Skuffet over Sharkspeed... - Løst

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Skuffet over Sharkspeed... - Løst

Legg inn av norse900 »

For noen dager siden oppdaget jeg at tøyet på kjørejakken min revnet i sømmene på begge ermene så jeg sendte en e-mail for å spørre om hva jeg skulle gjøre med dette. Regnet med at de kanskje ville ha jakka tilbake for å se hva det gjaldt og evt. fikse den om mulig, men neida:
Fikk da beskjed om å oversende bilder og ordrenummeret. Etter å ha gjort det, så fikk jeg beskjed om at dette ikke var noen reklamasjonssak fordi jakka var et år...
bilde 0.JPG
Nå er det ganske så akkurat 1 år siden jeg bestilte jakka (så jeg har faktisk reklamert et par dager før, men var ikke klar over det før jeg måtte lete frem ordrenummeret i en gammel mail).

Er det normalt at kjørejakker bare skal vare i ett år før sømmene ryker?
Er det noen andre som har tilsvarende erfaring, eller er det bare jeg som er "uheldig"?

Selvfølgelig er det kjipt at dette oppdages like før det er gått et år, -jeg ser den, -men nå var det nå engang slik det var.
bilde 1.JPG
bilde 2.JPG
bilde 3.JPG
Slenger med bildene jeg sendte til Sharkspeed, så kan dere i det minste se hva det gjelder. Bildene er fra forskjellige steder på både høyre og venstre arm, og det er også flere andre steder på ermene hvor sømmene er i ferd med å ryke.. :evil

Bør jeg forfølge saken, og eventuelt hvordan? Det er jo en svensk sjappe... (Driter i pengene, men er temmelig irritert over at de viser til ordredato som start-punkt for reklamasjonsfristen, og at reklamasjon tett opptil et år fra ordredato, (men ikke overskredet)!)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av norse900 den 11 des 2014, 01:33, redigert 1 gang totalt.
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Skuffet over Sharkspeed...

Legg inn av cannon »

Du har reklamasjonsrett uansett. Det er ingen tvil om at forventet levetid på slikt utstyr er mer enn 1 år. Jeg ville skrevet en formell reklamasjon med bilder og henvisning til den dialogen du nettopp har hatt med leverandøren. Gjør det skriftlig, evt. på email med krav om at de bekrefter å ha mottatt reklamasjonen.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Skuffet over Sharkspeed...

Legg inn av norse900 »

Ser den, men når de allerede har avvist saken i svar på e-post (der bildene var med), -er det ikke allerede avgjort da??
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Skuffet over Sharkspeed...

Legg inn av Kawagutten »

Jeg tror dette er en vanskelig sak å få gjort noe med så billigste løsning blir kanskje å få sydd den sammen igjen hos en eller annen syerske hvis ikke du gjør det selv.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Skuffet over Sharkspeed...

Legg inn av norse900 »

Problemet er at det er fint lite tøy på innsiden av sømmene som er revnet (og ellers også her og der, blant annet sømmen til kragen...), så å prøve å fikse den blir vel kanskje helst som å pisse i buksa... :lol

Hvis det ikke er så mange muligheter for å gi Sharkspeed et spark der de kjenner det, så blir det vel å kjøpe meg en ny jakke. Hadde det ikke vært for problemet jeg har fått med denne (og at jeg IKKE kjøper noe av Sharkspeed - i alle fall ikke per nå), så hadde jeg kjøpt meg en lik jakke omigjen... :redface
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38046
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Skuffet over Sharkspeed...

Legg inn av AJ »

Jeg kjøpte en del av kjøreklærne mine hos Sharkspeed tidligere. Mest fordi jeg likte design og løsninger. Men etter å ha opplevd nøyaktig det samme som norse900 i tillegg til elendige glidelåser, har jeg kuttet ut disse billigproduktene, som helt åpenbart ikke bare er billig på pris.
Det er i hvert fall min erfaring litt for ofte til at jeg lenger har tillit til at Sharspeed-produktene noengang kommer til å få den kvaliteten det er naturlig å kunne forvente.

Siden har jeg heller satset på Held. Ikke alltid helt på høyden i alle detaljer disse kjøreklærne heller, men langt bedre enn Sharkspeed/Alive klærne i forhold til prisen man betaler.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Skuffet over Sharkspeed...

Legg inn av poulet_cavalier »

Det er forskjell på garanti og reklamasjon som er dekket av forbrukerkjøpsloven (som gjelder for netthandel også).

Send dem denne (fra lovdata.no):

§ 27.Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Skuffet over Sharkspeed...

Legg inn av norse900 »

Bare et spørsmål før jeg "lader kanonen"..

Ordren er bestilt via en nettside. Den har norsk domene (sharkspeed.no), men leveransen kom fra Sverige. Jeg har ikke sjekket om betalingen var i NOK eller SEK heller for den saks skyld, men kanskje jeg skal gjøre det??

