Effektanlegg....
Re: Effektanlegg....
1. Du blir ikke avskiltet, men må vise sykkelen hos biltilsynet med orginalt anlegg.
2. Moderne motorer er ikke bare strupet med hensyn til støykrav, men også avgass utslipp. Det betyr at motorene er temmelig fine-tunet med så små dyser som mulig for å redusere CO. Dermed er hovedregelen at hvis du gjør endringer på innsugsiden (f.eks åpnere luftfiltre) eller avgass siden (åpnere potter) så BØR/MÅ du dyse om forgassere eller mappe om insprøytning. Hvis du ikke gjør dette kan motoren gå for magert med brente ventiler eller stempeltopper som resultat. Og/eller motoren går dårligere enn før pga mager blanding. Hvis du får dette gjort skikkelig av noen som kan det så får du ikke bare en motor med lyd, men også en som puster bedre og går penere (og litt bedre)
2. Moderne motorer er ikke bare strupet med hensyn til støykrav, men også avgass utslipp. Det betyr at motorene er temmelig fine-tunet med så små dyser som mulig for å redusere CO. Dermed er hovedregelen at hvis du gjør endringer på innsugsiden (f.eks åpnere luftfiltre) eller avgass siden (åpnere potter) så BØR/MÅ du dyse om forgassere eller mappe om insprøytning. Hvis du ikke gjør dette kan motoren gå for magert med brente ventiler eller stempeltopper som resultat. Og/eller motoren går dårligere enn før pga mager blanding. Hvis du får dette gjort skikkelig av noen som kan det så får du ikke bare en motor med lyd, men også en som puster bedre og går penere (og litt bedre)
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
-
- Innlegg: 1
- Registrert: 07 jan 2013, 02:00
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R 125
Re: Effektanlegg....
Jeg lurer på en ting; er det lovlig å ha akrapovic på yamaha yzf R 125 i Norge?
Jeg har tenkt til å kjøpe den skjønner du... Og har helt sinnsykt lyst på from lyd! Og synes akra hørtes best ut på YouTube ^^
noen som har svaret? ^^
Jeg har tenkt til å kjøpe den skjønner du... Og har helt sinnsykt lyst på from lyd! Og synes akra hørtes best ut på YouTube ^^

-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Effektanlegg....
Lovlig hvis du får papirer på at potta ikke støyer for mye på din modell og du får dette innskrevet i vognkort.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Effektanlegg....
Hva er støygrensa da for å få det godkjent? Jeg har en yamaha FZ6 med Akrapovic slipon. Den hadde det på når jeg kjøpte den brukt. Jeg burde vel prøve å få den godkjent med det da jeg ikke har originalpotta.
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Bosted: Melhus
Re: Effektanlegg....
Det kan være problemer med lette og mellomtunge sykkler med effektgrensen.Hans Martin skrev:Jeg lurer på en ting; er det lovlig å ha akrapovic på yamaha yzf R 125 i Norge?
Jeg har tenkt til å kjøpe den skjønner du... Og har helt sinnsykt lyst på from lyd! Og synes akra hørtes best ut på YouTube ^^noen som har svaret? ^^
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
Re: Effektanlegg....
Da bør du vere absolutt sikker på at den går gjenom før du kontakter vegvesenet. Er litt surt om du prøver å få den godkjent også blir den det ikkj, men du får et pålegg om å få på orginal potta som du ikkje harKydeX skrev:Hva er støygrensa da for å få det godkjent? Jeg har en yamaha FZ6 med Akrapovic slipon. Den hadde det på når jeg kjøpte den brukt. Jeg burde vel prøve å få den godkjent med det da jeg ikke har originalpotta.

