Sommerferie for Evike og KM - 1 ukes base i Østerrike

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke

Legg inn av Carpa »

Jompa skrev:Jeg blinker med lysene for å hilse, slippe frem andre, gjøre andre oppmersom på meg,
Varsle om dyr eller andre hindringer, fartskontroll eller at den jeg møter kjører med langlys.
Og hvis noen tar det som et tegn på "fri bane" kan de få et seriøst problem.

Vær forsiktig om du skulle forville deg til Italia for der betyr det "pass opp, her kommer jeg"
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke

Legg inn av Kawasaki »

Jompa skrev:Jeg blinker med lysene for å hilse, slippe frem andre, gjøre andre oppmersom på meg,
Varsle om dyr eller andre hindringer, fartskontroll eller at den jeg møter kjører med langlys.
Og hvis noen tar det som et tegn på "fri bane" kan de få et seriøst problem.
Hva mener du egentlig? Først skriver du at du blinker for å "slippe frem andre", og i neste åndedrag skriver du at om noen tar det som et tegn på fri bane så kan de få et seriøst problem. Jeg ikke forstå :-k

Å blinke med lyset som jhn nevnte i utgangspunktet ville jeg aldri gjort,er enige med dem som mener det kan tolkes som at man vil slippe dem frem. Jeg kan finne på å blinke til noen,nettopp for å slippe dem frem.

Så til jhn; du spiller russisk rulett :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke

Legg inn av Kawasaki »

Carpa skrev:Vær forsiktig om du skulle forville deg til Italia for der betyr det "pass opp, her kommer jeg"
Det gjør det visst på finnmarksvidda også :P :p
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke

Legg inn av Jompa »

Kawasaki skrev:
Jompa skrev:Jeg blinker med lysene for å hilse, slippe frem andre, gjøre andre oppmersom på meg,
Varsle om dyr eller andre hindringer, fartskontroll eller at den jeg møter kjører med langlys.
Og hvis noen tar det som et tegn på "fri bane" kan de få et seriøst problem.
Hva mener du egentlig? Først skriver du at du blinker for å "slippe frem andre", og i neste åndedrag skriver du at om noen tar det som et tegn på fri bane så kan de få et seriøst problem. Jeg ikke forstå :-k

Å blinke med lyset som jhn nevnte i utgangspunktet ville jeg aldri gjort,er enige med dem som mener det kan tolkes som at man vil slippe dem frem. Jeg kan finne på å blinke til noen,nettopp for å slippe dem frem.

Så til jhn; du spiller russisk rulett :knegg
Ja, jeg blinker med lysene i mange slags situasjoner.

Hvis jeg f.eks kommer kjørende i "byen" Alta i morrasrushet langs E6 og det står en trailer i motsatt kjørefelt med en lang kø etter seg,
(lang kø i Finnmarkssammenheng er vanligvis mindre enn 100 meter) og vil svinge til venstre, altså krysse min kjøreretning, kan jeg
av og til finne på å slakke ned på farta, blinke med hovedlyset for at han kan svinge av veien.

Det forsinker meg og de som evt kommer bak meg noen få sek, mens de som kommer i motsatt retning kanskje sparer et halvt minutt.
Dessuten er de fleste trailerskjåfører takknemlig hvis man gir dem litt plass, og kvitterer med et blink eller ei hand.
Det samme kan skje på en god dag hvis det er mange som prøver å komme inn på forkjørsveien fra en sidevei.

Å blinke med lysene for å hilse regner jeg med at de aller fleste gjør, så det trenger vel ingen forklaring.

Så hender det rett som det er at jeg suser over vidda i 90 og mer enn det.
Der kan det være både elg, rein, veiarbeid en skjelden gang og til og med fartskontroller.
Da er det fint å ha etpar 20centimeters Boschlykter med 100 watts pærer som man kan blinke med for å advare de som kommer i mot.
Og om de tror det betyr at det er klar bane eller velger og ta en venstresving, har de ( og jeg) et seriøst problem.

Hele greia handler om et minimum av kommunikasjon og trafikkforståelse. Enkelt ???
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke

Legg inn av ArcticTiger »

Hmm, muli det hadde vært enklest, hvis ALLE fulgte de SAMME reglene for lysbruk (det er visst regler for det), og fulgte reglene om forkjørsrett, vikeplikt mm :scratch

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke

Legg inn av Kawasaki »

Jompa skrev:Hele greia handler om et minimum av kommunikasjon og trafikkforståelse. Enkelt ???
Jøss,ja. Bare håpe at reinen er enig :knegg

Men her startet vel diskusjonen med lysblinking av det som jhn kom med,og så langt så er det visst bare du og han som er enige i den? Mens en håndfull andre uttrykker skepsis til den praksisen. Så lett er kommunikasjon og trafikkforståelse..
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg er enig i mye av det som skrives om lysbruk her, men å blinke med lysene for å vise at her er jeg, hadde ikke jeg gjort hvis det var kjøretøy forran meg som vil ut/krysse kjøreretningen min. Med mindre jeg ønsker å slippe ham frem.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke

Legg inn av Jompa »

Kawasaki skrev:
Jompa skrev:Hele greia handler om et minimum av kommunikasjon og trafikkforståelse. Enkelt ???
Jøss,ja. Bare håpe at reinen er enig :knegg

Men her startet vel diskusjonen med lysblinking av det som jhn kom med,og så langt så er det visst bare du og han som er enige i den? Mens en håndfull andre uttrykker skepsis til den praksisen. Så lett er kommunikasjon og trafikkforståelse..
Vær sikker på at reinen ikke er enig, og regn med at de alltid vil springe over veien rett foran deg.

Kan ikke se at det er noe galt i å gjøre folk oppmerksom på at jeg enten kommer, eller har tenkt å slippe noen inn på eller ut fra forkjørsvei
med å blinke etpar ganger. Kan ikke engang se at jeg gjør noe galt med å ikke stå på forkjørsretten min, som AT antyder.
Når det ellers gjelder lysbruk, kjører jeg konsekvent med tåkelys om høsten og vintern. Har fått etpar advarsler for det, men aldri bot.
Når ikke engang politiet er konsekvent i forhold til lysbruk, kan man vel ikke vente at en enkel bondesønn som meg skal være det ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke

Legg inn av Carpa »

Prøvde å google temaet men det mest fornuftige jeg fant var at blinkende lys kan utløse epileptisk anfall, så ikke blink for mye da folkens :[-X
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke

Legg inn av Intruder »

Glemte lyset i dag,og ble minnet på det såsnart jeg kom utpå veien.. :thumleft

Enhver får gjøre som de vil OG gjøre det de selv er mest hensiktsmessig i trafikken !! :thumleft

Tuta er røket,har kjøpt en gammaldags bærtbært til 20 kroner på Biltema,er vel godkjent de
håper jeg.. :mk :mk :knegg
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke

Legg inn av Intruder »

Carpa skrev:Prøvde å google temaet men det mest fornuftige jeg fant var at blinkende lys kan utløse epileptisk anfall, så ikke blink for mye da folkens :[-X
Hei hei , ENDELIG jenta i Røyken !! :vs :gk :rose
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke

Legg inn av jhn »

Kawasaki skrev:
Så til jhn; du spiller russisk rulett :knegg
Mulig det, men æ har alltid vunnet. :blae
Alt må jo sees i sammenheng, æ e jo (kanskje) ikke alltid idiot, æ prøve jo alltid å vurdere ting i forkant. Hvis æ ser at det e en mulighet for å misforstå mitt lille blink, så lar æ være, hvis æ ser at bilisten kanskje ikke e helt obs, så gjør æ et eller annet for å prøve å fange hans oppmerksomhet, f.eks et lite blink eller to.
Æ sa også at æ vandre litt fra side til side for å være litt mere synlig for de det måtte angå, men av og til kjøre æ også helt rett fram
Hvis en bilist tolker et lite blink i ei lykt på en mc, i normal fart, midt i ei kø, som "klar bane", ja da har dere rett, og æ har tatt grundig feil, og gjort noe livsfarlig og idiotisk i 25 år :sorry
Jævla kranglefanter :orefk

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke

Legg inn av Carpa »

Når noen blinker på meg (ikke til meg) så tenker jeg automatisk, hva er galt med bilen min eller hvor er det kontroll. Det er på rette strekninger. Blinker noen til meg ( ikke på meg) i et lyskryss så gir jeg gass, takker pent og vrenger over. Men det er med bil da :-k
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke

Legg inn av Tysnes »

Blink til meg, og eg blinker tilbake :P :p Æ, var det blinklys det var snakk om :-k

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke

Legg inn av jhn »

TheHaughom skrev:
Snikkeren skrev:
jhn skrev: Helt enig i dette. Tror det e noe av det aller viktigste man kan gjøre for å ferdes nogenlunde trygt i trafikken.
Spesielt påpasselig med å vandre fra side til side når æ nærme mæ kryss hvor det står biler og venter på luker til å smette inn i, gjerne et par touch på lyshornet også for å fange oppmerksomhet
Det med å blinke med lyshornet kan også bli oppfattet som "jeg slipper deg ut, bare kjør".
Husker ikke nøyaktig når, men det begynner å bli noen år siden, da var det en lastebilsjåfør som blinket på møtende lastebil for å hilse. Bilen som lå foran og skulle svinge av til venstre trodde han blinket for å slippe han over. Det endte med dødsulykke.
Må si meg enig, dersom et kjøretøy (være seg bil/mc/buss) blinker med lysene tar jeg det som en indikasjon på at jeg kan kjøre. Det samme gjelder når jeg blinker med lyset for andre, da betyr det at jeg stopper opp og lar dem kjøre først - selv om dem egentlig har vikeplikten.
Har aldri opplevd at det har betydd noe annet.

Det skal dog sies at dersom noen blinker til meg, utøver jeg noe forsiktighet i tilfelle det betyr noe annet, som "Helvettes idiot, jeg er først!!" eller lignende :thumleft
Bare for å rippe opp i gamle diskusjoner: Var en liten runde i går på 30-35 mil, og da var det en kar som var i ferd med å bryte vikeplikta 100 meter foran mæ. Æ ga han et par blink med lyshornet, det var nok til at han ble obs på at det kom et eller annet han måtte passe sæ for, og heldigvis tolket han det ikke som en invitasjon til å kjøre på mæ, som visstnok skal være en ganske vanlig fortolkning av to kjappe blink :-)å

Svar