Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av ATWindsor »

Har vært på utkikk etter ny sykkel i år, men hva er grunnen til at det er så vanskelig å få prøvekjørt en MC? Er det så mange som kjøper MCer uten å prøve den? Biler er jo null stress å få prøvekjørt, men MC får man ofte bare prøvd en gang i løpet av sesongen på en greie organisert av leverandør, eller ikke i det hele tatt. Her i byen (Trondheim), får jeg ikke prøvd hverken suzuki, honda eller triumph, og det er ganske vanlige modeller også. Hva er greia? Er det importørene som er rare?

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av hakhap »

Større forhandlere pleier å ha eller kunne bestille inn en demo sykkel, det er min erfaring.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av Snikkeren »

Var ingen problem å få prøvekjøre hos MC-deler ihvertfall. Jeg kom ut der en torsdag når debhar langåpent. Hadde ringt på forhånd og hørt om det var greit om jeg tok meg en prøvetur.

Da jeg kom ut det fikk jeg nøkkelen til sykkelen og beskjed om å kose meg. Hadde sykkelen fra torsdag til søndag. :)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Bosted: Trondheim

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av JK95 »

Grunnen til dette ligger mye i de nevnte forhandlerne. Lundamo Auto har Suzuki, og Bikerstreet har de to andre, men ingen av dem har gitt meg inntrykk av å være særlig engasjerte i jobben :mk

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av kjellv »

Ikke sikkert at noen av de forhandlerne du har vært innom har demosykler inne, eller i de modellene du vurderer.
For forhandlerne er det ganske uaktuelt å praktisere prøvekjøring av nye sykler som er innkjøpt etter vanlige vilkår. Verdifallet på en ny sykkel som har kjørt f.eks 1000 km spiser opp hele forhandlerens fortjeneste på denne sykkelen, og kanskje mer til. Her er det faktisk ikke mange lappene å gå på.
Store forhandlere som selger mange sykler har nok bedre muligheter/nytte av en demoavtale med importøren enn mindre forhandlere har.
Bruktsykler er det nok lettere å få prøve enn nye sykler, for disse vil det knapt dreie seg om noe verdifall.

Ellers tror jeg nok du må framstå som en seriøs kunde i handlemodus... Tror ikke forhandleren at du har tenkt å handle er det nok ikke lett å få prøvekjørt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av Bjerknez »

Man må vel også ha den langsiktige fortjenesten i bakhodet når man sier nei til potensielle kunder angående prøvekjøring?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av AJ »

Jeg tror det kan være lurt av importørene å ha demosykler av de mest aktuelle modellene, som forhandlerne kan få disponere i forhold til potensielle kunder som ønsker å prøvekjøre.

Dette var tilfelle da jeg valgte Moto Guzzi Stelvio i 2012.
Fikk prøvekjøre en Triumph Tiger Explorer hos forhandler og ble av lokal Guzzi-forhandler tilbudt prøvekjøring av importørens Stelvio.
Jeg valgte å hente den selv hos importøren i Ski, men kunne helt sikkert ventet til forhandler hadde hentet den.
I mitt tilfelle skjedde dette i kombinasjon med jobb (test av sykkel for avisen) slik at reiseutgiftene for å hente sykkelen ble dekket av arbeidsgiver...

At jeg fikk prøvekjøre Stelvio avgjorde sykkelvalget for meg den gang i 2012.
Som kjent ble det ikke Triumph Tiger Explorer, men en Stelvio som jeg kjørte 48K med i løpet av de to årene jeg eide den.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Bosted: Oslo

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av sankyo »

Bjerknez skrev:Man må vel også ha den langsiktige fortjenesten i bakhodet når man sier nei til potensielle kunder angående prøvekjøring?
Det er nok veldig usikkert. Mener å huske at du for eksempel var tydelig på at du skulle ta service i Sverige og ikke hos forhandleren. Eller hva mener du med langsiktig fortjeneste?
Live long and prosper :janikk

