Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av SuperMorten »

ZZR-Erling skrev: Jeg lurer på om hjulet i det lille øyeblikket før svingen, svinger helt motsatt vei, mens når biken har lagt seg over svinger hjulet med selv om man kontrastyrer......?
Det tror jeg. Det er sentrifugalkreftene som får sykkelen til å legge seg, og dermed svinge den "andre" veien... trur eg.. :scratch :-k :mk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ZZR-Erling

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ZZR-Erling »

SuperMorten skrev:
ZZR-Erling skrev: Jeg lurer på om hjulet i det lille øyeblikket før svingen, svinger helt motsatt vei, mens når biken har lagt seg over svinger hjulet med selv om man kontrastyrer......?
Det tror jeg. Det er sentrifugalkreftene som får sykkelen til å legge seg, og dermed svinge den "andre" veien... trur eg.. :scratch :-k :mk
Nei, sentrifugalkraften er kraften som vil "kaste sykkelen opp" av en sving. Nå man svinger til venstre vil fortsatt resten av massen i biken rett frem som nå blir til høyre for hjulet, derfor bikker biken ned til høyre om man har høvelig korekt fart da.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

Voodoodoo skrev:Jeg driter i hva kjørelærere og andre sier. Når jeg styrer motsatt vei av svingen for å komme meg igjennom så kontrastyrer jeg.

Simpson skriver at kontrastyring før sving er noe man velger. Problemet er om man velger det bort så havner man laaaangt ute i periferien. Man kan altså ikke velge å la det være.
Du kan jo kalle det akkurat hva du vil men jeg og MANGE andre kan velge å bruke teknikken med kontrastyring. :vs

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Voodoodoo »

ZZR-Erling skrev:
Voodoodoo skrev:Jeg driter i hva kjørelærere og andre sier. Når jeg styrer motsatt vei av svingen for å komme meg igjennom så kontrastyrer jeg. At det liksom skal ha et annet navn FØR sving enn I sving blir jo bare tøys.
Det brukes jo like fullt til retningsendring eller???

Simpson skriver at kontrastyring før sving er noe man velger. Problemet er om man velger det bort så havner man laaaangt ute i periferien. Man kan altså ikke velge å la det være.


Når en kjører bil så kalles det å foresten motratte, når en må svinge feil veg for å komme gjennom svingen.
En teknikk ofte brukt i hine hårde dager med 78 Ascona.
Jeg lurer på om hjulet i det lille øyeblikket før svingen, svinger helt motsatt vei, mens når biken har lagt seg over svinger hjulet med selv om man kontrastyrer......?
Men faen da Erling, hvorfor skal du komme her og ødelegge hele tråden med det åpenbare svaret. Denne hadde potensiale til å holde det gående minst 10 sider til, men neida... :ills
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Snikkeren »

Det er jo det jeg har sagt hele tiden, så tror ikke diskusjonen er død fordi... :mk
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Jompa »

Klar tale, snikkeren :thumleft
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

Snikkeren skrev:Det er jo det jeg har sagt hele tiden, så tror ikke diskusjonen er død fordi... :mk
:mk ... fordi ... for å kunne kalle det kontrastyring, må man styre kontra, altså motsatt vei av den ønskede svingretning. Det spiller forsåvidt ingen rolle hvor lenge man gjør det, et lite øyeblikk før svingen, eller gjennom halve eller hele svingen

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av mekkern »

for å gjøre det hele komplett så kan en jo skille på faktisk styreutslag "feil vei" og bare holde imot i sving selv om styret er "riktig vei" eller nøytralt. :popcrn
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

mekkern skrev:for å gjøre det hele komplett så kan en jo skille på faktisk styreutslag "feil vei" og bare holde imot i sving selv om styret er "riktig vei" eller nøytralt. :popcrn
I mitt hode e det veldig naturlig å skille på denne måten. Ordet "kontra" burde jo gi en pekepinn om hva begrepet innebærer/betyr.
Men det e i mitt hode, langt der inne bakom panna. :mk

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av RuneMC »

Er det nå vi skal begynne å diskutere svinger som har minskende radius ? :P :p
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Carpa »

RuneMC skrev:Er det nå vi skal begynne å diskutere svinger som har minskende radius ? :P :p
Ja, gi meg en beskrivelse av hvordan du håndterer det :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Kawasaki »

Nå holder jeg på og retter inn fremhjulet på XT'en min,og så skal jeg sveise det fast. Så iløpet av dagen skal jeg ihvertfall finne ut hvilken vei det går hvis jeg legger meg til sides.