Siden det ikke er registrert noe foretak i Brønnøysundregisteret som heter Sharkspeed, så vil jeg anta at selskapet er svensk. Hjelper det da å slå i bordet med norske forbrukerrettigheter? I og med at jeg faktisk har reklamert innen fristen på ett år (selv om det er på hengende håret), -og ellers oppfylt alle andre krav iht. norsk lov i alle fall hva angår meldeplikt, så skulle en kanskje tro at også svensk lov dekker dette tilfellet. Når leverandøren driter i det, så tenker jeg det skyldes ett av to:

1. De har gitt blaffen før, og det funker! Kunden forfølger ikke saken og det blir ro i leiren.

2. Kunden forfølger saken, men de 3 T'ene (Ting-Tar-Tid) slår inn for fullt og det er ingen instans som følger opp saken på vegne av forbrukeren tilsvarende norsk forbrukerrådet(?). Ingen reiser sak for en 1000-lapp og 2, så netthandel må være en strålende gesjeft i så måte??

Kunne ha lyst å følge opp denne saken, men gidder jeg???

(For endel år siden fulgte jeg opp en sak med et bilverksted, hvilket endte opp i at jeg fikk rundt 58.000 (som jeg hadde måttet betale for flere verkstedsopphold uten resultat), men det tok faktisk 2 år, møter, advokat og krav via namsmannen før de pengene var på bok igjen).
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Skuffet over Sharkspeed...

Legg inn av poulet_cavalier »

norse900 skrev:Bare et spørsmål før jeg "lader kanonen"..

Ordren er bestilt via en nettside. Den har norsk domene (sharkspeed.no), men leveransen kom fra Sverige. Jeg har ikke sjekket om betalingen var i NOK eller SEK heller for den saks skyld, men kanskje jeg skal gjøre det??

Siden det ikke er registrert noe foretak i Brønnøysundregisteret som heter Sharkspeed, så vil jeg anta at selskapet er svensk. Hjelper det da å slå i bordet med norske forbrukerrettigheter? I og med at jeg faktisk har reklamert innen fristen på ett år (selv om det er på hengende håret), -og ellers oppfylt alle andre krav iht. norsk lov i alle fall hva angår meldeplikt, så skulle en kanskje tro at også svensk lov dekker dette tilfellet. Når leverandøren driter i det, så tenker jeg det skyldes ett av to:

1. De har gitt blaffen før, og det funker! Kunden forfølger ikke saken og det blir ro i leiren.

2. Kunden forfølger saken, men de 3 T'ene (Ting-Tar-Tid) slår inn for fullt og det er ingen instans som følger opp saken på vegne av forbrukeren tilsvarende norsk forbrukerrådet(?). Ingen reiser sak for en 1000-lapp og 2, så netthandel må være en strålende gesjeft i så måte??

Kunne ha lyst å følge opp denne saken, men gidder jeg???

(For endel år siden fulgte jeg opp en sak med et bilverksted, hvilket endte opp i at jeg fikk rundt 58.000 (som jeg hadde måttet betale for flere verkstedsopphold uten resultat), men det tok faktisk 2 år, møter, advokat og krav via namsmannen før de pengene var på bok igjen).
Den svenseke forbrukerkjøpsloven er like grei.

http://www.norden.org/no/norden-for-deg ... er-sverige
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38046
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Skuffet over Sharkspeed...

Legg inn av AJ »

norse900 skrev:Bare et spørsmål før jeg "lader kanonen"..

Ordren er bestilt via en nettside. Den har norsk domene (sharkspeed.no), men leveransen kom fra Sverige. Jeg har ikke sjekket om betalingen var i NOK eller SEK heller for den saks skyld, men kanskje jeg skal gjøre det??

Siden det ikke er registrert noe foretak i Brønnøysundregisteret som heter Sharkspeed, så vil jeg anta at selskapet er svensk. Hjelper det da å slå i bordet med norske forbrukerrettigheter?
Sharkspeed og X3MSELLER var (er?) koblet sammen på et vis.
Mer om X3MSELLER her:
http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=992330317" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hitta.se/sharkspeed+x3mselle ... iLdRssvGqb" onclick="window.open(this.href);return false;

Og gjør du et søk på X3MSELLER dukker Sharkspeed-sidene opp som de første funnene...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
xses
Innlegg: 309
Registrert: 18 jul 2014, 14:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Sted: Råholt

Re: Skuffet over Sharkspeed...

Legg inn av xses »

jeg har handla Bullfighter jakke og bukse på Jessheim forrige sommer, la merke til på slutten av sesongen at det ¨var problemer med sømmen på skuldern litt bak på ryggen. Det så helt likt ut som dine bilder. Gikk inn på sjappa og hadde regnet med at han kom til å si at her hadde ¨jeg vært borti noe som hadde ødelagt sømmen.... men neida... Han spurte om jeg hadde kjørt med sekk, noe jeg ikke har gjort. så sa han at de hadde vært borti et parti hvor sømmen var dårlig.... Og så fant han fram en ny lik jakke til meg... må si jeg var veldig overrasket over servicen der.

