning på den aktuelle kjøregården, og det gjekk dessverre dårlig.
Har du hatt langkjøring og banekurs?
Banekurset (presis kjøreteknikk) er veldig bra og gir deg viktig erfaring til unnamanøver i kjøregården. Eg syntest unnamanøveren der var vanskeleg, men etter banekurset klarte eg å bruke styrekommandoen riktig slik at sykkelen la seg raskt ned.
Og husk:
Løft blikket, riktig forankring. Det er veldig viktig![]()
Ikkje ver redd for å stille spørsmål her inne om det er spesielle situasjonar du lurar på. Det kan f.eks vere spesielle situasjonar du har opplevd på kjøretimen, eller andre ting som du glømte å spørre læraren om.
Du må likevel huske at vi ikkje er lærarar, så ta det som den "synsinga" det er, og dobbelsjekk med lærar eller lærebok om du er i tvil
Banekurs og langkjøring skal jeg ha på mandag.
Prøvde meg forresten for første gang i kirkegården i dag. Det var mer vrient enn jeg hadde regnet med! Trenger drastisk forbedring og/eller et mirakel dersom jeg skal komme i mål neste uke.

Får dessverre heller ikke øvd mer enn timen før oppkjøring på kjøregården hvor jeg skal kjøre opp, da det er langt unna. Var kun ledig oppkjøring på Billingstad. Ligger ikke veldig bra an, altså.
- boblehue
- Innlegg: 237
- Registrert: 11 sep 2012, 11:32
- Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
- Bosted: Drammen
- Kontakt:
Re: Øvelseskjøring!
Stavekontroll er noe dritt til tider! 
Håper det er lenge til du tar øvelseskjøringen på kirkegården!!
Du ligger godt an! Trafikal forståelse har du som du sier! Forsøk å ikke stresse deg opp så går det nok greit!
Velkommen skal du være og ønsker deg lykke til!

Håper det er lenge til du tar øvelseskjøringen på kirkegården!!
Du ligger godt an! Trafikal forståelse har du som du sier! Forsøk å ikke stresse deg opp så går det nok greit!
Velkommen skal du være og ønsker deg lykke til!
boblehue
Live to ride, ride to live.
[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.
Live to ride, ride to live.
[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.
-
- Innlegg: 924
- Registrert: 25 feb 2010, 16:16
- Motorsykkelen din: Yamaha
- Bosted: I svingen, ellers i Drammen
Re: Øvelseskjøring!
..de derre gravstenene er litt hardere enn kjegler om det skulle gå galt på kirkegården 

Veien er viktigere enn målet.
- GSF
- Innlegg: 161
- Registrert: 30 apr 2010, 20:38
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
- Bosted: Lier
Re: Øvelseskjøring!
Er helt enig med boblehue. Jeg tror dette kommer til å gå helt greit.
Det med å øve i akkurat samme kjøregård som man skal kjøre opp i er overdrevet. Den gangen jeg tok lappen så hadde vi flere øvinger i kjøregården men det hjelp ikke mye da kjeglene var anderledes satt opp da jeg skulle kjøre opp. Uansett betydde det lite. Det som betydde noe var at jeg husket de enkle reglene for krypkjøring. Godt forankret, blikket langt frem og benet på bakbremsen. Det beste rådet er å slappe av og tenke at det er ikke verdens undergang om man ikke får det til på første forsøk. Å tenke slik får deg til å slappe av, noe som øker nettopp sannsynligheten for at det går bra :-)
Lykke til!
Det med å øve i akkurat samme kjøregård som man skal kjøre opp i er overdrevet. Den gangen jeg tok lappen så hadde vi flere øvinger i kjøregården men det hjelp ikke mye da kjeglene var anderledes satt opp da jeg skulle kjøre opp. Uansett betydde det lite. Det som betydde noe var at jeg husket de enkle reglene for krypkjøring. Godt forankret, blikket langt frem og benet på bakbremsen. Det beste rådet er å slappe av og tenke at det er ikke verdens undergang om man ikke får det til på første forsøk. Å tenke slik får deg til å slappe av, noe som øker nettopp sannsynligheten for at det går bra :-)
Lykke til!
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Øvelseskjøring!
Billingstad er ikke det verste stedet å kjøre opp. En ekkel liten detalj er at de har plassert vendingen i krypkjøringen i en liten bakke (må bruke bakbrems etter vendingen)
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- Chevy1974
- Innlegg: 190
- Registrert: 27 aug 2012, 19:33
- Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
- Bosted: Kongsberg
Re: Øvelseskjøring!
HeheheRottenikken skrev:..de derre gravstenene er litt hardere enn kjegler om det skulle gå galt på kirkegården