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av ATWindsor »

sankyo skrev:
Bjerknez skrev:Man må vel også ha den langsiktige fortjenesten i bakhodet når man sier nei til potensielle kunder angående prøvekjøring?
Det er nok veldig usikkert. Mener å huske at du for eksempel var tydelig på at du skulle ta service i Sverige og ikke hos forhandleren. Eller hva mener du med langsiktig fortjeneste?
Å faktisk selge noe er jo en ting, jeg brenner ikke 150-200k på et kjøretøy jeg ikke har prøvd.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av Bjerknez »

ATWindsor skrev:
sankyo skrev:
Bjerknez skrev:Man må vel også ha den langsiktige fortjenesten i bakhodet når man sier nei til potensielle kunder angående prøvekjøring?
Det er nok veldig usikkert. Mener å huske at du for eksempel var tydelig på at du skulle ta service i Sverige og ikke hos forhandleren. Eller hva mener du med langsiktig fortjeneste?
Å faktisk selge noe er jo en ting, jeg brenner ikke 150-200k på et kjøretøy jeg ikke har prøvd.
Men alle tar vel ikke servicen der? jeg snakker generelt her og ikke om hva JEG gjør. Fler og fler importerer vel sykkel også kanskje?

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av ATWindsor »

Bjerknez skrev:
ATWindsor skrev:
sankyo skrev:
Bjerknez skrev:Man må vel også ha den langsiktige fortjenesten i bakhodet når man sier nei til potensielle kunder angående prøvekjøring?
Det er nok veldig usikkert. Mener å huske at du for eksempel var tydelig på at du skulle ta service i Sverige og ikke hos forhandleren. Eller hva mener du med langsiktig fortjeneste?
Å faktisk selge noe er jo en ting, jeg brenner ikke 150-200k på et kjøretøy jeg ikke har prøvd.
Men alle tar vel ikke servicen der? jeg snakker generelt her og ikke om hva JEG gjør. Fler og fler importerer vel sykkel også kanskje?
Jeg snakker ikke om ta service, jeg snakker om å kjøpe produktet. Er det noe nevneverdig å tjene på import av MC? Om verdifallet av 1000 km kjøring spiser opp inntjeningen, hvor mye mindre koster en sykkel fra utlandet?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av Bjerknez »

ATWindsor skrev:
Bjerknez skrev:
ATWindsor skrev:
sankyo skrev:
Bjerknez skrev:Man må vel også ha den langsiktige fortjenesten i bakhodet når man sier nei til potensielle kunder angående prøvekjøring?
Det er nok veldig usikkert. Mener å huske at du for eksempel var tydelig på at du skulle ta service i Sverige og ikke hos forhandleren. Eller hva mener du med langsiktig fortjeneste?
Å faktisk selge noe er jo en ting, jeg brenner ikke 150-200k på et kjøretøy jeg ikke har prøvd.
Men alle tar vel ikke servicen der? jeg snakker generelt her og ikke om hva JEG gjør. Fler og fler importerer vel sykkel også kanskje?
Jeg snakker ikke om ta service, jeg snakker om å kjøpe produktet. Er det noe nevneverdig å tjene på import av MC? Om verdifallet av 1000 km kjøring spiser opp inntjeningen, hvor mye mindre koster en sykkel fra utlandet?
Det tror jeg andre her inne kan svare bedre på enn meg :thumleft

Brukeravatar
zippjo
Innlegg: 12
Registrert: 21 jun 2015, 09:21
Motorsykkelen din: Ducati monster 821
Bosted: Rjukan

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av zippjo »

Det er da ingen som kjøper en sykkel uten å ha prøvekjørt den? da tenker jeg på et merke man ikke er vant med.
Har da aldri opplevd at en forretnng eller privatperson har nektet med det
Svein

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av ATWindsor »

zippjo skrev:Det er da ingen som kjøper en sykkel uten å ha prøvekjørt den? da tenker jeg på et merke man ikke er vant med.
Har da aldri opplevd at en forretnng eller privatperson har nektet med det
Svein
Skulle jo ikke tro det, men likefullt er det mange sykler jeg ikke får prøvd her i byen ihvertfall (som ikke er så liten), noe må de jo selge uansett, iogmed at de har muligheten til å ikke ha prøvekjøring.

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Bosted: på ei øy

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av TomB »

zippjo skrev:Det er da ingen som kjøper en sykkel uten å ha prøvekjørt den? da tenker jeg på et merke man ikke er vant med.
Har da aldri opplevd at en forretnng eller privatperson har nektet med det
Svein

Det har jeg gjort flere ganger :knegg Ikke noe stress med det.
Helt annen motortype var det også, en smule spent, når jeg henta :[-o<
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av AJ »

TomB skrev:
zippjo skrev:Det er da ingen som kjøper en sykkel uten å ha prøvekjørt den? da tenker jeg på et merke man ikke er vant med.
Har da aldri opplevd at en forretnng eller privatperson har nektet med det
Svein

Det har jeg gjort flere ganger :knegg Ikke noe stress med det.
Helt annen motortype var det også, en smule spent, når jeg henta :[-o<
Har gjort det samme selv tre ganger, i 1991, 2006 og 2015.
Helt uproblematisk.

Bortsett fra Suzuki GSX 1100 EF'en i 1991 har de andre syklene stort sett vært i samme segmentet, så ingen store overraskelser i kjørestilling, som har vært viktig for meg ved valg av ny sykkel.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Bosted: på ei øy

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av TomB »

Har nettopp gjort en avtale, om prøvekjøring fra lørdag formiddag, til mandag morgen.
Dette hos en forhandler.
Dette gjelder brukt sykkel.

Ps: Aldri vært kunde, hos denne forhandleren.
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av Bjerknez »

Er vel lettere med brukt sykkel vil jeg tro. Også kommer det vel litt ann på førsteintrykket forretningen sitter igjen med når det kommer noen inn døren for å prøvekjøre. Jeg skjønner at ikke dem kaster en splitter ny superduper RR sykkel på en ung kjørekåt kvisegutt. Noen fordeler må vi som er LITT eldre ha :lol

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Bosted: på ei øy

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av TomB »

Joa, lettere med en brukt sykkel.
Når det gjelder å prøve sykler, så ser de nok an kunden litt :knegg selv om man kan ta feil. Noe en Volvoforhandler, fikk høre for noen år siden :P :p
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av KåreDump »

Hadde ALDRI kjøpt en sykkel uten å ha prøvekjørt den først!

Kjøpte en "billigsykkel" som dattra mi skulle bruke til øvelseskjøring, ikke engang den ble kjøpt uten prøvekjøring!

Enkelte forhandlere (og private) virker som om de har allergi mot å la kunder prøvekjøre. Har ved et par anledninger droppa sykkelkjøp pga selgers motvilje mot å la meg prøvekjøre.

HD-forhandleren jeg kjøpte min siste sykkel av (Arctic Harley i Ballangen) fra gav meg nesten bakoversveis første gang jeg var innom der.
Var innom på "Åpen dag" og prøvekjørte en haug med sykler, og storkosa meg egentlig! Fikk låne så mange sykler jeg ville og kjøte hvor jeg ville(ikke som hos andre forhandlere der de kjører felles prøvekjøring i grupper)
Dagen etter ble jeg oppringt av forhandleren, der han beklaget at han hadde hatt så liten tid til å ta vare på meg mens jeg var der....

Historien gjentok seg etter at jeg henta sykkelen min der oppe.
Ble oppringt dagen etter og spurt om hvordan turen hjem hadde gått!

