Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Baltazar »

Hei hei godt folk.
Sesongen er på hell og i den forbindelse dukket det opp et spørsmål eller to i mitt hode. Jeg har nemlig en uisolert garasje som jeg vinterlagrer i. Tenkte jeg skulle jobbe litt med sykkelen der i vinter, og da sette inn en vifte ovn for å få opp temperaturen når det skal jobbes med sykkelen.

Burde jeg da gjøre noen ekstra tiltak før sykkelen settes bort for vinteren, siden temperaturen vil variere mellom -10 og + 15 ?

Tenker da på om det evt er økt fare for kondens og rust m.m

Noen erfarne gamlekarer her ? ;-)

Brukeravatar
Snill Vaffel
Innlegg: 1001
Registrert: 07 nov 2008, 18:11
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
Bosted: Buskerud

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Snill Vaffel »

Jeg er gammal men ikke så erfaren, men det jeg erfarte i vinter med kawasakien var at det gikk jo greit tok ikke ut batteriet engang (det var planen) men når jeg tok den ut i våres var det dannet seg noen rust bobbler på tanken og andre steder som det ikke var noe før lagring. Så jeg tørr ikke gjøre dette igjen, men nå sto den ritkig nok i en uisolert garage som det ikke er noen form for aktivitet hele året.
Snill Vaffel

Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.

2011 Suzuki GSXR 1000

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av MaxTron »

Har erlig talt ikke gjort dette sjøl.

Ikke varma opp, og latt det avkjøleseg gjentatte ganger, men mener ivertfall at å bruke elektrisk vifte er en god løsning. Propanovner / varmekanoner produserer fukt / vann.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av JohnnyTh »

MaxTron skrev:Har erlig talt ikke gjort dette sjøl.

Ikke varma opp, og latt det avkjøleseg gjentatte ganger, men mener ivertfall at å bruke elektrisk vifte er en god løsning. Propanovner / varmekanoner produserer fukt / vann.
Hvordan kan de produsere vann?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Svolp »

Fordi varm luft utvider seg og derved får mindre tetthet. Derfor stiger den oppover. Når luften blir kald, kan den imidlertid ikke lenger holde på fuktigheten. Den må altså kvitte seg med noe av fuktigheten.. Så varm luft blir fuktig når den avkjøles, ergo kondens!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av JohnnyTh »

Det er korrekt men det spiller ingen rolle hva varmekilden er. Men man må ha tilgang til vann for å få fuktig luft. Jeg pleier å bruke en propan byggtørke til å varme opp med før lakkering, og kan garantere at det ikke gir fuktighet.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Duville »

Her er nok Johnny litt på tur. Så lenge temperaturen holdes oppe er det greit, men når han er ferdig med lakkeringen så lufter han sannsynligvis svært godt ut på grunn av lakkeringen og slipper unna kondenseringsproblematikken.

Riktig at varm luft kan inneholde mer vann enn kald luft og kondenseringstemperatur på uteluft varierer men er fremtredende ved 12 - 16 grader. Sikkert noen som vil diskutere dette siden de kan nyansere det men sånn er det. Dette merkes godt når man sitter ute en sommerkveld når temperaturen faller så kommer fukten...

Når det gjelder oppvarming ved hjelp av propan så er en del av avgassene ved forbrenningen ren vanndamp som tilføres den oppvarmede luften hvis ikke forbrenningen skjer i et eget kammer med lufting til det fri. Når avgassene begynner å bli kaldere så kondenserer dette godt og mye på de kaldeste flatene som vanligvis er bart og lekkert stål hvis ikke dette luftes ut før temeraturen synker.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Svolp »

Varmekilden kan være luften selv, når det går fra varmt til kaldt vil du få det som beskrevet tidligere.. Hva angår propanbrenner avgir dette masssssse fuktighet i et lukka rom og ikke minst CO som er faaaaaaaarlig...
Når propangass brenner, avgir den karbondioksid (CO2) og vanndamp (H2O), karbonmonoksid (CO) og nitrogen(N). Derfor blir luften fuktig når du bruker en propanbrenner innendørs. Du må også passe på god tilførsel av luft for at forbrenningen skal bli fullstendig, da minske du også risiko for større opphoping av CO!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av RuneMC »

Har lagret mine to sykler i uisolert garasje. Har gått helt greit.

