Noen med Kawa Z 1000 SX med styredemper her?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Jinta
Innlegg: 107
Registrert: 31 jan 2010, 16:59
Motorsykkelen din: Kawasaki Z 1000 SX 2013 mod
Sted: Hvittingfoss

Noen med Kawa Z 1000 SX med styredemper her?

Legg inn av Jinta »

Vurderer sterkt å montere styredemper på SX`n min + evt ny bakdemper, men først og fremst styredemper. Noen her med samma sykkel som har gjort det? Vanskelig å finne ut om Øhlins har - evt hvem andre....Wilbers?

Fornøyd med biken - veldig lettsvingt og artig, men synes den kan oppleves litt "ullen" ved aktiv kjøring - ikke så sporsikker som gixxern. Vil gjerne ha det optimalt. Er på jakt etter en perfekt sportslig tursykkel - det beste fra to verdener :prf
Live to ride - ride to live
Smia MC

MC`r: Suzuki 50, Yamaha XJ 600, Honda Magna 750, Suzuki 600 GSXF, Honda CBR 600 F/S, Honda 600 RR X 2, Honda VFR 800 V-Tec, Suzuki GSXR 750, Suzuki GSXR 1000 og nå Kawasaki Z 1000 SX

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Noen med Kawa Z 1000 SX med styredemper her?

Legg inn av Kjellrf »

Fant denne:

http://www.z1000sx.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kanskje noen tips der?
Veit fra bl.a. ZX9R at forgaffelen er litt myk for svært aktiv kjøring, mulig noen andre, stivere gaffelfjører vil gjør den bedre.

En styredemper vil vel helst bare gjøre den mer tregstyrt? Virker mest mot wobbel.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jinta
Innlegg: 107
Registrert: 31 jan 2010, 16:59
Motorsykkelen din: Kawasaki Z 1000 SX 2013 mod
Sted: Hvittingfoss

Re: Noen med Kawa Z 1000 SX med styredemper her?

Legg inn av Jinta »

Kjellrf skrev:Fant denne:

http://www.z1000sx.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kanskje noen tips der?
Veit fra bl.a. ZX9R at forgaffelen er litt myk for svært aktiv kjøring, mulig noen andre, stivere gaffelfjører vil gjør den bedre.
Hmm...takk :-k

Nå er biken min senka. Hadde den hos MC guru Viker i Lågendalen. Mener oljenivå i gaffel ble endra/kortere fjærer... :scratch

Har ikke så stor peil på alle mulige sånne tekniske ting sjøl. Hadde en 600 RR -04 som jeg fikk mont styredemper på.Den var mildt sagt for nervøs for aktiv gatekjøring, menn ble flott etterpå. SX`n er jo ikke slik i det hele tatt.. Den er helt oki, men jeg vil gjerne ha det enda bedre :-k

Savner jo gixxern min sånn litt innimellom sjøl om jeg er veldig fornøyd med denna her. Og det lille jeg har å pirke på er nettopp denne "ullenheten." Har lissom blitt vant med R - sykler så litt overgang for meg. Må vel kunne gå an å få gjort det perfekt?! ;-)
Live to ride - ride to live
Smia MC

MC`r: Suzuki 50, Yamaha XJ 600, Honda Magna 750, Suzuki 600 GSXF, Honda CBR 600 F/S, Honda 600 RR X 2, Honda VFR 800 V-Tec, Suzuki GSXR 750, Suzuki GSXR 1000 og nå Kawasaki Z 1000 SX

ZZR-Erling

Re: Noen med Kawa Z 1000 SX med styredemper her?

Legg inn av ZZR-Erling »

Jinta skrev:
Kjellrf skrev:Fant denne:

http://www.z1000sx.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kanskje noen tips der?
Veit fra bl.a. ZX9R at forgaffelen er litt myk for svært aktiv kjøring, mulig noen andre, stivere gaffelfjører vil gjør den bedre.
Hmm...takk :-k

Nå er biken min senka. Hadde den hos MC guru Viker i Lågendalen. Mener oljenivå i gaffel ble endra/kortere fjærer... :scratch

Har ikke så stor peil på alle mulige sånne tekniske ting sjøl. Hadde en 600 RR -04 som jeg fikk mont styredemper på.Den var mildt sagt for nervøs for aktiv gatekjøring, menn ble flott etterpå. SX`n er jo ikke slik i det hele tatt.. Den er helt oki, men jeg vil gjerne ha det enda bedre :-k

Savner jo gixxern min sånn litt innimellom sjøl om jeg er veldig fornøyd med denna her. Og det lille jeg har å pirke på er nettopp denne "ullenheten." Har lissom blitt vant med R - sykler så litt overgang for meg. Må vel kunne gå an å få gjort det perfekt?! ;-)
Du har de orginale fjærene du. Senkningen er foretatt på annen måte, (i cartridgen). Om man ikke får tak i styredemper...sliter jeg også med å finne en...kan vi prøve med stivere fjærer..men hva tror du om det..blir jo mer energi som ikke avfjæres men går i chassiet?