Kommer kanskje tilbake med utfyllende rapport. Hvis ikke,får dere ha takk for laget :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Duville »

Carpa skrev:
RuneMC skrev:Er det nå vi skal begynne å diskutere svinger som har minskende radius ? :P :p
Ja, gi meg en beskrivelse av hvordan du håndterer det :thumleft

Da, skal du rett og slett rulle på litt og litt og litt til og før du kommer ut av svingen så har du 160 og godfølelsen sitter i ryggmargen og du begynner å glede deg til neste sving, bare pass deg for Globesyka for den sitter for lenge i.... med 160.... MCen retter seg opp mer og mer med økende fart - helt automatisk.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Kawasaki »

Duville skrev:
Carpa skrev:
RuneMC skrev:Er det nå vi skal begynne å diskutere svinger som har minskende radius ? :P :p
Ja, gi meg en beskrivelse av hvordan du håndterer det :thumleft

Da, skal du rett og slett rulle på litt og litt og litt til og før du kommer ut av svingen så har du 160 og godfølelsen sitter i ryggmargen og du begynner å glede deg til neste sving, bare pass deg for Globesyka for den sitter for lenge i.... med 160.... MCen retter seg opp mer og mer med økende fart - helt automatisk.

Ikke hør på han,Carpa,for da går det gale.Han tar feil,igjen :knegg Når svingens radius minker,så bør du være forsiktig med å øke på.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Carpa »

Kawasaki skrev:
Duville skrev:
Carpa skrev:
RuneMC skrev:Er det nå vi skal begynne å diskutere svinger som har minskende radius ? :P :p
Ja, gi meg en beskrivelse av hvordan du håndterer det :thumleft

Da, skal du rett og slett rulle på litt og litt og litt til og før du kommer ut av svingen så har du 160 og godfølelsen sitter i ryggmargen og du begynner å glede deg til neste sving, bare pass deg for Globesyka for den sitter for lenge i.... med 160.... MCen retter seg opp mer og mer med økende fart - helt automatisk.

Ikke hør på han,Carpa,for da går det gale.Han tar feil,igjen :knegg Når svingens radius minker,så bør du være forsiktig med å øke på.
Nei nå er dere ufine her altså!! :[-X Godt jeg vet noe så jeg skjønner at jeg i hvertfall ikke burde ligge i 160 gjennom en sving. Mentor sier fy fy til full throttle gjennom en sving.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Kawasaki »

Hva mener du med "dere"? Jeg prøver jo bare å redde deg fra sånn vranglære
ikkebike.norwegianforum.net

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Duville »

Kawasaki skrev:
Duville skrev:
Carpa skrev:
RuneMC skrev:Er det nå vi skal begynne å diskutere svinger som har minskende radius ? :P :p
Ja, gi meg en beskrivelse av hvordan du håndterer det :thumleft

Da, skal du rett og slett rulle på litt og litt og litt til og før du kommer ut av svingen så har du 160 og godfølelsen sitter i ryggmargen og du begynner å glede deg til neste sving, bare pass deg for Globesyka for den sitter for lenge i.... med 160.... MCen retter seg opp mer og mer med økende fart - helt automatisk.

Ikke hør på han,Carpa,for da går det gale.Han tar feil,igjen :knegg Når svingens radius minker,så bør du være forsiktig med å øke på.
Selvfølgelig blir svingen skarpere når svingens radius minker og da blir det feil å gi gass uten at du vet hva du gjør, men hvis radiusen øker DA har du godfølelsen.

Ellers er det jo du som tar feil og ikke vil innrømme det - tror ikke jeg noen gang har registrert at nen har innrømmet feil her inne (før nå) :knegg

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Kawasaki »

Duville skrev:Ellers er det jo du som tar feil og ikke vil innrømme det - tror ikke jeg noen gang har registrert at nen har innrømmet feil her inne (før nå) :knegg
Klarer du å få dette til å være min feil,så er det ikke håp,nei :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av RuneMC »

Sykkelen vil rette seg opp om man gasser kraftig eller bremser kraftig... oppskrift på exit til periferien...

Stikkordet er vel heller å ha riktig og mest mulig jevn fart i forhold til kurven. For en sving som får mindre radius er det viktig å ikke komme for raskt inn i svingen, slik at man kan gjøre mindre justeringer med gass og press på styret - og ikke minst unngår å bremse kraftig i svingen. Mange påkjøringsramper er av denne typen sving, og selvfølgelig når man kommer rundt den krappe delen og ser utgangen så er det bare å gi gass ut på motorveien - men før det kan det være man bør ganske lavt ned i fart for å ta svingen på en sikker måte. Videre er det ganske viktig å finne en god linje gjennom svingen som ikke gjør den vanskeligere enn den er.

Diskusjon om temaet
http://www.timberwoof.com/motorcycle/fa ... -turn.html
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Carpa »

Ja dere får meg i hvertfall til å lese på teorien, det skal dere ha :thumleft

Utdrag fra "Full Kontroll/Godt Tenkt"
(http://www.vegvesen.no/_attachment/171495/binary/316242" onclick="window.open(this.href);return false;)

Gasskontroll: Umiddelbart etter at du har gitt styrekommando åpner du litt for gassen. Denne lille gassbevegelsen
er nødvendig for å unngå at sykkelen motorbremser. Så ruller du gassen forsiktig på gjennom resten av svingen. Denne varsomme akselerasjonen overfører belastning til bakhjulet slik at du oppnår optimal fordeling av belastning mellom
for- og bakhjul. Målet er å ha litt mer vekt bak enn foran. Sykkelen blir dermed svingvillig, akkurat slik du ønsker. I tillegg får du maksimalt veigrep fordi støtdempingen ”retter seg ut” og får lengre arbeidsvei – og blir bedre i stand til å
svelge ujevnheter i underlaget.

