Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av AJ »

Svolp skrev: Sunn fornuft pleier og holde langt! Hvis et utskudd begynner og kjøre tosk er nok han den første til og forstå det sjøl.. :orefk
:thumleft

pelsen
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

samtidig med Randsfjordtreffet kjørte jeg RC8Ren gjennom samme område sammen med en kompis på HD-chopper. Litt i hver sin ende av kjøreegenskapskalaen, men det gikk greit. Han ble etter i alle svinger, men han tok meg igjen på slettene siden jeg ikke kjørte fortere enn at jeg kunne se et par lange gaffelbein i speilet. :knegg
Man trenger ikke noen flere regler for en fellestur enn at man ikke skal kjøre fra den som kjører bak, eller eventuelt stoppe og vente i veiskille.

Brukeravatar
Dexter
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT

Legg inn av Dexter »

Først hadde jeg ikke tenkt å stikke henda inn i dette vepsebolet :knegg

Men så må jeg likevel. For først og fremst tenker jeg at man må skille på hvordan tur en kjører, hvor langt og med hvilken hensikt og mål. Kortere turer kan fint kjøres i en kolonne med "strenge" regler. Skal man kjøre litt lengre (dagsetapper) så er det greiere å tenke at man kjører tur, sammen med noen... og da kommer litt sånn sunn fornufttenkning. Dersom deler av turens beskaffenhet er slik at det er naturlig å kjøre i en kolonne, så gjør man det. Er det slik at deler av turens beskaffenhet er av en slik karakter at det er greit å dra på litt, så må de som ønsker det få kunne gjøre nettopp det.

Når jeg da tenker tilbake på prehøst-turen 2011 så stemmer dette helt og holdent. Vi kjørte i lag, helt til de som ønsket det ville kjøre fortere. I utgangspunktet startet vi med "road captain" som kjørte hovedgruppa. Selv om noen ville kjøre litt ekstra, så var det èn fremst i "hovedgruppa" som visste hvor vi skulle. Vi kjørte konsekvent med en fast mann bakerst (i dette tilfelle, rogg). Før vi starta turen ble alles mobilnumre utvekslet. Da vi nærma oss steder hvor det var greit å holde sammen så gjorde vi det.

Når vi kjørte så var det helt naturlig å innta glidelås-formasjon med tilpasset avstand. Store deler av turen kjørte gruppa samlet. Hele veien ble det avtalt stoppesteder eller de som kjørte først valgte dertil egnet plass. Hele turen forløp uten problemer, inkludert ferger og hva det nå enn var som dukket opp.

Etter denne turen er det lett for meg å tenke at vi kjørte etter noen faste og noen dynamiske regler. Dette ivaretok alles behov og turens totale behov for kontroll. En viktig faktor var uansett å se at man hadde med seg mannen bak. Unntak dersom man da dro avgårde med noen og ble sist, men da ville man uansett bli tatt igjen av hovedgruppa, som bare kom minutter bak...

Det er ærlig talt ikke værre enn dette. Når en så snakker om tullingkjøring fordi noen vil kjøre litt mer enn andre så er jeg ikke med på den klassifiseringen helt betingelsesløst. Når man snakker om at den lange rekka med sykler er en del av det sosiale, så er det riktig, men ikke bare riktig. Her er det personlige variasjoner. Når turen blir lang nok, så får man med seg alle delene av turen uansett. Siden det er individuelt hvordan en opplever kjøringen så er det like individuelt hva som må til for å oppnå den beste kjøregleden.

Jeg tror at dersom man benytter for faste regler uten noen mulighet for noe individuell tilpasning så vil turen være helt topp for noen få, og så er det mange som faller nedover på tilfreds-skalaen... så ender man likevel opp med å velge seg bort fra slike turer fordi det er like greit å kjøre alene. Da har man tapt mye mer enn å være litt runde i kantene, er nå min mening.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
RoJo
Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001

Legg inn av RoJo »

Synes at Dexter skriver mye fornuftig her, konklusjonen hans på to siste linjer er jeg helt enig i.

Godtvoksen

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Godtvoksen »

Crinos skrev:Jeg har kjørt mye kollonnekjøring og det er viktig at man holder den formasjonen man har. Dvs holder den plassen man har. Når 20 stykker, du ikke kjenner kjørestilen til kjører sitt eget løp... Skjer ulykker. Det er ikke spørsmål om OM det skjer, men NÅR det skjer.

Greit, er formasjonen så løs at det ikke er umiddelbar fare for å sjonglere... Så er det en helt annen sak. Men... En av sjarmene med kolonnekjøring er jo nettop akkurat det KOLONNEKJØRING.. Ikke møljekjøring :)

Vi er alle forskjellige mennesker.. det at noen ikke ønsker å kjøre i kortesje er absolutt ikke noe galt. Det er faktisk fult forståelig! :-)
:janikk :janikk

helt enig, men det er dessverre umulig å få til som en felles oppfatning. Kanskje det kan være noe av grunnen til at mye av HD-folket vil kjøre for seg selv? Manglende felles oppfatning gjør jo at det alltid vil være noen som velger bort fellesskapet og i stedet kjører alene.

Brukeravatar
Crinos
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Kontakt:

Legg inn av Crinos »

pelsen skrev:samtidig med Randsfjordtreffet kjørte jeg RC8Ren gjennom samme område sammen med en kompis på HD-chopper. Litt i hver sin ende av kjøreegenskapskalaen, men det gikk greit. Han ble etter i alle svinger, men han tok meg igjen på slettene siden jeg ikke kjørte fortere enn at jeg kunne se et par lange gaffelbein i speilet. :knegg
Man trenger ikke noen flere regler for en fellestur enn at man ikke skal kjøre fra den som kjører bak, eller eventuelt stoppe og vente i veiskille.
Sånn jeg hadde det i fjor da jeg kjørte sammen med en kompis på en Hyabusa... På turen opp til Evje, kjørte jeg først i greit tempo (godt nok for bøter i det minste).
På veien ned kjørte han først og dro på litt... Men han slakket altid av når han ikke så meg lengre. :)
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Crinos
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Kontakt:

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Crinos »

Godtvoksen skrev:helt enig, men det er dessverre umulig å få til som en felles oppfatning. Kanskje det kan være noe av grunnen til at mye av HD-folket vil kjøre for seg selv? Manglende felles oppfatning gjør jo at det alltid vil være noen som velger bort fellesskapet og i stedet kjører alene.
Jeg tror nok du er inne på noe der ja.. De aller fleste HD ryttere jeg kjenner, liker best formasjonskjøring når man er mange på tur.

Vi er forskjellige, og den som velger en cruiser har oftes en helt annen kjørestil, eller behov for "kick" enn den som kjører r-sykkel.

En mulighet for felles turer i regi av MCsiden.no er kanskje å dele i to grupper?
1. Fri flyt gjengen, som bare skal komme seg til riktig destinajson på sin egen måte.
2. Formasjons gjenngen, som kjører i kolonne og har den kosen på veien til destinasjonen.

Som AJ var inne på... En del av samholdet/felleskapet kommer jo også på ettermiddag/kveld. Om aluboksen er øl eller cola trenger ikke å bety så mye for akkurat den siste delen der :)
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Svein2
Motorsykkelen din: MC

Legg inn av Svein2 »

Nå har jeg satt en konklusjon for Sjusjøen-treffet så den er jeg ferdig med.

Det jeg reagerer på er reaksjonen til enkelte når jeg som medarrangør på ett helgetreff
prøver å legge opp til noen enkle kjøreregler for å bedre sikkerheten til dere som vil delta.
Selv om hver enkelt har ansvar for sin egen kjøring, syns jeg at arrangør ikke bør legge opp til
at noen føler utrygghet i gruppa fordi enkelte vil kjøre fortere enn andre, p.g.a. erfarenhet, alder(?) og/eller sykkeltype.

