Er dette dyrt?
- Bjerknez
- Innlegg: 24650
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Er dette dyrt?
Jeg bare spør av uvitenhet, slik at jeg ikke skal føle at jeg blir "lurt":
Jeg har en Yamaha XVS 1300 2012mod. som nå har gått 18.000km. og tenkte derfor å ta 20.000 service før sesongen slutter.
Jeg har fått pris på denne servicen fra to autoriserte Yamaha forhandlere i Norge.
Den ene svarte at servicen kostet ca. 6.500,- og den andre sa at servicen kostet mellom 6.000,- og 9.000,-
Når jeg spurte sistnevnte om han kunne være mer konkret og gi meg en mer sannsynlig pris så sa han at 8.000,- var det det pleide å koste.
Hadde vist noe med om ventiler trengte justering eller ikke samt om kjøleveske etc. måtte byttes eller kun kontrolleres.
Er fristende og dra over grensen å sjekke priser der...
Jeg har en Yamaha XVS 1300 2012mod. som nå har gått 18.000km. og tenkte derfor å ta 20.000 service før sesongen slutter.
Jeg har fått pris på denne servicen fra to autoriserte Yamaha forhandlere i Norge.
Den ene svarte at servicen kostet ca. 6.500,- og den andre sa at servicen kostet mellom 6.000,- og 9.000,-
Når jeg spurte sistnevnte om han kunne være mer konkret og gi meg en mer sannsynlig pris så sa han at 8.000,- var det det pleide å koste.
Hadde vist noe med om ventiler trengte justering eller ikke samt om kjøleveske etc. måtte byttes eller kun kontrolleres.
Er fristende og dra over grensen å sjekke priser der...
- Erman
- Innlegg: 399
- Registrert: 04 mai 2010, 13:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
- Bosted: Oslo
Re: Er dette dyrt?
Du vil kunne få gjort service i Sverige til mye hyggeligere priser, men så lenge ventilene må sjekkes/justeres, så er det fare for at det koster.
Ventilsjekk tar ikke mer enn en time, men om noe skal reshimmes, så kan det ta opptil 3 timer grunnet dobbelsjekk osv.
V-blokker er litt dyrere å service, siden det skal skrus i to ender, men til gjengjeld er XVS-motorene ganske robuste.
Ventilsjekk tar ikke mer enn en time, men om noe skal reshimmes, så kan det ta opptil 3 timer grunnet dobbelsjekk osv.
V-blokker er litt dyrere å service, siden det skal skrus i to ender, men til gjengjeld er XVS-motorene ganske robuste.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100
1984 BMW K100
- Bjerknez
- Innlegg: 24650
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Er dette dyrt?
Takker for svar
Hvis jeg får servic'en i Sverige ca. 2 lapper rimleigere så kan jeg jo også koste på meg en billig overnatting og bruke turen som en unskyldning også...

Har forhørt meg hos Bike i Trollhattan nå, så avventer svar :)

Hvis jeg får servic'en i Sverige ca. 2 lapper rimleigere så kan jeg jo også koste på meg en billig overnatting og bruke turen som en unskyldning også...



Har forhørt meg hos Bike i Trollhattan nå, så avventer svar :)
Re: Er dette dyrt?
gi en tilbakemelding da... kan være interessant for flere:)
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules
- Bjerknez
- Innlegg: 24650
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Er dette dyrt?
Det skal jeg gjøre :)Zadnez skrev:gi en tilbakemelding da... kan være interessant for flere:)
Kanskje det blir en tur til Trollhattan med overnatting på meg førstkommende helg :)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Er dette dyrt?
I flg servicekalkulatoren til Yamaha, de vi (verkstedet) kun legger inn våre timepriser, skal 20000 km service koste Kr 6146.- inkl mva. Da inngår kontroll av ventiler og justering og smøring av styrelager.
- Bjerknez
- Innlegg: 24650
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Er dette dyrt?
Inngår justering av ventiler også?kjellv skrev:I flg servicekalkulatoren til Yamaha, de vi (verkstedet) kun legger inn våre timepriser, skal 20000 km service koste Kr 6146.- inkl mva. Da inngår kontroll av ventiler og justering og smøring av styrelager.
Høres merkelig ut at man kan bli fakturert for opp mot 9.000,- for en service... Men som sagt.. kan hende jeg tar feil

