Jeg mener at det kan være positivt å kjøre litt "urolig", og ikke altfor defensivt. Rett og slett fordi at jeg har lettere for å bli oversett hvis kjøringa mi gjør at trafikken rundt meg ikke legger merke til meg. Ligger jeg i kø, dønn i samme sporet og totalt beregnelig, vil bilisten bak overse meg. Oppfatter han meg som uberegnelig, vl han ha mer av oppmerksomheten rettet mot hva jeg finner på. I tett trafikk vandrer jeg litt at og fram i kjørefeltet, og passer på at jeg ligger synlig for trafikk fra sidene. Bruker også en gulere frontlyspære (Osram Allseason), for å skille meg litt ut. Men nå har jeg kjørt mc i 32 år, og det har egentlig gått svært bra.
En annen lærdom jeg bruker, er at det er bedre å bremse en gang for mye, enn for lite.
Problemet blir hvis du kjører så defensivt at du stopper i veien der ingen regner med at noen vil stoppe. Da er det fare for uhell, selv om du ikke får skylda.
Nå har du "ny" sykkel, og den burde du ta på et sikkerhetskurs/Rudskogen, og lære hvordan den oppfører seg ved litt mer trygge forhold. Har selv merket hvor mye bedre jeg trivdes og stolte på en sykkel, etter en tur der (NAF sikkerhetskurs for lenge siden).
Dette var bare litt tanker omkring temaet du tar opp :)
Lykke til videre, og kjør som du kan!