Andre forhandlere har alltid gitt meg følelsen av at de prøver å snyte meg på ett eller annet vis. Hos Reidar i Ballangen føler jeg at jeg blir satt pris på, jeg får den hjelpen jeg trenger og ikke minst; de holder ord! Lover de noe, så blir det slik!
Ikke rart at HD-kunder er trofaste (selv om det meste Med HD-logo på koster skjorta!)!

Vet egentlig allerede hvor min neste sykkel blir kjøpt. :-)
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

evo16v
Innlegg: 47
Registrert: 29 sep 2013, 11:14
Motorsykkelen din: 2016 Ducati Multistrada 1200S
Bosted: Rennebu, Sør-Trøndelag

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av evo16v »

Jeg prøvekjørte BMW GS i Trondheim, ingen problem å få lov til det. Ducati og KTM var det værre med, men det er jo helt naturlig med tanke på at de ikke hadde demosykler. BMW selger vel såpass mye sykler at de kan forsvare å kjøpe inn en demosykkel, mens for de andre blir det gjerne for dyrt.

Jeg avtalte prøvekjøring med et par forhandlere i Oslo området og dro ned en dag for å prøvekjøre MC.
Knut Erik Halgunset

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av ATWindsor »

evo16v skrev:Jeg prøvekjørte BMW GS i Trondheim, ingen problem å få lov til det. Ducati og KTM var det værre med, men det er jo helt naturlig med tanke på at de ikke hadde demosykler. BMW selger vel såpass mye sykler at de kan forsvare å kjøpe inn en demosykkel, mens for de andre blir det gjerne for dyrt.

Jeg avtalte prøvekjøring med et par forhandlere i Oslo området og dro ned en dag for å prøvekjøre MC.
Nei, BMW er greie, poenget mitt er ikke at det er umulig å få prøvekjørt "en mc", problemet er at jeg personlig mener alle leverandører burde ha mulighet for dette. Jeg biter meg også merke i at de som er greiest med prøvekjøring også selger mest, kanskje er det tilfeldig, kanskje ikke. Er det virkelig lønnsomt å ikke ha demosykler? Jeg kjøper ihvertfall ikke en sykkel jeg ikke har prøvd.

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Bosted: Oslo

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av mammut89 »

det er et reelt problem å få prøvekjørt visse MCer ja. Selv prøvde jeg i flere måneder å få tak i en VFR 800 2014/2015 modell å prøvekjøre før jeg kjøpte den. Selv på demodagene fant jeg ingen. Samtlige forhandlere i østlandet var helt uintressert i å la meg prøvekjøre en, det var bare å kjøpe om jeg ville ha en. Det ble ikke kjøp av en vfr 800 , deres tap.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av hakhap »

mammut89 skrev:det er et reelt problem å få prøvekjørt visse MCer ja. Selv prøvde jeg i flere måneder å få tak i en VFR 800 2014/2015 modell å prøvekjøre før jeg kjøpte den. Selv på demodagene fant jeg ingen. Samtlige forhandlere i østlandet var helt uintressert i å la meg prøvekjøre en, det var bare å kjøpe om jeg ville ha en. Det ble ikke kjøp av en vfr 800 , deres tap.
Rart pleier å finnes vfr800/1200 på demodager hos Monsterbike.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Bosted: Oslo

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av mammut89 »

hakhap skrev:
mammut89 skrev:det er et reelt problem å få prøvekjørt visse MCer ja. Selv prøvde jeg i flere måneder å få tak i en VFR 800 2014/2015 modell å prøvekjøre før jeg kjøpte den. Selv på demodagene fant jeg ingen. Samtlige forhandlere i østlandet var helt uintressert i å la meg prøvekjøre en, det var bare å kjøpe om jeg ville ha en. Det ble ikke kjøp av en vfr 800 , deres tap.
Rart pleier å finnes vfr800/1200 på demodager hos Monsterbike.
De hadde ikke 800, vi snakker om den nye modellen ikke den som har vært i 10 år
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Svar