Gode og dårlige erfaringer med kjøreskoler ?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Gode og dårlige erfaringer med kjøreskoler ?

Legg inn av Intruder »

Da jeg tok MC-førerkort i 1970 var det ingen kjøreskoler,ingen teorikurs,---vi møtte opp og hadde ei kjapp teoriprøve etterfulgt av en femminutters praktisk kjøring..

I dag er førerutdanningen langvarig og dyr,hvordan er forholdene i kjøregården osv..teoriundervisningen bra ?...er instruktørene greie eller "jeg alene vite" ?

Ros og ris mottas med takk :mk :thumleft


Om du ikke vil trenger du ikke nevne skolens navn...
Sist redigert av AJ den 23 mai 2013, 15:06, redigert 3 ganger totalt.
Begrunnelse: Flyttet fra "Diverse & Off-topic..." til "MC aktuelt" hvor emner som "trafikk og kjøreopplæring osv." inngår...
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Gode og dårlige erfaringer med kjøreskoler ?

Legg inn av poulet_cavalier »

AB trafikkskole. Bare positivt å si.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Gode og dårlige erfaringer med kjøreskoler ?

Legg inn av Svolp »

Skagen trafikkskole, flinke kjørelærere men dyre!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Gode og dårlige erfaringer med kjøreskoler ?

Legg inn av 45316 »

Team Sissels & Cato trafikkskole, Hamar.

Ikke billige, men hyggelige og flinke folk. Flinke til å tilpasse seg ønsker fra student.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Gode og dårlige erfaringer med kjøreskoler ?

Legg inn av TheHaughom »

Lode Trafikkskole i Sandnes, Rogaland.

Tom Rasmussen, eier av trafikkskolen og styremedlem i Stavanger RoadRacing, er en helt suveren lærer.
Som han selv sier: "E det någe eg kan, så e det motorsykler. Eg kjøre motorsykler t/fra jobb, på jobb og på fritiå" - og det stemmer absolutt!
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Gode og dårlige erfaringer med kjøreskoler ?

Legg inn av Carpa »

Kan vel ikke annet enn å anbefale Way2Ride og kjørelærer Roy siden jeg sto på første forsøk :knegg

Og dessuten er han hyggelig, erfaren og fleksibel :thumleft

Han holder til i Asker sentrum
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Gode og dårlige erfaringer med kjøreskoler ?

Legg inn av kjellv »

Runes Bil og MC AS i Molde gis de aller beste skussmål herifra!
Han laget raskt et eget opplegg for meg som gjorde oppkjøring mulig i nabobyen Kristiansund da alt så som mørkest ut i fjor sommer. Uten han hadde jeg vel stått uten lappen ennå...

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Gode og dårlige erfaringer med kjøreskoler ?

Legg inn av SuperMorten »

Tut og kjør. Helt topp :thumleft
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Gode og dårlige erfaringer med kjøreskoler ?

Legg inn av Intruder »

Eneste jeg hadde å utsette på kjøreskola der barnebarnet mitt tok lappen på moped,var at de hadde "kjøregårdopplæring" på en asfaltert plass som ikke var pusset for vinterens sand og grus.... :mk
Mange av elevene brukte egen moped,men riper og bulker på disse mente vel kjørelæreren det ble uansett.. :scratch

-----
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Gode og dårlige erfaringer med kjøreskoler ?

Legg inn av RuneMC »

Tempo trafikkskole

De er erfarne og spesielt gode til å korrigere hva du gjør feil og få deg til å tenke selv.
Å få vite hva du gjør feil på kjøreskolen er gull verd sammenlignet med å finne det ut senere når du evt ligger i sykesengen.
Uforbeholden anbefaling om du vil bli god til å kjøre i tetteste Oslo - også gull verd senere, ettersom det meste er enklere enn Oslo-trafikken. (Endel velger jo kjøreskole i periferien fordi det er enklere... greit nok... men god opplæring kan spare deg for veldig mye mer senere.)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Gode og dårlige erfaringer med kjøreskoler ?