Ja, uff... skrivefeil kan jo fort forekomme for alle

Men du? Eg trur ikkje du skal vere så alt for engstelig. Køyring i trafikken trur eg du skal kunne ta greitt. Det er nok stor forskjell på ulike sensorar, men for min del var det ca ein halvtime med køyring frå Kongsberg, via Krekling og Skollenborg, og tilbake til Kongsberg. Ingen bytrafikk, berre å sørge for riktig plassering i trafikken og hensynsfull køyring. Var så vidt innom eit par rundkøyringar og fotgjengerfelt og fekk bevist at eg var årvåken og tok hensyn til gåande.
Kjøregården hadde eg før eg var i trafikken, og det var den eg var mest nervøs for. Dete gjekk likevel veldig greitt, men du bør prøve å få litt trening på det. Dersom det er umulig å komme seg til den aktuelle kjøregården før oppkøyringa kan du be læraren din om å få tilsvarande øvelsar på banekurset. Så lenge du er bevisst på kva du skal lære bør dette gå greitt.
Dersom du har samme banekurs som meg (reknar med det er ganske likt over heile landet), så har du stort sett dei samme øvelsane berre i større målestokk. Skal prøve å huske dei ulike øvelsane:
- Tilvenning på grus, køyring i 8-tall
- Bremsing på grus, berre forbrems, berre bakbrems, begge bremser
- Tilvenning på bane (vi hadde utendørs go-kart-bane) der vi køyrde rundt heile banen nokre rundar
- Køyre heile banen uten å bremse (riktig fartvalg inn mot sving)
- Holde jevn fart i sving (denne er veldig relvant for kjøregården, litt større sving)
- Bremsing i sving (denne er veldig relevant for kjøregården, litt større sving)
- Nødbremsing på bein strekning (denne er veldig relevant for kjøregården, litt lenger strekning)
- Unnamanøver (denne er relevant for kjøregården, men vesentlig større)
Mulig det var eit par punkt til, men klarar ikkje å huske det no.
Legg merke til dei eg har nevnt i parentes som er relevante for kjøregården. Det er desse det er veldig viktig at du prøvar å få mest mulig ut av. Det er akkurat samme teknikk du skal bruke, det er berre litt mindre målestokk på kjøregården.
Ut frå min egen erfaring trur eg det vil vere to øvelsar du vil slite litt med:
- Krypkøyring
- Unnamanøver
Unnamanøveren vil du lære ganske bra på banekurset. På kurset mitt var det satt opp to og to kjegler eg skulle passere midt mellom. Det var 4 par med kjegler, altså 4 postar eg skulle passere. Det første og siste paret var likt plassert, mens dei to i midten var flytta sidelengs til høgre. Alle postane skulle passerast i midten, og sykkelen skulle køyrast i så bein strekning som mulig, dvs ingen "banan-svingar". Ein veldig rask retningskorrigering for å sikte midt mellom neste par heile tida.
Denne øvelsen er veldig bra, og du vil gjennomføre den mange gangar. Husk å bruke styrekommando for å legge sykkelen raskt ned, og rett den raskt oppatt så snart du har riktig retning. Med denne framgangsmåten vil du klare kjøregården veldig fint :-)
Når det gjeld krypkøyringa, så er det berre å ta det med ro og sjå framover. Ikkje sjå på kjeglene. Ha foten klar på bakbremsen. Dette klarte eg å gløyme, men det gjekk greitt likevel.
Husk at det ikkje er nødvendig å ta desse øvelsane perfekt. Sensor skal sjå at du har god balanse og kontroll på sykkelen, så om du river eit par kjegler er det ingen krise. Då er det verre om alle kjeglene står, men du vinglar som ein fyllik