Det er greit som noen sier her at de vil helst kjøre alene. Noen vil det for at gruppa kjører for sakte
(det er "tøffest" å skylde på) andre vil det for at det blir kjørt for fort. Da er det greit å dele opp i to eller tre
selv om dette kanskje ikke blir så sosialt. (På kveldstid er det en helt annen sak.) :\m/:

Det har skjedd noen grøftekjøringer på treff, som gudskjelov gikk bra, årsaken har vi prøvd å finne, men tiltak
for at det ikke skjer igjen, er det ingen som har satt spørsmålstegn med. Går det så bra neste gang?

Tilslutt: Jeg koser meg uansett om jeg kjører alene eller med andre og gleder meg til treff og kjøring
både med Old Bikers MC og dere på MCsiden.no

:notlistening :notlistening :notlistening

Brukeravatar
ZZR-Tom
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Legg inn av ZZR-Tom »

Kolonekjøring over lengre strekker sjølv om en tar nokre stopper inni mellom er heller ikkje fare fritt. Det eg snakker om er ikkje en 2-30min kolone tur, men en dagstur. Faren der når såpass mangen ligger på rad og rekke er at noken kan fort miste konsentrasjonen og ikkje får med seg at det blir slakket av eller stoppet heilt framfor seg og kan føre til at en kjører i ræva på andre.

Reagerer og på at enkelte surmuler over atandre ikkje har lyst å kjøre i kolone, Svein2 startet dina tråden med noke som ivertfall eg oppfattet som et forslag til regler som han ønsket tilbake meldinger på.
Å påstå at dei som fortrekker å ikkje kjøre i kolone er adrenalin junkis og driver med idiot kjøring er jo heilt på tryne.
Å ikkje kjøre i kolona gjer mangen en bedre flyt i kjøringa si og det betyr ikkje at dei kjem til å ligge med kneskrap i svingane og tre hundrede og hælvete på strekkene som enkelte her inne trur, det virker i vertfall som det er det dei trur.
Og så vart eg litt provosert av det Crinos skreiv, om det var slik han meinte det rekna eg ikkje med men det er slik det kan tolkest i vertfall, at en ikkje kan kose seg sjølv om en har et litt høgre tempo en cruse fart er vrøvel og det er overhode ikkje kun RR som liker å kjøre litt aktivt.

Det beste er vel slik som nevnt tidligare å ha planlagt stoppane på forhånd og dele ut et google/gulesider utprinta kjørerute med stansane avmerket, om dei som velger å kjøre utenfor kolonen bommer på rasteplassen/kjører feil etc, så er det no deiras problem?
Tur capitan/guide/leder kjører i front for dei som vil kjøre i kolone og i kolonekjøringa gjelder dei reglane som er bestemt av capitan, og dei som kjører freestyle kjøre 1-2-3 min før kolonen.

Er det slik at på den turen så er det overhode ingen rom for å la enkelte kjøre uten om kolonen så er det bere å holde seg unna turen for dei som ikkje vill, enkelt og greit.

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Selv om eventuell kjøremåte må bestemmes fra treff til treff har det da vært bra med denne gjennomgangen,en får
luftet saken og får tilbakemeldinger om gode og dårlige erfaringer. :thumleft
Selv har jeg litt lett for å bli for opptatt av kjøringa til MCene foran og bak,da kan det fort ende i grøfta :mc3
Vi må passe oss for :mc_p: ,ellers :mc5 :mc6 :mc1 :mc7 :mc2
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Svein2 skrev:
Det har skjedd noen grøftekjøringer på treff, som gudskjelov gikk bra, årsaken har vi prøvd å finne, men tiltak
for at det ikke skjer igjen, er det ingen som har satt spørsmålstegn med. Går det så bra neste gang?
Kom til å huske ei grøftekjøring i forbindelse med kolonnekjøring.
Det var en forholdsvis uerfaren sjåfør som gikk på ratata, det gikk bra med han også, heldigvis.
Men, han sa årsaken va at han satt å kikka i speilet hele tiden fordi han visste at en av de "stundesløse" lå lengere bak i køa, med et effektanlegg som laget en for jævlig lyd.
Han synes det e ganske så ubehagelig å bli forbikjørt med et øredøvende brak.
Derfor hadde han ikke nok oppmerksomhet forover, og litt for mye bakover.
I følge han selv. Han var som sagt uerfaren, men de har da også livets rett

De fleste har vel blitt forbikjørt av et effektanlegg, i et uoppmerksomt øyeblikk. Man kan jo skvette ganske kraftig, og det e ikke alltid like ønskelig å sitte en halv meter over sykkelen, det kan medføre en viss fare, trur æ. Det e en grunn til at æ ikke så stor tilhenger av de anlegga.
De brukes gjerne litt hensynsløst, eierne liker jo lyden selv og vil kanskje vise den fram for de forbikjørte.
Men det va kanskje litt på siden av tema, men ikke heelt på siden.

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Årsaken til at man "må" sitte og passe på foran og bak er vel at man ikke helt stoler på de man kjører sammen med - de holder seg sansynligvis ikke til det som den usikre synes er komfortabelt..

Når enkelte debatanter med vilje "misforstår" uttalelser og diskuterer ut fra misforståelsene gjør diskusjonen noe sær. Hvis ikke forbikjøringer av uanende deltakere i en MCkolonne i 180 - 200 kan defineres som tullekjøring så værsågod, det er det jeg har kommentert. I mine øyne skal det mye som skal ligge til rette for at det ikke kan kalles både tullekjøring og idiotkjøring.

At gruppa må være noenlunde samstemte i kjøremønster når turen skal vare mer enn et par timer må være en selvfølge. Hvis ikke gruppa er samstemt så bør man avtale mål og gjerne ha flere ruter til målet hvor noen ruter er lengre enn andre.

Brukeravatar
rogg
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Mye å forholde seg til her. Men en god avtale før start er viktig. Hvor skal vi --> hvor stopper vi neste gang --> hvor mange er vi. Dette er tre helt nødvendige ting og forholde seg til. 10 sykler i følge er mange... Før den siste sykkelen får sjanse å kjøre forbi de to bilene de andre har kjørt forbi...er første mann 2-3 km foran deg. Det sier seg selv at det blir vanskelig for siste å holde følge.

Tror tre - fire sykler i puljer er enkelt og forholde seg til. Så får folk finne sin gruppe. Noen kjører tøffere en andre. 12 sykler delt i tre puljer ville være utmerket sett i mine øyner. Færre og forholde seg til og følge med.

Husk å holde avstand, like viktig på sykkel som i en bil. Så er det greit å følge med sistemann. Han som forsvinner fortest..
Rogg..
Sees på veiene...

SMIA MC

Brukeravatar
Northman
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Legg inn av Northman »

Det er mye rart å tenke på når man skal på tur, for å ikke glemme de av oss :redface som kronisk kjører feil vei :)

Fordelen er jo at man stadig får sett nye steder. Er veldig glad i GPS og mobiltelefon :thumleft
It is better to exist unknown to the law.

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Northman skrev:Det er mye rart å tenke på når man skal på tur, for å ikke glemme de av oss :redface som kronisk kjører feil vei :)

Fordelen er jo at man stadig får sett nye steder. Er veldig glad i GPS og mobiltelefon :thumleft

Hm - hvis du alltid kjører feil vei? - kommer du ikke hjem før du har startet da ?????

(jadajada det er vinter og litt sånn)

Svar