Ødelagte skruegjenger?
-
- Innlegg: 148
- Registrert: 30 mar 2010, 09:10
- Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
- Sted: Ridabu
Ødelagte skruegjenger?
Har valgt å bruke selveste lille julaften til å skifte olje på "vintermopeden", Honda ANF 125i.
Ved forrige oljeskift, brukte jeg momentnøkkel for å stramme bunnpluggen. (Den store skruen som brukes for å tappe ut oljen, ikke sant...) Problemet er at jeg glemte da å legge inn stoppskive da jeg skulle sette pluggen på plass igjen.
Når jeg i dag har skiftet olje, har jeg husket på både stoppskive og å stramme skruen med momentnøkkel. Noe er galt likevel. Jeg skrur rundt og rundt, men det stopper liksom ikke, men det blir motstand slik at momentnøkkelen nesten slår ut.
Nå lekker det litt olje.
Hva gjør jeg nå, folkens???
Har jeg prestert å ødelegge gjengene ved ikke å bruke stoppskive den første gangen jeg skiftet olje?
Er det dyrt å få et skikkelig verksted til å skifte gjengene?
Har jeg ødelagt hele motorblokka så hele stasen må skrotes??? Uff!
God Jul!
PS: Takk for julehilsen fra "tagesk".
Ved forrige oljeskift, brukte jeg momentnøkkel for å stramme bunnpluggen. (Den store skruen som brukes for å tappe ut oljen, ikke sant...) Problemet er at jeg glemte da å legge inn stoppskive da jeg skulle sette pluggen på plass igjen.
Når jeg i dag har skiftet olje, har jeg husket på både stoppskive og å stramme skruen med momentnøkkel. Noe er galt likevel. Jeg skrur rundt og rundt, men det stopper liksom ikke, men det blir motstand slik at momentnøkkelen nesten slår ut.
Nå lekker det litt olje.
Hva gjør jeg nå, folkens???
Har jeg prestert å ødelegge gjengene ved ikke å bruke stoppskive den første gangen jeg skiftet olje?
Er det dyrt å få et skikkelig verksted til å skifte gjengene?
Har jeg ødelagt hele motorblokka så hele stasen må skrotes??? Uff!
God Jul!
PS: Takk for julehilsen fra "tagesk".
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: Ødelagte skruegjenger?
Du får nok hjelp her,og det er vel såpass mye skrukyndige rundt her at det meste kan gjøres,også utenom verksteder..
Og GOD JUL !!
Og GOD JUL !!
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- rogg
- Innlegg: 3339
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Sted: Berger
- Kontakt:
Re: Ødelagte skruegjenger?
Sjekk dette... Kan det være noe. Får det hos Gasolin.no
[video]http://www.youtube.com/watch?v=N-cv3R4fWZc[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=N-cv3R4fWZc[/video]
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Sted: Skien
Re: Ødelagte skruegjenger?
Vet jo ikke hvilke dimensjon du trenger, men noe ala dette burde funke: http://www.ebay.com/itm/NEW-TIME-SERT-M ... 4155wt_952" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ødelagte skruegjenger?
Det meste kan fikses,men viktig at man ikke ødelegger mere i prosessen. Det høres ut som om du bare har dratt over gjengene,så da er nok en løsning ala det bandittmannen skisserer det du må gå for.
Tapp av olja igjen,innspiser pluggen godt for å se om gjengene på den er ok. Sannsynligvis er dem det,du har nok dratt over gjengene i alu blokka.
Ta med deg pluggen til et bilverksted f.eks, mange av dem har løsgjenger og utstyr for å sette dem i ( bor for å bore ut restene av gamle gjenger,gjengetapp for å lage nye) Kanskje får du låne utstyret.Biltema har også,men spørs på dimensjonen.
Vurder om du er istand til å gjøre jobben selv,det må bores og tappes nye gjenger beint,sånn at ikke hullet blir ødelagt. Du må/bør også unngå å få borespon inni bunnpanna. Et triks for å unngå dette,er å smøre grease på boren.Da henger boresponet seg fast i greasen,og blir med boren ut av hullet. Dra ut og rengjør boren rett før du "bryter gjennom" og ha på ny grease for siste biten. Gjør det samme på gjengetappen. Rengjør hullet skikkelig med rødsprit eller noe,og så bruker du Loctite på gjengeinnsatsen.
Får du dette til,så har du et gjengehull som tåler mye mere enn originalt,lykke til
Tapp av olja igjen,innspiser pluggen godt for å se om gjengene på den er ok. Sannsynligvis er dem det,du har nok dratt over gjengene i alu blokka.
Ta med deg pluggen til et bilverksted f.eks, mange av dem har løsgjenger og utstyr for å sette dem i ( bor for å bore ut restene av gamle gjenger,gjengetapp for å lage nye) Kanskje får du låne utstyret.Biltema har også,men spørs på dimensjonen.
Vurder om du er istand til å gjøre jobben selv,det må bores og tappes nye gjenger beint,sånn at ikke hullet blir ødelagt. Du må/bør også unngå å få borespon inni bunnpanna. Et triks for å unngå dette,er å smøre grease på boren.Da henger boresponet seg fast i greasen,og blir med boren ut av hullet. Dra ut og rengjør boren rett før du "bryter gjennom" og ha på ny grease for siste biten. Gjør det samme på gjengetappen. Rengjør hullet skikkelig med rødsprit eller noe,og så bruker du Loctite på gjengeinnsatsen.
Får du dette til,så har du et gjengehull som tåler mye mere enn originalt,lykke til
ikkebike.norwegianforum.net
-
- Innlegg: 148
- Registrert: 30 mar 2010, 09:10
- Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
- Sted: Ridabu
Re: Ødelagte skruegjenger?
Takker for kyndig hjelp. Ser det er mulig å fikse dette, men opplever det nesten umulig å gjøre dette selv. Jeg må nok levere tralla på verksted.
Jeg har ikke verktøy og jeg har ikke verkstederfaring stor nok for dette. Høres veldig bra ut at reparasjon kan gi mer solide løsninger enn orginalt. La ikke dette stå som kritikk av produktet. Det er jeg som har ødelagt en solid konstruksjon.
God jul til alle! (Nå blir det bilkjøring på meg en stund... Uff. Ønsk meg lykke til med PMS!)
Jeg har ikke verktøy og jeg har ikke verkstederfaring stor nok for dette. Høres veldig bra ut at reparasjon kan gi mer solide løsninger enn orginalt. La ikke dette stå som kritikk av produktet. Det er jeg som har ødelagt en solid konstruksjon.
God jul til alle! (Nå blir det bilkjøring på meg en stund... Uff. Ønsk meg lykke til med PMS!)
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Ødelagte skruegjenger?
- spør om å få være med under operasjonen; mye å lære fra faglærte - og vips så ser du at dette var jo ikke fandens videnskab - og ved neste gjengesmadring så fikser du det selv mens nabokatta står beundrende å ser på
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
-
- Innlegg: 148
- Registrert: 30 mar 2010, 09:10
- Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
- Sted: Ridabu
Re: Ødelagte skruegjenger?
Oppdatering på saken. Ødelagte skruegjenger? - Lekkasje etter oljeskift
Endelig diagnose: Overtrukne gjenger i selve motorblokka. Årsaken var defekt momentnøkkel og jeg som forsøkte å skifte olje likevel...
Det gikk tid før jeg fikk helt orden på dette. Jeg fikk tips om at en gummipakning mellom alublokk og tappeskrue kunne gi en midlertidig stopp på oljelekkasjen. Prøvde det og nødløsningen fungerte til 21. februar. Har da kjørt slik siden romjula - 11. Til slutt sprakk gummipakningen og oljen dryppet som før. Da måtte jeg krype til korset og levere tralla på verksted.
På Gjøvik Motor Service tok de saken kyndig og effektivt. De kunne fortelle at dette var en litt vrien jobb fordi motorblokka er usedvanlig solid. De måtte borre opp store deler av bunnpanna og sveise inn et helt nytt stykke gods med verktøy "rogg" interessant nok faktisk beskriver på denne tråden!
GMS hevder motorblokka er ytterligere forsterket og dermed er "Kawasaki" sin påstand om at slike reparasjoner styrker orginalvaren bekreftet.
Mye arbeidstid og rart verktøy i bruk gav meg en verkstedregning på ca. 1500 kroner.
To tankevekkere;
1. Biltemas momentnøkkel må jeg nesten advare mot. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... -NM-10255/
Den er betydelig mindre presis enn forventet og blokkeres når det kommer støv og skitt mellom lagrene.
2. Jeg har ikke peiling! Selv på en meget solid liten motorsykkel klarer jeg å ødelegge gjenger fordi jeg ikke har håndfølelse for ettertrekking. Jeg har dratt til "for konge og fedreland" med betydelig vektarm siden momentnøkkelen er svært lang. Blind tro på at momentnøkkelen skulle slå ut har lurt meg trill rundt.
Jeg har prestert å ødelegge en av de mest solide motorsykler som finnes...!
Moralen er; SELV ET MESTERVERK OVERLEVER IKKE EN IDIOT!
Endelig diagnose: Overtrukne gjenger i selve motorblokka. Årsaken var defekt momentnøkkel og jeg som forsøkte å skifte olje likevel...
Det gikk tid før jeg fikk helt orden på dette. Jeg fikk tips om at en gummipakning mellom alublokk og tappeskrue kunne gi en midlertidig stopp på oljelekkasjen. Prøvde det og nødløsningen fungerte til 21. februar. Har da kjørt slik siden romjula - 11. Til slutt sprakk gummipakningen og oljen dryppet som før. Da måtte jeg krype til korset og levere tralla på verksted.
På Gjøvik Motor Service tok de saken kyndig og effektivt. De kunne fortelle at dette var en litt vrien jobb fordi motorblokka er usedvanlig solid. De måtte borre opp store deler av bunnpanna og sveise inn et helt nytt stykke gods med verktøy "rogg" interessant nok faktisk beskriver på denne tråden!
GMS hevder motorblokka er ytterligere forsterket og dermed er "Kawasaki" sin påstand om at slike reparasjoner styrker orginalvaren bekreftet.
Mye arbeidstid og rart verktøy i bruk gav meg en verkstedregning på ca. 1500 kroner.
To tankevekkere;
1. Biltemas momentnøkkel må jeg nesten advare mot. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... -NM-10255/
Den er betydelig mindre presis enn forventet og blokkeres når det kommer støv og skitt mellom lagrene.
2. Jeg har ikke peiling! Selv på en meget solid liten motorsykkel klarer jeg å ødelegge gjenger fordi jeg ikke har håndfølelse for ettertrekking. Jeg har dratt til "for konge og fedreland" med betydelig vektarm siden momentnøkkelen er svært lang. Blind tro på at momentnøkkelen skulle slå ut har lurt meg trill rundt.
Jeg har prestert å ødelegge en av de mest solide motorsykler som finnes...!
Moralen er; SELV ET MESTERVERK OVERLEVER IKKE EN IDIOT!
Re: Ødelagte skruegjenger?
Denne erfaringen har jeg også gjort meg: Lang/stor momentnøkkel innstilt på lavt moment og skruer/gjenger som ikke tåler allverden er en farlig kombinasjon. Bedre å ta det med fastnøkkel og fingerspitzgefühl.TrondA skrev:Jeg har dratt til "for konge og fedreland" med betydelig vektarm siden momentnøkkelen er svært lang. Blind tro på at momentnøkkelen skulle slå ut har lurt meg trill rundt.
Re: Ødelagte skruegjenger?
Med det omfattende arbeidet verkstedet beskriver at de har gjordt synes jeg det var billig med 1500,- for denne jobben. De tar jo ofte en høvding bare for å åpne porten på disse verkstedene. Er jo kun tatt betalt for godt en times jobb med dagens grisehøye priser.
Det de har gjordt er vel å bore et hull som er stort nok til å sveise inn ny gjengesats?
En lærer sa en gang at hvis vi lærte/skjønte/forsto at moment = kraft x arm kunne vi få til mye.
Også lurt å tenke på at når vi skrur i aluminium skal det mye mindre til for å dra gjengene i stykker.
Det de har gjordt er vel å bore et hull som er stort nok til å sveise inn ny gjengesats?
En lærer sa en gang at hvis vi lærte/skjønte/forsto at moment = kraft x arm kunne vi få til mye.
Også lurt å tenke på at når vi skrur i aluminium skal det mye mindre til for å dra gjengene i stykker.
Sist redigert av Voksen den 07 mar 2012, 16:25, redigert 2 ganger totalt.
Re: Ødelagte skruegjenger?
Akkurat dette var ikke noen bombe selv om enkelte her inne lovpriser Biltema og ikke minst deres momentnøklerTrondA skrev:Oppdatering på saken. Ødelagte skruegjenger? - Lekkasje etter oljeskift
1. Biltemas momentnøkkel må jeg nesten advare mot. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... -NM-10255/
Den er betydelig mindre presis enn forventet og blokkeres når det kommer støv og skitt mellom lagrene.
- ole m.
- Innlegg: 313
- Registrert: 07 feb 2010, 23:10
- Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
- Sted: Oslo
Re: Ødelagte skruegjenger?
Var det akkurat den momentnøkkelen du har brukt, den som du linker til? Og hvilket moment er det du skal trekke til med?TrondA skrev:
To tankevekkere;
1. Biltemas momentnøkkel må jeg nesten advare mot. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... -NM-10255/
Den er betydelig mindre presis enn forventet og blokkeres når det kommer støv og skitt mellom lagrene.
2. Jeg har ikke peiling! Selv på en meget solid liten motorsykkel klarer jeg å ødelegge gjenger fordi jeg ikke har håndfølelse for ettertrekking. Jeg har dratt til "for konge og fedreland" med betydelig vektarm siden momentnøkkelen er svært lang. Blind tro på at momentnøkkelen skulle slå ut har lurt meg trill rundt.
Intervallene på den nøkkelen du har linket til er 70 - 350 Nm, dette er verktøy for lastebiler... Jeg tipper bunnpluggen til sykkelen din har angitt et tiltrekkingsmoment på ca. 20 Nm, eller ca. 1/3-del av det minste til den momentnøkkelen.
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Re: Ødelagte skruegjenger?
Et veldig essensielt punkt du her drar frem Ole M.ole m. skrev: Var det akkurat den momentnøkkelen du har brukt, den som du linker til? Og hvilket moment er det du skal trekke til med?
Intervallene på den nøkkelen du har linket til er 70 - 350 Nm, dette er verktøy for lastebiler... Jeg tipper bunnpluggen til sykkelen din har angitt et tiltrekkingsmoment på ca. 20 Nm, eller ca. 1/3-del av det minste til den momentnøkkelen.
Poenget med å bruke momentnøkkel er jo å dra til med riktig moment, ikke å dra så hardt som mulig.
Når en bruker momentnøkkel skal man alltid vite hvilket moment som er oppgitt for den aktuelle jobben, hvis ikke blir det bare gjetting.
Denne nøkkelen er jo som Ole M skriver for større jobber med sine 60 centimeter. En latmannsarm som vi bruker for å få ekstra makt er jo kortere en denne monsternøkkelen.
1-0 til Biltema
- biker7
- Innlegg: 1304
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Sted: solør
Re: Ødelagte skruegjenger?
Samme tenkte jeg.. Er 20nm på min zx9R, så den nøkkelen er NOGET for grovgjort ja..ole m. skrev:Var det akkurat den momentnøkkelen du har brukt, den som du linker til? Og hvilket moment er det du skal trekke til med?TrondA skrev:
To tankevekkere;
1. Biltemas momentnøkkel må jeg nesten advare mot. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... -NM-10255/
Den er betydelig mindre presis enn forventet og blokkeres når det kommer støv og skitt mellom lagrene.
2. Jeg har ikke peiling! Selv på en meget solid liten motorsykkel klarer jeg å ødelegge gjenger fordi jeg ikke har håndfølelse for ettertrekking. Jeg har dratt til "for konge og fedreland" med betydelig vektarm siden momentnøkkelen er svært lang. Blind tro på at momentnøkkelen skulle slå ut har lurt meg trill rundt.
Intervallene på den nøkkelen du har linket til er 70 - 350 Nm, dette er verktøy for lastebiler... Jeg tipper bunnpluggen til sykkelen din har angitt et tiltrekkingsmoment på ca. 20 Nm, eller ca. 1/3-del av det minste til den momentnøkkelen.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-
- Innlegg: 148
- Registrert: 30 mar 2010, 09:10
- Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
- Sted: Ridabu
Re: Ødelagte skruegjenger?
Se her, ja! Mange våkne og teknisk kyndie folk på dette forumet! Var i garasjen for å se på den nye momentnøkkelen jeg fikk fra Biltema etter at det var påvist feil med den nøkkelen jeg hadde.
Jeg har linket til feil nøkkel, folkens! Det er IKKE lastebilnøkkel jeg har brukt og det er IKKE lastebilnøkkel jeg har fått ny fra Biltema.
Vi prøver igjen...:http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... -Nm-10241/
Momentdraget i instruksjonsboka til Honda ANF 125i er 43 Newtonmeter på tappeskruen.
Når dere forteller at det er 20 Nm på andre sykler (som Kawasaki ZX9r, kjent for å være solide saker) bekrefter dette at Hondamotorene på disse små trallene er usedvanlig grovdimensjonert.
Ikke desto mindre gremmes jeg over at jeg har prestert å ødelegge alt sammen... Jeg skal aldri, aldri skifte olje på en motorsykkel mer!
Jeg har linket til feil nøkkel, folkens! Det er IKKE lastebilnøkkel jeg har brukt og det er IKKE lastebilnøkkel jeg har fått ny fra Biltema.
Vi prøver igjen...:http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... -Nm-10241/
Momentdraget i instruksjonsboka til Honda ANF 125i er 43 Newtonmeter på tappeskruen.
Når dere forteller at det er 20 Nm på andre sykler (som Kawasaki ZX9r, kjent for å være solide saker) bekrefter dette at Hondamotorene på disse små trallene er usedvanlig grovdimensjonert.
Ikke desto mindre gremmes jeg over at jeg har prestert å ødelegge alt sammen... Jeg skal aldri, aldri skifte olje på en motorsykkel mer!