Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: GYLLENE TIDER, venter på våren.

Legg inn av jhn »

Jompa skrev:
Snikkeren skrev:He he. Ja, det var jo jeg som foreslo det.
Men blir nok ikke noe eksperiment fra meg, for jeg vet jo hva som skjer. :knegg
Joda, æ vet godt hvordan kontrastyring/styrekommando fungerer, skal ikke kaste meg inn i noen ny diskusjon om det.
Det ser vel egentlig ut til at vi e enig om det meste ang. svingkjøring, som f.eks at hvis veien svinger til høyre, så e det best at vi også kjører dit. :knegg
Det vi ikke var enige om, var hvem som skulle prøve å svinge gal vei.
En ny diskusjon blir bare en reprise av den forrige, så underholdningsverdien blir nok litt begrenset :vs

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: GYLLENE TIDER, venter på våren.

Legg inn av ejs »

:thumleft

kommer an på farten.
Når jeg padler sykkelen bortover med bena ,da kontrastyrer jeg ikke når jeg vil svinge. :knegg :-)å
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: GYLLENE TIDER, venter på våren.

Legg inn av Intruder »

:gk :gk Gamlefar som streifet meg da han kom på feil side av trafikkøya i et lyskryss på Hamar
nyss burde kontrastyrt høyre... :prop:
Han og kjerringa var tro kopier av :dontknow og :dontknow og jeg :-)å
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, venter på våren.

Legg inn av Jompa »

Endelig :thumleft
Da jeg kom hjem fra jobb lå det en diger pakke på trappa, eksosanlegget var kommet. Det tok 2 dager fra det ble bestilt til det var ferdig tollbehandlet i Oslo, og 6 dager fra Oslo til meg.
Vel, skit i det, anlegget er pakka ut og ser ut som ventet. Nå skal jeg bare svi meg etpar egg til middag og komme meg ut i garasjen.
Så blir det vel prøvehøring i kveld. Ingen prøvekjøring, det er 3 grader og snebyger.
Skal se om jeg får lagt inn noen bilder utpå kvelden.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, SESONGSTART

Legg inn av Jompa »

:thumleft Endelig har jeg vært på veien for første gang i år.
Eksosanlegget kom torsdag og blei montert torsdag- og fredag kveld. Tilpassinga var ikke 100 % så det blei litt bryting og bending før det var på plass. Slapp heldigvis å bruke storhammern, men avstand mellom rørene var flere millimeter feil, det samme med festet under motoren.

Grenrørene er kommet på plass. Ganske stilig ?
Marving 001.jpg
Festet under motoren passet ikke i det hele tatt, minst en halv cm som manglet. Løsninganga ble å spisse bolten, bende festet og la det stå til. Fikk det på plass til slutt. Det går an å tappe ut oljen, men filteret blir nok aldri mer bytta.
Marving 004.jpg
Marving 006.jpg
Anlegget går klar av hovedstøtta med god margin. Var spent på om den måtte demonteres. Verre ble det med bremsepedalen som tok borti
røret. Løsninga ble å heve pedalen ett hakk på splinen med resultat at jeg må løfte foten for å bruke bakbremsa. Får se om det dukker opp ei løsning på "problemet" etterhvert.
Marving 003.jpg
Dingsen som tar imot hovedstøtta.
Endel "forskning" før jeg fant ut hvor den skulle skrues fast. Måtte kappe den ca 2 cm. Lakken på "dingsen" var så dårlig at jeg bestemte meg for å gi den ett strøk med Quicklakk. Da jeg skulle tørke over med aceton før spraying, forsvant all lakken. Håper resten av anlegget har skikkelig lakk.
Marving 007.jpg
Og endelig klar for "prøvehøring"
Hadde forestilt meg litt mer "italiensk lyd" siden Marving er laget i Italia. Ikke som en Ducati eller gammel Guzzi, men litt skarpere enn originalanlegget.
Det blei litt nedtur når sykkeln hørtes ut som en Volvo 244.
Venstresida ser litt snau ut, men det blir jeg vel fort vant til.
Marving 012.jpg
Marving 013.jpg
Etter mye om og men kom jeg meg ut på veien i formiddag. Kjørte ca 8 mil og satt en halvtime utfor Statoil og skravla med etpar andre som hadde tatt ut syklene i dag. Mao en skikkelig meningsfylt lørdag :thumleft
Den nye støtdemperen kjentes veldig fin ut, ingen antydning til gynging og fin balanse mellom forgaffel og bakfjæring.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: GYLLENE TIDER, SESONGSTART

Legg inn av Sprint »

Stilig den der Jompa :thumleft Kjekt å høre at du er kommet igang med sesongen :vs
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: GYLLENE TIDER, SESONGSTART

Legg inn av Intruder »

Er du på veien mellom snørestene,vi vil jo gjerne oppdateres?... :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, SESONGSTART

Legg inn av Jompa »

Intruder skrev:Er du på veien mellom snørestene,vi vil jo gjerne oppdateres?... :thumleft
Nei, det e for kaldt i dag, og snefnugg i lufta.
Men, æ har vært i garasjen og brukt aceton igjen. Det er sikkert noen som trur at æ sniffe, i såfall gjør æ det ikke med overlegg.
Oppdaget at felgene, som æ trudde var rensa for lakk, er lakkert med grå spraylakk (?) over originalfargen.
Og måtte selvsagt prøve å vaske bort litt av gråfargen.
Hadde uansett tenkt å lakke felgene røde, men ikke med det første.
Hvis æ vaske bort gråfargen med aceton eller et annet middel som ikke tar livet av de siste hjernecellene, vil da den gamle rødfargen være brukbar som grunning for ny lakk ?
Og finnes det klarlakk som kan brukes rett på aluminiumen ? Selve felgringen skal være blank, mens eikene og innerste del av felgen skal være rød.
Hadde tenkt å bruke spraylakk og maskeringstape.
Hjul 001.jpg
Enda et bilde av forhjulet. Der hvor det står "tubeless" skal felgen være rød, likedan i hulrommet innenfor bremseskiva.
Hjul 004.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, SESONGSTART

Legg inn av Jompa »

Av og til er det ikke så langt fra tanke til handling.
jeg har bestemnt meg for at felgene skal være røde, og i ettermiddag ble det "action". Starta med forhjulet. Det gikk greit å ta løs skivene, jeg var litt spent på om boltene hadde satt seg i navet, men alle løsnet uten problem.
Frem med aceton, ei gammel t-skjorte ( som det stod Miljøuka 2008 på) en gammel og god tannbørst og gassmaske.
Den grå lakken løsna lett som bare det, og den røde under tålte aceton ganske godt.
Hjul 001.jpg
Ulempen (en av dem) med aceton er at den fordamper så forbanna lett. En liter av den gikk ganske fort, og da var det vel mere i lufta enn
det jeg hadde brukt på felgen.
Hjul 002.jpg
Etter en time så felgen sånn ut. Den er penere på bildet enn i virkeligheten, et eller to lag med ny rødfarge kommer til å gjøre susen.
Dette blir bra. :thumleft
Hjul 003.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER, SESONGSTART

Legg inn av MaxTron »

Jompa skrev:Av og til er det ikke så langt fra tanke til handling.
jeg har bestemnt meg for at felgene skal være røde, og i ettermiddag ble det "action". Starta med forhjulet. Det gikk greit å ta løs skivene, jeg var litt spent på om boltene hadde satt seg i navet, men alle løsnet uten problem.
Frem med aceton, ei gammel t-skjorte ( som det stod Miljøuka 2008 på) en gammel og god tannbørst og gassmaske.
Den grå lakken løsna lett som bare det, og den røde under tålte aceton ganske godt.
Hjul 001.jpg
Ulempen (en av dem) med aceton er at den fordamper så forbanna lett. En liter av den gikk ganske fort, og da var det vel mere i lufta enn
det jeg hadde brukt på felgen.
Hjul 002.jpg
Etter en time så felgen sånn ut. Den er penere på bildet enn i virkeligheten, et eller to lag med ny rødfarge kommer til å gjøre susen.
Dette blir bra. :thumleft
Hjul 003.jpg
:thumleft
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: GYLLENE TIDER, SESONGSTART

Legg inn av jhn »

Æ har muligens sagt det før, men æ må si det igjen, det e en meget fin sykkel du har, Jompa. Æ huske en gang på midten av 80 tallet, en kompis kjøpte en sånn i svart. Den var meget imponerende den gang.
Han bor forresten i Alta. Tror han kjører en Moto Guzzi 850 California i dag.
Æ har gått å lurt litt på en Yamaha FZ 750 et års tid, som står i en kjeller bort i gata her og støver ned. E det noen som har noe fornuftig å si om denne, positivt eller negativt?

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER, SESONGSTART

Legg inn av MaxTron »

jhn skrev:Æ har muligens sagt det før, men æ må si det igjen, det e en meget fin sykkel du har, Jompa. Æ huske en gang på midten av 80 tallet, en kompis kjøpte en sånn i svart. Den var meget imponerende den gang.
Han bor forresten i Alta. Tror han kjører en Moto Guzzi 850 California i dag.
Æ har gått å lurt litt på en Yamaha FZ 750 et års tid, som står i en kjeller bort i gata her og støver ned. E det noen som har noe fornuftig å si om denne, positivt eller negativt?
Mener å ha sett en artikkel i MC-avisa om denne, husker ikke om det var på papir eller på nett... (skal ikke være bombesikker på at det det var MC-avisa heller)
Men husker at den fikk veldig god omtale, og at det stod at den ble kraftig undervurdert siden den kom i skyggen av "effektkrigen" som vel kanskje var enda viktigere for mange den gang.

Sjøl har æ længe gått å hatt løst på søstra, men er jo begrensa kår mange en kan ha....
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: GYLLENE TIDER, SESONGSTART

Legg inn av Kjellrf »

FZ750 var en heftig sykkel da den kom i 85. Dessverre dreit Yamaha i noe produktutvikling, så den sakket fort etter i utviklingen, som gikk meget raskt dengang. Den gikk like bra som GSXR750, men var mer komfortabel og hadde bedre effektregister. GSXR'en blei videreutvilket, mens FZ stod stille, Yamaha lagde senere FZR1000 som du også kunne få med 750 motor. Første Yamaha med 5 ventilstopper, med serviceintervall hver 42.000 km. 16-toms forhjul, husker jeg rett. Veit bensinpumpa er et svakt punkt (du kan bruke en allroundpumpe som gir minst 0,25 bar isteden), ellers rimelig driftsikker.

Unnskyld litt avsporing, Jompa, synes GPZ'en din er virkelig fin!
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: GYLLENE TIDER, SESONGSTART

Legg inn av jhn »

Det høres jo bra ut. Æ må nok ta mæ en prat med eieren.
Men søstra? :-k Ikke helt sikker på at æ vet hvem det kan være.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER, SESONGSTART

Legg inn av MaxTron »

jhn skrev:Det høres jo bra ut. Æ må nok ta mæ en prat med eieren.
Men søstra? :-k Ikke helt sikker på at æ vet hvem det kan være.
FZX
Bilde
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Svar