Søndag formiddag. Fyllesyka fra igår er borte. Fruen er på skitur og ribba er i ovnen. Hva skal man finne på da ?
Det ble til at jeg gikk i garagen.
For etpar år siden kjøpte jeg kompresjonsmåler fra Biltema. Jeg har sjekket kompresjonen på Gpz,en flere ganger, fått for lave verdier og lurt på hvorfor. Enten lekkasje i ventilene, eller i stempelringene.
Både ringene og halvparten av ventilene er nye, og ventilsetene har jeg selv frest. Etter boka...
Jeg har egentlig ikke stolt helt på måleren, måleinstrumenter som ikke kan justeres og nullstilles får meg alltid til å tenke "jalla".
Og de målingene jeg har gjort før har alltid vært jevne, selv om de har vært lave.
Så da har jeg tenkt at jeg kunne umulig ha gjort en dårlig jobb på alle 4 sylindrene, riktig tenkt ?
I dag tok jeg likegodt og åpnet kompresjonsmåleren og oppdaget at nåla lå med godt trykk mot endestoppen.
Frem med ei tang, bende litt forsiktig på " belgen" bak tallskiva, sånn at nåla hvilte pent mot endestoppern, start opp og varmkjør i 5 minutter. Og ny måling.
04.03.12. 003.jpg
Denne så mye bedre ut ! De andre sylindrene var omtrent på samme nivå. Og minimum kompresjon skal være 120 psi.
Skal ta med måleren å få den kontrollert mot et pålitelig manometer en dag.
Sykkelen gikk jevnt og pent, jeg prøvde så vidt å stille TPSen (throttle position sensor) litt frem og tilbake, men det ser ut til at motorn trives best i den stillinga som var.
Her er en som lengter ut, og det er enda lenge igjen......
04.03.12. 002.jpg
Har forresten fått lyst på en til sykkel som det ikke finnes mange av. Yamaha XJ650 Turbo, 82 mod. Fant denne på Finn.no i dag.
18_31343639.jpg
Kunne vært et brukbart langtidsprosjekt ?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.