Rens/vask av felger.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Rens/vask av felger.

Legg inn av Nostalgic »

Nå som sesongen nærmer seg så har jeg drevet med litt vedlikehold av sykkelen. Jeg har vasket, renset, smurt osv. men når jeg skulle vaske/rense felgene så måtte jeg på et problem. Jeg prøvde først å vaske felgene med vanlig såpe da det så ut som kun skitt, men det gikk ikke og jeg fant da ut at det var oljerester og annet smuss. Det går bort med vanlig tørt tørkepapir, men det er utrolig tungvint å tørke eikene og steder som er vanskelig å komme til med papir.

Lurte på om det var noe middel eller en måte jeg kunne fått renset felgene på. Felgene mine er gullfarget så blir for dumt å kjøre rundt med møkkete felger. Takk på forhånd :)
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Rens/vask av felger.

Legg inn av Nostalgic »

Elolz skrev:Bruker Turtle Wax Prewash T, denne er super for felger, tar litt på en fille og gnir av, spyler over etterpå:
Bilde
Takk, takk :thumleft Skal ta en tur til Mekonomen og få kjøpt med en flaske etterpå :)
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Rens/vask av felger.

Legg inn av Intruder »

Nostalgic skrev:
Elolz skrev:Bruker Turtle Wax Prewash T, denne er super for felger, tar litt på en fille og gnir av, spyler over etterpå:
Bilde
Takk, takk :thumleft Skal ta en tur til Mekonomen og få kjøpt med en flaske etterpå :)
om du er interessert i ishockey er sesongen over for Stjernen,så da kan du vaske mye...

Men Sparta i Særp er opptatt med øss i Storhamar ei stønn.... :lol
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Rens/vask av felger.

Legg inn av Nostalgic »

Intruder skrev:
Nostalgic skrev:
Elolz skrev:Bruker Turtle Wax Prewash T, denne er super for felger, tar litt på en fille og gnir av, spyler over etterpå:
Bilde
Takk, takk :thumleft Skal ta en tur til Mekonomen og få kjøpt med en flaske etterpå :)
om du er interessert i ishockey er sesongen over for Stjernen,så da kan du vaske mye...

Men Sparta i Særp er opptatt med øss i Storhamar ei stønn.... :lol

Nå har det seg faktisk slik at jeg holder med Sparta! Så det blir heldigvis ikke noe vask på meg :thumleft :thumleft
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Rens/vask av felger.

Legg inn av Intruder »

Nostalgic skrev:
Intruder skrev:
Nostalgic skrev:
Elolz skrev:Bruker Turtle Wax Prewash T, denne er super for felger, tar litt på en fille og gnir av, spyler over etterpå:
Bilde
Takk, takk :thumleft Skal ta en tur til Mekonomen og få kjøpt med en flaske etterpå :)
om du er interessert i ishockey er sesongen over for Stjernen,så da kan du vaske mye...

Men Sparta i Særp er opptatt med øss i Storhamar ei stønn.... :lol

Nå har det seg faktisk slik at jeg holder med Sparta! Så det blir heldigvis ikke noe vask på meg :thumleft :thumleft
For å være litt diplomatisk vil jeg da si at jeg håper det beste laget vinner...du blir vel ilkke med på bortekamp på Hamar....er begge Stevensonkara med nå forresten ?.......og blir vel fullt her om vi ikke fikk dølene fra Lillamærr.... :sorry
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Rens/vask av felger.

Legg inn av Andreas »

WD-40 er meget god på å løse opp smuring og skit! Vær skeptisk til sterke avfettinger og felgrens-produkter. De er ikke bra for lakken og finish på skruer og metalldeler osv..

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Rens/vask av felger.

Legg inn av Nostalgic »

Andreas skrev:WD-40 er meget god på å løse opp smuring og skit! Vær skeptisk til sterke avfettinger og felgrens-produkter. De er ikke bra for lakken og finish på skruer og metalldeler osv..
Kan prøve i små flekker i første omgang for å se hvordan resultatet blir. Var å kjøpte den avfettingen som er nevnt over i går, og har det trofaste WD-40 i heimen.
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Rens/vask av felger.

Legg inn av LordShaft »

WD 40 blir brukt til omtrent alt på biken her i huset. :thumleft
Fungerer overraskende bra, også på bugs og bremsestøv fra skivene på fram felgen

Note 3

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Rens/vask av felger.

Legg inn av Nostalgic »

LordShaft skrev:WD 40 blir brukt til omtrent alt på biken her i huset. :thumleft
Fungerer overraskende bra, også på bugs og bremsestøv fra skivene på fram felgen

Note 3
Skal prøve meg litt fram i dag :-)
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Rens/vask av felger.

Legg inn av Snikendeugle »

LordShaft skrev:WD 40 blir brukt til omtrent alt på biken her i huset. :thumleft
Fungerer overraskende bra, også på bugs og bremsestøv fra skivene på fram felgen

Note 3
Utrolig god til å fjerne skitt som sitter godt på, men det bør vaskes med noe annet etterpå :p Om WD'en får sitte på, da blir det like stygt igjen etter første kjøretur ;)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Rens/vask av felger.

Legg inn av LordShaft »

Ja selvfølgelig, vasker det rent etterpå :-)

Note 3

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Rens/vask av felger.

Legg inn av Bringisen »

Når man endelig har fått vekk skitten, er det et godt råd å forsøke å unngå slikt arbeid i fremtiden :D

Jeg bruker å ha lakkrens f.eks Swissvax Cleaner Fluid for å rense (rene) felger, for så å smøre voks f.eks Swissvax Autobahn på til slutt.
For meg funker dette som fjell, en lek å holde felgene ren etter en slik behandling.
Gjør dette et par ganger i året.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Rens/vask av felger.

Legg inn av Nostalgic »

Bringisen skrev:Når man endelig har fått vekk skitten, er det et godt råd å forsøke å unngå slikt arbeid i fremtiden :D

Jeg bruker å ha lakkrens f.eks Swissvax Cleaner Fluid for å rense (rene) felger, for så å smøre voks f.eks Swissvax Autobahn på til slutt.
For meg funker dette som fjell, en lek å holde felgene ren etter en slik behandling.
Gjør dette et par ganger i året.
Hmm.. Har ikke hørt om Swissvax Autobahn før :-k Noen ide på hvor jeg kan få tak i det?
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Rens/vask av felger.

Legg inn av TBI81 »

Lampeolje funker også

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Rens/vask av felger.

Legg inn av Bringisen »

Nostalgic skrev:
Bringisen skrev:Når man endelig har fått vekk skitten, er det et godt råd å forsøke å unngå slikt arbeid i fremtiden :D

Jeg bruker å ha lakkrens f.eks Swissvax Cleaner Fluid for å rense (rene) felger, for så å smøre voks f.eks Swissvax Autobahn på til slutt.
For meg funker dette som fjell, en lek å holde felgene ren etter en slik behandling.
Gjør dette et par ganger i året.
Hmm.. Har ikke hørt om Swissvax Autobahn før :-k Noen ide på hvor jeg kan få tak i det?
Her kan man kjøpe. Litt kostbart for den lille krukken, men den er svært drøy om man påfører med fingrene. Skal kun et tynt vokslag på :thumleft

http://www.scandicshine.no/index.php?ro ... uct_id=262" onclick="window.open(this.href);return false;
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar