Sommerferie for Evike og KM - 1 ukes base i Østerrike

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1607
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke

Legg inn av Kjellrf »

Jeg mener at det kan være positivt å kjøre litt "urolig", og ikke altfor defensivt. Rett og slett fordi at jeg har lettere for å bli oversett hvis kjøringa mi gjør at trafikken rundt meg ikke legger merke til meg. Ligger jeg i kø, dønn i samme sporet og totalt beregnelig, vil bilisten bak overse meg. Oppfatter han meg som uberegnelig, vl han ha mer av oppmerksomheten rettet mot hva jeg finner på. I tett trafikk vandrer jeg litt at og fram i kjørefeltet, og passer på at jeg ligger synlig for trafikk fra sidene. Bruker også en gulere frontlyspære (Osram Allseason), for å skille meg litt ut. Men nå har jeg kjørt mc i 32 år, og det har egentlig gått svært bra.
En annen lærdom jeg bruker, er at det er bedre å bremse en gang for mye, enn for lite.

Problemet blir hvis du kjører så defensivt at du stopper i veien der ingen regner med at noen vil stoppe. Da er det fare for uhell, selv om du ikke får skylda.

Nå har du "ny" sykkel, og den burde du ta på et sikkerhetskurs/Rudskogen, og lære hvordan den oppfører seg ved litt mer trygge forhold. Har selv merket hvor mye bedre jeg trivdes og stolte på en sykkel, etter en tur der (NAF sikkerhetskurs for lenge siden).

Dette var bare litt tanker omkring temaet du tar opp :)

Lykke til videre, og kjør som du kan!

:prop:
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke

Legg inn av jhn »

Kjellrf skrev:Jeg mener at det kan være positivt å kjøre litt "urolig", og ikke altfor defensivt. Rett og slett fordi at jeg har lettere for å bli oversett hvis kjøringa mi gjør at trafikken rundt meg ikke legger merke til meg. Ligger jeg i kø, dønn i samme sporet og totalt beregnelig, vil bilisten bak overse meg. Oppfatter han meg som uberegnelig, vl han ha mer av oppmerksomheten rettet mot hva jeg finner på. I tett trafikk vandrer jeg litt at og fram i kjørefeltet, og passer på at jeg ligger synlig for trafikk fra sidene.
:prop:
Helt enig i dette. Tror det e noe av det aller viktigste man kan gjøre for å ferdes nogenlunde trygt i trafikken.
Spesielt påpasselig med å vandre fra side til side når æ nærme mæ kryss hvor det står biler og venter på luker til å smette inn i, gjerne et par touch på lyshornet også for å fange oppmerksomhet

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Evikes nye blogg - finner knapt igjen den gamle

Legg inn av SuperMorten »

jhn skrev:
SuperMorten skrev:
.. Jeg har alltid fått kjeft fordi jeg kjører som.. (unnskyld) ei kjerring.. :redface Selv sensor sa det da jeg kjørte opp :knegg
Kom til å tenke på en kjenning som skulle ta lappen for snart 25 år siden, han hadde allerede kjørt i noen år og hadde god kontroll på sykkelen.
Under selve oppkjøringen tok han det pent og alt gikk fint ... lenge.. helt til han var 5-600 meter fra biltilsynets stasjon hvor han skulle få dommen, da ble han liggende bak en buss som kjørte veldig sakte, og tenkte at "det e greit, vi har det ikke travelt" Da kom det fra sensor som satt bak "Nå kjører du som ei kjærring"
Da fløy det en jævel i kompisen "her skal du få se på kjærring" svarte han og giret ned et hakk eller to, fikk sykkelen opp på bakhjulet og kjørte forbi bussen og inn på plassen foran Biltilsynet, fremdeles på bakhjulet, parkerte og ruslet derifra. Uten å vente på dommen. Sensor satt bak på sykkelen og gapet, forholdsvis bleik.
Kompisen har kjørt bil siden den gang
:lol :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Evikes nye blogg - finner knapt igjen den gamle

Legg inn av Pollti »

evike skrev:Joda, samme dama
Husker du ulykken mellom en eldre dame og en lett mc i samme krysset ? Omsider så ble damen dømt og fikk skylden. Men hun mener fremdeles at MC føreren har all skyld og at hun er helt uskyldig i ulykken. Hender jeg møter henne hos Mutter. Like fornøyelig hver gang !
Nå er det ikke eldre med Rimi lappen jeg er reddest for i trafikken. Den jeg er reddest for er meg selv og mine egne tabber. :knegg

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke

Legg inn av MaxTron »

Mye fornuftige råd her!!

Når det gjelder den dama som krasja så får æ bare inntrykk av at ho er ute etter å kritisere deg for å prøve å få oppmerksomheten bort fra sine egne feil, så HO trur æ ikke du skal høre så mye på.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke

Legg inn av Crinos »

Vi har alle våre måter å reagere på ulike situasjoner på.
Om du velger å stoppe opp, så er det den rette avgjørelsen. Det blir de som ligger bak deg pent nøyt til å innfinne seg etter. De ser jo ikke det samme som du ser.

Litt grovt oversatt... Om en lokkfører ser noe ligge på skinnegangen fremfor seg. Så bremser han og mest sannsynligvis stopper... Passasjerene i vognene lengre bak har bare å innfinne seg med dette. Joda, noen blir forbanna over at toget stopper. Men... De har heller ikke overblikket over hva som skjer.

På MC er det jo også veldig viktig at du ikke stopper på en slik måte at det er rom for bilister å presse deg ut/av veien.
I de tilfeller jeg stopper helt opp, sørger jeg for å holde meg godt på venstre side.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Evikes nye blogg - finner knapt igjen den gamle

Legg inn av Globe »

evike skrev: (..klippet) Jeg vurderer ALLE i trafikken for å være potensielt idioter. Så når de stopper midt i veien, så stopper jeg også, inntil jeg finner ut hvorfor de står der. I dette tilfellet så var det en oversnill bilist som vinket frem en som hadde vikeplikt. Mye mulig man kjører på en forkjørsvei, men det kan jo ha fatale konsekvenser å holde på retten i ett og alt.
Nå kjenner jeg ikke denne konkrete situasjonen godt nok, men hva gjelder dette med å "holde på retten", så er det et utgangspunkt ihvertfall jeg benytter. Selvfølgelig, alt innenfor rimelighetens grenser, gitt situasjonen. Men, "å holde på retten" er jo noe som er helt nødvendig for den generelle trafikkflyten og det å opprettholde en viss "forutsigbarhet" i trafikken. Kjenner selv, alt for godt, personer som kan finne det for godt å stoppe for trafikk som vil inn i den rundkjøringen som vedkommende befinner seg i. Dette er rett og slett FARLIG da de opptrer som individualist i trafikkbildet, og gjør som det passer dem, på tross av at det forutsettes og forventes av alle rundt dem, at de "holder på sin rett" og med dette bidrar til at gjennomføringen er nogenlunde forutsigbar.

En må selv, selvfølgelig, vurdere enhver situasjon, og agere deretter. Men når noen opptrer som "oversnill" for å beskytte seg selv og eller vise overdreven "høflighet" i et trafikkbilde som består av andre medtrafikanter som er avhengige av at en faktisk opptrer med en viss forutsigbarhet, ja så blir slike trafikanter "farlige". Det er summen av forbud og påbud, vikeplikt og forskjørsrett som hindrer at vi ender opp med anarki og kaos i trafikken....GROVT uttrykt! :mk

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke

Legg inn av Snikkeren »

jhn skrev: Helt enig i dette. Tror det e noe av det aller viktigste man kan gjøre for å ferdes nogenlunde trygt i trafikken.
Spesielt påpasselig med å vandre fra side til side når æ nærme mæ kryss hvor det står biler og venter på luker til å smette inn i, gjerne et par touch på lyshornet også for å fange oppmerksomhet
Det med å blinke med lyshornet kan også bli oppfattet som "jeg slipper deg ut, bare kjør".
Husker ikke nøyaktig når, men det begynner å bli noen år siden, da var det en lastebilsjåfør som blinket på møtende lastebil for å hilse. Bilen som lå foran og skulle svinge av til venstre trodde han blinket for å slippe han over. Det endte med dødsulykke.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke

Legg inn av ArcticTiger »

Det er noen gode tips her:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=t5G6FPcG ... re=related[/video]

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke

Legg inn av TheHaughom »

Snikkeren skrev:
jhn skrev: Helt enig i dette. Tror det e noe av det aller viktigste man kan gjøre for å ferdes nogenlunde trygt i trafikken.
Spesielt påpasselig med å vandre fra side til side når æ nærme mæ kryss hvor det står biler og venter på luker til å smette inn i, gjerne et par touch på lyshornet også for å fange oppmerksomhet
Det med å blinke med lyshornet kan også bli oppfattet som "jeg slipper deg ut, bare kjør".
Husker ikke nøyaktig når, men det begynner å bli noen år siden, da var det en lastebilsjåfør som blinket på møtende lastebil for å hilse. Bilen som lå foran og skulle svinge av til venstre trodde han blinket for å slippe han over. Det endte med dødsulykke.
Må si meg enig, dersom et kjøretøy (være seg bil/mc/buss) blinker med lysene tar jeg det som en indikasjon på at jeg kan kjøre. Det samme gjelder når jeg blinker med lyset for andre, da betyr det at jeg stopper opp og lar dem kjøre først - selv om dem egentlig har vikeplikten.
Har aldri opplevd at det har betydd noe annet.

Det skal dog sies at dersom noen blinker til meg, utøver jeg noe forsiktighet i tilfelle det betyr noe annet, som "Helvettes idiot, jeg er først!!" eller lignende :thumleft
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke

Legg inn av Carpa »

@ArcticTiger
wow, det var noen artige eksempler på at ABS kunne vært kjekt å ha og at man bør har god nok innøvd svingteknik og ikke minst hodet på rett sted. :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke

Legg inn av ArcticTiger »

Ja det er ofte lite som skiller mellom suksess og katastrofe når man ferdes på en Mottor-sykkel. Det er viktig å være klar over det, og bruke innsida av hodet når man kjører. Det hjelper ikke med hjelm, godt kjøreutstyr og ABS hvis man ikke forstår hva man holder på med.
Det var dagens :[-X :[-X *mas :gk

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke

Legg inn av taco »

Et eksempel på en trafikkuhell som skjedde i forrige uke:
Min nabo kjørte bakerst av tre mc'er i kollektivfeltet på Mosseveien inn mot Oslo i morgenrushet. Bilkøen stod stille/gangfart. En stor varebil var "snill" og lagde en luke slik at han kunne slippe over en bil som kom fra Oslo og skulle krysse over veien - og kollektivfeltet, akkurat da mc'ene kom. Resten kan man forestille seg.

Førsteman (Harley) smalt rett inn i bilen, andremann (Bandit) klarte å svinge unna, nabodama (Suzuki 250) svingte/bremset og skled på det litt våte føret. (kanskje det hadde gått bra med ABS?)
Det gikk etter forholdene bra med alle. To til legevakt for sjekk.

Jeg har prøvd å lage en illustrasjon på situasjonen, som sikkert ikke er enestående for dette stedet. Slike feller er det mange av!
mosseveien.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke

Legg inn av jhn »

TheHaughom skrev:
Snikkeren skrev:
jhn skrev: Helt enig i dette. Tror det e noe av det aller viktigste man kan gjøre for å ferdes nogenlunde trygt i trafikken.
Spesielt påpasselig med å vandre fra side til side når æ nærme mæ kryss hvor det står biler og venter på luker til å smette inn i, gjerne et par touch på lyshornet også for å fange oppmerksomhet
Det med å blinke med lyshornet kan også bli oppfattet som "jeg slipper deg ut, bare kjør".
Husker ikke nøyaktig når, men det begynner å bli noen år siden, da var det en lastebilsjåfør som blinket på møtende lastebil for å hilse. Bilen som lå foran og skulle svinge av til venstre trodde han blinket for å slippe han over. Det endte med dødsulykke.

Må si meg enig, dersom et kjøretøy (være seg bil/mc/buss) blinker med lysene tar jeg det som en indikasjon på at jeg kan kjøre. Det samme gjelder når jeg blinker med lyset for andre, da betyr det at jeg stopper opp og lar dem kjøre først - selv om dem egentlig har vikeplikten.
Har aldri opplevd at det har betydd noe annet.

Det skal dog sies at dersom noen blinker til meg, utøver jeg noe forsiktighet i tilfelle det betyr noe annet, som "Helvettes idiot, jeg er først!!" eller lignende :thumleft
Æ synes det e en litt dristig tolkning av et kort blink i ei lykt, æ har aldri tolka det slik, og har heller aldri opplevd at andre har gjort det.
Når man vingler litt fra side til side så vil lyset oppfattes som blinkende, en liten touch på lyshornet vil forsterke denne blinkingen.
En liten mc kan være vanskelig å få øye midt i en kø av biler og da vil litt blinking være med på å fange oppmerksomheten til eventuelt sløve bilister som venter på en luke til å smette inn i køa
Dette e noe æ gjør under fart og har vanskelig for å se at noen skulle tolke det som en invitasjon til å kjøre

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke

Legg inn av Jompa »

Jeg blinker med lysene for å hilse, slippe frem andre, gjøre andre oppmersom på meg,
Varsle om dyr eller andre hindringer, fartskontroll eller at den jeg møter kjører med langlys.
Og hvis noen tar det som et tegn på "fri bane" kan de få et seriøst problem.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar