MC-ulykker
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Bosted: Melhus
Re: MC-ulykker
Ulykke med mc og bil, bilen stikker av.
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... 826394.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
-OMAAS
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... 826394.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
-OMAAS
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
Re: MC-ulykker
Det har du jammen rett i gitt, beklager det, å pålegge andre meninger er en uting.Duville skrev:-- Nicknei - hvis du skal referere hva andre sier så gjør det riktig! Ansvaret i en ulykke er det etter min menig forbeholdt retten å bestemme, ikke vi. Meninger kan vi ha men fasiten blir det opp til retten å gi. Hvis dette er bilisten sin skyld så blir han dømt og får sin straff.
Jeg har derfor ikke lagt skylda på noen som helst, ikke bilist og ikke mcsjåfør. Jeg skrev:
---- men kanskje, med litt erfaring så hadde ikke mcsjåføren låst hjulet, beholdt kontrollen og svingt unna en ulykke som desverre kun gikk ut over MCsjåføren....
- jeg skriver kanskje og mener kanskje fordi jeg ønsker ikke å legge skyld på noen av partene, hverken bilist eller mcsjåfør. Hvis vi kan påminnes litt om hva vi selv kan gjøre i slike tilfeller så kan vi kanskje spare en eller to mcsjåfører og da er noe oppnådd på tross av den fatale utgangen av denne ulykken.
Hvis du mener du er fullbefaren så er jo ikke du målgruppen for kommentaren. Du mener jo at mcsjåfør ikke kunne gjort noe i dette tilfellet. Dette kan stemme men ikke nødvendigvis. Spesielt "verdensvante" 18 åringer trenger kanskje å bli minnet om dette og se at eget reaksjonsmønster kan være avgjørende i en ulykke.
Ingen blir fullbefaren, og jeg mener at det ikke har noe med saken og skyldspørmålet å gjøre om mc-fører kunne gjøre noe annerledes, så her er det nok du som skal være forsiktig med å pålegge meg meninger.
Du ønsker ikke å legge skyld på noen parter, ja, men realiteten er at skylden ligger på en part her.
Jeg tar det for gitt at fører her har gjennomgått kjøreopplæring og har lappen, da fikk han med seg det du sier, og har trent på unnamanøver, bremseteknikk etc.. men hadde så klart masse igjen å lære.
Forøvrig tror jeg vi er forholdsvis enig.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: MC-ulykker

Har alltid trodd at det er den som bryter loven som er den skyldige ??
((dersom jeg skyter noen,så kan vel ikke offeret bli skyldig ?? selv om han burde prøvd å løpe unna (paintball))

If it ain't broke, I'll break it.
Re: MC-ulykker
En 43 år gammel mann fra Verdal fikk alvorlige ansiktsskader etter å ha kjørt ut med en Harley Davidson i Gudbrandsdalslågen:
http://www.adressa.no/nyheter/nordtrond ... 827709.ece
Kan man trekke konklusjonen at helhjelm har noe for seg?
http://www.adressa.no/nyheter/nordtrond ... 827709.ece
Kan man trekke konklusjonen at helhjelm har noe for seg?
Re: MC-ulykker
Helhjelm har helt klart noe for seg. Men man tenker vel ikke å pakke seg inn i en heldekkende kevlar-rustning hver gang man hører om folk som har tryna og brukket ribbein eller arm. Faren for at ansikstsskader er permanente og ikke minst adskillig mer synlige er dog større. Det er en vurdering hver av oss gjør, tror jeg... Jeg kjører med halvhjelm med visir pga. god sidesyn og den berømte "frihetsfølelsen" (ikke nødvendigvis i den rekkefølgen :-) ), men vurderer innkjøp av ny hjelm. Det er jaggu ikke lett å velge...TBI81 skrev:En 43 år gammel mann fra Verdal fikk alvorlige ansiktsskader etter å ha kjørt ut med en Harley Davidson i Gudbrandsdalslågen:
http://www.adressa.no/nyheter/nordtrond ... 827709.ece
Kan man trekke konklusjonen at helhjelm har noe for seg?

Janusz
Edit: Nå ser jeg jo at det er en tråd dedikert til "helhjelm mot halvhjelm"-diskusjonen. Tror jeg skal lese den nøye

Sist redigert av jolan den 24 mai 2012, 12:03, redigert 1 gang totalt.
Re: MC-ulykker
Kjører med åpenhjelm fra tid til annen jeg også, type ikke-godkjent tysker-plastbøtte fra ebay. Beskytter overhode (eller var det under?) ikke, men er særdeles behagelig til finkjøring på en sommerdag. Ulykker som den ovenfor får meg dog til å fundere på at jeg bør like suppe om jeg (bokstavlig talt) tryner når jeg er ute å kjører (for plutselig er man nettopp det) ..jolan skrev:Helhjelm har helt klart noe for seg. Men man tenker vel ikke å pakke seg inn i en heldekkende kevlar-rustning hver gang man hører om folk som har tryna og brukket ribbein eller arm. Faren for at ansikstsskader er permanente og ikke minst adskillig mer synlige er dog større. Det er en vurdering hver av oss gjør, tror jeg... Jeg kjører med halvhjelm med visir pga. god sidesyn og den berømte "frihetsfølelsen" (ikke nødvendigvis i den rekkefølgen :-) ), men vurderer innkjøp av ny hjelm. Det er jaggu ikke lett å velge...TBI81 skrev:En 43 år gammel mann fra Verdal fikk alvorlige ansiktsskader etter å ha kjørt ut med en Harley Davidson i Gudbrandsdalslågen:
http://www.adressa.no/nyheter/nordtrond ... 827709.ece
Kan man trekke konklusjonen at helhjelm har noe for seg?![]()
Janusz
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: MC-ulykker
Æ kjørte alltid med halvhjelm før i tiden, men en dag tok æ helhjelmen pga lave temperaturer og litt regn i lufta. Det var første gang på flere år æ brukte helhjelm. På den turen havna æ i grøfta og skada mæ ganske stygt, hjelmen hadde fått mye juling på hakepartiet og visiret. Hodet og ansiktet var vel det eneste æ ikke skada
Man kan jo spekulere på om det kanskje e farlig å kjøre med helhjelm, æ har jo aldri skada mæ med halvhjelm på.
Men æ har siden den gang aldri vurdert halvhjelm.

Men æ har siden den gang aldri vurdert halvhjelm.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: MC-ulykker


Ei dame kjørte i grøfta på høyre side av veien på Duengerhøgdavegen ved Tingnes forleden,hun pådro seg heldigvis små skader.

Ikke lenge en skal være uoppmerksom..

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: MC-ulykker
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Motorsy ... 11076.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Såg ikkje bra ut. Kjørte forbi når ambulansen var der. 5 min fra der eg bor.
Håper det går bra.
Såg ikkje bra ut. Kjørte forbi når ambulansen var der. 5 min fra der eg bor.
Håper det går bra.
Re: MC-ulykker
Vet ikke om det er varmen og den ekstra køen, men idag var det først en i Avensis på morgenkvisten som ikke visste forskjell på vikeplikt og flettefelt ved Høvik. Ikke at jeg er uvillig til å slippe noen inn, men når bilisten uten hensyn legger seg brått over så man må bråbremse blir jeg ikke akkurat i godlune... tok nummeret hans, men det tilhører et leasingselskap... er i tenkeboksen om jeg skal be leasingselskapet videreformidle reglene rundt vikeplikt til leaseren... har sannsynligvis lite for seg... jeg tutet på ham og han tutet på meg...
På vei hjemover var det en svart BMW som la seg ut i avkjøringsfeltet ved Bygdøy helt brått og uten å se seg for... bråere brems da enn på morgenen og ga en god bært... flat hånd opp igjennom takluke, så valgte å tolke det som at han forstod at han hadde gjort feil... Apropos gul vest - hadde ikke gjort døyten forskjell siden de farligste sjåførene hverken bruker speil eller vrir på hodet...
På vei hjemover var det en svart BMW som la seg ut i avkjøringsfeltet ved Bygdøy helt brått og uten å se seg for... bråere brems da enn på morgenen og ga en god bært... flat hånd opp igjennom takluke, så valgte å tolke det som at han forstod at han hadde gjort feil... Apropos gul vest - hadde ikke gjort døyten forskjell siden de farligste sjåførene hverken bruker speil eller vrir på hodet...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: MC-ulykker
Det gjør det! Har det ganske vondt men er hjemme fra sykehuset uten skader.Tysnes skrev:http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Motorsy ... 11076.html
Såg ikkje bra ut. Kjørte forbi når ambulansen var der. 5 min fra der eg bor.
Håper det går bra.
Det som skjedde var at jeg innhentet en bil som skulle svinge av veien. Jeg er ikke kjent i området og visste ikke at eneste avkjøring var til høyre. Så ingen blinklys og bilen svingte til venstre over i motsatt felt. Tolket dette som at bilen skulle svinge av til venstre. Idet jeg oppfatter at bilen så svinger til høyre og krysser mitt felt, er jeg så nærmt at jeg bare innstinktivt får bremset. Klarer å unngå låsing av hjul og treffer bilen ca i bakdøren.
Heldigvis kjørte jeg ikke fort. Farten var sannsynligvis et sted mellom 60 og 70 i det jeg bremser, og fikk den sannsynligvis ned til under 30. Dette er vanskelig å estimere, men hverken gaffel eller hjul hadde synlige skader i følge politiet. Sammenstøtet var allikevel hardt nok. Kjente fort at både armer og ben ikke var brukket. Men store smerter i nedre mage og buk gjorde meg urolig. Heldivis hadde jeg ingen indre skader.
Stor takk til alle som hjalp til på skadestedet, ambulansepersonell og traumeteamet på haukeland!
Mange tanker svirrer selvfølgelig i hodet etter en slik episode. Jeg har kjørt mc i 20 år og aldri vært involvert i en alvorlig ulykke. Har kjørt mye på bane og anser meg som erfaren og kompetent. Kuneulykken vært unngått? Helt klart! Det kunne også gått mye verre hadde jeg bare hatt litt høyere hastighet. Jeg får bare ta til meg erfaringen og skal gjøre alt jeg kan for å unngå lignende situasjoner i fremtiden.
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: MC-ulykker
Godt å høre at det gikk bra med deg.
Så håper jeg du kommer deg raskt tilbake i sadelen igjen.