Mener her at det må være noe feilsydd eller at stoffe ikke holder mål. helt klar reklamasjonsak.
1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km :O
11.08.2020 68635km :scratch
27.08.2021 73365km :twothumbs:

Vagabond60
Innlegg: 95
Registrert: 09 okt 2010, 08:24
Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL

Re: Skuffet over Sharkspeed...

Legg inn av Vagabond60 »

Reklamer til Sharkspeed igjen. At de skriver at garantien er gått ut har ingen betydning for din reklamasjonsrett. Klipp og lim den § 27 som poulet_cavalier nevner og henvis til norsk forbrukerkjøpslov.

Da jeg ikke vet hva jakken kostet, så er det vel spørsmål om hvor mye du gidder å mase. Uansett, så lenge de har en norsk nettside (sharkspeed.no + at de sier at de er et norsk registrert foretak) så er det forkbrukerkjøpsloven som gjelder. At de sier at de har 1 års garanti har ingenting med 5 års reklamasjonsrett å gjøre.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23139
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skuffet over Sharkspeed...

Legg inn av Bjerknez »

Har selv en skinjakke/bukse som jeg kjøpte på Sharkspeed ("Alive" heter merket) og siden jeg kun betalte 1990,- samlet så synes jeg at jeg fikk mye for pengene. Har brukt dressen nermest daglig i to måneder og den holder sammen ennå. Holder den i ett år så er jeg fornøyd. Joda, noen steder så virker det litt puslete sydd sammen, som feks. glidelåsfester etc. Men det har holdt så langt, uten noen form for at det ser ut til å ryke.

Man får vel stort sett etter hva man betaler for og jeg er fullstendig klar over at en Rukka jakke/bikse til 20.000,- er langt mer solid enn en samlet dress til 1990,-. Det skulle bare mangle. Men jeg er veldig fornøyd med dressen så langt og skulle det ryke et glidelåsfeste så er det fikset ved å ringe til min kjære mor som er en mester på symaskinen :lol

Da er jeg langt mer skuffet over de dyre AlpineStars Gore-tex hanskene mine til 2.000,- Det første paret løsnet innerforet i og når jeg på nød og neppe fikk nye på garantien så røyk også disse etter bare tre uker. Var dog bare håndleddsklaffen som gikk opp i sømmene, men etter at min kjære mor sydde den så ble den god som ny.

Skal jeg ha på meg kvalitetsutstyr så drar jeg frem Klim dressen. Passer ikke helt inn med en slik når man sitter på en cruiser, men den er 100% vanntett/vindtett og mye lettere å ha på seg.

Når det gjelder Sharkspeed og kundeservic'en der så har jeg ikke testet denne, sett bort fra at jeg var der borte og kjøpte dressen over disk. En litt apatisk ung kar som ruslet rundt og snakket med en blondine på bakrommet. Var relativt lite hjelp og få, så her måtte man gå på leting selv. Men til den prisen var dte helt greit for meg :thumleft

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Skuffet over Sharkspeed...

Legg inn av jongsanim »

Som vagabond skrev; norsk nettside og sier de er norskregistrert. Hadde ikke gitt meg på denne ;)

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Skuffet over Sharkspeed...

Legg inn av PCP »

norse900 skrev:
bilde 0.JPG
Nå er det ganske så akkurat 1 år siden jeg bestilte jakka (så jeg har faktisk reklamert et par dager før, men var ikke klar over det før jeg måtte lete frem ordrenummeret i en gammel mail).
)
Som andre sier er reklamasjonsretten alltid en mulighet. Men de erkjenner jo at du også er innenfor garanti-tiden (med 1 dag) og jeg har veldig vanskelig for å se hvordan dette svaret du har fått er forenelig med kjøpsvilkårene de oppgir.

At du er en dag unna utløp er irrelevant, men dersom de mener du har vært uaktsom og/eller "brukt utstyret feil" er jo det relevant både ifht garanti og også ifht en eventuell reklamasjon-sak. Dog mener jeg bevisbyrden da ligger hos dem. Og da burde de også vært tydelig på dette, fremfor å forsøke å ro seg unna ansvaret med at det er så nære slutten av garantien.
Jeg mener det svaret styrker din sak.
Sharkspeed's kjøpsvilkår:
Garantier:

Garanti gis av produsenten, distributøren eller selgeren og gjelder alle feil på produktet som ikke kommer av brukern ved uaktsomhet eller med vilje. Samtlige produkter i vårt utvalg er det minst (1)års garanti om ikke noe annet oppgis. I de tilfeller en produsente/leverandør tilbyr lengere garantitid en ett (1) år tilfaller dette produktet den garantistid.
Hentet her: http://www.sharkspeed.no/cgi-bin/ibutik ... sida&ID=57

Svar