Modifiseringer for bedre og jevnere motorgange

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Modifiseringer for bedre og jevnere motorgange

Legg inn av AJ »

Enkelte ting var kanskje en del enklere før i tiden. Som f.eks motorsykler med forgassere.
De gikk jevnt og fint så lenge 'gasserne var i orden.
Så gjorde teknologien sitt inntok med innsprøytningssystemer i stedet for forgassere, fulgt opp av miljøkrav mht. utslipp og støy.
Og MC-industrien greide vel strengt tatt ikke helt å henge med på utviklingen og de nye kravene.
De har kommet seg etter hvert. Men fortsatt lages det motorsykler med små og større svakheter når det gjelder måten de rusler og går på.
Ujevn gange og såkalt "surging" pga. grovmaskede injection maps, ikke spesielt finjustere lambda-sonder og sultefóret AFR (air-fuel ratio) for å imøtekomme stadig strengere miljøkrav, er noe mange MC-eiere opplever.

Og i kjølvannet av dette har det utviklet seg en "hjelpemiddel"-industri med bla. Power Commander i spissen.
BoosterPlug er en annen løsning. Det samme med dette alternativet: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=214869#p214869" onclick="window.open(this.href);return false;

Og det finnes flere.
Tror det kan være interessant å ha en egen tråd her på MCsiden.no om nettopp disse løsningene.
Har de noe for seg? Hvilke erfaringer har folket?
Er det andre triks man kan gjøre for å bedre motorgangen uten å montere på ting & tang som skal hjelpe for alt (og kanskje ingenting?).

Rett og slett en tråd om hvilke modifiseringer folk gjør på syklene sine for at de skal gå jevnere og bedre uten tanke på trimming og effektøkning.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Modifiseringer for bedre og jevnere motorgange

Legg inn av Kmann »

Det enkle er kanskje det beste :) http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=16&t=7693
Sikkert å ta i litt men.
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Modifiseringer for bedre og jevnere motorgange

Legg inn av Barbarozza »

Alle disse "tiltakene" handler om å feite opp blandinga, dvs at luft og bensinblandinga blir mer optimal for kjøring kontra utslipp enkelt forklart, enten over hele linja, eller i visse områder....felles for disse er selvsagt at avgassene ikke holder mål i mange tilfelle :-)

Hvordan du manipulerer det er jo litt hipp som happ, alle løsningene er overraskende stabile, men det aller beste å nyeste er å fikse det rett i ECU så sant det går. Alternativt bruker du en piggyback som Powercommander eller Bazzaz der jeg synes PC er enklest å leike med men Bazzaz er like bra

Desverre har Ungareren Tamas gitt seg med Motty, den var noe mer nøyaktig i endringene sine en PC og hadde et enkelt grensesnitt og ikke minst justerte den seg selv under kjøring hele tiden...mens PC må du ha ekstra utstyr og autotune, og stoppe mellom de gangene du justerer.

jeg hadde to løsninger på min, og grunnen var i begynnelsen å bli kvitt surging, eller dårlig gange spes rundt 3000 og etter hard kjøring. Jeg økte bensintrykket med 10 % flatt over hele linja, og jeg satte på en PC3 USB. Resultatet var absolutt merkbart, men også litt høyere bensinforbruk.

Så veldig mye effekt får du vel ikke ut av det hvis du ikke gjør noe annet en å hekte på dette, men en mye mer kjørbar sykkel. ZZR1400 surger litt den også, men bare litt, og PC5 og autotune står på handlelista.
Memento mori

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Modifiseringer for bedre og jevnere motorgange

Legg inn av Snikendeugle »

Dreving, performance map og ingen katalysator eller closed loop mappinger for å regulere utslipp, da skal mye være gjort. :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Espen Klev
Innlegg: 25
Registrert: 20 jan 2015, 07:56
Motorsykkelen din: yamaha FZR 1000 87

Re: Modifiseringer for bedre og jevnere motorgange

Legg inn av Espen Klev »

Hei. jeg er ny på forumet, men vært aktiv på andre fora i mange år. Jeg driver med tuning og må bare ta opp en løsning jeg selv har bare gode erfaringer med. Det er flashing av ecu. Ikke sånn send inn ecu og fjerne restriksjoner svada, men rett og slett kjøring i dynobenk med loggesystem kobla direkte til ecu med bredbåndslambda. jeg får da opp lambdamålinger ved alle turtall og gassposisjoner og får justert den til å gå jevnt over hele registeret. Dette gir mye bedre kurver, men også noen hester ekstra. sammenligner man med bazzaz eller powercommander så får man gjort det samme og mye mer med denne måten og flashe på, og man slipper å kjøpe noe piggybackutstyr. Mange modeller kan man da også fjerne girrestriksjoner, koble ut original lambda, pairventil, toppfartssperrer osv med noen enkle tastetrykk. viftetemperatur kan settes lavere, quickshifter kan åpnes for, kun med bryter linka til ecu der man kan stille kuttetider for tenning/fuel. Hva som går an på hver enkelt modell varierer veldig, men foreløpig er det suzuki, kawasaki og yamaha dette er tilgjengelig på hos meg. Vet at produsenten jobber med honda, men det er foreløpig ikke på markedet. bare å ta kontakt for info om hva som fins til din modell og pris (pris er vanligvis 3000-3500 for de fleste modeller). legger en link til siden min på facebook så kan dere se noen eksempelgrafer og bilder jeg har lagt ut der. P.s. jeg tuner selvfølgelig PC og bazzaz også for modeller hvor dette ikke går, eller du allerede har det montert... https://www.facebook.com/Klevtuning" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Modifiseringer for bedre og jevnere motorgange

Legg inn av Snikendeugle »

Espen Klev skrev:Hei. jeg er ny på forumet, men vært aktiv på andre fora i mange år. Jeg driver med tuning og må bare ta opp en løsning jeg selv har bare gode erfaringer med. Det er flashing av ecu. Ikke sånn send inn ecu og fjerne restriksjoner svada, men rett og slett kjøring i dynobenk med loggesystem kobla direkte til ecu med bredbåndslambda. jeg får da opp lambdamålinger ved alle turtall og gassposisjoner og får justert den til å gå jevnt over hele registeret. Dette gir mye bedre kurver, men også noen hester ekstra. sammenligner man med bazzaz eller powercommander så får man gjort det samme og mye mer med denne måten og flashe på, og man slipper å kjøpe noe piggybackutstyr. Mange modeller kan man da også fjerne girrestriksjoner, koble ut original lambda, pairventil, toppfartssperrer osv med noen enkle tastetrykk. viftetemperatur kan settes lavere, quickshifter kan åpnes for, kun med bryter linka til ecu der man kan stille kuttetider for tenning/fuel. Hva som går an på hver enkelt modell varierer veldig, men foreløpig er det suzuki, kawasaki og yamaha dette er tilgjengelig på hos meg. Vet at produsenten jobber med honda, men det er foreløpig ikke på markedet. bare å ta kontakt for info om hva som fins til din modell og pris (pris er vanligvis 3000-3500 for de fleste modeller). legger en link til siden min på facebook så kan dere se noen eksempelgrafer og bilder jeg har lagt ut der. P.s. jeg tuner selvfølgelig PC og bazzaz også for modeller hvor dette ikke går, eller du allerede har det montert... https://www.facebook.com/Klevtuning" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg er interessert i å mulig hive inn et høyere komp. stempel i sykkelen min, men dette vil kreve en tuning i mappingen. Det er per dags dato ikke mulig å flashe ECU på nyere KTM modeller med "CANBUS" systemet, men Powercommander kom endelig i 2014 med en enhet som er kompatibel med nyere Duke 690 osv.

Mulig jeg tar kontakt!

Og før noen nevner Spinnin-Wheel:
De ville ikke ta på seg oppdraget, da de kun utfører standard KTM tuning. De videresendte meg før øvrig til en samarbeidspartner i Sverige.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Modifiseringer for bedre og jevnere motorgange

Legg inn av jhn »

Jeg stilte et par spørsmål et annet sted på nettet omkring dette siden V.stromen alltid har gått ujevnt under 3-3500 rpm ... jeg fikk en haug med gode svar. Jeg fikk forklart hva Lambdasonden, og de forskjellige sensorene gjør. Mange tydelige og lettfattelige forklaringer på alt. Jeg skulle prøve å forstå hele dritten, på en måte, før jeg kjøpte noe.
Omtrent samtidig med at jeg begynte å forstå litt kom jeg over dette:
http://www.xtsportbikeaccessories.com/fituner.html

... leste dette:
"How does the FI Tuner Pro compare to competing fuel injection controllers?
"The FI Tuner Pro is by far the most cost effective true map-based fuel injection controller on the market."

... og konkluderte med at dette behøver jeg ikke å kunne en dritt om.
Jeg kjøpte den og det var jo nærmest Plug and Play. Kostet ca 1500,- vil jeg huske.
Det tok en liten halvtime å installere. Har ikke tenkt på den siden. :prf Sykkelen fungerer perfekt nå.