Legg inn av SuperMorten »

RuneMC skrev: (Endel velger jo kjøreskole i periferien fordi det er enklere... greit nok... men god opplæring kan spare deg for veldig mye mer senere.)
Det kommer jo an på erfaringsnivå. Jeg bodde da midt i Oslo, hadde over 20 års kjøreerfaring fra bil, OG var yrkessjåfør midt i Oslo. Jeg valgte altså å ta lappen utenfor Oslo. Jeg dro til Jessheim for å spare tid. Hakke tid til å drive å surre i byen.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Gode og dårlige erfaringer med kjøreskoler ?

Legg inn av RuneMC »

Nja, har også kjørt mye i Oslo med bil (skadefritt), men gjorde vel i snitt en "alvorlig" feil pr dobbelttime i trafikk.
Synes det var ekstremt lærerikt - og du kan vedde på at bilistene ser på og oppfører seg helt annerledes kontra MC enn bil og spesielt yrkesbiler...

Hadde ikke kjørelæreren kommentert de tingene jeg gjorde feil/mindre smart så hadde de passert helt ubemerket sett fra mitt eget synspunkt...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Gode og dårlige erfaringer med kjøreskoler ?

Legg inn av Geir »

Elolz skrev:Tok oppkjøring i 2010 hos Team Trafikkskole i Bergen. Prisene var ikke så gale i forhold til andre kjøreskoler. Kjøregården var samme som vegvesenet benyttet, så ingenting å utsette på den, men i ettertid har vegvesenet endret kjøregård og base for oppkjøringene, så usikker på hvordan det er nå.

Klasse A er første og eneste sertifikatet jeg har tatt, så jeg måtte jo læres opp i alt det trafikale i tillegg, og her mener jeg spesielt at de var ekstremt dyktige. Har hatt mye nytte av lærdommen derfra, og føler de har hjulpet meg mye med tanke på å lese og forutse trafikksituasjoner.

Kjørte mest med Rune der, men kjørte også litt med sønnen, Ronny. Kjempefornøyd med begge to. De hadde flere forskjellige sykler som jeg fikk kjøre. På den tiden syntes jeg det var vanskelig å gå fra en sykkel til en annen, men nå i ettertid ser jeg på dette som et stort pluss at jeg fikk prøvd litt forskjellig, og fikk erfaring med forskjellene mellom ulike sykkeltyper og motorkarakteristikker.

Elever får også gode elevrabatter på mc-utstyr i butikken deres! Mener det var 30% på allerede lave priser, så fikk meg veldig billig kjøreutstyr i tillegg :thumleft
Nja... Hadde yngste guttungen der for å ta A1. Han ble ikke engang opplært i det tekniske, så på oppkjøringen stod han som et spørsmålstegn når sikkerhetskortet ble trukket, 'nuff said... Selv oppfattet jeg denne Rune som noe i overkant belærende og arrogant i væremåten så jeg er på ingen måte imponert verken av personlighet eller pedagogiske evner. Sønnen har jeg ikke kjennskap til - han er forhåpentlig litt minde selvhøytidelig enn far sjøl...

MEN; eldste guttungen holder på med A2 på Team nå og kjører med far sjøl der nede. Så langt er det bare gode tilbakemeldinger, så kanskje jeg og yngstemann traff 'an på alle de dårlige dagene.... :-k Time will tell...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Gode og dårlige erfaringer med kjøreskoler ?

Legg inn av kjellv »

Elolz skrev: Det tekniske ble gjennomgått på mc-kurset, vi fikk utlevert ut et hefte med et kontrollskjema der det sto beskrevet hvordan vi skulle kontrollere syklene. Vi fikk litt tid på å kontrollere syklene i grupper på 4-5, og så gikk de gjennom sjekklisten med hver gruppe etterpå. Men utover mc-kurset ble vel ikke dette gjennomgått mer.
En liten generell kommentar til dette, som vel og merke ikke er myntet hverken på Elolz eller Team Bergen:

MC-kurset er bare på et visst antall timer, og det er et stort pensum som skal gjennomgås. Dersom en førerprøvekandidat har meldt seg opp til førerprøve og føler at han/hun ikke er sikker på sitt kunnskapsnivå, så bør det ringe noen bjeller slik at man prøver å fordype seg i stoffet på egenhånd. MC-kurset i seg selv er i de fleste tilfeller ikke tilstrekkelig til å bestå, uansett kjøreskole eller kjørelærer.

Svar