Utgangsfasen Når du har lagt sykkelen i korrekt sving og har gasskontroll, er svingen så godt som ferdig. La
blikket jobbe langt fram. Begynn å jobbe med neste delstrekning. Du retter opp sykkelen ved å øke gasspådraget og/eller å skyve sykkelen fra deg på ytre styreholk.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
boblehue
Innlegg: 237
Registrert: 11 sep 2012, 11:32
Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
Bosted: Drammen
Kontakt:

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av boblehue »

RuneMC skrev:Sykkelen vil rette seg opp om man gasser kraftig eller bremser kraftig... oppskrift på exit til periferien...

Stikkordet er vel heller å ha riktig og mest mulig jevn fart i forhold til kurven. For en sving som får mindre radius er det viktig å ikke komme for raskt inn i svingen, slik at man kan gjøre mindre justeringer med gass og press på styret - og ikke minst unngår å bremse kraftig i svingen. Mange påkjøringsramper er av denne typen sving, og selvfølgelig når man kommer rundt den krappe delen og ser utgangen så er det bare å gi gass ut på motorveien - men før det kan det være man bør ganske lavt ned i fart for å ta svingen på en sikker måte. Videre er det ganske viktig å finne en god linje gjennom svingen som ikke gjør den vanskeligere enn den er.

Diskusjon om temaet
http://www.timberwoof.com/motorcycle/fa ... -turn.html
Påkjøringsramper kan være litt skumle ved at det er forskjellige asfalt typer med dertil forskjellige feste. Dette opplever jeg ofte på vei til jobb fra Drammen, hvor overgangen er lagt mot slutten av svingen hvor pådraget normalt er størst. Har opplevd ved noen anledninger at det slipper på bakhjulet akkurat i overgangen.
Nå har jeg kjørt den svingen noen ganger og har funnet den optimale kurven.
boblehue
Live to ride, ride to live.

[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av RuneMC »

Ja, det man bør tenke på er at inngangsfarten er slik at man klarer den krappeste delen av svingen. Dvs farten kan virke litt sakte om man ser på den slake delen av svingen, men det er utgangshastigheten fra denne som blir inngangshastigheten på den krappe delen.

Hva som er "riktig" fart blir også snakk om ferdigheter og underlag - dvs klarer man den krappe delen med kneskrap i 100 km/t (og vet at grepet er godt) så er det ikke noe feil med det - men de aller fleste (inkl meg selv) er ikke på et sånt nivå.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

Voodoodoo skrev:Jeg driter i hva kjørelærere og andre sier. Når jeg styrer motsatt vei av svingen for å komme meg igjennom så kontrastyrer jeg. At det liksom skal ha et annet navn FØR sving enn I sving blir jo bare tøys.
Det brukes jo like fullt til retningsendring eller???

Simpson skriver at kontrastyring før sving er noe man velger. Problemet er om man velger det bort så havner man laaaangt ute i periferien. Man kan altså ikke velge å la det være.


Når en kjører bil så kalles det å foresten motratte, når en må svinge feil veg for å komme gjennom svingen.
En teknikk ofte brukt i hine hårde dager med 78 Ascona.
Hvis du svinger, uansett om du kjører speedway med breisladd, rally, drifting, vogntog eller vanlig sykkel for den saks skyld, så er det forhjulene som bestemmer hvor kjøretøyet skal gå.
Hvis ikke kjøretøyet følger forhjulene har du ikke veigrep, så enkelt er det. Det er ren fysikk.
Hvis du kontrastyrer, så betyr det at du svinger motsatt. Og siden du kontrastyrer i hver sving så sier du at du faktisk styrer motsatt av hvor du svinger og defor ikka kan ha veigrep i svingen. Dette er ren logikk.
Men hvis du tar en kontrastyring før en sving, svinger du faktisk motsatt av hvor du skal og oppnår en effekt av denne handlingen.
Men sånn du forklarer dette svinger du jo motsatt hele tiden uansett........hvis ikke kontra betyr motsatt av det motsatte av det motsatte ............... :yeyeye Ikke vet jeg hva du tenker

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Jompa »

RuneMC skrev:Er det nå vi skal begynne å diskutere svinger som har minskende radius ? :P :p
Nei, nå skal vi diskutere hva som (eventuelt) finnes langt inni hodet til jhn :-k
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ejs »

:-#

Keith Code skriver at i svinger som kniper må man kontrastyre mer og mer,hvis en ikke gjør det vil sykkelen bare følge det først valgte sporet.(going wide) :knegg
If it ain't broke, I'll break it.

Svar