MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: MC-ulykker

Legg inn av omaas »

Ulykke med mc og bil, bilen stikker av.

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... 826394.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

-OMAAS
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: MC-ulykker

Legg inn av NickNei »

Duville skrev:-- Nicknei - hvis du skal referere hva andre sier så gjør det riktig! Ansvaret i en ulykke er det etter min menig forbeholdt retten å bestemme, ikke vi. Meninger kan vi ha men fasiten blir det opp til retten å gi. Hvis dette er bilisten sin skyld så blir han dømt og får sin straff.

Jeg har derfor ikke lagt skylda på noen som helst, ikke bilist og ikke mcsjåfør. Jeg skrev:

---- men kanskje, med litt erfaring så hadde ikke mcsjåføren låst hjulet, beholdt kontrollen og svingt unna en ulykke som desverre kun gikk ut over MCsjåføren....

- jeg skriver kanskje og mener kanskje fordi jeg ønsker ikke å legge skyld på noen av partene, hverken bilist eller mcsjåfør. Hvis vi kan påminnes litt om hva vi selv kan gjøre i slike tilfeller så kan vi kanskje spare en eller to mcsjåfører og da er noe oppnådd på tross av den fatale utgangen av denne ulykken.

Hvis du mener du er fullbefaren så er jo ikke du målgruppen for kommentaren. Du mener jo at mcsjåfør ikke kunne gjort noe i dette tilfellet. Dette kan stemme men ikke nødvendigvis. Spesielt "verdensvante" 18 åringer trenger kanskje å bli minnet om dette og se at eget reaksjonsmønster kan være avgjørende i en ulykke.
Det har du jammen rett i gitt, beklager det, å pålegge andre meninger er en uting.
Ingen blir fullbefaren, og jeg mener at det ikke har noe med saken og skyldspørmålet å gjøre om mc-fører kunne gjøre noe annerledes, så her er det nok du som skal være forsiktig med å pålegge meg meninger.
Du ønsker ikke å legge skyld på noen parter, ja, men realiteten er at skylden ligger på en part her.

Jeg tar det for gitt at fører her har gjennomgått kjøreopplæring og har lappen, da fikk han med seg det du sier, og har trent på unnamanøver, bremseteknikk etc.. men hadde så klart masse igjen å lære.
Forøvrig tror jeg vi er forholdsvis enig.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: MC-ulykker

Legg inn av ejs »

:scratch

Har alltid trodd at det er den som bryter loven som er den skyldige ??
((dersom jeg skyter noen,så kan vel ikke offeret bli skyldig ?? selv om han burde prøvd å løpe unna (paintball))

:knegg
If it ain't broke, I'll break it.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: MC-ulykker

Legg inn av TBI81 »

En 43 år gammel mann fra Verdal fikk alvorlige ansiktsskader etter å ha kjørt ut med en Harley Davidson i Gudbrandsdalslågen:
http://www.adressa.no/nyheter/nordtrond ... 827709.ece

Kan man trekke konklusjonen at helhjelm har noe for seg?

Brukeravatar
jolan
Innlegg: 53
Registrert: 22 mai 2012, 21:47
Motorsykkelen din: mc

Re: MC-ulykker

Legg inn av jolan »

TBI81 skrev:En 43 år gammel mann fra Verdal fikk alvorlige ansiktsskader etter å ha kjørt ut med en Harley Davidson i Gudbrandsdalslågen:
http://www.adressa.no/nyheter/nordtrond ... 827709.ece

Kan man trekke konklusjonen at helhjelm har noe for seg?
Helhjelm har helt klart noe for seg. Men man tenker vel ikke å pakke seg inn i en heldekkende kevlar-rustning hver gang man hører om folk som har tryna og brukket ribbein eller arm. Faren for at ansikstsskader er permanente og ikke minst adskillig mer synlige er dog større. Det er en vurdering hver av oss gjør, tror jeg... Jeg kjører med halvhjelm med visir pga. god sidesyn og den berømte "frihetsfølelsen" (ikke nødvendigvis i den rekkefølgen :-) ), men vurderer innkjøp av ny hjelm. Det er jaggu ikke lett å velge... :scratch