Er vel lett match for et verksted å si at dem har justert ventiler og brukt 2-3 timer på dette, mens dem i virkeligheten ikke har gjort en dritt...
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Er dette dyrt?
Justering av ventiler er ikke inkludert i servisen når du betaler kr 6146.Bjerknez skrev:Inngår justering av ventiler også?kjellv skrev:I flg servicekalkulatoren til Yamaha, de vi (verkstedet) kun legger inn våre timepriser, skal 20000 km service koste Kr 6146.- inkl mva. Da inngår kontroll av ventiler og justering og smøring av styrelager.
Høres merkelig ut at man kan bli fakturert for opp mot 9.000,- for en service... Men som sagt.. kan hende jeg tar feil
Er vel lett match for et verksted å si at dem har justert ventiler og brukt 2-3 timer på dette, mens dem i virkeligheten ikke har gjort en dritt...
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Bjerknez
- Innlegg: 24650
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Er dette dyrt?
Okay.Kawagutten skrev:Justering av ventiler er ikke inkludert i servisen når du betaler kr 6146.Bjerknez skrev:Inngår justering av ventiler også?kjellv skrev:I flg servicekalkulatoren til Yamaha, de vi (verkstedet) kun legger inn våre timepriser, skal 20000 km service koste Kr 6146.- inkl mva. Da inngår kontroll av ventiler og justering og smøring av styrelager.
Høres merkelig ut at man kan bli fakturert for opp mot 9.000,- for en service... Men som sagt.. kan hende jeg tar feil
Er vel lett match for et verksted å si at dem har justert ventiler og brukt 2-3 timer på dette, mens dem i virkeligheten ikke har gjort en dritt...
Vil det da si at det er stor sannsynlighet for at disse bør justeres?
Og til et spørsmål til:
Vil jeg merke noe forskjell (evt. hva merker jeg) på motoren etter en justering av ventiler?
Som du/dere sikkert skjønner så er ikke jeg noen mekaniker

- Bjerknez
- Innlegg: 24650
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Er dette dyrt?
Glemte å legge ved service intervallskjemaet i sted...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Er dette dyrt?
Jeg betalte jo 9300kr for min 24k-service. Ikke aner jeg om de faktisk justerte ventilene heller. De hadde fastpris på 6000 på ventilsjekk/justering, også kom alt det andre oppå der igjen. (Monsterbike)
- Bjerknez
- Innlegg: 24650
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Er dette dyrt?
Du har jo en annen sykkel enn meg, men det høres jo veldig dyrt ut...mortenolb skrev:Jeg betalte jo 9300kr for min 24k-service. Ikke aner jeg om de faktisk justerte ventilene heller. De hadde fastpris på 6000 på ventilsjekk/justering, også kom alt det andre oppå der igjen. (Monsterbike)
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Er dette dyrt?
Ble forespeila rundt 7000kr av andre som har tatt samme servicen, så jeg spurte aldri hva de skulle ha.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Er dette dyrt?
Hvis justering av ventiler inngår i prisen er dette en grei pris :-)kjellv skrev:I flg servicekalkulatoren til Yamaha, de vi (verkstedet) kun legger inn våre timepriser, skal 20000 km service koste Kr 6146.- inkl mva. Da inngår kontroll av ventiler og justering og smøring av styrelager.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Bjerknez
- Innlegg: 24650
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Er dette dyrt?
Jeg betaler jo uansett det det skulle koste, men jeg blir litt skeptisk når man tilsyneltande kan fakturere en kunde for 3-4.000 ekstra uten at kunde har mulighet for å sjekke om ventilene faktisk er justert. Er mye penger det er snakk om...Kawagutten skrev:Hvis justering av ventiler inngår i prisen er dette en grei pris :-)kjellv skrev:I flg servicekalkulatoren til Yamaha, de vi (verkstedet) kun legger inn våre timepriser, skal 20000 km service koste Kr 6146.- inkl mva. Da inngår kontroll av ventiler og justering og smøring av styrelager.
Men venter på svar fra Sverige nå :)
Havner jeg på rundt 5-6-laper der inkludert justering så tar jeg nok turen dit og bruker en 500-lapp på overnatting. Da får jeg meg en tur også, og kanskje får jeg også prøvekjørt en sykkel i mellomtiden

- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Er dette dyrt?
Er ikke så ofte de må justeres men det er greit å få sjekket.Bjerknez skrev:Okay.Kawagutten skrev:Justering av ventiler er ikke inkludert i servisen når du betaler kr 6146.Bjerknez skrev:Inngår justering av ventiler også?kjellv skrev:I flg servicekalkulatoren til Yamaha, de vi (verkstedet) kun legger inn våre timepriser, skal 20000 km service koste Kr 6146.- inkl mva. Da inngår kontroll av ventiler og justering og smøring av styrelager.
Høres merkelig ut at man kan bli fakturert for opp mot 9.000,- for en service... Men som sagt.. kan hende jeg tar feil
Er vel lett match for et verksted å si at dem har justert ventiler og brukt 2-3 timer på dette, mens dem i virkeligheten ikke har gjort en dritt...
Vil det da si at det er stor sannsynlighet for at disse bør justeres?
Og til et spørsmål til:
Vil jeg merke noe forskjell (evt. hva merker jeg) på motoren etter en justering av ventiler?
Som du/dere sikkert skjønner så er ikke jeg noen mekaniker
Hvis de må justeres merker du det at motoren går mer jevnere og penere.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Er dette dyrt?
7000-9000 for stor service høres vanlig ut.
Dvs 6000-7000 for timer og variabelt ift hvilke slitedeler, olje etc som byttes.
Dvs 6000-7000 for timer og variabelt ift hvilke slitedeler, olje etc som byttes.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Bjerknez
- Innlegg: 24650
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Er dette dyrt?
Ok, da vet jeg det :)RuneMC skrev:7000-9000 for stor service høres vanlig ut.
Dvs 6000-7000 for timer og variabelt ift hvilke slitedeler, olje etc som byttes.
Re: Er dette dyrt?
Du kan legge ut jobben på Mitt Anbud. Det finnes nok en del MC firmaer der.Bjerknez skrev:Jeg bare spør av uvitenhet, slik at jeg ikke skal føle at jeg blir "lurt":
Jeg har en Yamaha XVS 1300 2012mod. som nå har gått 18.000km. og tenkte derfor å ta 20.000 service før sesongen slutter.
Jeg har fått pris på denne servicen fra to autoriserte Yamaha forhandlere i Norge.
Den ene svarte at servicen kostet ca. 6.500,- og den andre sa at servicen kostet mellom 6.000,- og 9.000,-
Når jeg spurte sistnevnte om han kunne være mer konkret og gi meg en mer sannsynlig pris så sa han at 8.000,- var det det pleide å koste.
Hadde vist noe med om ventiler trengte justering eller ikke samt om kjøleveske etc. måtte byttes eller kun kontrolleres.
Er fristende og dra over grensen å sjekke priser der...
9000kr for en service ? En mekaniker er ikke billig i drift, just so u know.
Det er som oftes ikke delene som koster, men jobben.
Husker jeg skulle skifte slanger og pakninger på en gammal MB Vito. 50kr for delene, 600kr for jobben. 30min arbeid....
Tetta et høl i bakdekket på min Varadero samma sted: 200kr. 5minutters arbeid.....
Du kan ta deg en billig overnatting Sverige og fikse sykkelen der samtidig, for om du går over 6.000kr og kan vise at du har vært borte mer enn i 24timer, har du ditt på det tørre. Litt usikker på om du må kjøre på Rødt, men det kan du sjekke på toll.no.
Sjekk med forskjellige verksteder. Hva med å ta turen innom NAF ? Sjekk med NMCU, coop og andre og se om du kanskje har noen rabatter på service fra noen av de, eventuelt med ett kredittkort du har, eller via banken.
Og aller sist: Sjekk med flere verksteder og mc folk ! Det kan godt være at 9000,- er normal pris og at du da er garantert en ordentlig jobb. Sjekk ryktet til verkstedene også. Har de fornøyde kunder, kan det være verdt prisen.
Kanskje du slenger kona pent bakpå og tar en hyggelig sverige tur, først som sist ?
- spiritofwinter
- Innlegg: 98
- Registrert: 22 apr 2014, 21:45
- Motorsykkelen din: 2015 KTM 1190 Adventure R
- Bosted: Sunnmøre
Re: Er dette dyrt?
Veldig viktig å sjekke pris flere steder på service. Sjekket opp flere steder når jeg skulle ha service på Kawasakien før sommeren, ene verkstedet skulle ha mellom 7-9000,-
Der jeg endte opp med å ta service betalte jeg knapt 3000,-
Der jeg endte opp med å ta service betalte jeg knapt 3000,-
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Er dette dyrt?
Kort sagt kan ventilene enten ha for stor klaring, eller for liten klaring.Bjerknez skrev: Og til et spørsmål til:
Vil jeg merke noe forskjell (evt. hva merker jeg) på motoren etter en justering av ventiler?
Som du/dere sikkert skjønner så er ikke jeg noen mekaniker
Har man for stor klaring er symptomene først og fremst ventiltikking, dvs klakke/tikke-lyder fra øvre deler av motoren. I teorien fører det også til mindre effektiv fylling av sylindere og dermed redusert effekt, men det skal mye til før det blir merkbart i praksis.
For liten klaring betyr at ventilene ikke tetter skikkelig, kompresjonen blir dårligere, og noe av trykket fra forbrenningen slipper ut. Symptomene ved for liten klaring kan bla være startvansker, dårlig/ustabil tomgang, eller også her redusert effekt.
Men er ventilene langt utenfor spesifikasjonene, så merker man det. Grunnen til at man likevel skal og bør sjekke selv uten merkbare symptomer er at spesielt for liten klaring skader motoren, og det kan fin skje før man merker symptomene. Man kan bla ende med brente ventiler, og dyre reparasjoner som får service-kostnaden til å fremstå som en dråpe i havet.
Generelt holder moderne shims-baserte motorer godt på justeringen, men det er umulig å si uten å sjekke. Det er derfor det skal sjekkes. Ofte er det også slik at eventuelt behov for justering kommer relativt tidlig i motorens liv, og siden holder lenge før det må gjøres på nytt.
Ja, det er lett match. Man kan jo spørre om å få utskiftede deler, be om dokumentasjon på hvor mye avvik de forskjellige ventilene hadde, ol, men alt kan manipuleres om noen går inn for det. Det er jo bare sånn det er, og i min bransje er det også lett match å fakturer 40.000 og gjøre jobben for 10.000 uten at du ville sett det, men jeg gjør det aldri. Dessverre er det sikkert noen som gjør det. Det handler til syvende og sist om tillit, så det beste er vel å forsøke å finne et verksted du har eller kan få tillit til, jungeltelegrafen, omtaler, etc. Det kan være lettere sagt enn gjort, men det blir vel enten å stole på dem, eller så må du betale noen andre for å sjekke etterpå.Bjerknez skrev: Er vel lett match for et verksted å si at dem har justert ventiler og brukt 2-3 timer på dette, mens dem i virkeligheten ikke har gjort en dritt...
- Bjerknez
- Innlegg: 24650
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Er dette dyrt?
Her er tilbudet fra Sverige.
Ikke akkurat rimelig da det ser ut til at en evt. justering av ventiler er utelatt (kun kontroll).
Har sendt mail og spurt om dette.
Ikke akkurat rimelig da det ser ut til at en evt. justering av ventiler er utelatt (kun kontroll).
Har sendt mail og spurt om dette.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Er dette dyrt?
Driver selv å leter etter plass å ta 24k service. Tenkte liksom at det ble noe rimeligere grunnet 2 syl kontra 4 men den gang ei... 

- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Er dette dyrt?
Ser litt underlig ut at de samme 4 pakningene for toppdeksel-lukene som er med i "service-oppsettet" kommer enda en gang under "ventilkontroll" (og står som rest, men er med 2 ganger i regnestykket).Bjerknez skrev:Her er tilbudet fra Sverige.
Ikke akkurat rimelig da det ser ut til at en evt. justering av ventiler er utelatt (kun kontroll).
Har sendt mail og spurt om dette.
Uansett er det jo timeprisen (og ikke minst antall timer de setter opp) som blir det avgjørende, og drøyt 1300 pr time er vel kanskje ikke rasende billig.
Re: Er dette dyrt?
Hmm, ser jo ut som om svenskene har vel så dyr timepris som typiske Oslo-verksted: 1050,- SEK pr time = NOK 943,- pluss MVA
På Riseberg MC i Askim tar de f.eks. 800,- pr time inkl MVA ( http://www.risebergmc.no/Verksted/tabid ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; )
Tror ingen gir deg fast pris på om ventilklaringene må justeres - der er det timer og deler som gjelder.
Det samme om de må skifte slitedeler - de tar betalt for tiden de bruker og delene som går med.
I løpet av 80 000 km har jeg fått sjekket ventilklaringene to ggr på V-Strom'en. Begge gangene har de vært fine og ingenting har behøvd justeres.
Men det kommer alltid noe ekstra... bremseklosser, dekk, olje, hjullager, kjede & drev, osv... derfor har jeg sjelden hatt noen service under 6K men oftere 7-8-9 K
Og er det noe som er knotete å komme til så mesteparten av sykkelen må demonteres, ja så koster det... (5-6 timers jobb å justere throttle-body sync på min f.eks.)
Ikke tenk for mye på det - denne hobbyen koster.

På Riseberg MC i Askim tar de f.eks. 800,- pr time inkl MVA ( http://www.risebergmc.no/Verksted/tabid ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; )
Tror ingen gir deg fast pris på om ventilklaringene må justeres - der er det timer og deler som gjelder.
Det samme om de må skifte slitedeler - de tar betalt for tiden de bruker og delene som går med.
I løpet av 80 000 km har jeg fått sjekket ventilklaringene to ggr på V-Strom'en. Begge gangene har de vært fine og ingenting har behøvd justeres.
Men det kommer alltid noe ekstra... bremseklosser, dekk, olje, hjullager, kjede & drev, osv... derfor har jeg sjelden hatt noen service under 6K men oftere 7-8-9 K
Og er det noe som er knotete å komme til så mesteparten av sykkelen må demonteres, ja så koster det... (5-6 timers jobb å justere throttle-body sync på min f.eks.)
Ikke tenk for mye på det - denne hobbyen koster.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#