Spørsmål om A-A1 og A2

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Olav K
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)

Spørsmål om A-A1 og A2

Legg inn av Olav K »

Jeg har, som noen kanskje har fått med seg, en stykk sønn, minus ett førerkort kl A1, som han mistet/fikk inndratt i fjør høst, etter en noe "progresiv" kjøring i en 50 sone. :prop:
I og med at han ikke hadde hatt lappen i 2 år, må han avlegge ny førarprøve, både teoretisk og praktisk.
Dette får han gjort tidligst i april, avhengig av når de starter med førerprøve på MC på biltilsynet denne våren.
Han fyller 18 år den 5.mai, og skal ha A2 lappen.
Vil det da, "lønne"seg å inneha klasse A1 når han skal opp til A2? Eller er det like greit å drite i å fornye A1 i denne sammenhengen, og ta A2 på direkten

og som et lite sidespor, vil vi kunne øvekjøre med årntlig tung MC nå når han fyller 18?
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

JK95
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098

Re: Spørsmål om A-A1 og A2

Legg inn av JK95 »

Olav K skrev:Jeg har, som noen kanskje har fått med seg, en stykk sønn, minus ett førerkort kl A1, som han mistet/fikk inndratt i fjør høst, etter en noe "progresiv" kjøring i en 50 sone. :prop:
I og med at han ikke hadde hatt lappen i 2 år, må han avlegge ny førarprøve, både teoretisk og praktisk.
Dette får han gjort tidligst i april, avhengig av når de starter med førerprøve på MC på biltilsynet denne våren.
Han fyller 18 år den 5.mai, og skal ha A2 lappen.
Vil det da, "lønne"seg å inneha klasse A1 når han skal opp til A2? Eller er det like greit å drite i å fornye A1 i denne sammenhengen, og ta A2 på direkten

og som et lite sidespor, vil vi kunne øvekjøre med årntlig tung MC nå når han fyller 18?
Hva A1 -> A2 angår er det like greit å gå direkte til A2 tror jeg, da han uansett må ta trinn 3&4 på nytt da for A2 uansett om han har A1 eller ikke, han må også ta teorien på nytt. Kan tenkes jeg tar feil, så ta kontakt med en kjøreskole for sikkerhets skyld :prf Gikk selv veien A1->A2.
Når det gjelder A2 kan han øvelseskjøre A så fort han innehar A2, da det er 2 år før han kan oppgradere til A, husk at den han øvelseskjører må enten sitte på eller kjøre egen tungmc, det må brukes 2-veis kommunikasjon, og dere må ha refleksvest med "L" på ;-)

Brukeravatar
MLeikarnes
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S

Legg inn av MLeikarnes »

Hvis han bare må ta opp igjen førerprøven og ikke teorien så slipper han å ta teorien på nytt (var ihvertfall slik i 2012 når jeg tok A2)
Jeg slapp vel ikke unna så mye mer mener jeg, noe mindre timer da kjørelæreren viste at jeg hadde kjørt før tror jeg. Hadde Banekjøring, Langkjøring og 4 kjøretimer tror jeg samt oppkjøring. :scratch Var ihvertfall ikke spesielt dyrt iforhold til kamerater som kjørte opp uten å ha hatt lett mc...

Men det er sikkert enklest å ta kontakt med en kjøreskole og forklare situasjonen :-k
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
Erik.H.M
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F

Legg inn av Erik.H.M »

Jeg vil anbefale på det sterkeste å gå rett på A2. Hvis han tar A1 på nytt med oppkjøring og teori, vil han egentlig ikke slippe unna noe som helst (utenom å ta prøva på nytt, da den varer i 3 år) Jeg ville gått rett på A2.