ZZR-Erling

Re: Noen med Kawa Z 1000 SX med styredemper her?

Legg inn av ZZR-Erling »

Tror jeg hadde valgt den her, iom jeg ikke finner noe bedre:

http://www.flickr.com//photos/haveallmo ... 5744/show/" onclick="window.open(this.href);return false;




Bilde

Brukeravatar
Jinta
Innlegg: 107
Registrert: 31 jan 2010, 16:59
Motorsykkelen din: Kawasaki Z 1000 SX 2013 mod
Sted: Hvittingfoss

Re: Noen med Kawa Z 1000 SX med styredemper her?

Legg inn av Jinta »

ZZR-Erling skrev:Tror jeg hadde valgt den her, iom jeg ikke finner noe bedre:

http://www.flickr.com//photos/haveallmo ... 5744/show/" onclick="window.open(this.href);return false;




Bilde
Deg kan je nå i grunn prate med her heme da ;-)

Den stygge dingsen der er i hvertfall uaktuell å sette på Jinta. Har sendt noen mail her nå for å finne ut hva som evt kan gjøres, så avventer svar.
Live to ride - ride to live
Smia MC

MC`r: Suzuki 50, Yamaha XJ 600, Honda Magna 750, Suzuki 600 GSXF, Honda CBR 600 F/S, Honda 600 RR X 2, Honda VFR 800 V-Tec, Suzuki GSXR 750, Suzuki GSXR 1000 og nå Kawasaki Z 1000 SX

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Noen med Kawa Z 1000 SX med styredemper her?

Legg inn av Kjellrf »

Ser på tipsene fra linken, at de anbefaler å gå opp til 190/55 profil bakdekk, og at Dunlop Q2 dekk fungerer bra (har selv følt at Dunlop-dekk har vært morsommere å kjøre, på enkelte sykler jeg har hatt). Er ikke sikkert originaldekkene er optimale på den sykkelen. Er sykkelen din senket bak, vil fronten din bli lettere, noe den ikke har godt av, når det gjelder følelsen i front.
De anbefaler også relativt stivt oppsatt bakdemper, for bedre følelse med forhjulet.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jinta
Innlegg: 107
Registrert: 31 jan 2010, 16:59
Motorsykkelen din: Kawasaki Z 1000 SX 2013 mod
Sted: Hvittingfoss

Re: Noen med Kawa Z 1000 SX med styredemper her?

Legg inn av Jinta »

Kjellrf skrev:Ser på tipsene fra linken, at de anbefaler å gå opp til 190/55 profil bakdekk, og at Dunlop Q2 dekk fungerer bra (har selv følt at Dunlop-dekk har vært morsommere å kjøre, på enkelte sykler jeg har hatt). Er ikke sikkert originaldekkene er optimale på den sykkelen. Er sykkelen din senket bak, vil fronten din bli lettere, noe den ikke har godt av, når det gjelder følelsen i front.
De anbefaler også relativt stivt oppsatt bakdemper, for bedre følelse med forhjulet.
Takk for innspill :thumleft

Hmm.....je har jo 190 dekk bak da.Akkurat når det gjelder dekk så er je litt sær. Tok av orginaldekka da je kjøpe biken og satte på Michelin Pilot Road 3. Hadde god magafølelse og erfaring med dem fra siste gixxer. Men det kan jo væra at disse kanskje ikke passer SX`n så godt :-k

I fht senking så er den senket like mye både bak og foran....3 cm trur je det var. Når vi var på siste helgetur, så hadde je mye oppakning. Biken ble med dette lett foran/mista marktrykk. Merket det spesiellt godt ned svinga mot Lysebotn da den rista og ble urolig i fronten. Gubben stramma bakdemperen 5 hakk, så den som du sier ble stivt oppsatt. Ble betydelig bedre med en gang. Je liker og er jo vant med mc med et stivt oppsett så det passer meg bra.

Men denna upresisheta i fronten ved aktiv kjøring den har vært der hele tida også uten last. Nå er det nok slik at den er blitt mer merkbar for meg også i det siste fordi jeg er ferdig med innkjøringa og vil kose meg å ha det artigere på biken.
Live to ride - ride to live
Smia MC

MC`r: Suzuki 50, Yamaha XJ 600, Honda Magna 750, Suzuki 600 GSXF, Honda CBR 600 F/S, Honda 600 RR X 2, Honda VFR 800 V-Tec, Suzuki GSXR 750, Suzuki GSXR 1000 og nå Kawasaki Z 1000 SX

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Noen med Kawa Z 1000 SX med styredemper her?

Legg inn av Kjellrf »

De de anbefalte, var 190/55 profil istedenfor 190/50, som er originalt. Da blir sykkelen litt høyere bak enn foran, og litt mer lettsvingt (litt krappere gaffelvinkel) i tillegg til litt mer vekt på forhjulet. Dessuten mente de at den litt høyere profilen gjorde bakdekket litt "spissere", og også lettere å svinge av den grunn.
Ofte små forskjeller som skal til.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

ZZR-Erling

Re: Noen med Kawa Z 1000 SX med styredemper her?