Så håper jeg du kommer deg raskt tilbake i sadelen igjen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Re: MC-ulykker
MC-fører krasjet med rein
En tysk turist fikk et ublidt møte med en rein utenfor Kistrand. Reinen ble nesten delt i to i kollisjonen
http://www.nordlys.no/nyheter/article6079190.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
En tysk turist fikk et ublidt møte med en rein utenfor Kistrand. Reinen ble nesten delt i to i kollisjonen
http://www.nordlys.no/nyheter/article6079190.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
- Persoyvind
- Innlegg: 40
- Registrert: 04 mai 2010, 13:59
- Motorsykkelen din: Honda XL600
- Bosted: Hamar
Re: MC-ulykker
Det blir en oppvekker for en hver når du forteller om hendelsen selv, RoteEddie. Også blir det på en måte mye nærmere når en på forumet er innblandet.
Godt det gik bra! (I forhold til forholdene, vel å merke.
)
Til hele "gjengen" her; kjør pent, hold deg synlig og "vær 5 sekunder før deg selv"! (Men lev i nuet : )
Godt det gik bra! (I forhold til forholdene, vel å merke.

Til hele "gjengen" her; kjør pent, hold deg synlig og "vær 5 sekunder før deg selv"! (Men lev i nuet : )
Honda XL600L
Benelli Adiva
(Audi A3)
Suzuki TS X (*93/97)
*Yamaha Slider (01)
Benelli Adiva
(Audi A3)
Suzuki TS X (*93/97)
*Yamaha Slider (01)
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: MC-ulykker
Rein e et stort problem, spesielt på godværsdager. Da har reinen en tendens til å samle seg langs veiene, hva det kommer av vet æ ikke. Enkelte dager kan man se hundrevis av rein i løpet av en times tid, men de man ser e jo ikke det største problemet. De e rimelig godt kamuflert der de står langs veikanten, og finner gjerne ut at det e smart å krysse veien like før et kjøretøy skal passere.Godtvoksen skrev:MC-fører krasjet med rein
En tysk turist fikk et ublidt møte med en rein utenfor Kistrand. Reinen ble nesten delt i to i kollisjonen
http://www.nordlys.no/nyheter/article6079190.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
De er fullstendig uforutsigbare, og foretar de mest utrolige manøvre i trafikken.
Det sies at sauer e dumme og et problem i trafikken, men de som sier det har mest sannsynlig aldri sett en rein forsøke å ta seg fram i trafikken.
Så til de som skal kjøre mc i Finnmark i sommer, tildels i Troms også, vær på utkikk etter rein.
Hele tiden.
Det gjelder også i nord-Finnland og Sverige.