I og med at han har kjørt A1, må han mest sannsynlig kun igjennom det obligatoriske (som langkjøring o.l.) som helt sikkert vil gå ganske enkelt :-) jeg vil tørre å påstå at å kjøre opp på A1 igjen er bortkasta penger hvis han garantert skal ha A2...
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Olav K

Legg inn av Olav K »

Jr vil ha A2, og jeg skal spandere den på ham i 18 års gave, men joda, skal spørre en kamerat av meg som driver kjøreskolen hjemme. Får ta det når jeg kommer hjem fra jobb, nesten umulig å få tak i folk når man er på nattskift :-k

JK95

Legg inn av JK95 »

Olav K skrev:Jr vil ha A2, og jeg skal spandere den på ham i 18 års gave, men joda, skal spørre en kamerat av meg som driver kjøreskolen hjemme. Får ta det når jeg kommer hjem fra jobb, nesten umulig å få tak i folk når man er på nattskift :-k
Må med det samme si at det er topp å høre at flere ungdommer hopper på A2 :prf Har han noen spesiell A2-sykkel i sikte?

JK95

Legg inn av JK95 »

Olav K skrev:Jr vil ha A2, og jeg skal spandere den på ham i 18 års gave, men joda, skal spørre en kamerat av meg som driver kjøreskolen hjemme. Får ta det når jeg kommer hjem fra jobb, nesten umulig å få tak i folk når man er på nattskift :-k
Må med det samme si at det er topp å høre at flere ungdommer hopper på A2 :prf Har han noen spesiell A2-sykkel i sikte?

Brukeravatar
Olav K

Legg inn av Olav K »

JK95 skrev:
Ja han fabler om en "gammel A2" Gixxer, med full effekt.., noe han neppe har råd til med det første. Men JEG har noe i sikte, som kan klasses ned til A2 :knegg
noe som ikke dreper en, mtp forsikring osv.
Men regner med han kommer seg ut i lærejobb nå i sommer, så økonomien ordner seg vel til det bedre etterhvert.
Er kjekt å dele interesse med Jr, vi kjørte mye ilag under lærekjøringa med lettMCen. Enda bedre blir det nå med A2 sykkel :thumleft

JK95

Legg inn av JK95 »

Olav K skrev: Ja han fabler om en "gammel A2" Gixxer, med full effekt.., noe han neppe har råd til med det første. Men JEG har noe i sikte, som kan klasses ned til A2 :knegg
noe som ikke dreper en, mtp forsikring osv.
Men regner med han kommer seg ut i lærejobb nå i sommer, så økonomien ordner seg vel til det bedre etterhvert.
Er kjekt å dele interesse med Jr, vi kjørte mye ilag under lærekjøringa med lettMCen. Enda bedre blir det nå med A2 sykkel :thumleft
Hehe, skjønner han godt hva sykkelønske angår, gikk den veien for meg ;-) Da riktignok bare fordi jeg hadde et søskenbarn som solgte en når jeg skulle kjøpe, å da hadde jeg spart hver krone som var til gode de siste tre årene ;-) Men som du sier, forsikringa dreper hvis du ikke er jernbaneansatt, det kan fort effekten han vil kjøre med også :-k

Spurte foresten Satans Vegvesen om regler for når det er lov å ta kurset som må til for å få A, her er svaret:
"Ved utvidelse fra klasse A2 til klasse A skal eleven gjennomføre obligatorisk kurs.

Dokumentert fullført obligatorisk kurs, som består av minst 7 timer sikkerhetskurs på veg ved utvidelse fra klasse A2 til A, gir rett til førerett i klasse A.

Førerett i klasse A, på bakgrunn av dokumentert fullført obligatorisk kurs ved utvidelse fra A2 til A, forutsetter to års førerett i klasse A2. Kurset kan tidligst påbegynnes når eleven har ett års førerrett i klasse A2.

Elever fylt tjuefire år med mindre enn to års førerett i klasse A2, kan erverve førerett i klasse A ved å gjennomføre minst 7 timers obligatorisk kurs og praktisk prøve. Dette kurset kan også gjennomføres av kandidater fylt tjuetre år med mindre enn ett års førerett i klasse A2."

Svar