Legg inn av ZZR-Erling »

Eller lavere profil foran. Ned fra 70 til 60 utgjør mer enn de 5 bak, i tillegg blir ikke salhøyda høyere, men lavere, men...tror jeg skal se litt på stramminga av styrelageret først.

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Noen med Kawa Z 1000 SX med styredemper her?

Legg inn av MH434 »

Støtter forslaget til "kjellrf"

Jeg ville tatt kontakt med Espen Rasti fra Esp1Tech, landets nr 1. på demper..
Han tar 1200kr for å justere best mulig med det du har.
Han har også muligheten til å ombygge/modifisere demperne etter hva som behøvs..

Siden du allerede har senket sykkelen forran og bak, så ta heller å sett på et høyere bakdekk enn et lavere forran. Hvordan er det med bakkeklaring forran under litt sportslig kjøring?
Husk at en liten geometri endring forran utgjør vesentlig større forskjell enn bak!!
Mao la folk som har greie på det justere høyden forran ;-)
Sist redigert av AJ den 12 jun 2013, 13:34, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Legger likesågodt inn linken til Esp1Tech ;-)
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
Jinta
Innlegg: 107
Registrert: 31 jan 2010, 16:59
Motorsykkelen din: Kawasaki Z 1000 SX 2013 mod
Sted: Hvittingfoss

Re: Noen med Kawa Z 1000 SX med styredemper her?

Legg inn av Jinta »

MH434 skrev:Støtter forslaget til "kjellrf"

Jeg ville tatt kontakt med Espen Rasti fra Esp1Tech, landets nr 1. på demper..
Han tar 1200kr for å justere best mulig med det du har.
Han har også muligheten til å ombygge/modifisere demperne etter hva som behøvs..

Siden du allerede har senket sykkelen forran og bak, så ta heller å sett på et høyere bakdekk enn et lavere forran. Hvordan er det med bakkeklaring forran under litt sportslig kjøring?
Husk at en liten geometri endring forran utgjør vesentlig større forskjell enn bak!!
Mao la folk som har greie på det justere høyden forran ;-)
Jepp..høres lurt ut å ta kontakt med han Espen, samt at høyere bakkdekk ja :thumleft

Har ittno problem med bakkeklaringa.Senka jo også gixxer 1000 som je hadde - funka utmerka :D

Fikk forresten mail fra forhandler nå at det ikke finnes styredemper å oppdrive til SX`n. Tyder vel på at denna kjerringa her er fintfølende for åssen je vil ha det,,,haha :yeyeye
Live to ride - ride to live
Smia MC

MC`r: Suzuki 50, Yamaha XJ 600, Honda Magna 750, Suzuki 600 GSXF, Honda CBR 600 F/S, Honda 600 RR X 2, Honda VFR 800 V-Tec, Suzuki GSXR 750, Suzuki GSXR 1000 og nå Kawasaki Z 1000 SX

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Noen med Kawa Z 1000 SX med styredemper her?

Legg inn av MH434 »

Jepp, ring han og forklar problemstillingen og evt hva du har gjort...

Kikk litt på nye Michelin Power 3, har ikke testet det selv, men folk jeg har prata med skryter fælt! :-)
De er ikke langt unna Road 3 på holdbarhet heller.. Også er jo power 3 mye spissere og høyere på midten enn road 3 som gjør sykkelen mer lettsvingt ;-)

Så da veit du hva du vil ha! :knegg
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Noen med Kawa Z 1000 SX med styredemper her?

Legg inn av TheHaughom »

MH434 skrev:Jepp, ring han og forklar problemstillingen og evt hva du har gjort...

Kikk litt på nye Michelin Power 3, har ikke testet det selv, men folk jeg har prata med skryter fælt! :-)
De er ikke langt unna Road 3 på holdbarhet heller.. Også er jo power 3 mye spissere og høyere på midten enn road 3 som gjør sykkelen mer lettsvingt ;-)

Så da veit du hva du vil ha! :knegg
Power 3 :bananas
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

ZZR-Erling

Re: Noen med Kawa Z 1000 SX med styredemper her?

Legg inn av ZZR-Erling »

MH434 skrev:Jepp, ring han og forklar problemstillingen og evt hva du har gjort...

Kikk litt på nye Michelin Power 3, har ikke testet det selv, men folk jeg har prata med skryter fælt! :-)
De er ikke langt unna Road 3 på holdbarhet heller.. Også er jo power 3 mye spissere og høyere på midten enn road 3 som gjør sykkelen mer lettsvingt ;-)

Så da veit du hva du vil ha! :knegg
Jo, men,mer lettsvingt gir ikke en roligere front..Spør du meg, er biken sansyneligvis for lettsvingt og mangler litt fasthet i fronten ift feks ZZR1400 -08 og GSXR1000 -08.

Svar