OK, da var ikke lite kjørte km den hjelp som jeg hadde håpet..XRing skrev:
Nja, det har vel mer med hvordan den har blitt kjørt. Mye små- og køkjøring øker risikoen for nedsoting av motoren.
Uansett, tusen takk alle sammen for masse hjelp og råd...
OK, da var ikke lite kjørte km den hjelp som jeg hadde håpet..XRing skrev:
Nja, det har vel mer med hvordan den har blitt kjørt. Mye små- og køkjøring øker risikoen for nedsoting av motoren.
Varm olje renner lettere ut av motoren, enn kald olje.Og skulle du ha oljekjøler med termostat, så vil ikkje den bli skiftet ut ved kald motor. i ditt tilfelle, lite å bekjymre seg over. Bilen har fått ny Olje :-)Godtvoksen skrev:Nå kommer nok et spørsmål som kanskje mange syntes er dumt, men OK la det stå til. Jeg leste i manualen for min VTX 1800 at en skulle kjøre motoren noe varm før oljeskift. Det gjorde jeg ikke i dag før jeg skiftet olje på bilen. Hvilke konsekvenser kan det eventuelt få? Det er vil jo ikke være så lett å komme til oljefilteret med en varm motor uten å brenne seg...
Sant det. Og filteret er nok viktigere enn vi tror. Å bytte olje uten å bytte filter samtidig er vel strengt tatt ikke særlig lurt.Mysterion skrev:urenhetene samles i oljefilteret.....
Nå har jeg brukt Biltema sitt filter. Hva slags problemer har du opplevd med det?Mysterion skrev:... ikke biltema driten!!! hatt mye problemer med disse gjennom tia... jævla papirfilter...
selve filterpapiret har løsnet og tett oljeganger. noe som har resultert i def motorer.Godtvoksen skrev:Nå har jeg brukt Biltema sitt filter. Hva slags problemer har du opplevd med det?Mysterion skrev:... ikke biltema driten!!! hatt mye problemer med disse gjennom tia... jævla papirfilter...
Dette hørtes skummelt ut....Mysterion skrev: selve filterpapiret har løsnet og tett oljeganger. noe som har resultert i def motorer.
byttet tre motorer grunnet dette. alle fant vi papir rester i motoren. alle hadde BT filter, åpnet filteret på den ene og så det var kun halvparten igjen i filteret...
så filter bruker jeg kun orginalt, k&n eller andre "kjente" merker.
Kan en ta av filteret uten først å tappe ut oljen?Mysterion skrev:om du ikke tør kjøre med det kan du kun skifte filteret da.... meeeeeeen. mange kjører disse filtrene. og regner med at ikke alle di bilene som går med filter fra dem ryker... husk jeg jobber på ett verksted da, vi får jo ikke inn di bilene det ikke er noe prob med....