Første fikk forsåvidt bobler i lakken på motoren, men dette var ikke grunnet lagringen men feil påføring av lakk på fabrikk som endel MC'er er plaget med (bl.a. den BMW'n jeg hadde). Dvs fabrikken har påført for tykt lag eller to lag for fort slik at lakken ikke har herdet på riktig måte og dermed flasser den nesten uansett når den blir noen år. Visstnok vanlig på flere merker - dog er motorene ofte i aluminium (som kun oksyderer på overflaten) så det er mest et kosmetisk problem.

Vedlikeholdslading av batteri er evt det man kan gjøre, utover skifte av kjølevæske og oljeskift etc hvis det er gammel olje på bike'n.

Tørr luft er nok en fordel uansett - om man får til det med vifte eller luftavfukter.

Ad temp - hvis garasjen har minusgrader slik at evt kondens fryser til is, så tipper jeg det meste av rustprosesser stopper opp :D
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Duville »

Svolp skrev:Varmekilden kan være luften selv, når det går fra varmt til kaldt vil du få det som beskrevet tidligere.. Hva angår propanbrenner avgir dette masssssse fuktighet i et lukka rom og ikke minst CO som er faaaaaaaarlig...
Når propangass brenner, avgir den karbondioksid (CO2) og vanndamp (H2O), karbonmonoksid (CO) og nitrogen(N). Derfor blir luften fuktig når du bruker en propanbrenner innendørs. Du må også passe på god tilførsel av luft for at forbrenningen skal bli fullstendig, da minske du også risiko for større opphoping av CO!
Visste brannmannen var i nærheten så den kunne du ta, jeg konsentrerte meg om fukten :thumleft

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Voodoodoo »

Null problem å lagre i garasje, gjort dette med samtlige sykler(og mopeder) og aldri hatt noe tull.

Mine pleier å få stå i fred fram til det blir såpass varme i sola at en kan skru i garasjen uten å måtte fyre.
Pleier å ta ut batteriet og lade det helt opp og la det stå til våren, så lade det helt opp igjen og deretter tur og kjør.
Har et gammelt batteri som jeg plugger inn for å starte sykkelen i vintersesongen. Pleier å gi den en halvtimes god snurr sånn ca. en gang i måneden. Er greit å legge det til en av de dagene kvikksølvet ikke ligger samla helt i bånn.

Ikke at det er nødvendig å starte den men det er fin medisin mot akutte anfall av PMS å høre lukte og kjenne på en god og varm mc en gang innimellom. :yeyeye

Når det gjelder spes ting som må gjøres er det endel som mener at motorens innmat omtrent etses bort og korroderer til det ugjenkjennelige om en ikke umiddelbart skifter olje etter at en er parkert for høsten. Min personlige mening er at dette er hysteri og at en kan ta oljeskiftet når en føler for det i løpet av høst/vinter/vår.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Svolp »

Duville skrev:
Svolp skrev:Varmekilden kan være luften selv, når det går fra varmt til kaldt vil du få det som beskrevet tidligere.. Hva angår propanbrenner avgir dette masssssse fuktighet i et lukka rom og ikke minst CO som er faaaaaaaarlig...
Når propangass brenner, avgir den karbondioksid (CO2) og vanndamp (H2O), karbonmonoksid (CO) og nitrogen(N). Derfor blir luften fuktig når du bruker en propanbrenner innendørs. Du må også passe på god tilførsel av luft for at forbrenningen skal bli fullstendig, da minske du også risiko for større opphoping av CO!
Visste brannmannen var i nærheten så den kunne du ta, jeg konsentrerte meg om fukten :thumleft

:redface
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av JohnnyTh »

Ser dere har rett med dette med vann fra propan forbrenning. men som jeg sa jeg har aldri hatt problemer med dette. Selv om jeg ikke lufter ut etterpå:) Men så har jeg jo og brukt det i stort lokale. hadde kanskje vært et problem i et lite lokale. Er jo bra at man lærer så lenge man lever. Og jeg kommer nok til å fortsette å bruke propan. har ikke råd til den strømregningen. Preier å bruke en master propanbrenner som gir 30kw på full pupp i 8 timer før jeg lakkerer om vinteren. Sist jeg lakkerte var det 10 minus ute og fikk tempraturen opp i 15 grader. Så langt fra ideal tempratur for sånt.

Skal man langtidslagre sikkert så er jevn tempratur i oppvarmet lokale det beste etter min mening. Viktigste er at det er jevnt for å fjerne tilgangen til fukt er vanskelig i et land som norge. Kansje en ide å sende sykkelen til Atacama-ørkenen . det er jo det tørreste sted i verden. Eller sydpolen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Duville »

Nå skal jeg ta en pause fra dette. Det kommer hele tiden kommer en del inn fra sidelinjen med godt begrunnede påstander om hvorfor det går greit å vinterlagre i kald garasje. Årsaken til at det stort sett går greit er at det tilfeldigvis er forhold på stedet som gjøre at det virkelig går greit. Disse trenger jo ikke gjøre noe ekstra. Indre østland med jevnt og tørt innlandsklima får ikke dette problemet så markert som vi her nede på sørvestlandet med veldig varierende vær.

Norge er svært langstrakt land med svært varierende forhold. Likevel er det ikke sikkert vi får problemer her nede heller enkelte år når det er tørt vær med minusgrader hele vinteren. MEN de årene dette kan bli ett problem er de årene med svært varierende vær og gjerne en kald periode tidlig etter at vi har parkert mcen og den utsettes for kondenserende forhold. Da kan vannet bli liggende hele vinteren uten å tørke opp og det kan ikke være bra.

Selvfølgelig kan erfaring være bra og det stemmer sikkert der erfaringen er gjort, men enkelte ganger skjer det uventede og da kan det være greit å vite at enkle tiltak (litt varme og lufting) kan motvirke skader. Da må man vite hvilke forhold skaden skjer under. God vinterlagring ;-)

ZZR-Erling

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av ZZR-Erling »

Har vinterlagra min den gang da, ZZR1200 i carport i Asker. Rimet var til tider så tykt, grunnet fuktig luft, at jeg kunne skrive navnet på tanken, men alikevel ga ikke det noen prob til våren..

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Duville »

ZZR-Erling skrev:Har vinterlagra min den gang da, ZZR1200 i carport i Asker. Rimet var til tider så tykt, grunnet fuktig luft, at jeg kunne skrive navnet på tanken, men alikevel ga ikke det noen prob til våren..
heldige du..... og den hadde du sikkert kjøpt brukt selv om du visste dette, det er jo ikke noe problem.

- der kom det visst enda ett, men nå er det slutt :mk

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Baltazar »

Finnes nok ikke noe annet forum på nettet der svarene blir så mange og så lastet med faglig tyngde.

Takker...Tror jeg??

:roll

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Crinos »

Nøkkelord for lagring i egen garasje er gjevn temepratur. Uansett om den er høy eller lav.
Ser at naboen her nede har montert varmepumpe i garasjen. (han har to nydelig veteran Jeeper som han er petimeter nøye med). Jeg har selv ikke kommet så langt.
Jeg setter sykkelen i garasjen etter å ha flushet olja og satt på "vinter olje". Så kjører jeg denne olja godt inn og parkerer..
Starter muligens sykkelen en gang eller to i løpet av vinteren bare for å løfte olja opp til toppen av sylindrene igjen, og når våren kommer så flusher jeg olja igjen, og fyller på med riktig olje.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Sigg79
Innlegg: 61
Registrert: 03 jun 2012, 01:17
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6 S2 '07

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Sigg79 »