Kan no sjekke ebay om du finner orginal potte der for en grei sum, er greit å ha.
Sjølv om det er vedtatt at det ikkje kjem EU kontroll på MC no så vil eg påstå banna bein at det er kun et tids spørsmål om NÅR den kjem.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Effektanlegg....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Effektanlegg....
2008.
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Effektanlegg....
Min har og Akrapovic, og den er E- merka. bråker ikkje så ille på lavt turtall(med db-killerene i).KydeX skrev:Hva er støygrensa da for å få det godkjent? Jeg har en yamaha FZ6 med Akrapovic slipon. Den hadde det på når jeg kjøpte den brukt. Jeg burde vel prøve å få den godkjent med det da jeg ikke har originalpotta.
Uten db-killere, bråker den nokke jæ.... Skjekk om den er e-merka
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Effektanlegg....
vil tro du har et merke på ramma med standstøy Db et eller annet? ellers er vel 82 Db forbikjøringskravet mener jeg..
det som SPILLER en rolle er E merket på potta og papirene som følger dette. ellers må du ha en godkjent støytest fra et kjøretøygodkjent labratorium.
det som SPILLER en rolle er E merket på potta og papirene som følger dette. ellers må du ha en godkjent støytest fra et kjøretøygodkjent labratorium.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Effektanlegg....
Den skal være E-merka, og papirene kan lastes ned fra Akrapovic sine nettsider.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Effektanlegg....
Har ikke lest alle postene i denne tråden.
Derfor kan det hende at det jeg skriver i denne er blitt nevnt tidligere.
Uansett så fikk jeg meg en, skal vi si... aha! opplevelse her om dagen.
Den hvite italiener - min Moto Guzzi Stelvio - fikk for en tid tilbake påmontert en ZARD slipon potte som erstatning for originalpotta (som er større og veier noen få kilo mer...).
ZARD'en ser ser bra, slank og fin ut den - bevares. Men monteringen førte til at sykkelen gikk noe ujevnere på spesielt lavt turtall.
Så før Sverigeturen i helga skrudde jeg denne av og satte på originalpotta i stedet. Og voila! sykkelen endret straks karakter. Mindre lyd, javel. Men en lyd til å leve med. Passe bassete buldring slik bare italienerne greier det innafor lovlighetens rammer
.
Mren det som overasket mest var mye roilige og forutsigbar gange på lavturtall og ikke minst akselerasjonen, som på ingen måte står tilbake for den sykkelen greier med Zard Slipon.
Det kjennes og oppleves som at Stelvio går bedre med den restriktive originalpotta enn en mer eller mindre åpen slipon potte.
Slik sykkelen funker nå kommer jeg mest sannsynlig til å la originalpotta stå på.
Så det store spørsmålet:
Lar vi oss lure av de som lever av å levere ettermarkedsanlegg til syklene våre?
Når det gjelder Moto Guzzi er det kjent i Guzzi-miljøet at disse syklene er konstruert for å ha mye motstand i eksosanlegget for å yte sitt beste.
Men dette gjelder kanskje også en del andre sykler?
Tanker om dette, folkens?
Eller er dette et uinteressant og kanskje også utdebattert tema...?
Derfor kan det hende at det jeg skriver i denne er blitt nevnt tidligere.
Uansett så fikk jeg meg en, skal vi si... aha! opplevelse her om dagen.
Den hvite italiener - min Moto Guzzi Stelvio - fikk for en tid tilbake påmontert en ZARD slipon potte som erstatning for originalpotta (som er større og veier noen få kilo mer...).
ZARD'en ser ser bra, slank og fin ut den - bevares. Men monteringen førte til at sykkelen gikk noe ujevnere på spesielt lavt turtall.
Så før Sverigeturen i helga skrudde jeg denne av og satte på originalpotta i stedet. Og voila! sykkelen endret straks karakter. Mindre lyd, javel. Men en lyd til å leve med. Passe bassete buldring slik bare italienerne greier det innafor lovlighetens rammer

Mren det som overasket mest var mye roilige og forutsigbar gange på lavturtall og ikke minst akselerasjonen, som på ingen måte står tilbake for den sykkelen greier med Zard Slipon.
Det kjennes og oppleves som at Stelvio går bedre med den restriktive originalpotta enn en mer eller mindre åpen slipon potte.
Slik sykkelen funker nå kommer jeg mest sannsynlig til å la originalpotta stå på.
Så det store spørsmålet:
Lar vi oss lure av de som lever av å levere ettermarkedsanlegg til syklene våre?


Når det gjelder Moto Guzzi er det kjent i Guzzi-miljøet at disse syklene er konstruert for å ha mye motstand i eksosanlegget for å yte sitt beste.
Men dette gjelder kanskje også en del andre sykler?
Tanker om dette, folkens?
Eller er dette et uinteressant og kanskje også utdebattert tema...?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Effektanlegg....
Elementært kjøre Watson. Dersom du endrer motstanden i innsug (luftfilter) eller eksos (eksosanlegg) så må (i det minste bør) du omprogrammere innsprøytningen. Mer luft inn eller mindre motstand ut krever endring av innsprøytningen slik at støkiometrisk blandingsforhold opprettholdes. Å hive på ett slip-on betyr magrere blanding og ditto dårligere gange samt risiko for å brenne ventilene.AJ skrev:Har ikke lest alle postene i denne tråden.
Derfor kan det hende at det jeg skriver i denne er blitt nevnt tidligere.
Uansett så fikk jeg meg en, skal vi si... aha! opplevelse her om dagen.
Den hvite italiener - min Moto Guzzi Stelvio - fikk for en tid tilbake påmontert en ZARD slipon potte som erstatning for originalpotta (som er større og veier noen få kilo mer...).
ZARD'en ser ser bra, slank og fin ut den - bevares. Men monteringen førte til at sykkelen gikk noe ujevnere på spesielt lavt turtall.
Så før Sverigeturen i helga skrudde jeg denne av og satte på originalpotta i stedet. Og voila! sykkelen endret straks karakter. Mindre lyd, javel. Men en lyd til å leve med. Passe bassete buldring slik bare italienerne greier det innafor lovlighetens rammer.
Mren det som overasket mest var mye roilige og forutsigbar gange på lavturtall og ikke minst akselerasjonen, som på ingen måte står tilbake for den sykkelen greier med Zard Slipon.
Det kjennes og oppleves som at Stelvio går bedre med den restriktive originalpotta enn en mer eller mindre åpen slipon potte.
Slik sykkelen funker nå kommer jeg mest sannsynlig til å la originalpotta stå på.
Så det store spørsmålet:
Lar vi oss lure av de som lever av å levere ettermarkedsanlegg til syklene våre?![]()
![]()
Når det gjelder Moto Guzzi er det kjent i Guzzi-miljøet at disse syklene er konstruert for å ha mye motstand i eksosanlegget for å yte sitt beste.
Men dette gjelder kanskje også en del andre sykler?
Tanker om dette, folkens?
Eller er dette et uinteressant og kanskje også utdebattert tema...?
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Effektanlegg....
Ganske bra artikkel: http://www.gomog.com/allmorgan/exhaustbackpressure.htmlAJ skrev: Så det store spørsmålet:
Lar vi oss lure av de som lever av å levere ettermarkedsanlegg til syklene våre?![]()
![]()
De orginale anleggene er nok i de aller fleste tilfeller best for motor og ytelse er min påstand. Lyd er en annen sak.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Re: Effektanlegg....
Orginalanlegg betyr god tilpasning mellom innprøytning, tenning og orginalanlegg. Med hensyn på CO, partikkelutslipp, jevn gange, støy osv.poulet_cavalier skrev:Ganske bra artikkel: http://www.gomog.com/allmorgan/exhaustbackpressure.htmlAJ skrev: Så det store spørsmålet:
Lar vi oss lure av de som lever av å levere ettermarkedsanlegg til syklene våre?![]()
![]()
De orginale anleggene er nok i de aller fleste tilfeller best for motor og ytelse er min påstand. Lyd er en annen sak.
Ikke noe problem med slip-on og andre endringer, men mapping, tenning osv må tilpasses tilsvarende.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Effektanlegg....
[video]http://www.youtube.com/watch?v=F_IGHdxmhug[/video]
Legg merke til "sugerøret" bak på WRC Impreza'en. Her betyr hype og utseende ingenting, og motoreffekt alt.
På gatevarianten av samme bil kan man stappe loff ala Autofil-Larsen i eksosrøret.
Så lenge kundene spør etter digre eksospotter så lager fabrikken det folk vil ha. Akkurat som med høyttalerkabler.
Legg merke til "sugerøret" bak på WRC Impreza'en. Her betyr hype og utseende ingenting, og motoreffekt alt.
På gatevarianten av samme bil kan man stappe loff ala Autofil-Larsen i eksosrøret.
Så lenge kundene spør etter digre eksospotter så lager fabrikken det folk vil ha. Akkurat som med høyttalerkabler.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Effektanlegg....
Kwak skrev:Elementært kjøre Watson. Dersom du endrer motstanden i innsug (luftfilter) eller eksos (eksosanlegg) så må (i det minste bør) du omprogrammere innsprøytningen. Mer luft inn eller mindre motstand ut krever endring av innsprøytningen slik at støkiometrisk blandingsforhold opprettholdes. Å hive på ett slip-on betyr magrere blanding og ditto dårligere gange samt risiko for å brenne ventilene.
Vil tro du har veldig mye rett i det du skriver her.Kwak skrev:Orginalanlegg betyr god tilpasning mellom innprøytning, tenning og orginalanlegg. Med hensyn på CO, partikkelutslipp, jevn gange, støy osv.
Ikke noe problem med slip-on og andre endringer, men mapping, tenning osv må tilpasses tilsvarende.
Likevel opplyser mange slipon-produsenter om at det bare er å montere slipon-anlegget uten nødvendig omprogrammering/mapping av ECU...

Funker nok på en del sykler, men med færre sylindre synes det å være vanskeligere å få få ut noen god gevinst - annet enn mer lyd og lavere vekt. Er vel kanskje her motstanden i eksosanlegget betyr mer enn på motorer med fire og flere sylindre, muligens?
Effektmessig er det antakelig lite å hente på sykler med en til tre sylindre. Effekttap kan heller bli resulatet, faktisk, hvis man ikke tar høyde for den støkiometriske faktoren.
Har ingen skannet kopi av "eventyrsykkel"-testen fra svenske Motorrad fra sommeren 2012 (tror jeg det var?), men husker sånn noenlunde presist at to av syklene i testen, Yamaha XT1200Z SuperTènèrè og Triumph Tiger Explorer, med påmonterte slipons fikk mål lavere effekt av testteamet, enn hva fabrikken oppga med originalt anlegg.
Italienerne i testen - Ducati Multistrada og Moto Guzzi Stelvio ble målt til litt høyere HK-verdier av testteamet enn produsentenes egne tall. Begge med originalt eksosanlegg.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Effektanlegg....
Eksosanlegget i seg selv øker ikke effekten, men gir deg muligheten til å øke bensinmengenden som igjen vil øke effekten .AJ skrev:Kwak skrev:Elementært kjøre Watson. Dersom du endrer motstanden i innsug (luftfilter) eller eksos (eksosanlegg) så må (i det minste bør) du omprogrammere innsprøytningen. Mer luft inn eller mindre motstand ut krever endring av innsprøytningen slik at støkiometrisk blandingsforhold opprettholdes. Å hive på ett slip-on betyr magrere blanding og ditto dårligere gange samt risiko for å brenne ventilene.Vil tro du har veldig mye rett i det du skriver her.Kwak skrev:Orginalanlegg betyr god tilpasning mellom innprøytning, tenning og orginalanlegg. Med hensyn på CO, partikkelutslipp, jevn gange, støy osv.
Ikke noe problem med slip-on og andre endringer, men mapping, tenning osv må tilpasses tilsvarende.
Likevel opplyser mange slipon-produsenter om at det bare er å montere slipon-anlegget uten nødvendig omprogrammering/mapping av ECU...![]()
Funker nok på en del sykler, men med færre sylindre synes det å være vanskeligere å få få ut noen god gevinst - annet enn mer lyd og lavere vekt. Er vel kanskje her motstanden i eksosanlegget betyr mer enn på motorer med fire og flere sylindre, muligens?
Effektmessig er det antakelig lite å hente på sykler med en til tre sylindre. Effekttap kan heller bli resulatet, faktisk, hvis man ikke tar høyde for den støkiometriske faktoren.
Har ingen skannet kopi av "eventyrsykkel"-testen fra svenske Motorrad fra sommeren 2012 (tror jeg det var?), men husker sånn noenlunde presist at to av syklene i testen, Yamaha XT1200Z SuperTènèrè og Triumph Tiger Explorer, med påmonterte slipons fikk mål lavere effekt av testteamet, enn hva fabrikken oppga med originalt anlegg.
Italienerne i testen - Ducati Multistrada og Moto Guzzi Stelvio ble målt til litt høyere HK-verdier av testteamet enn produsentenes egne tall. Begge med originalt eksosanlegg.
På min Ducati har jeg ett raceanlegg, og det fulgte med en ferdig programmert ECU som gir betydelig mer bensin enn den gamle ECU.
Ducati sier 8-12% effektøkning med dette og det luftfilteret jeg har nå, men jeg vil ikke klare utslippskravene eller støykravene til staten.