Når du har dine vanlige kjøretimar i trafikken rundt om, så tenk litt på balanse. Bruk tida godt, og ikkje stress med å komme raskt av gårde. Ta gjerne litt krypkøyring inne på parkeringsplassen til køyreskulen berre for å finne balansen. Det samme gjeld i kryss og ved stans. For all del, spør gjerne læraren om det er greitt, men prøv å få litt av denne treninga samtidig.
Og til slutt:
Ha trua på deg sjølv, dette skal du klare !!! :-)

Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Øvelseskjøring!
Hei, og velkommen til MCsiden!!
Har du spurt kjøreskolen om det er mulig å få låne sykkelen deres på kveldstid??
Er jo enkelte heromkring som ivertfall gjør det.
Da skulle det vel være betydelig lettere å finne noen som vil være med å øve!!
Har du spurt kjøreskolen om det er mulig å få låne sykkelen deres på kveldstid??
Er jo enkelte heromkring som ivertfall gjør det.
Da skulle det vel være betydelig lettere å finne noen som vil være med å øve!!
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: Øvelseskjøring!
E''kke så greit med stavekontroll på mobil, nei!
Var et par timer i kjøregården i dag også. Mestret plutselig krypkjøringen mye bedre i dag. Unnamanøveren har jeg ikke prøvd ennå. Begynner å føle at jeg håndterer motorsykkelen bedre - føler meg i alle fall mye tryggere enn hva jeg gjorde i starten.
Kjøring i trafikken går veldig greit, bortsett fra at jeg har en lei tendens til å titte ned innimellom. Det forekommer av og til i kjøregården også og da går jo selvfølgelig alt skeis. Må venne meg til å holde hodet opp og fram til enhver tid.
Dessverre låner ikke kjøreskolen ut syklene, da de mener det er for høy risiko.
Takk for alle råd og oppmuntringer. Det hjelper.
Var et par timer i kjøregården i dag også. Mestret plutselig krypkjøringen mye bedre i dag. Unnamanøveren har jeg ikke prøvd ennå. Begynner å føle at jeg håndterer motorsykkelen bedre - føler meg i alle fall mye tryggere enn hva jeg gjorde i starten.
Kjøring i trafikken går veldig greit, bortsett fra at jeg har en lei tendens til å titte ned innimellom. Det forekommer av og til i kjøregården også og da går jo selvfølgelig alt skeis. Må venne meg til å holde hodet opp og fram til enhver tid.
Dessverre låner ikke kjøreskolen ut syklene, da de mener det er for høy risiko.
Takk for alle råd og oppmuntringer. Det hjelper.

- Snill Vaffel
- Innlegg: 1001
- Registrert: 07 nov 2008, 18:11
- Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
- Bosted: Buskerud
Re: Øvelseskjøring!
Håper du blir ferdig i år da....
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10069183" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10069183" onclick="window.open(this.href);return false;
Snill Vaffel
Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.
2011 Suzuki GSXR 1000
Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.
2011 Suzuki GSXR 1000
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Øvelseskjøring!
Chevy1974, du burde vurdere å skrive et lite hefte.. "MC lappen - sånn foregår det"
Du gir så gode og utfyllende forklaringer. Jeg setter utrolig stor pris på å høre om din erfaring og hva som har foregått i de forskjellige fasene av "Veien til klasse A"
Tusen takk
Legandary, lykke til med den intense opplæringen. Håper du fikser det på første forsøk det er vel slutt på oppkjøring etter 1. oktober.
Jeg fikk høre av min kjørelærer at jeg burde velge Billingstad framfor Drammen for de hadde mye lavere strykprosent. Om dette stemmer så er det jo en fordel for deg at du havnet der
Og Velkommen hit til MC siden
Du gir så gode og utfyllende forklaringer. Jeg setter utrolig stor pris på å høre om din erfaring og hva som har foregått i de forskjellige fasene av "Veien til klasse A"
Tusen takk