Siden jeg risikerer å bli dømt til evig fortapelse, skal jeg ikke røpe hvor de gode forklaringene ligger. :[-X

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Modifiseringer for bedre og jevnere motorgange

Legg inn av gorbys »

Synkronisering av gasspjeld kan gjere stor forskjell, spesielt på twin sykler. Ellers så er det som tidligere nevnt, justering av map. Feite opp blandingen litt i området lav last...

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Modifiseringer for bedre og jevnere motorgange

Legg inn av KawaJens »

Er muligens mer ruskete gange på V-Twiner ut fra fabriken en andre motorer.Men di fleste sykkler i dag har liten eller minimal effekt å hente på å monter på kun en PC eller liknendes.
Hiver en på annen eksos og luftfilter og benker den for MAP`ing så ja.

For di som kjører rundt på en MC som di ikke har tenkt å slenge på power parts og di ikke føler at det er noke ujavn gange så er det heller ingen behov å tenke i disse baner.

Oh-den du veit..
Innlegg: 34
Registrert: 26 nov 2010, 19:44
Motorsykkelen din: Spiller ingen rolle bare den er gammal..
Kontakt:

Re: Modifiseringer for bedre og jevnere motorgange

Legg inn av Oh-den du veit.. »

jhn skrev:Siden jeg risikerer å bli dømt til evig fortapelse, skal jeg ikke røpe hvor de gode forklaringene ligger. :[-X
Nå må du tenke litt som den gode sosialisten du er,del godene sier nå jeg:

http://ikkebike.norwegianforum.net/t596 ... virker-den" onclick="window.open(this.href);return false;
-------------------------------------------------------------

IKKE KLIKK HER!!!! http://ikkebike.norwegianforum.net/" onclick="window.open(this.href);return false;

Oh-den du veit..
Innlegg: 34
Registrert: 26 nov 2010, 19:44
Motorsykkelen din: Spiller ingen rolle bare den er gammal..
Kontakt:

Re: Modifiseringer for bedre og jevnere motorgange

Legg inn av Oh-den du veit.. »

Espen Klev skrev:Hei. jeg er ny på forumet, men vært aktiv på andre fora i mange år. Jeg driver med tuning og må bare ta opp en løsning jeg selv har bare gode erfaringer med. Det er flashing av ecu. Ikke sånn send inn ecu og fjerne restriksjoner svada, men rett og slett kjøring i dynobenk med loggesystem kobla direkte til ecu med bredbåndslambda. jeg får da opp lambdamålinger ved alle turtall og gassposisjoner og får justert den til å gå jevnt over hele registeret. Dette gir mye bedre kurver, men også noen hester ekstra. sammenligner man med bazzaz eller powercommander så får man gjort det samme og mye mer med denne måten og flashe på, og man slipper å kjøpe noe piggybackutstyr. Mange modeller kan man da også fjerne girrestriksjoner, koble ut original lambda, pairventil, toppfartssperrer osv med noen enkle tastetrykk. viftetemperatur kan settes lavere, quickshifter kan åpnes for, kun med bryter linka til ecu der man kan stille kuttetider for tenning/fuel. Hva som går an på hver enkelt modell varierer veldig, men foreløpig er det suzuki, kawasaki og yamaha dette er tilgjengelig på hos meg. Vet at produsenten jobber med honda, men det er foreløpig ikke på markedet. bare å ta kontakt for info om hva som fins til din modell og pris (pris er vanligvis 3000-3500 for de fleste modeller). legger en link til siden min på facebook så kan dere se noen eksempelgrafer og bilder jeg har lagt ut der. P.s. jeg tuner selvfølgelig PC og bazzaz også for modeller hvor dette ikke går, eller du allerede har det montert... https://www.facebook.com/Klevtuning" onclick="window.open(this.href);return false;
Her kan dere lese om dyno-benken til Espen:

http://ikkebike.norwegianforum.net/t956 ... g-dynobenk" onclick="window.open(this.href);return false;

Og her er en sykkel han har bygd. Den gutten kan sine ting,dere behøver ikke være redd for at det er en klamphogger:

http://ikkebike.norwegianforum.net/t349 ... rdprosjekt" onclick="window.open(this.href);return false;
-------------------------------------------------------------

IKKE KLIKK HER!!!! http://ikkebike.norwegianforum.net/" onclick="window.open(this.href);return false;

Espen Klev
Innlegg: 25
Registrert: 20 jan 2015, 07:56
Motorsykkelen din: yamaha FZR 1000 87

Re: Modifiseringer for bedre og jevnere motorgange

Legg inn av Espen Klev »

Nå kan jeg også sette opp quickshift, launch control og pitlimiter direkte i ecu på nyere Kawasaki modeller. zx10r og zzr 1400 foreløpig. Dette er jo et must på langtur med gatesykkel! :)

Svar