Hvis du ikke mapper sykkelen etterpå, er det ikke sikkert du vi få noen fordeler av ett slikt anlegg. Og vil som testen du refererer til kanskje gå gærne veien.
Men det er ikke bare tull med effektanlegg hvis du mapper den etterpå.
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Effektanlegg....
Med mappingen som er på Duken nå, og katalysatoren fjernet merker jeg stor forbedring med DB-killeren i Akrapovic-potta enn uten. (Den er remappet fra stock, men ikke 100%).
Men det har med at den ikke er mappet 100% til mitt system, fordi det ikke finnes noen måte å mappe disse syklene på enda.
Venter på en AF-kontroller som kan justere blandingsforholdet. Gleder meg til å få fikset det skikkelig, og ikke bare omtrendtlig slik mappingene fra KTM tilbyr.
Men det har med at den ikke er mappet 100% til mitt system, fordi det ikke finnes noen måte å mappe disse syklene på enda.
Venter på en AF-kontroller som kan justere blandingsforholdet. Gleder meg til å få fikset det skikkelig, og ikke bare omtrendtlig slik mappingene fra KTM tilbyr.

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Bosted: Melhus
Re: Effektanlegg....
Jeg har PCV med autotune for remapping av motor for å få en bedre gange på lave turtall.
Den var fra fabrikk satt opp veldig magert på lave turtall (utslippskrav), noe som ga litt ruskete gange.
Etter oppgraderingen med PCV/Autotune drar den mykt fra ca 1500 rpm.
Den oppleves sterkere, men dette er litt vanskelig å si, siden jeg oppgraderte i vinter og siste kjøretur med originalt oppsett var i november.
Har også satt på Mivv eksos (uten katalysator) og åpnere filter på min sykkel uten at dette ga noen problemer.

Den var fra fabrikk satt opp veldig magert på lave turtall (utslippskrav), noe som ga litt ruskete gange.
Etter oppgraderingen med PCV/Autotune drar den mykt fra ca 1500 rpm.
Den oppleves sterkere, men dette er litt vanskelig å si, siden jeg oppgraderte i vinter og siste kjøretur med originalt oppsett var i november.
Har også satt på Mivv eksos (uten katalysator) og åpnere filter på min sykkel uten at dette ga noen problemer.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Effektanlegg....
Finnes ikke PCV til Duke heller enda. I mellomtiden går det i en O2 kontroller som gjør det samme som PCV på lave turtall. Manipulerer input fra O2-sensor slik at den ikke magrer ut blandingenOMAAS skrev:Jeg har PCV med autotune for remapping av motor for å få en bedre gange på lave turtall.
Den var fra fabrikk satt opp veldig magert på lave turtall (utslippskrav), noe som ga litt ruskete gange.
Etter oppgraderingen med PCV/Autotune drar den mykt fra ca 1500 rpm.
Den oppleves sterkere, men dette er litt vanskelig å si, siden jeg oppgraderte i vinter og siste kjøretur med originalt oppsett var i november.
Har også satt på Mivv eksos (uten katalysator) og åpnere filter på min sykkel uten at dette ga noen problemer.


Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Effektanlegg....
Jeg har ikke kvittet meg med Zard potta.
Kan hende jeg setter den på igjen senere, men ikke uten annen modding i tillegg.
Erfaringen jeg har gjort så langt med Moto Guzzi er at denne sykkelen er ømfintlig for endringer og at man ikke slipper unna med snarveier som å bare putte på en slip-on og regne med at ECU 'aksepterer' dette uten videre...
Vurderer en annen løsning enn den OMAAS har gått for, nemlig denne:
http://www.finebauforge.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kommer i så fall tilbake til dette senere.
Kan hende jeg setter den på igjen senere, men ikke uten annen modding i tillegg.
Erfaringen jeg har gjort så langt med Moto Guzzi er at denne sykkelen er ømfintlig for endringer og at man ikke slipper unna med snarveier som å bare putte på en slip-on og regne med at ECU 'aksepterer' dette uten videre...

Vurderer en annen løsning enn den OMAAS har gått for, nemlig denne:
http://www.finebauforge.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kommer i så fall tilbake til dette senere.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Effektanlegg....
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Re: Effektanlegg....
Uansett (lyd)effektanlegg bør man vel nå velge modeller som er kjappe å bytte ut med originalen - med tanke på periodisk EU kontroll for MC'er fra 2016 ...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Haavar
- Innlegg: 182
- Registrert: 08 feb 2012, 19:49
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600
Re: Effektanlegg....
Det er ennå ikke avklart :-)åRuneMC skrev:Uansett (lyd)effektanlegg bør man vel nå velge modeller som er kjappe å bytte ut med originalen - med tanke på periodisk EU kontroll for MC'er fra 2016 ...
http://nmcu.org/motorsyklistene-tapte-p ... arlamentet