Legandary, lykke til med den intense opplæringen. Håper du fikser det på første forsøk det er vel slutt på oppkjøring etter 1. oktober.
Jeg fikk høre av min kjørelærer at jeg burde velge Billingstad framfor Drammen for de hadde mye lavere strykprosent. Om dette stemmer så er det jo en fordel for deg at du havnet der

Og Velkommen hit til MC siden

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Øvelseskjøring!
Snill vaffel: hadde vært veldig befriende om klasse A hadde gått i boks nå neste uke. Hvis ikke står livet mitt på stedet hvil de neste to årene, i alle fall når det gjelder MC.
Carpa: siste mulighet for oppkjøring på østlandet er 28. september. Vet de holder på uti oktober/november på sørlandet og i bergensområdet pga. mildere vær. Takk for velkomsten!

Carpa: siste mulighet for oppkjøring på østlandet er 28. september. Vet de holder på uti oktober/november på sørlandet og i bergensområdet pga. mildere vær. Takk for velkomsten!

-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Øvelseskjøring!
Du kan vel ta A2 ?Legendary skrev:Snill vaffel: hadde vært veldig befriende om klasse A hadde gått i boks nå neste uke. Hvis ikke står livet mitt på stedet hvil de neste to årene, i alle fall når det gjelder MC.![]()
Carpa: siste mulighet for oppkjøring på østlandet er 28. september. Vet de holder på uti oktober/november på sørlandet og i bergensområdet pga. mildere vær. Takk for velkomsten!
Re: Øvelseskjøring!
Joa, forsåvidt. Ser dog for meg at det kanskje er kjedelig å kun kjøre sykler med begrensing på 47 hk, da det eneste jeg har kjørt og blitt vant til er en 600 cc 100 hk+. Det vet nok noen av dere bedre enn meg?AndreasB skrev:Du kan vel ta A2 ?Legendary skrev:Snill vaffel: hadde vært veldig befriende om klasse A hadde gått i boks nå neste uke. Hvis ikke står livet mitt på stedet hvil de neste to årene, i alle fall når det gjelder MC.![]()
Carpa: siste mulighet for oppkjøring på østlandet er 28. september. Vet de holder på uti oktober/november på sørlandet og i bergensområdet pga. mildere vær. Takk for velkomsten!
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Øvelseskjøring!
vet ikke hvordan dette slår ut for deg i din situasjon?????hvis det går dritt altså?
Overgangsregler:
Hvis du har gjennomført hele eller deler av den obligatoriske opplæringen i klasse A, men ikke tar eller består førerprøven i 2012, er ikke den obligatoriske opplæringen i klasse A gjennomført forgjeves. Den obligatoriske opplæringen du har gjennomgått, vil gjelde også i 2013 og senere. Avhengig av hvor gammel du da er, kan du fullføre opplæringen og kjøre opp i klasse A2 eller A.
Har du gjennomført obligatorisk opplæring i klasse A i 2012, men er så ung at du heller ikke i 2013 vil være gammel nok (24 år) til å kjøre opp i denne klassen? Da får du den obligatoriske opplæringen du har gjennomført, godkjent som obligatorisk opplæring i klasse A2.
Overgangsregler:
Hvis du har gjennomført hele eller deler av den obligatoriske opplæringen i klasse A, men ikke tar eller består førerprøven i 2012, er ikke den obligatoriske opplæringen i klasse A gjennomført forgjeves. Den obligatoriske opplæringen du har gjennomgått, vil gjelde også i 2013 og senere. Avhengig av hvor gammel du da er, kan du fullføre opplæringen og kjøre opp i klasse A2 eller A.
Har du gjennomført obligatorisk opplæring i klasse A i 2012, men er så ung at du heller ikke i 2013 vil være gammel nok (24 år) til å kjøre opp i denne klassen? Da får du den obligatoriske opplæringen du har gjennomført, godkjent som obligatorisk opplæring i klasse A2.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Øvelseskjøring!
Du har oppkjøring neste uke? Isåfall: Lykke til! Går sikkert fint 

- GSF
- Innlegg: 161
- Registrert: 30 apr 2010, 20:38
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
- Bosted: Lier
Re: Øvelseskjøring!
Dette innlegget fortjener enCarpa skrev:Chevy1974, du burde vurdere å skrive et lite hefte.. "MC lappen - sånn foregår det"
Du gir så gode og utfyllende forklaringer. Jeg setter utrolig stor pris på å høre om din erfaring og hva som har foregått i de forskjellige fasene av "Veien til klasse A"
Tusen takk
Legandary, lykke til med den intense opplæringen. Håper du fikser det på første forsøk det er vel slutt på oppkjøring etter 1. oktober.
Jeg fikk høre av min kjørelærer at jeg burde velge Billingstad framfor Drammen for de hadde mye lavere strykprosent. Om dette stemmer så er det jo en fordel for deg at du havnet der![]()
Og Velkommen hit til MC siden

- Chevy1974
- Innlegg: 190
- Registrert: 27 aug 2012, 19:33
- Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
- Bosted: Kongsberg
Re: Øvelseskjøring!
Takk for det Carpa :-)Carpa skrev:Chevy1974, du burde vurdere å skrive et lite hefte.. "MC lappen - sånn foregår det"
Du gir så gode og utfyllende forklaringer. Jeg setter utrolig stor pris på å høre om din erfaring og hva som har foregått i de forskjellige fasene av "Veien til klasse A"
Tusen takk
Legandary, lykke til med den intense opplæringen. Håper du fikser det på første forsøk det er vel slutt på oppkjøring etter 1. oktober.
Jeg fikk høre av min kjørelærer at jeg burde velge Billingstad framfor Drammen for de hadde mye lavere strykprosent. Om dette stemmer så er det jo en fordel for deg at du havnet der![]()
Og Velkommen hit til MC siden
Eg prøvar så godt som mulig å hjelpe alle rundt meg der eg kan bidra, så får eg heller ha som "disclaimer" at eg ikkje er nokon lærar eller ekspert. Dersom ein tar mine erfaringar som gode råd utan å stemple dei som facsit, så trur eg det bør gå bra. Det blir uansett ein av mange måtar å sjå ting på

Legendary:
Som sagt før, dersom det er konkrete ting du lurar på, så må du ikkje vere redd for å spørre. Det er no du har sjansen til å få besvart det du ikkje får tid til å spørre læraren om, eller få ein diskusjon rundt enkeltsituasjonar i køyringa di. Eg håpar sjølvsagt at dei med meir erfaring enn meg stiller opp med svar der det er behov :-)
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
Re: Øvelseskjøring!
Jeg kjørte nylig opp på Billingstad og bestod :)
Sensoren var veldig hyggelig og avslappet, noe jeg som jeg også tror hjalp mye.
Kjøregården gikk smertefritt, blant annet satt krypkjøringen helt perfekt. For en måned siden strøyk jeg i kjøregården på risløkka i 4 av 5 øvelser i følge forrige sensoren (!). Dette fordi jeg ble stressa når jeg ikke hadde kjørt i kjøregården der før og det ble forventet at jeg visste med engang hvor de forskjellige øvelsene skulle gjøres. Ja, jeg ser i ettertid at jeg bomma på noen av øvelsene men synes den forrige sensoren var i overkant streng (jeg kjørte trossalt ikke så dårlig at jeg hadde vært en fare ute i trafikken)
Kjøregården på Billingstad er større og mer oversiktelig sammenlignet med den risløkka (hvor alt mer eller mindre står oppe i hverandre). Det eneste er at det står et tau-gjerde etter utgangen på U-sving øvelsen, som kanskje kan være litt ekkelt hvis man ikke er helt trygg i å utføre øvelesen, men jeg synes ihvertfall ikke det var noe problematisk.
Lykke til med oppkjøringen og fortell oss hvordan det gikk! :)
Sensoren var veldig hyggelig og avslappet, noe jeg som jeg også tror hjalp mye.
Kjøregården gikk smertefritt, blant annet satt krypkjøringen helt perfekt. For en måned siden strøyk jeg i kjøregården på risløkka i 4 av 5 øvelser i følge forrige sensoren (!). Dette fordi jeg ble stressa når jeg ikke hadde kjørt i kjøregården der før og det ble forventet at jeg visste med engang hvor de forskjellige øvelsene skulle gjøres. Ja, jeg ser i ettertid at jeg bomma på noen av øvelsene men synes den forrige sensoren var i overkant streng (jeg kjørte trossalt ikke så dårlig at jeg hadde vært en fare ute i trafikken)
Kjøregården på Billingstad er større og mer oversiktelig sammenlignet med den risløkka (hvor alt mer eller mindre står oppe i hverandre). Det eneste er at det står et tau-gjerde etter utgangen på U-sving øvelsen, som kanskje kan være litt ekkelt hvis man ikke er helt trygg i å utføre øvelesen, men jeg synes ihvertfall ikke det var noe problematisk.
Lykke til med oppkjøringen og fortell oss hvordan det gikk! :)
- bshagen
- Innlegg: 226
- Registrert: 31 jul 2012, 12:30
- Motorsykkelen din: 2014 Ducati 899 Panigale
- Bosted: Hokksund
Re: Øvelseskjøring!
Mine tips er; slapp av, dette går så bra så! 
Men seriøst, det gjør mest sannsynlig det. I kjøregården må du ikke bli stresset om du velter en kjegle eller to, det er helheten sensor er på utkikk etter. Så blikk opp, knærne mot tanken, og hold bakbremsen på krypkjøringen. Unnamanøver og bremsetesten er enkel, samme regel her, blikket opp og knærne klemmende på tanken, og brems det du er mann for. :) Unnamanøveren er den berømte kontraen, så tren litt på den, så blir du varm i trøya.
Landevei, her er det spesielt en ting som skiller fra bil, synes jeg. Og det er; sporvalg i egen fil. Husk å være aktiv i sporet ditt, ikke ligg til høyre for venstre hjulsport hele tiden. Det handler om oversikt igjennom svingen, legg deg ut før, og kom gradvis over mens du får mer og mer oversikt igjennom svingen. Igjen så er blikket ditt viktig her.
Tilslutt; ikke hør på meg, hør på kjørelæreren din, gjør som han sier og ikke fyll opp hodet ditt med alt slags tanker om "gjør sånn og gjør sånn", det kommer etter du er ferdig kjørt opp. Fokuser på det læreren sier, og tren på det! Som sensoren min sa etter jeg hadde bestått; "Det er nå den virkelig testen begynner!".
Lykke til, detta går så bra så :-)

Men seriøst, det gjør mest sannsynlig det. I kjøregården må du ikke bli stresset om du velter en kjegle eller to, det er helheten sensor er på utkikk etter. Så blikk opp, knærne mot tanken, og hold bakbremsen på krypkjøringen. Unnamanøver og bremsetesten er enkel, samme regel her, blikket opp og knærne klemmende på tanken, og brems det du er mann for. :) Unnamanøveren er den berømte kontraen, så tren litt på den, så blir du varm i trøya.
Landevei, her er det spesielt en ting som skiller fra bil, synes jeg. Og det er; sporvalg i egen fil. Husk å være aktiv i sporet ditt, ikke ligg til høyre for venstre hjulsport hele tiden. Det handler om oversikt igjennom svingen, legg deg ut før, og kom gradvis over mens du får mer og mer oversikt igjennom svingen. Igjen så er blikket ditt viktig her.
Tilslutt; ikke hør på meg, hør på kjørelæreren din, gjør som han sier og ikke fyll opp hodet ditt med alt slags tanker om "gjør sånn og gjør sånn", det kommer etter du er ferdig kjørt opp. Fokuser på det læreren sier, og tren på det! Som sensoren min sa etter jeg hadde bestått; "Det er nå den virkelig testen begynner!".
Lykke til, detta går så bra så :-)