Sommerferie for Evike og KM - 1 ukes base i Østerrike

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Kawasaki
Motorsykkelen din: DBS

Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke

Legg inn av Kawasaki »

Jompa skrev:Hele greia handler om et minimum av kommunikasjon og trafikkforståelse. Enkelt ???
Jøss,ja. Bare håpe at reinen er enig :knegg

Men her startet vel diskusjonen med lysblinking av det som jhn kom med,og så langt så er det visst bare du og han som er enige i den? Mens en håndfull andre uttrykker skepsis til den praksisen. Så lett er kommunikasjon og trafikkforståelse..
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg er enig i mye av det som skrives om lysbruk her, men å blinke med lysene for å vise at her er jeg, hadde ikke jeg gjort hvis det var kjøretøy forran meg som vil ut/krysse kjøreretningen min. Med mindre jeg ønsker å slippe ham frem.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Kawasaki skrev:
Jompa skrev:Hele greia handler om et minimum av kommunikasjon og trafikkforståelse. Enkelt ???
Jøss,ja. Bare håpe at reinen er enig :knegg

Men her startet vel diskusjonen med lysblinking av det som jhn kom med,og så langt så er det visst bare du og han som er enige i den? Mens en håndfull andre uttrykker skepsis til den praksisen. Så lett er kommunikasjon og trafikkforståelse..
Vær sikker på at reinen ikke er enig, og regn med at de alltid vil springe over veien rett foran deg.

Kan ikke se at det er noe galt i å gjøre folk oppmerksom på at jeg enten kommer, eller har tenkt å slippe noen inn på eller ut fra forkjørsvei
med å blinke etpar ganger. Kan ikke engang se at jeg gjør noe galt med å ikke stå på forkjørsretten min, som AT antyder.
Når det ellers gjelder lysbruk, kjører jeg konsekvent med tåkelys om høsten og vintern. Har fått etpar advarsler for det, men aldri bot.
Når ikke engang politiet er konsekvent i forhold til lysbruk, kan man vel ikke vente at en enkel bondesønn som meg skal være det ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Legg inn av Carpa »

Prøvde å google temaet men det mest fornuftige jeg fant var at blinkende lys kan utløse epileptisk anfall, så ikke blink for mye da folkens :[-X
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Glemte lyset i dag,og ble minnet på det såsnart jeg kom utpå veien.. :thumleft

Enhver får gjøre som de vil OG gjøre det de selv er mest hensiktsmessig i trafikken !! :thumleft

Tuta er røket,har kjøpt en gammaldags bærtbært til 20 kroner på Biltema,er vel godkjent de
håper jeg.. :mk :mk :knegg
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Intruder

Legg inn av Intruder »

Carpa skrev:Prøvde å google temaet men det mest fornuftige jeg fant var at blinkende lys kan utløse epileptisk anfall, så ikke blink for mye da folkens :[-X
Hei hei , ENDELIG jenta i Røyken !! :vs :gk :rose

Nil satis nisi optimum !

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Kawasaki skrev:
Så til jhn; du spiller russisk rulett :knegg
Mulig det, men æ har alltid vunnet. :blae
Alt må jo sees i sammenheng, æ e jo (kanskje) ikke alltid idiot, æ prøve jo alltid å vurdere ting i forkant. Hvis æ ser at det e en mulighet for å misforstå mitt lille blink, så lar æ være, hvis æ ser at bilisten kanskje ikke e helt obs, så gjør æ et eller annet for å prøve å fange hans oppmerksomhet, f.eks et lite blink eller to.
Æ sa også at æ vandre litt fra side til side for å være litt mere synlig for de det måtte angå, men av og til kjøre æ også helt rett fram
Hvis en bilist tolker et lite blink i ei lykt på en mc, i normal fart, midt i ei kø, som "klar bane", ja da har dere rett, og æ har tatt grundig feil, og gjort noe livsfarlig og idiotisk i 25 år :sorry
Jævla kranglefanter :orefk

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

Når noen blinker på meg (ikke til meg) så tenker jeg automatisk, hva er galt med bilen min eller hvor er det kontroll. Det er på rette strekninger. Blinker noen til meg ( ikke på meg) i et lyskryss så gir jeg gass, takker pent og vrenger over. Men det er med bil da :-k
Blogg

Tysnes
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83

Legg inn av Tysnes »

Blink til meg, og eg blinker tilbake :P :p Æ, var det blinklys det var snakk om :-k

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

TheHaughom skrev:
Snikkeren skrev:
jhn skrev: Helt enig i dette. Tror det e noe av det aller viktigste man kan gjøre for å ferdes nogenlunde trygt i trafikken.
Spesielt påpasselig med å vandre fra side til side når æ nærme mæ kryss hvor det står biler og venter på luker til å smette inn i, gjerne et par touch på lyshornet også for å fange oppmerksomhet
Det med å blinke med lyshornet kan også bli oppfattet som "jeg slipper deg ut, bare kjør".
Husker ikke nøyaktig når, men det begynner å bli noen år siden, da var det en lastebilsjåfør som blinket på møtende lastebil for å hilse. Bilen som lå foran og skulle svinge av til venstre trodde han blinket for å slippe han over. Det endte med dødsulykke.
Må si meg enig, dersom et kjøretøy (være seg bil/mc/buss) blinker med lysene tar jeg det som en indikasjon på at jeg kan kjøre. Det samme gjelder når jeg blinker med lyset for andre, da betyr det at jeg stopper opp og lar dem kjøre først - selv om dem egentlig har vikeplikten.
Har aldri opplevd at det har betydd noe annet.

Det skal dog sies at dersom noen blinker til meg, utøver jeg noe forsiktighet i tilfelle det betyr noe annet, som "Helvettes idiot, jeg er først!!" eller lignende :thumleft
Bare for å rippe opp i gamle diskusjoner: Var en liten runde i går på 30-35 mil, og da var det en kar som var i ferd med å bryte vikeplikta 100 meter foran mæ. Æ ga han et par blink med lyshornet, det var nok til at han ble obs på at det kom et eller annet han måtte passe sæ for, og heldigvis tolket han det ikke som en invitasjon til å kjøre på mæ, som visstnok skal være en ganske vanlig fortolkning av to kjappe blink :-)å

Pollti
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Pollti »

Jeg finner innleggene til jhn litt vanskelige å lese. På ånkli. Skal vi skjerpe oss med dikkalekt ?

Kawasaki
Motorsykkelen din: DBS

Legg inn av Kawasaki »

Pollti skrev:Jeg finner innleggene til jhn litt vanskelige å lese. På ånkli.

Har ingen problemer med å forstå hverken hans eller dine innlegg.

Men den dærre lyssignaleringa hannes,deinn e litt vannskeli å førrstå se på. Hann ska vær gla førr att dæ ittje va me hann blennka på igår :vs
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Pollti skrev:Jeg finner innleggene til jhn litt vanskelige å lese. På ånkli. Skal vi skjerpe oss med dikkalekt ?
Blei litt nysgjerrig nå. Her er mitt siste innlegg, hva var vanskeligst å forstå?
"Bare for å rippe opp i gamle diskusjoner: Var en liten runde i går på 30-35 mil, og da var det en kar som var i ferd med å bryte vikeplikta 100 meter foran meg. Jeg ga han et par blink med lyshornet, det var nok til at han ble obs på at det kom et eller annet han måtte passe seg for, og heldigvis tolket han det ikke som en invitasjon til å kjøre på meg, som visstnok skal være en ganske vanlig fortolkning av to kjappe blink"

De eneste "ordene" som ikke var skrevet på bokmål har jeg oversatt, de står skrevet i rødt.

Ja, Kawasaki, hvis du hadde tolket de to kjappe blinkene som en invitasjon til å kjøre på meg, så er jeg glad det ikke var deg. :-)å
(La dere merke til den manglende dialekta?)
Sist redigert av jhn den 02 sep 2012, 18:58, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

Dialekt er vel alltid et tema på slike forum sider. Noen dialekter er vanskelige å lese mens andre bare er små avvik fra bokmål.

Jeg tenker som så at de som skriver en vanskelig lesbar dialekt kanskje har vanskeligere for å få tilbakemeldinger så det kan nok være i deres egen interesse å skrive på bokmål. Men, jeg prøver nå så godt jeg kan å forstå de også jeg og det plager meg ikke spesielt mye :-)
Blogg

pelsen
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

jeg har ingen problemer med innlegg skrevet på dialekt, jeg leser dem ikke :knegg

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Her på østlandet er også et par blink en del av signalet "kjør først"(spesiellt for ventende tyngre kjøretøy)... litt avhengig av situasjonen/plassering...

om en ikke reduserer levetiden drastisk så kommer en fort i ubehaglige situasjoner med å blinke på andre i en del situasjoner.

vingling og blinking med lysa kan nok gi ønsket effekt noen ganger men det er pga folk tror du er ruset..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

Pollti skrev:Jeg finner innleggene til jhn litt vanskelige å lese. På ånkli. Skal vi skjerpe oss med dikkalekt ?
Når du ikke forstår det du leser, så kan du jo ta deg den frihet å svare akkurat det du vil, uten å ta hensyn til hva skribenten mener :-k
Det sies feks at det finnes ikke dumme spørrsmål, bare dumme svar :thumleft

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

mekkern skrev:... litt avhengig av situasjonen/plassering.....
Meget viktige ord. Man må selvfølgelig vurdere alle situasjoner før man velger handling, det gjør jeg før jeg bestemmer hva jeg skal gjøre, bremse/ikke bremse, blinke/ikke blinke osv. Det regner jeg med kryssende trafikk også gjør. Altså, vurderer situasjonen.
Om de ser et blink eller to så regner jeg med at de vurderer situasjonen, og ikke automatisk tar det som et tegn på at "nå kan du brøyte deg vei inn i køa", som det kan se ut som noen her gjør, eller tror andre gjør.
Man kan få inntrykk av at folk tror jeg konsekvent flasher med lysa inn i mot et kryss, sånn er det ikke. Hvis jeg har en mistanke om at de aktuelle ikke ser meg, forsøker jeg å påkalle deres oppmerksomhet, med det middelet jeg finner mest hensiktsmessig i øyeblikket.
Et blink eller to er et helt utmerket middel for å fange folks oppmerksomhet, det er vitenskapelig bevist, og det har vist seg i funke i virkeligheta også, senest i går.
Jeg har også blinket til folk som et tegn på "bare kjør", det funker også, men har aldri opplevd at de to "forskjellige" blinkene har blitt misforstått.

Pollti
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Pollti »

ArcticTiger skrev:
Når du ikke forstår det du leser, så kan du jo ta deg den frihet å svare akkurat det du vil, uten å ta hensyn til hva skribenten mener :-k
Det sies feks at det finnes ikke dumme spørrsmål, bare dumme svar :thumleft

Sånne bagateller har jeg aldri brydd meg om jeg ? Alt du skriver vil bli mistolket og vil bli brukt mot deg ! Sunn regel :prop: Kanskje jeg husker feil og gir jhn skylda for mine egne uleselige innlegg :knegg Forresten så skjønner jeg veldig lite av hva HG sier og. Og vi har bodd i sammen i snart 33 år. Adskilt av snørrete grinerunger og gærne bikkjer til tider... Bikkjene har vært lydigest. :knegg :knegg

Brukeravatar
evike
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Kontakt:

Legg inn av evike »

Nå har jeg også avgjort at MC-sesongen er slutt.

Hadde planlagt en tur i morgen (Tønsberg-Oslo), men etter å ha sett på rimet på gresset i dag morges, så har jeg avgjort at det blir for kaldt, er jo meldt samme temperatur i morgen.
Søndag er siste dag i langtidsvarselet med tosifret temp. på dagtid. Så i dag morges sendte jeg mail til Speed MC og spurte om de har plass for Amigo. Litt sent ute, men jeg håper det fortsatt er plass der.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

evike skrev:Nå har jeg også avgjort at MC-sesongen er slutt.