Janusz

Edit: Nå ser jeg jo at det er en tråd dedikert til "helhjelm mot halvhjelm"-diskusjonen. Tror jeg skal lese den nøye :mk
Sist redigert av jolan den 24 mai 2012, 12:03, redigert 1 gang totalt.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: MC-ulykker

Legg inn av TBI81 »

jolan skrev:
TBI81 skrev:En 43 år gammel mann fra Verdal fikk alvorlige ansiktsskader etter å ha kjørt ut med en Harley Davidson i Gudbrandsdalslågen:
http://www.adressa.no/nyheter/nordtrond ... 827709.ece

Kan man trekke konklusjonen at helhjelm har noe for seg?
Helhjelm har helt klart noe for seg. Men man tenker vel ikke å pakke seg inn i en heldekkende kevlar-rustning hver gang man hører om folk som har tryna og brukket ribbein eller arm. Faren for at ansikstsskader er permanente og ikke minst adskillig mer synlige er dog større. Det er en vurdering hver av oss gjør, tror jeg... Jeg kjører med halvhjelm med visir pga. god sidesyn og den berømte "frihetsfølelsen" (ikke nødvendigvis i den rekkefølgen :-) ), men vurderer innkjøp av ny hjelm. Det er jaggu ikke lett å velge... :scratch

Janusz
Kjører med åpenhjelm fra tid til annen jeg også, type ikke-godkjent tysker-plastbøtte fra ebay. Beskytter overhode (eller var det under?) ikke, men er særdeles behagelig til finkjøring på en sommerdag. Ulykker som den ovenfor får meg dog til å fundere på at jeg bør like suppe om jeg (bokstavlig talt) tryner når jeg er ute å kjører (for plutselig er man nettopp det) ..

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MC-ulykker

Legg inn av jhn »

Æ kjørte alltid med halvhjelm før i tiden, men en dag tok æ helhjelmen pga lave temperaturer og litt regn i lufta. Det var første gang på flere år æ brukte helhjelm. På den turen havna æ i grøfta og skada mæ ganske stygt, hjelmen hadde fått mye juling på hakepartiet og visiret. Hodet og ansiktet var vel det eneste æ ikke skada
:-k Man kan jo spekulere på om det kanskje e farlig å kjøre med helhjelm, æ har jo aldri skada mæ med halvhjelm på.
Men æ har siden den gang aldri vurdert halvhjelm.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: MC-ulykker

Legg inn av Intruder »

:mc3 :rose

Ei dame kjørte i grøfta på høyre side av veien på Duengerhøgdavegen ved Tingnes forleden,hun pådro seg heldigvis små skader. :prf
Ikke lenge en skal være uoppmerksom.. :eh
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: MC-ulykker

Legg inn av Tysnes »

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Motorsy ... 11076.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Såg ikkje bra ut. Kjørte forbi når ambulansen var der. 5 min fra der eg bor.
Håper det går bra.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

Vet ikke om det er varmen og den ekstra køen, men idag var det først en i Avensis på morgenkvisten som ikke visste forskjell på vikeplikt og flettefelt ved Høvik. Ikke at jeg er uvillig til å slippe noen inn, men når bilisten uten hensyn legger seg brått over så man må bråbremse blir jeg ikke akkurat i godlune... tok nummeret hans, men det tilhører et leasingselskap... er i tenkeboksen om jeg skal be leasingselskapet videreformidle reglene rundt vikeplikt til leaseren... har sannsynligvis lite for seg... jeg tutet på ham og han tutet på meg...
På vei hjemover var det en svart BMW som la seg ut i avkjøringsfeltet ved Bygdøy helt brått og uten å se seg for... bråere brems da enn på morgenen og ga en god bært... flat hånd opp igjennom takluke, så valgte å tolke det som at han forstod at han hadde gjort feil... Apropos gul vest - hadde ikke gjort døyten forskjell siden de farligste sjåførene hverken bruker speil eller vrir på hodet...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

RoteEddie
Innlegg: 19
Registrert: 03 jan 2011, 17:52
Motorsykkelen din: KTM 690 Enduro R, 1190 Adv

Re: MC-ulykker

Legg inn av RoteEddie »

Tysnes skrev:http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Motorsy ... 11076.html
Såg ikkje bra ut. Kjørte forbi når ambulansen var der. 5 min fra der eg bor.
Håper det går bra.
Det gjør det! Har det ganske vondt men er hjemme fra sykehuset uten skader.

Det som skjedde var at jeg innhentet en bil som skulle svinge av veien. Jeg er ikke kjent i området og visste ikke at eneste avkjøring var til høyre. Så ingen blinklys og bilen svingte til venstre over i motsatt felt. Tolket dette som at bilen skulle svinge av til venstre. Idet jeg oppfatter at bilen så svinger til høyre og krysser mitt felt, er jeg så nærmt at jeg bare innstinktivt får bremset. Klarer å unngå låsing av hjul og treffer bilen ca i bakdøren.

Heldigvis kjørte jeg ikke fort. Farten var sannsynligvis et sted mellom 60 og 70 i det jeg bremser, og fikk den sannsynligvis ned til under 30. Dette er vanskelig å estimere, men hverken gaffel eller hjul hadde synlige skader i følge politiet. Sammenstøtet var allikevel hardt nok. Kjente fort at både armer og ben ikke var brukket. Men store smerter i nedre mage og buk gjorde meg urolig. Heldivis hadde jeg ingen indre skader.

Stor takk til alle som hjalp til på skadestedet, ambulansepersonell og traumeteamet på haukeland!

Mange tanker svirrer selvfølgelig i hodet etter en slik episode. Jeg har kjørt mc i 20 år og aldri vært involvert i en alvorlig ulykke. Har kjørt mye på bane og anser meg som erfaren og kompetent. Kuneulykken vært unngått? Helt klart! Det kunne også gått mye verre hadde jeg bare hatt litt høyere hastighet. Jeg får bare ta til meg erfaringen og skal gjøre alt jeg kan for å unngå lignende situasjoner i fremtiden.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: MC-ulykker

Legg inn av Snikkeren »

Godt å høre at det gikk bra med deg. :vs

Så håper jeg du kommer deg raskt tilbake i sadelen igjen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Godtvoksen

Re: MC-ulykker

Legg inn av Godtvoksen »

MC-fører krasjet med rein

En tysk turist fikk et ublidt møte med en rein utenfor Kistrand. Reinen ble nesten delt i to i kollisjonen

http://www.nordlys.no/nyheter/article6079190.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Persoyvind
Innlegg: 40
Registrert: 04 mai 2010, 13:59
Motorsykkelen din: Honda XL600
Sted: Hamar

Re: MC-ulykker

Legg inn av Persoyvind »

Det blir en oppvekker for en hver når du forteller om hendelsen selv, RoteEddie. Også blir det på en måte mye nærmere når en på forumet er innblandet.

Godt det gik bra! (I forhold til forholdene, vel å merke. :8-[ )

Til hele "gjengen" her; kjør pent, hold deg synlig og "vær 5 sekunder før deg selv"! (Men lev i nuet : )
Honda XL600L
Benelli Adiva
(Audi A3)
Suzuki TS X (*93/97)
*Yamaha Slider (01)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MC-ulykker

Legg inn av jhn »

Godtvoksen skrev:MC-fører krasjet med rein

En tysk turist fikk et ublidt møte med en rein utenfor Kistrand. Reinen ble nesten delt i to i kollisjonen

http://www.nordlys.no/nyheter/article6079190.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Rein e et stort problem, spesielt på godværsdager. Da har reinen en tendens til å samle seg langs veiene, hva det kommer av vet æ ikke. Enkelte dager kan man se hundrevis av rein i løpet av en times tid, men de man ser e jo ikke det største problemet. De e rimelig godt kamuflert der de står langs veikanten, og finner gjerne ut at det e smart å krysse veien like før et kjøretøy skal passere.
De er fullstendig uforutsigbare, og foretar de mest utrolige manøvre i trafikken.
Det sies at sauer e dumme og et problem i trafikken, men de som sier det har mest sannsynlig aldri sett en rein forsøke å ta seg fram i trafikken.
Så til de som skal kjøre mc i Finnmark i sommer, tildels i Troms også, vær på utkikk etter rein.
Hele tiden.
Det gjelder også i nord-Finnland og Sverige.

Svar