Vil ikke kondens være et problem også om sommeren for sykler som står ute eller i garasje uten jevn temperatur? Det kan jo være ganske store temperaturvariasjoner også om sommeren. Det kan eksempelvis godt være 24 grader om dagen på det varmeste og 12 grader om natten.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av pelsen »

et annet nøkkelord er vel tørr garasje.
Min garasje er ikke oppvarmet, men den er tørr og fin hele året. Her er det er ingen kondensproblemer ved væromslag slik som jeg har sett i andre kalde garasjer. Hva som er årsaken til at denne er bra vet jeg ikke, men den er ganske luftig og har pukk i bunn.
Men den brukes ikke til vinterlagring av sykler, de får stå i oppvarmet lokale så eieren ikke fryser når de skal fikses på. :mk

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Kawasaki »

Baltazar skrev:Hei hei godt folk.
Sesongen er på hell og i den forbindelse dukket det opp et spørsmål eller to i mitt hode. Jeg har nemlig en uisolert garasje som jeg vinterlagrer i. Tenkte jeg skulle jobbe litt med sykkelen der i vinter, og da sette inn en vifte ovn for å få opp temperaturen når det skal jobbes med sykkelen.

Burde jeg da gjøre noen ekstra tiltak før sykkelen settes bort for vinteren, siden temperaturen vil variere mellom -10 og + 15 ?

Tenker da på om det evt er økt fare for kondens og rust m.m

Noen erfarne gamlekarer her ? ;-)

Gidder ikke legge så mye i diskusjonen rundt varm eller kald garasje,men tror store svingninger ikke er heldig.

Og så kan jeg fortelle hva jeg selv gjør,i den uisolerte uoppvarmede garasjen min. Der lagrer jeg alle moppene mine,og skrur på de innimellom også. Uten å bruke varme.Garasjen er kledd med asfaltplater,så det trekker ikke gjennom veggene. Men det er god lufting oppunder oppsen,så den er godt ventilert.

Jeg har en varmekjeledress hengende på en spiker,som jeg drar på meg hvis det er kaldt. Og så finnes det sånne tynne fine monteringshansker du kan bruke hvis fingrene blir kalde.Dette fungerer fint for meg.

Det hender at jeg blir litt kald mens jeg er der ute,men da er det bare ekstra godt å krype inn bak kjærringræva når jeg legger meg.Gjør det fort,sånn at hun ikke rekker å reagere før det er for sent :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Bosted: Levanger

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av olepeder »

Det ser ut til at jeg må lagre i uisolert garasje dessverre. Til nå har jeg ikke klart å finne et oppvarmet sted i nærheten.
På siden til Mc-avisen har de en Vci-pose : http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381356" onclick="window.open(this.href);return false;
Noen som har synspunkter på denne?

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av pelsen »

olepeder skrev:Det ser ut til at jeg må lagre i uisolert garasje dessverre. Til nå har jeg ikke klart å finne et oppvarmet sted i nærheten.
På siden til Mc-avisen har de en Vci-pose : http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381356" onclick="window.open(this.href);return false;
Noen som har synspunkter på denne?
har ikke prøvd den selv, har ikke hatt behov for det, men den skal ha samme type korrosjonsinhibitor som brukes i koblingsbokser til offshore bruk. Samme stoffet som ligger i preserveringspesifikasjonene til Statoil. Tror den posen kommer fra de samme som leverer til statoilprosjektene, så den er nok ikke noe luregreier.

ZZR-Erling

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av ZZR-Erling »

Har alltid lagret mine 14 motorsykler i kald garasje, og aldri på alle de årene/km hatt noen problemer eller korrosjon, nøkkelen ligger i rett klargjøring!

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Bosted: Porsgrunn

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Hjernen »

ZZR-Erling skrev:Har alltid lagret mine 14 motorsykler i kald garasje, og aldri på alle de årene/km
hatt noen problemer eller korrosjon, nøkkelen ligger i rett klargjøring!
:prf

Rektig det, vask, voks og polish før parkering så preller event kondens av....
Finnes ikke kondens blandt mitt billige "Crome Vanadium" verktøy i løpet av vintern, og det ligger
for det meste på benken... :redface (kanskje litt rust fordi jeg glemmer å ta det inn noen ganger.... )
Heller ikke noe problem med de tre tråsykklene som står der..
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Svar