Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39781
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Royal Enfield sliter i motbakke ved inngangen til 2020...?

Legg inn av AJ »

Royal Enfield, med sin unike historie fra 1901 og fram til i dag, har vært gjennom opp og nedturer.
Og helt klart på offensiven de siste par-tre årene.
Men på slutten av fjoråret seilte de nok en gang ned i et dalføre...:

https://advrider.com/times-are-tough-fo ... e-forward/

Så får vi se hvor lenge RE greier å holde stand og være tro mot sine retrorøtter...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av Jompa »

Leste litt om Royal Enfields historie og kikket litt på årets modeller.
Det ser nesten ut som at 350motoren fra 50-tallet enda brukes i de fleste modellene.
Den er helt sikkert modernisert endel oppigjennom årene, men designet på de fleste modellene ser ut til å ha stått stille siden engelskmennene ga opp.
Syklene er helt sikkert godt brukbare som nyttekjøretøy på hjemmemarkedet, men noen stor eksportartikkel blir de nok aldri.
Når India også innfører strengere utslippskrav samtidig som man kan gå utifra at både japanerne og kineserne produserer rimeligere og moderne sykler, ser det nok mørkt ut for produsenten.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av kjellv »

Så lenge de produseres nå og kan nyregistreres i dag så er det Euro4. Men jeg vet ikke hvilke utslippstall de får til. Er de høye så straffes sykkelen med høye avgifter. Det vil gi seg utslag i høy nypris.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av rolf-arne »

kjellv skrev: 03 jan 2020, 07:04 Så lenge de produseres nå og kan nyregistreres i dag så er det Euro4. Men jeg vet ikke hvilke utslippstall de får til. Er de høye så straffes sykkelen med høye avgifter. Det vil gi seg utslag i høy nypris.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Henger egentlig ikke helt med i alt i denne tråden - kan forlite om sykkel , rett og slett :redface , men jeg oppdaget noe når jeg planla kjøring i Europa i fjor høst- de store byene - bryr sseg ikke så mye om hva som var godkjent - både London og Paris - skal ha ettikett som viser hva sykkelen/bilen er testet for på utslipp - og så får du en avgift å betale om du i det hele tatt får slippe inn i byen - i normaltid.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5029
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av FredrikE24 »

Samme med Tyskland. Du må betale 15euro for å kjøre inn i en såkalt umweltzone. Det er skiltet hvilket eurokrav som gjelder. Som regel er det minimum Euro4. Som betyr grønn lapp i ruta. Dette må bilsakkyndig i Tyskland finne ut av med vognkort.
Har du ikke et kjøretøy som matcher, så er du heller ikke velkommen innenfor sonen. Harde kår.

Selv kjørte jeg inn i Leipzig med min gamle Mercedes Diesel uten katalysator. Jeg ble skulet så stygt på.. Ikke Euro1 engang. Slapp unna bot på 40euro.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39781
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Ny Royal Enfield Meteor 350.

Legg inn av AJ »

Ser ut til at skikkelig retrosykler utvikles fortsatt.
Nye Royal Enfield 350 ser ut til å se dagens lys, også her i Europa, om ikke altfor lang tid, kanskje allerede i 2021?

Mer å lese her:

https://www.bike.no/nyheter/royal-enfie ... fra-india/

og her:

https://www.royalenfield.com/in/en/motorcycles/meteor/
Meteor 350.PNG
Interessant Euro 5 resultat av samarbeidet mellom R&D folkene til Royal Enfield i England og fabrikken i India.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 697
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av Nomade »

Honda har gått i strupen på RE i India og lansert en direkte konkurrent, nemlig den nye Honda CB350 H'ness. Kan den ta opp kampen?


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39781
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av AJ »

Nomade skrev: 14 nov 2020, 16:45 Honda har gått i strupen på RE i India og lansert en direkte konkurrent, nemlig den nye Honda CB350 H'ness. Kan den ta opp kampen?

Ja, det vil jeg absolutt tro den kan.
Men det mest interessante for oss er vel om begge modellene blir å få tak i her i landet... :-k

Virker som at Royal Enfield har hatt en viss suksess her hjemme, så mulighetene for denne nye 350'en bør være gode.
Litt mer usikker på Honda'en, som jeg vil anta er øremerket for det indiske og det øvrige asiatiske markedet.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av ejs »

Jompa skrev: 03 jan 2020, 00:20 Leste litt om Royal Enfields historie og kikket litt på årets modeller.
Det ser nesten ut som at 350motoren fra 50-tallet enda brukes i de fleste modellene.
Den er helt sikkert modernisert endel oppigjennom årene, men designet på de fleste modellene ser ut til å ha stått stille siden engelskmennene ga opp.
Syklene er helt sikkert godt brukbare som nyttekjøretøy på hjemmemarkedet, men noen stor eksportartikkel blir de nok aldri.
Når India også innfører strengere utslippskrav samtidig som man kan gå utifra at både japanerne og kineserne produserer rimeligere og moderne sykler, ser det nok mørkt ut for produsenten.
De nye 350 motorene har kravene til euro6
De har bla overliggende kamaksler..
De gamle hadde støtstenger
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39781
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av AJ »

Stilig sak :yeyeye !:

https://www.cycleworld.com/story/motorc ... k-preview/

Rett og slett nydelig :thumleft !
Selv om den store radiatoren er litt "i veien"... ;)
BSA retro.PNG
BSA retro 2.PNG
BSA retro 3.jpg
Tilgjengelig i Norge også:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=296108083
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av pingvin »

Virkelig pen sykkel :thumleft Kan ikke skryte på meg noe forhold til BSA, men de har fått til den der.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av Jompa »

Greit retrodesign men, en vannkjølt motor med en diger radiator og kjøleribber som skal gjøre at motoren ser ut som den er luftkjølt blir bare dumt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39781
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 27 mar 2023, 19:56 Greit retrodesign men, en vannkjølt motor med en diger radiator og kjøleribber som skal gjøre at motoren ser ut som den er luftkjølt blir bare dumt.
Enig i det.
Denne burde heller hatt en diskret oljekjøler.
Men aller helst ingen av delene, selvfølgelig...
Som Moto Guzzi V7 850... ;)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24598
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av Bjerknez »

Pen sykkel synes nå jeg.

Når det gjelder old style sykler uten vannavkjøling, altså ekte luftkjølte sykler ser jeg at enkelte nok synes dette er flott, men jeg er nok trolig litt for ung til å synes at bortgangen av disse blir så voldsomt trist. Å slik går no dagan kanskje?

Tiden går, og med alderdommen så vil man som oftest alltid mene at det som fantes når VI var små var det beste og det mest solide og så best ut. Mens de som blir født i dag neppe får oppleve og kjøpe en fabrikkny bensindreven motorsykkel.

Så dems barndom vil kun handle om elektriske motorsykler hvor en og annen av dem sikkert har hatt en bestefar eller far som har kjørt en bensindreven sykkel etc.

I dag er det jo ike lenger like spennende å kjøpe seg en Porche 911 eller en Fararri, når en Tesla går omtrent like fort. Litt trist er det ja, men samtidig ønsker jeg elektriske sykler og biler velkommen. Fortsatt er vi i barnestadiget, men om noen år vil jeg tro elektriske sykler og biler er like vanlig som brunost.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av Lauri »

For de, som er oppvokst med gammelt, men nå kjører nytt - så gjelder vel ordtaket:

«Det er morsommere å kjøre gammelt fort - enn nytt fortere!»
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24598
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av Bjerknez »

Lauri skrev: 30 mar 2023, 16:55 For de, som er oppvokst med gammelt, men nå kjører nytt - så gjelder vel ordtaket:

«Det er morsommere å kjøre gammelt fort - enn nytt fortere!»
Jeg har litt sansen for gamle sykler, men jeg har ikke tid og eller kunnskap til å vedlikeholde dem og da er det enkelt for meg å velge siste mote :twothumbs:

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1187
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av Domino »

Tid er for mange av oss en knapp ressurs. Men kunnskapene skaffer man seg når man trenger dem. Jeg har lært utrolig mye etter at jeg bytta til meg en halvgammel sykkel i juli 2020.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av Lauri »

Utfordringen med nyere sykler er at når problemer oppstår så er dette ofte elektronisk relatert (ABS, innsprøytning, ECU etc.) og dermed må man til verksted for å diagnostisere. Alternativet er dersom man får kjøpt programvare slik at man kan lese av kodene selv. På eldre sykler så er ikke behovet for verkstedet til stedet i den grad ettersom et søk på internett ofte er tilstrekkelig for å kunne avdekke feil.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 216
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Bosted: Årnes

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av Roargutten »

Lauri skrev: 31 mar 2023, 13:02 Utfordringen med nyere sykler er at når problemer oppstår så er dette ofte elektronisk relatert (ABS, innsprøytning, ECU etc.) og dermed må man til verksted for å diagnostisere. Alternativet er dersom man får kjøpt programvare slik at man kan lese av kodene selv. På eldre sykler så er ikke behovet for verkstedet til stedet i den grad ettersom et søk på internett ofte er tilstrekkelig for å kunne avdekke feil.
Eller gi faen i Internett med alle de merkelige svarene man til tider får der, og heller å feilsøke selv.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av Lauri »

:) :) Roargutten skrev: 31 mar 2023, 14:26 Eller gi faen i Internett med alle de merkelige svarene man til tider får der, og heller å feilsøke selv.
:roll Hehe… joda - det verserer en del snålt på verdensveven så da må man lete flere steder, være kritisk - og så ta en avgjørelse :thumleft
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av dypen »

Roargutten skrev: 31 mar 2023, 14:26
Lauri skrev: 31 mar 2023, 13:02 Utfordringen med nyere sykler er at når problemer oppstår så er dette ofte elektronisk relatert (ABS, innsprøytning, ECU etc.) og dermed må man til verksted for å diagnostisere. Alternativet er dersom man får kjøpt programvare slik at man kan lese av kodene selv. På eldre sykler så er ikke behovet for verkstedet til stedet i den grad ettersom et søk på internett ofte er tilstrekkelig for å kunne avdekke feil.
Eller gi faen i Internett med alle de merkelige svarene man til tider får der, og heller å feilsøke selv.
Behovet for elektroniske hjelpemidler er ikke tilstede i den grad det er på nyere som kobles opp mot fabrikken for registrering av servicer, recall og software oppdateringer.

Restaurere og reparere gamle motorsykler ser jeg bare positivt på internett tilgang! Det har faktisk åpnet seg en hel verden for de som restaurerer gamle motorsykler, tilgang til verkstedhåndbøker i pdf format og gjerne gratis, delekataloger med splittegninger og delenummer, raskere og lettere tilgang på deler som kanskje er umulig å oppdrive her hjemme, tilgang på spesial verktøy, tips råd hjelp etc Ser ikke noe negativt!

Men har du konkrete spørsmål eller ønsker innspill på ett problem og spør på motorsykkel forum eller dedikert FB sider får du hjelp og tips eller du kommer på et annet spor og finner en løsning. Selvfølgelig må du sortere ut litt av svarene.

Men gi faen i internet må du gjerne gjøre, jeg gjør ikke det :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5029
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av FredrikE24 »

Problemet er vel at veldig mange søker enkle svar på Facebook og andre steder, istedefor å lete etter svar der man kan få de. Merke/type-spesifikke forum og klubber feks.

Da jeg drev med Jawa, var det å henge med folk i Jawa-klubben helt nødvendig. Folk med interesse og kunnskap om emnet.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av dypen »

FredrikE24 skrev: 31 mar 2023, 22:28 Problemet er vel at veldig mange søker enkle svar på Facebook og andre steder, istedefor å lete etter svar der man kan få de. Merke/type-spesifikke forum og klubber feks.

Da jeg drev med Jawa, var det å henge med folk i Jawa-klubben helt nødvendig. Folk med interesse og kunnskap om emnet.
Helt riktig der :thumleft Det hjelper ikke med bare Google søk og se på de første linkene eller spørre dine «venner» på FB. Du må være der kunnskapen er og du må være kreativ ved søk etter info, deler etc
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39781
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av AJ »

Etablert i 2011 og begynte å lage motorsykler i 2013.
Og holder på enda, amerikanske JANUS.
Mer retro enn detTe i 2023 er det vel knapt mulig å komme!

Så spørs det hvor lenge de greier å holde det det gående med stadig strengere utslippskrav... :-k



https://janusmotorcycles.com/
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av dypen »

Spenstig satsing og en litt annerledes motorsykkel i markedet som jeg vil tro er blikkfang der den dukker opp, ikke masseprodusert med Honda motor :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Svar