Hadde planlagt en tur i morgen (Tønsberg-Oslo), men etter å ha sett på rimet på gresset i dag morges, så har jeg avgjort at det blir for kaldt, er jo meldt samme temperatur i morgen.
Søndag er siste dag i langtidsvarselet med tosifret temp. på dagtid. Så i dag morges sendte jeg mail til Speed MC og spurte om de har plass for Amigo. Litt sent ute, men jeg håper det fortsatt er plass der.
Jeg kjørte til Oslo i morges. Det var ikke noe fare for frost. Gradestokken sa 4 grader kl 0530. Det var en kald fornøyelse. Fra mandag får NSB en ny passasjer..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
rogg
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Kontakt:

Legg inn av rogg »

SuperMorten skrev:
evike skrev:Nå har jeg også avgjort at MC-sesongen er slutt.

Jeg kjørte til Oslo i morges. Det var ikke noe fare for frost. Gradestokken sa 4 grader kl 0530. Det var en kald fornøyelse. Fra mandag får NSB en ny passasjer..
Ja, der er vel ikke mange milene man får tynt ut av denne høsten. Sliter enda med lungebetennelse og satser heller for fult til våren. Skodan har vært grei å ha den siste vekka må jeg si.
Rogg..
Sees på veiene...

SMIA MC

Brukeravatar
evike
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Kontakt:

Re: Evike-bloggen - Nå er sesongen slutt for meg også

Legg inn av evike »

Amigo er trygt parkert på Speed, ute av fare for at jeg skal slå til ham med bildøra eller noe annet som skulle skje i garasjen hvor det ville blitt litt trangt. (2 biler og KM's sykkel også). Men det var ikke det som var tema egentlig.

Vi har en liten stund nå lurt på om vi skulle ta skrittet fullt ut og leie oss motorsykler i USA for å ta en 14 dagers tur, mer eller mindre på egen hånd. Etter å ha studert priser, sykkeltyper tilgjengelig, et stigende helseproblem og dermed prioritering for feriene i årene fremover m.m. så har vi kommet frem til følgende:

Sommerferien 2013 skal brukes til å kjøre egne sykler i England.
Å kjøre på gærne sia av veien med sykkel kan umulig være så galt som å kjøre engelsk leiebil der borte (i tillegg til å kjøre på gærne sida så var rattet på feil side og ikke minst: Venstre hånd har overhodet ikke automatikk til å håndtere girspak, du verden som jeg knota med å gire mens jeg kjørte). Med sykkel har du bare den ene problemstillinga.

Som alltid er vi åpne for å reise sammen med andre, men det må være noen med en liten dose tålmodighet mht. fart og kjøring. Jeg kjører "som jeg gjør". Målet er å cruise rundt så mye som mulig av Englands "Landsbygd" og oppsøke de små landsbyene fremfor store attraksjoner eller byer.

Tillegg av praktisk art:
* Foreløpig antatt feriestart (er ikke sjekket ut med arbeidsgiver ennå); rett etter Norgestreffet på Lista, dvs. 10. juni.
* Reisemåte: Båt Larvik-Hirtshals, kjøre ned til Esbjerg og så båt videre til England.
Sist redigert av evike den 31 okt 2012, 11:23, redigert 1 gang totalt.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Intruder

Re: Evike-bloggen - Planlegger nå England 2013

Legg inn av Intruder »

Blir nok en utfordring med venstrekjøring,men den fixer dere nok lett.Selv har jeg bare kjørt i Norge og (såvidt) Sverige..
Har tenkt på andre turer til utlandet,les : Bærgen... :lol :prop:
God tur til England !!

Nil satis nisi optimum !

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Re: Evike-bloggen - Planlegger nå England 2013

Legg inn av JohnnyTh »

Intruder skrev:Blir nok en utfordring med venstrekjøring,men den fixer dere nok lett.Selv har jeg bare kjørt i Norge og (såvidt) Sverige..
Har tenkt på andre turer til utlandet,les : Bærgen... :lol :prop:
God tur til England !!
Kjørte du på venstresiden i Svergie? Det var vel slik i ungdomen din:)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar